AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Jeg er en kvinne i midten av 30 årene som har et barn på 2,5 år. Etter jeg fikk barn har jeg fått sterk pms. 1,5 - 2 uker før mens har jeg murring i livmor/eggstokkområde ,er trist/mindre selvtillit, kløe nedentil, humørsvingninger/har lettere for å bli sint (noe som dessverre går utover samboer). Når mensen er i gang forsvinner disse symptomer og jeg føler meg bra. Har prøvd p-piller, og selv om mye av symptomene blir dempet føler jeg meg mer flat i humør og føler meg ikke bra inni meg og har svært nedsatt sexlyst. Har derfor sluttet på p-piller. Gruer meg hver mnd til dagene etter eggløsning. Har prøvd å ta det opp med lege, men har da kun fått forslag om å prøve p-piller. Noen som kjenner seg igjen, og har noen gode råd å komme med? Anonymkode: 427f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 1. Høres ut som at du har en kunnskapsløs lege, hadde byttet så snart jeg fikk muligheten. Sjekk ut legelisten.no for gode leger. De beste har ventetid, men er verdt det. 2. Kom deg til gynekolog, og prøv ulike prevensjonsmiddel som får menstruasjonen til å forsvinne. Anonymkode: f5f17...495
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Takk for svar. Står på venteliste til en ny lege, men det tar nok litt tid. Flere med innspill? ts Anonymkode: 427f6...bf8
Blingblingtahei Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 Jeg har det også sånn, etter jeg tok covid vaksine.. har hatt mensen uproblematisk i godt og vel 25 år med 3 barn, tok covid vaksine og så var plutselig nesten halvparten av mnd hver mnd skikkelig dritt. Det som har hjulpet meg litt på kramper faktisk er å ta magnesium fast hver dag, og jern under mens.. humøret er det ikke noe hjelp med, annet enn at jeg vet at det er derfor og at jeg må skjerpe meg..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Det verste er at det ustabile humøret går ut over samboer😔 Flere som har erfaring/råd å komme med? ts Anonymkode: 427f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 Trening og riktig kosthold. Pms er hormonbalanse. Spis mat som balanserer og få nok søvn, mat og mosjon. Anonymkode: d29cf...7ee
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det verste er at det ustabile humøret går ut over samboer😔 Flere som har erfaring/råd å komme med? ts Anonymkode: 427f6...bf8 Jeg har det på samme måte og det startet etter andre barnet da jeg var 38 år. Forsøkte p-piller og hormonspiral. Det ble bedre, men fikk de samme bivirkingene som deg. Hormonspiral var faktisk verre en pillene til tross for lavest dose hormoner og gynekologen påstår det omtrent ikke var mulig å få bivirkinger. Men jeg mistet altså til og med evnen til å få orgasme. Så det var bortkastede penger. Har ikke så mange råd annet enn at det i mange tilfeller får seg til og er ikke like ille hver måned. Jeg er 45 pr nå og siste månedene har jeg hatt lite pms plager. Kun litt vondt i hodet og ømme bryster. Leste et sted at dethvilken side av eggstokkene egget løsner fra har noe å si for hvilke symptomer du får. Kjenner du murringer fra høyre side er drt ofte mest kroppslige symptomer og venstre side går mest på psyken. Men noen får ekstreme pms plager hver gang. Både fysisk og psykisk. Da er det gjerne snakk om PMDD. Leger og helsepersonell generelt har dessverre altfor lite kunnskaper om PMS plager og PMDD. Det føyer seg i rekka av mangel på kunnskap rundt kvinnehelse. Heldigvis er det mye fokus på dette i dag og vi kan bare håpe der forskes for fullt på pms og nye metoder for å behandle dette. I dag får vi bare tilbud om hormonprevensjon (som i mange tilfeller gjør vondt verre). Har også hørt om mange som får tilbud om antidepressiva som de tar til faste tider i måneden. Men skjønner ikke hvordan dette fungerer mtp de fleste antidepressiva ikke virker før etter et par ukers bruk. Anonymkode: f3357...537
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #8 Skrevet 29. juli 2024 Flere med erfaringer? ts Anonymkode: 427f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #9 Skrevet 29. juli 2024 Har det helt likt. Og har begynt å skjønne at jeg plages med kraftig PMS. Per nå føles det ut som jeg er på vei å bli deprimert og veldig angstfull den siste uken. Hvis dette går over igjen når mensen er startet så er det ingen tvil om at det er kraftig PMS når jeg ser et mønster….. forferdelig slitsomt Anonymkode: 38977...ac8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #10 Skrevet 29. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Har det helt likt. Og har begynt å skjønne at jeg plages med kraftig PMS. Per nå føles det ut som jeg er på vei å bli deprimert og veldig angstfull den siste uken. Hvis dette går over igjen når mensen er startet så er det ingen tvil om at det er kraftig PMS når jeg ser et mønster….. forferdelig slitsomt Anonymkode: 38977...ac8 Ble plaget med det etter første svangerskap etter hva jeg klarer å huske. Anonymkode: 38977...ac8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 Flere med erfaringer? ts Anonymkode: 427f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Antidepressive eller p piller kan stabilisere hormonene. Pms er ikke viljestyrt, det kommer av hormonene. Anonymkode: 284b2...dcb
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 Jeg blir et hormontroll av p piller, men hormonspiral funket bra. Har fått stabilt humør Anonymkode: cc11b...fd7
texas1990 Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 For meg funket det å spise mer fett. Vi kvinner trenger mye mer fett enn men for å ha balanse i hormonene våres. Som en annen skrev ovenfor her, PMS er hormonubalanse. Jeg var ekstremt plaget av PMS før, men etter at jeg har begynt å spise mye mer meierismør, laks, kjøtt med fett osv så har det bedret seg kraftig.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere med erfaringer? ts Anonymkode: 427f6...bf8 Har absolutt gradvis blitt værre etter 35 år. Er blitt 40 nå. Har alltid hatt vonde menstruasjoner, men nå tar det helt av. Fatigue, hjernetåke, angst, depresjon, kvalme, gråter av ingen ting, blir stresset av småting, får varmetokter i hunden i ansiktet, smerter i bena, eggløsningssmerter, menstruasjonssmerter og diare/forstoppelse. Har bare en god uke i måneden nå. Er helt umulig å leve sånn. Mistenker perimenopause. Skal til gynekolog om noen uker. Håper noe kan hjelpe. Alle blodprøvene mine ser fine ut. Har tatt avføringsprøver som også er normale. Jeg trener pilates og har lest meg opp på kosthold. Drikker ikke alkohol og har sluttet helt med sukker. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Anonymkode: 3f642...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 Takk for alle svar ❤️ Er nå 1,5 uke til mens og begynner allerede å kjenne symptomer. Murringer i livmor/eggstokk og nå i kveld fikk jeg akutt uro i kropp og ble i dårlig humør, så for å skåne mannen har jeg kjørt meg en tur ut. Er fælt å ha det sånn, og for de rundt er det ikke lett å forstå. Ønsker gjerne å høre fra flere som har samme erfaring. ts Anonymkode: 427f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for alle svar ❤️ Er nå 1,5 uke til mens og begynner allerede å kjenne symptomer. Murringer i livmor/eggstokk og nå i kveld fikk jeg akutt uro i kropp og ble i dårlig humør, så for å skåne mannen har jeg kjørt meg en tur ut. Er fælt å ha det sånn, og for de rundt er det ikke lett å forstå. Ønsker gjerne å høre fra flere som har samme erfaring. ts Anonymkode: 427f6...bf8 Anbefaler å melde deg inn i PMDD Norge - støttegruppe på facebook. Mange med lang erfaring og gode tips. Anonymkode: 3f642...9b2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 Har du brukt p-pillene en stund? Har også hatt sterk pms jeg synes de funker hittil og har 0 mens. Anonymkode: b5f4a...c4d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #19 Skrevet 31. juli 2024 Da jeg prøvde p-piller følte hadde jeg null sexlyst, følte jeg ikke hadde det bra på innsiden og irritabel. Derfor sluttet jeg. Så da er jeg tilbake til å ha kraftig pms. Flere med erfaringer? ts Anonymkode: 427f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #20 Skrevet 31. juli 2024 Jeg har også heftig PMS. Steriliserte meg for noen år siden. Er 33 år. Ingen barn. Hadde brukt diverse prevensjonsmidler; noen tålte jeg ikke, andre blødde jeg på hele tiden og ble veldig ustabil i humøret av.. Jeg begynte på mine "gamle" p-piller igjen nå før jul som var. Jeg tåler ikke minipiller basert på progesteron.. da blir jeg gal. Men kombinasjonspiller (østrogen og progesteron) hjelper for meg. Håper du finner noen gode råd her. Anonymkode: 697b1...52d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå