AnonymBruker Skrevet 29. juli #21 Del Skrevet 29. juli Min eldste flyttet over i kommunalt botilbud når han var 18. Min mellomste har vel kanskje flyttet ut nå som 17 åring, men regner jo med at han lander innom igjen når læretiden er over. Anonymkode: 33c11...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 29. juli #22 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lenge til mine egne er der, men jeg(35) og mine eldre søsken flytta alle hjemmefra når vi var ferdige med vgs. Vi var hjemme og jobba i ferier fram til vi var ferdige å studere. Lite sted, ingen mulighet for høyere utdannelse som vi alle hadde planer om. Foreldrene mine har alltid vært tydelige på at uansett hva vi ønsket å gjøre i livet håpet de at vi ville flytte og oppleve å bo et annet sted før vi eventuelt flyttet tilbake, men om vi ville jobbet et år og spart penger til noe spesifikt først hadde vi fått lov til det, og hadde fått bo gratis det året. De har aldri uttrykt skuffelse over at ingen flytta «hjem». De har litt spøkefullt sagt at vi gjerne kunne snakka sammen om hvilken landsdel vi skulle bosette oss i (Nordvestlandet, Sørlandet, Buskerud og Tromsø) , 😆men er fornøyd nå da hvertfall alle bor i Norge og de selv er pensjonister og har tid til å reise og besøke oss. ps: vi har et godt forhold til både hverandre og foreldrene våre, men har valgt bosted ut fra andre kriterier enn nær familie. Anonymkode: 8c2bc...04d Tenker foreldrene dine er fornøyd med at de har barn som vil noe og gjør noe ut av livet sitt. Jeg ønsker og at barna når den tid kommer flytter og opplever noe annet enn det som er her. jeg tror det gir et rikere perspektiv på verden og tvinger en til å bli mer selvstendig og skape seg et eget liv. Blir du boende på hjemplassen så er det lett å fortsette i samme sporet med de gamle vennene, selv om det selvsagt også er veldig hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #23 Del Skrevet 29. juli Jeg er oppvokst i Oslo og alle jeg kjente flyttet til en annen by for å studere etter VGS. Men alle bodde hos foreldrene i julen og sommerferien det første året eller to. Jeg bodde hjemme et år lenger og alle vennene mine mobbet meg for å være mammadalt. Anonymkode: cbf05...7eb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 29. juli #24 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er oppvokst i Oslo og alle jeg kjente flyttet til en annen by for å studere etter VGS. Men alle bodde hos foreldrene i julen og sommerferien det første året eller to. Jeg bodde hjemme et år lenger og alle vennene mine mobbet meg for å være mammadalt. Anonymkode: cbf05...7eb Men hvor bor disse hen nå, har de flyttet til Oslo igjen eller bosatt seg andre steder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #25 Del Skrevet 29. juli fru Alving skrev (Akkurat nå): Men hvor bor disse hen nå, har de flyttet til Oslo igjen eller bosatt seg andre steder? Det er jo noen som fant seg ektefelle under studier i Bergen eller London og som har blitt der, men de fleste ville tilbake til Oslo. Nesten alle bor utenfor Oslo fordi det er for dyrt å kjøpe bolig der vi vokste opp. Jeg har en venninne som er oppvokst i Bærum og der er det samme problem, ingen har råd til å flytte tilbake til hjemstedet. Anonymkode: cbf05...7eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 29. juli #26 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo noen som fant seg ektefelle under studier i Bergen eller London og som har blitt der, men de fleste ville tilbake til Oslo. Nesten alle bor utenfor Oslo fordi det er for dyrt å kjøpe bolig der vi vokste opp. Jeg har en venninne som er oppvokst i Bærum og der er det samme problem, ingen har råd til å flytte tilbake til hjemstedet. Anonymkode: cbf05...7eb ja det er jo litt trist. Men er det for dyrt selv når man er to som jobber? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 29. juli #27 Del Skrevet 29. juli (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det vanlige her (storby) er at barna enten flytter ut (i praksis) når de begynner å studere i annen by. Eller at de blir boende hjemme til de er ferdige med å studere og begynner i fast jobb. Altså flytter barn ut som 19-åringer, 22-åringer eller 24 -åringer. De er nødt til å ha fulltidsjobb for å ha råd til å flytte ordentlig ut. Selv flyttet jeg hjemmefra da jeg var ferdig studert det året jeg ble 22. Det samme gjorde mine søsken. Anonymkode: 2624b...317 Dette. Noen må også flytte ut for å gå på ønsket vgs. Min sønn måtte flytte for det 15 år gammel, og har nå akkurat flyttet hjem igjen etter fullført praksis. Nå blir det nok 2-3 år hjemme for å spare egenkapital, og begge (tvillinger) vil nok bo hjemme til de er 23-24 år. Søster som ikke gikk yrkesskole skal nå studere 3 år før hun får tilsvarende fast inntekt som bror får nå, så mulig hun også vil bo hjemme for å spare egenkapital noen år også. Selv flyttet jeg ut da jeg var 18 år. Kunne knapt vente med å komme meg ut, for det var så mye krangel. Vil tro dette kommer mye an på studieløp, hvor bra relasjon man har til foreldrene samt hvor målrettet og selvstendig man er. Noen blir jo boende hjemme altfor lenge kun fordi det er beleilig og å slippe å ta voksenansvar, og noen flytter veldig tidlig for å komme seg bort. Dessuten er det noen som må/vil flytte tidlig på grunn av skole/studier/jobb. Endret 29. juli av Trolltunge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 29. juli #28 Del Skrevet 29. juli (endret) Føler egentlig ikke mine har flyttet skikkelig enda, selv om de er 26 og 27, reiste på folkehøgskole (samtidig) når de var 18 og 19 år. Siden det har de kun vært hjemme i ferier. Nå bor de i hvert sitt land, en som student og en i sin første ordentlige jobb Elsker når de kommer hjem, spesielt til jul. Da tillater jeg meg selv å være skikkelig hønemor, sånn som tror barna aldri vokser opp, det er julestrømpe og hele pakka 😂 Som regel er det lenge siden de har sett hverandre så gjensynsgleden er stor. Det er noen av de aller beste øyeblikkene, bare sitte å se på dem høre de tulle og le mens de lager mat sammen feks, nå som unge voksne. Den følelsen, når du føler deg trygg på at de har forsert de største fallgruvene, og fått en god start på livet, samtidig som de, begge to, ser ut til å ha det godt både sosialt, helsemessig og rett og slett fått "taket på livet", den er ubeskrivelig fantastisk og absolutt ikke noe jeg tar for gitt . Flyttet selv ut ved hjelp av barnevernet da jeg var 16. Da lener jeg meg tilbake, smiler og gir meg selv verdens største klapp på skulderen 😂 Endret 29. juli av Menchit 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #29 Del Skrevet 29. juli Min datter flytter til høsten, hun skal bo på internat mens hun tar VGS. Hun er 16. Hun kommer hjem helger/ferier (ihvertfall det siste for da stenger de internatet). Jeg var 15 da jeg flyttet ut, bodde hos bestemor og kjæreste før jeg ble gjetet tilbake til mamma. 16 da jeg begynte på VGS og fikk stipend, måtte sa betale for meg hjemme. Flyttet på hybel, men ble gjetet hjem før skoleåret var ferdig. Som 17 åring bodde jeg mer eller mindre fulltid hos kjæresten frem til jeg reiste til et annet fylke for å ta videreutdanning. Har ikke bodd hos min mor etter jeg ble myndig. Fikk min første deltidsjobb som 19 åring, et ble til to mens jeg studerte. Gikk som det gikk og jeg fullførte ikke skolen. Fikk meg da min tredje deltidsjobb og jobbet alle tre frem til jeg ble 24. Da fikk jeg vikarstillinger i butikk, jobbet som vikar i alle distriktets butikker (i den kjeden) før jeg fikk fast 80% stilling som 29. Det.er ikke alltid dominobrikkene legger seg pent på plass, men noen ganger må en bare få det til likevel. Anonymkode: 739b0...f34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjerstiT Skrevet 29. juli #30 Del Skrevet 29. juli Min eldste flyttet da hun var 18 år. Hun er utviklingshemmet og flyttet i egen leilighet da. Min yngste flyttet da hun var 16 år og skulle begynne på videregående skole. Hun har bodd hjemme et år etter vgs, flyttet til en annen kant av landet i en alder av 20 år for å studere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #31 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg håper min datter flytter ut når hun begynner på vgs. Hun er 6 år nåog jeg teller dager Anonymkode: ab4af...e88 Vi får håpe det blir mindre intenst ettersom hun er større. Men samtidig at du mener det samme når hun begynner på vgs. For det er mange som sliter med å slippe ungene sine, og forstå at de faktisk er voksne nok til å klare seg selv når de er 16år. (Mitt barn har ikke vært klart for å bo alene ved 16 års alder. Er nærmere ved 18 års alder. ) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er oppvokst i Oslo og alle jeg kjente flyttet til en annen by for å studere etter VGS. Men alle bodde hos foreldrene i julen og sommerferien det første året eller to. Jeg bodde hjemme et år lenger og alle vennene mine mobbet meg for å være mammadalt. Anonymkode: cbf05...7eb Da har du nok vokst opp i et spesielt miljø. Der vi bor er det ikke uvanlig å studere i Oslo. Og da er det jo også naturlig å spare det man kan på å bo hjemme. Noen av "ungdommene" rundt oss har forsøkt å flytte hjemmefra til kollektiv som studenter, men oppdager fort hvor dyrt det er å bo i Oslo, og kommer ofte hjem igjen for å kunne bruke pengene på sosiale ting fremfor at alt går til bolig. Det vanlige virker som om det er å bo hjemme til man er mer eller mindre ferdig studert, og så flytte ut når man har kommet seg i full jobb. Anonymkode: 2624b...317 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 29. juli #32 Del Skrevet 29. juli Jeg har foreløpig bare én som har flyttet ut, han var 18 da, 21 nå. De fem yngste bor fremdeles hjemme og er 16,5, straks 15, 4,5, 2,5 og 7 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #33 Del Skrevet 29. juli Sønnen min er 18 og ferdig med vgs i vår. Han skal inn i forsvaret i høst så da flytter han. Men ser nok for meg han bor hjemme i kortere perioder ved overgang til studier. Anonymkode: ca4db...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #34 Del Skrevet 29. juli En som har flyttet, 20 år og har i 4 år bodd 200 mil i fra meg, men han trives og har en godt betalt jobb. Da er det greit. De andre to får ikke flytte så langt unna meg,maks 20 min altså🤭 Anonymkode: 9d11e...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #35 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min datter flytter til høsten, hun skal bo på internat mens hun tar VGS. Hun er 16. Hun kommer hjem helger/ferier (ihvertfall det siste for da stenger de internatet). Jeg var 15 da jeg flyttet ut, bodde hos bestemor og kjæreste før jeg ble gjetet tilbake til mamma. 16 da jeg begynte på VGS og fikk stipend, måtte sa betale for meg hjemme. Flyttet på hybel, men ble gjetet hjem før skoleåret var ferdig. Som 17 åring bodde jeg mer eller mindre fulltid hos kjæresten frem til jeg reiste til et annet fylke for å ta videreutdanning. Har ikke bodd hos min mor etter jeg ble myndig. Fikk min første deltidsjobb som 19 åring, et ble til to mens jeg studerte. Gikk som det gikk og jeg fullførte ikke skolen. Fikk meg da min tredje deltidsjobb og jobbet alle tre frem til jeg ble 24. Da fikk jeg vikarstillinger i butikk, jobbet som vikar i alle distriktets butikker (i den kjeden) før jeg fikk fast 80% stilling som 29. Det.er ikke alltid dominobrikkene legger seg pent på plass, men noen ganger må en bare få det til likevel. Anonymkode: 739b0...f34 Jammen godt du fikk deg butikkjobb til slutt. Etter alle disse omveiene. Anonymkode: 42f91...