Gå til innhold

Å bruke hijab og klær på stranda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Møtte en mor idag med barna sine. Kjenner de litt fra før for barna våre går på samme trinn. Jeg vet at de er muslimer, men idag dukket mora opp i hijab på stranda. Hun har ikke gått med det tidligere. Hun har tre jenter, opp til syvende trinn og alle de gikk med vanlig badetøy og var aktive, dykka og holdt på, men hun satt der påkledd og fulgte med. De fleste andre gikk i bikini. 

Kjenner jeg ble bekymret, tenk om barna hennes må gjøre det samme ? Veit hun forsåvidt er skilt og alene med barna, men bør jeg spørre om alt går bra med henne ? Synes bare det er rart å dra på stranda når man går kledd sånn.. eller er jeg helt på jordet her ? 

Anonymkode: e5c32...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig om hun er muslim, men du har kanskje lite erfaring med det.

tenker du ikke skal legge deg opp i det.

Fint at hun tar med ungene på stranda, ikke alle som lar jentene sine bade slik heller. 

Anonymkode: c9f81...bba

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Møtte en mor idag med barna sine. Kjenner de litt fra før for barna våre går på samme trinn. Jeg vet at de er muslimer, men idag dukket mora opp i hijab på stranda. Hun har ikke gått med det tidligere. Hun har tre jenter, opp til syvende trinn og alle de gikk med vanlig badetøy og var aktive, dykka og holdt på, men hun satt der påkledd og fulgte med. De fleste andre gikk i bikini. 

Kjenner jeg ble bekymret, tenk om barna hennes må gjøre det samme ? Veit hun forsåvidt er skilt og alene med barna, men bør jeg spørre om alt går bra med henne ? Synes bare det er rart å dra på stranda når man går kledd sånn.. eller er jeg helt på jordet her ? 

Ja du er helt på jordet. 

Ingenting unormalt med å gå på stranden kledd som de selv ønsker. Ikke uvanlig for muslimske kvinner. Og helt supert at hun heller er med barna enn å unnlate å gå på stranden. 

Hva hun velger å ha på seg - er hennes valg. 

Anonymkode: c86fe...7b4

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke uvanlig om hun er muslim, men du har kanskje lite erfaring med det.

tenker du ikke skal legge deg opp i det.

Fint at hun tar med ungene på stranda, ikke alle som lar jentene sine bade slik heller. 

Ja mulig hun er av typen som ikke tvinger barna. Det virket ikke ut som hun hadde noe mot at jentene bada og styra heller. 

Tenker jo likevel mitt, at det må være fryktelig ukomfortabelt for henne å sitte der på stranda. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja mulig hun er av typen som ikke tvinger barna. Det virket ikke ut som hun hadde noe mot at jentene bada og styra heller. 

Tenker jo likevel mitt, at det må være fryktelig ukomfortabelt for henne å sitte der på stranda. 

Det kan være, men det er hennes valg. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettop..du tenker ditt 

Hvorfor tror du at det er ukomfortabel? Kansje hun har det bra slik hun var der... ikke blir hun solbrent og passer på huden sin. 

Virker ikke som hun tvinger barna...jepp ..fint tanker du har 

Si at du er rasist uten at du er det 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun må nesten få lov å kle seg slik hun vil. Hadde skjønt bekymringen om jentene måtte gå kledd slik, men de får jo tydeligvis bade som andre unger, og det er jo bra.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ho er jo der ikkje for å bli beglodd, men passar på borna sine og syter for at dei får ein fin sommardag med bading 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna hannde vanlig badetøy er det jo i hvert fall fint. Det vanlige nå til dags er at gutta kler seg som norske gutter, mens jentene uavhengig av alder bader med en form for hijab og full påkledning inkludert armer og bein. Det er forkastelig og vemmelig å være vitne til.

Anonymkode: ff418...cb5

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Altså, DU er jo helt på jordet. Er du fra en bygd langt inn i landet? Om hun velger å ha på seg hijab på stranda får vel være opp til henne. Hva er det du bekymrer deg over? Hvorfor I alle dager skal du spørre henne om det går bra på bakgrunn av antrekk?

Anonymkode: 2c27c...81b

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier også å være ganske påkledd på stranden, av hensyn til huden min. Noe av det mest irriterende jeg vet om er når andre folk skal påpeke påkledningen min, fordi de selv foretrekker bikini.

Det som er verdt å huske på er at burkini i utgangspunktet er ment å være et frigjørende plagg, som lar kvinner bade uten å gå på akkord med egen overbevisning. Litt som de viktorianske badedraktene. Alternativet for disse kvinnene er sannsynligvis at de ikke bader eller lærer å svømme.

Hva hadde du tenkt hvis hun ikke tok med jentene sine på stranden? Med mindre du selv oppholder deg der 24/7 så hadde du sannsynligvis aldri oppdaget at jentene ikke fikk bade? Men siden hun selv var påkledd så blir du bekymret?

Anonymkode: d4ff9...09e

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun følger sin religion og du vurderer å spørre henne om det går bra med henne?

Anonymkode: f805e...a02

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis barna hannde vanlig badetøy er det jo i hvert fall fint. Det vanlige nå til dags er at gutta kler seg som norske gutter, mens jentene uavhengig av alder bader med en form for hijab og full påkledning inkludert armer og bein. Det er forkastelig og vemmelig å være vitne til.

Anonymkode: ff418...cb5

Tja, ser mange muslimske jenter i vanlig badetøy og uten hijab. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer mange av dere ts så frekt? Forstår tankegangen til ts, og det er lov å bekymre seg.

Hilsen muslimsk dame som bruker hijab selv.

Anonymkode: cbc84...f60

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan være muslim uten å bruke hijab, man kan være muslim, bruke hijab selv og ikke "tvinge" barna. 

Uavhengig av religion så praktiserer den enkelte det ulikt. Det er ikke noe fasit for rett og galt sånn sett hvordan noen velger å praktisere sin religion  Noen kristne går i kirken hver søndag, andre ikke, noen muslimer bruker hijab, men praktiserer ikke andre deler av religionen, noen jøder omskjærer sønnene sine, andre ikke etc.  

At denne damen velger å bruke hijab på stranden er jo helt opp til henne. Om det er ukomfortabelt eller ikke - så er det opp til henne. At hun ikke tvinger sin religion, sine livsvalg på barna er jo ikke en negativ ting på noe måte. 

Anonymkode: c86fe...7b4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er bekymringen? Mor var med barna på stranda, de badet hun satt å så på men problemet var at hun hadde på hijab? Det er jo masse folk på stranda, her om dagen når vi var så kom det en dame på min størrelse og hun gikk rundt i lang t-skjorte og shorts når hun badet? Er det mer akseptabelt siden hun ikke hadde en hijab? En venninne av meg bader alltid med langermet tynn genser for hun har arr over hele armene og hun vil heller folk skal glo på t-skjorten enn armene. 

Bor du på et lite sted, er lavt utdannet og lite reflektert samtidig som du ikke har livserfaring? Har du vært utenfor bygda? Hvis ikke så kan jeg legge godviljen til å skjønne problemet ditt men hallo, 2024. 

Anonymkode: f91e0...531

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter ganske ofte med klær på når jeg er på stranda jeg, for det er ikke alltid jeg har lyst å bade. Barna liker kaldt vann bedre enn jeg gjør, og jeg gidder ikke fryse.  Håper ikke noen tror det er noe galt bare fordi jeg ikke føler for å bade den dagen. 

Anonymkode: 5591e...caf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hva har DU med det? 🙄 Hva folk har på seg har ikke du noe med. Du starter tråden bare for å lage kvalme.

Anonymkode: f599b...ca4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går med stor hatt, solbriller, lang kimono, og solfaktor 50 på stranda. Sitter helst i skyggen. Mannen min kjenner meg ikke igjen en gang. Liker ikke sol og strandlivet, men gjør det for barna. 

Folk tenker nok sitt, når de ser meg også.

Anonymkode: f271e...840

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, du er helt på jordet. 
Jeg er ikke muslim, men er heller ikke komfortabel med å gå i bikini på stranda og bruker derfor heldekkende badetøy / vanlige klær (hvis jeg ikke bader). Det er rart å legge seg oppi hva andre går kledd i.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...