Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en ulykke med en båt i utlandet som førte til at jeg fikk en skade som jeg var hos lege for flere ganger i løpet av tre uker. Samboer fikk ødelagt telefon. 

Dette var kvelden før vi skulle fly hjem og siden dette er et land med «dårlig rykte» så ventet jeg til jeg landet i Norge med å dra på legevakt. 

Tilsammen med legeutgifter og utstyr fra apoteket kommer det på noen tusenlapper. I tillegg hadde jeg booket en reise en uke etter jeg kom hjem som jeg valgte å reise på med varierende smerter. Men det satt jo en del begrensinger på denne turen, ser i ettertid at jeg sikkert skulle blitt hjemme. 

Men hva dekker egentlig en reiseforsikring? Skulle kanskje ha dratt til legen i dette landet, men siden det var dagen før jeg skulle hjem ville jeg ikke ta sjansen. Vet om folk som har vært hos lege i det landet som snakker om brukte sprøyter, blod rundt omkring osv.. 

Anonymkode: 6381e...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Du ville fått dekket utgifter i utlandet. Men egenandeler og medisiner i Norge tviler jeg på, du må lese vilkårene i forsikringen. Det er mulig du kunne fått erstattet den andre turen, med legeattest på at du ikke kunne dra, men nå er det uansett for sent. 

Anonymkode: 97368...2b4

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier de hos forsikringsselskapet ditt da?

Anonymkode: 56a0d...271

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde en ulykke med en båt i utlandet som førte til at jeg fikk en skade som jeg var hos lege for flere ganger i løpet av tre uker. Samboer fikk ødelagt telefon. 

Dette var kvelden før vi skulle fly hjem og siden dette er et land med «dårlig rykte» så ventet jeg til jeg landet i Norge med å dra på legevakt. 

Tilsammen med legeutgifter og utstyr fra apoteket kommer det på noen tusenlapper. I tillegg hadde jeg booket en reise en uke etter jeg kom hjem som jeg valgte å reise på med varierende smerter. Men det satt jo en del begrensinger på denne turen, ser i ettertid at jeg sikkert skulle blitt hjemme. 

Men hva dekker egentlig en reiseforsikring? Skulle kanskje ha dratt til legen i dette landet, men siden det var dagen før jeg skulle hjem ville jeg ikke ta sjansen. Vet om folk som har vært hos lege i det landet som snakker om brukte sprøyter, blod rundt omkring osv.. 

Ingen her inne er synske og kan se hvilken reiseforsikring du har hvor. 
På min side hos reseforsikringsselskapet ditt vil du ha forsikringsbetingelsene for din reiseforsikring, hva den dekker er igjen helt avhengig av hvilken dekning du har kjøpt og hvem som skal være dekket av denne forsikringen.

Det enkleste er dog å ta opp telefonen, og ringe forsikringsselskapet. En fordel er det og om du fikk med deg journalen fra legevakten. Men den vil forsikringen uansett be om å få hente ut. 

Anonymkode: 7fef1...a11

Skrevet

Sannsynligvis får du ikke noe dekket av helseutgiftene. De fleste dekker medisinske utgifter på reisen, og kriteriet er at du må ga oppsøkt helsehjelp og/eller meldt skade til forsikringsselskap mens du er på reise. Jeg fikk utgifter til tannbehandling dekket på en akutt skade som jeg fikk i utlandet, men for å få evt ytterligere behandling og oppfølging av den skaden dekket når jeg kom hjem måtte jeg ha vært hos tannlege der jeg var på reise. Det var ikke så lett å få til, men jeg fikk tak i en tannlege som kunne åpne for meg i en time onsdag før skjærtorsdag 😅

Hvis du oppsøker lege i Norge dekkes jo de fleste utgiftene av folketrygden og du har ikke noen merkostnader.

telefonen er det mulig å få dekket vil jeg tro, men med en egenandel. Du må kontakte forsikringsselskapet asap og forhøre deg om vilkårene på din forsikring. 

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (14 minutter siden):

Sannsynligvis får du ikke noe dekket av helseutgiftene. De fleste dekker medisinske utgifter på reisen, og kriteriet er at du må ga oppsøkt helsehjelp og/eller meldt skade til forsikringsselskap mens du er på reise. Jeg fikk utgifter til tannbehandling dekket på en akutt skade som jeg fikk i utlandet, men for å få evt ytterligere behandling og oppfølging av den skaden dekket når jeg kom hjem måtte jeg ha vært hos tannlege der jeg var på reise. Det var ikke så lett å få til, men jeg fikk tak i en tannlege som kunne åpne for meg i en time onsdag før skjærtorsdag 😅

Hvis du oppsøker lege i Norge dekkes jo de fleste utgiftene av folketrygden og du har ikke noen merkostnader.

telefonen er det mulig å få dekket vil jeg tro, men med en egenandel. Du må kontakte forsikringsselskapet asap og forhøre deg om vilkårene på din forsikring. 

Her uttaler du deg bastant om noe du ikke vet noentingen om. 
Hva ts sin reiseforsikring dekker er ikke det samme som hva din reiseforsikring dekker. 
Må man til oppfølging av skade hos lege i Norge, så dekker en god reiseforsikring også egenandelen og medisiner man må ha ved oppfølging i Norge. 
Om telefonen dekkes vet du heller intet om, heller ikke om ts har reiseforsikring med eller uten egenandel ved skade. 
Forsikringer har to priser, en når du betaler premien (og der vil folk gjerne ha det billigste) og en helt annen pris når man trenger hjelp av forsikringen (og der vil folk gjerne ha mest mulig). Men man får det man har betalt for. 

Der er heller ingen ASAP krav for å melde skade, foreldelsesfristen er på ett år i de aller fleste selskapene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her uttaler du deg bastant om noe du ikke vet noentingen om. 
Hva ts sin reiseforsikring dekker er ikke det samme som hva din reiseforsikring dekker. 
Må man til oppfølging av skade hos lege i Norge, så dekker en god reiseforsikring også egenandelen og medisiner man må ha ved oppfølging i Norge. 
Om telefonen dekkes vet du heller intet om, heller ikke om ts har reiseforsikring med eller uten egenandel ved skade. 
Forsikringer har to priser, en når du betaler premien (og der vil folk gjerne ha det billigste) og en helt annen pris når man trenger hjelp av forsikringen (og der vil folk gjerne ha mest mulig). Men man får det man har betalt for. 

Der er heller ingen ASAP krav for å melde skade, foreldelsesfristen er på ett år i de aller fleste selskapene. 

Det siste du skriver er nå i alle fall helt feil. Man skal melde skade umiddelbart. Noen skader ser man ikke før det har gått en stund (f. eks. nakkeskade i forbindelse med ulykke), og kan ikke meldes før. Men mobil som blir borte, legebesøk osv., skal meldes ASAP. Vis meg de forsikringsvilkårene som ikke sier det samme…

Anonymkode: 9c367...36c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke ringer reiseselskapet og spør, samt melder skade, ganske umiddelbart så har man ikke særlig bruk for reiseforsikring. Jeg må da spørre om NÅR man tenker man skal ringe? En gang etter neste ferie er for sent.

Anonymkode: cdbaf...0a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det siste du skriver er nå i alle fall helt feil. Man skal melde skade umiddelbart. Noen skader ser man ikke før det har gått en stund (f. eks. nakkeskade i forbindelse med ulykke), og kan ikke meldes før. Men mobil som blir borte, legebesøk osv., skal meldes ASAP. Vis meg de forsikringsvilkårene som ikke sier det samme…

Anonymkode: 9c367...36c

Altså, meldefristen på forsikringssaker er ett år. Det er lovregulert. Jeg sier det hver gang det dukker opp slike tråder på KG, ikke spør her, du får bare en masse dårlige råd, ring selskapet ditt. 

Anonymkode: 3d559...10e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg hadde også en ulykke med båt i utlandet i sommer! Hva er oddsen. Men jeg ordnet alt i utlandet. Forsikringsselskapet dekker skade på båt, perioden jeg var syk og syhehusutgifter

Anonymkode: 74668...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Har du dokumentasjon på ulykken?

Hvilket forsikringsselskap har du? If europeiske f.eks skriver tydelig ta de ikke dekker utgifter etter hjemkomst selv om uhellet skjedde på reise. Sparebanken skriver at du må huske å melde sykdom/skade når det skjer, ikke i ettertid.

Ang reisen i etterkant, så valgte du reise med kjent skade, uten å konsultere forsikring. Du får ikke dekket at en ferietur blir kjedelig pga smerter, når du velger gjennomføre turen.

Ang telefonen til samboeren din, så må han melde inn skaden til sitt forsikringsselskap om dere ikke har felles forsikring, og la forsikringsselskapet vurdere om de vil forsøke reparere den.

Anonymkode: e7f98...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...