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #36 Del Skrevet 29. juli Eldste flyttet hjemmefra etter vgs, men har vært innom hjemme innimellom studier. Studerte totalt 5,5 år utenlands, kom deretter hjem i et halvt før hun flyttet for godt. Hun var da 26 år, med mye studiegjeld etter utenlandsstudier. Nr to dro i forsvaret etter vgs og har tatt all utdanning der, jobber fortsatt i forsvaret. Så 19 år. Sistemann bodde hjemme mens hun studerte, og kunne kjøpe seg egen leilighet da hun begynte å jobbe fullt. Så hun var 27 år. Ulike valg, men det hjelper på økonomien at de kan bo hjemme om de ønsker det, under studiene. Vi har plass og økonomi til det. Anonymkode: e0907...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #37 Del Skrevet 29. juli Sønn og datter flyttet utenbys for å studere som 19-åringer. Eldste er nå 24 og ferdig med studiet i juni. Bor hjemme mens han søker jobb (har foreløpig bare sommerjobb). Stedatter bodde hjemme til hun var 21, flyttet bort ett år pga folkehøgskole, så bodde hun hjemme igjen ett år etter det. Nå bor hun for seg selv og jobber/studerer. Stesønn flyttet da han var ferdig med videregående som 19-åring. Studiet traff ikke helt, så han kom hjem etter mindre enn ett år. Flyttet igjen året etter for nytt studie, hjemme igjen etter et halvt års tid. Nå har han bodd hjemmefra i ca 7 år og jobber . Bor på et lite sted, så ikke universitet/høgskole her. Man må da evt ta noe samlingsbasert/digitalt basert hvis man skal bo hjemme etter vgs. For mine barn gar det vært ok å flytte som 19-åring. De og jeg var innstilte på at det var nødvendig pga ønsket utdannelse, så de var godt opplært til å klare seg med tanke på økonomistyring, matlaging, vasking, klesvask osv. Anonymkode: acea0...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #38 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det vanlige virker som om det er å bo hjemme til man er mer eller mindre ferdig studert, og så flytte ut når man har kommet seg i full jobb Tror dette er blitt vanlig for arbeider- og middelklassen nå de siste 4–5–6 årene. Det var ikke sånn for middelklassen før. De foreldrene som har høy utdannelse og god lønn vet viktigheten av at unge voksne lærer å stå på egne ben så de pusher barna sine til å bli selvstendige, mens middelklassen syr enorme puter under armene på barna og hindrer dem i å utvikle selvstendighet. Ganske fascinerende klasseforskjeller. Anonymkode: fd492...a74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #39 Del Skrevet 29. juli Sønnen flyttet i kollektiv etter vgs da han skulle studere. Etter 2,5 år kom han hjem igjen for kollektivet ble oppløst, og nå har han bodd 2,5 år hjemme... jobber deltid og studerer deltid. Jeg er litt utålmodig etter å få han ut igjen, han er forsåvidt utålmodig etter å flytte ut igjen, men med de prisene som er nå, blir det neppe før han har fulltidsjobb 😕 Anonymkode: 4e417...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #40 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror dette er blitt vanlig for arbeider- og middelklassen nå de siste 4–5–6 årene. Det var ikke sånn for middelklassen før. De foreldrene som har høy utdannelse og god lønn vet viktigheten av at unge voksne lærer å stå på egne ben så de pusher barna sine til å bli selvstendige, mens middelklassen syr enorme puter under armene på barna og hindrer dem i å utvikle selvstendighet. Ganske fascinerende klasseforskjeller. Anonymkode: fd492...a74 Pøh! Foreldre med høy utdannelse og mye penger kjøper leilighet og flytter barna ut av huset. Betaler husleia til barna, og betaler utdannelsen. Tror ikke et sekund på at de blir mer selvstendige av det. Anonymkode: e0907...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå