Gå til innhold

Hvor raskt oppdager man om man har veggdyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom hjem fra Frankrike 14.Juni, og for en uke siden våknet jeg med flere små stikk over hele kroppen. Små knuter som klødde endel og de er fortsatt ikke forsvunnet.

Har også fått noen nye litt større bitt inatt, på ryggen og under det ene brystet.

Er det mulig å ha veggdyr i over en mnd uten å ha blitt bitt?

Kan ikke huske at jeg ble bitt i Frankrike heller...

Har støvsugd senga og sjekket under madrass og seng uten å se noe. Heller ikke mørke flekker eller blodflekker.

Har 2 katter som kun er ute på terasse med en liten plenflekk, men de var oppi sengen min sist helg da jeg begynte å få bitt, så kan det være lopper?

Anonymkode: ba872...b51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig fuglelopper. Hiv alt til vask, og støvsug rommet og hele sengen og madrassene veldig nøye. Flåttmiddelet vi gir katten vår dreper også lopper, så har ikke vært plaget siden vi begynte å gi det. Sjekk med dyrlegen din :)

Anonymkode: 745ba...4ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mest sannsynlig fuglelopper. Hiv alt til vask, og støvsug rommet og hele sengen og madrassene veldig nøye. Flåttmiddelet vi gir katten vår dreper også lopper, så har ikke vært plaget siden vi begynte å gi det. Sjekk med dyrlegen din :)

Anonymkode: 745ba...4ca

Ja jeg har hatt loppestikk en gang før på låret - men da ble jeg kun bitt en gang.

Har vasket alt idag igjen - har ikke hatt katter i senga siste uken så trodde loppene da ville tørke inn fort?

De dør jo i løpet av 1-2 uker i romtemperatur står det..?

Noen som har hatt veggdyr som vet hvor raskt de oppdaget det?

Skrevet (endret)

Hvis du fikk med deg veggdyr fra der du bodde i Frankrike, så er sjansen relativt stor for at du hadde blitt bitt i Frankrike. 

Jeg tipper det er noe katten har dratt med seg inn. 

Endret av Meowmere
AnonymBruker
Skrevet

Du kan (i verste fall) ha fått med deg et drektig veggedyr fra ferie, som etter du kom hjem har klekka. Veggedyr formerer seg raskt. Jeg har hørt at skadedyrfirmaer ofte merker pågang utover høsten fra folk som har fått veggedyr i sommerferien, så det er ikke sånn at du må ha merka det med en gang.

Anonymkode: a669c...75e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kan (i verste fall) ha fått med deg et drektig veggedyr fra ferie, som etter du kom hjem har klekka. Veggedyr formerer seg raskt. Jeg har hørt at skadedyrfirmaer ofte merker pågang utover høsten fra folk som har fått veggedyr i sommerferien, så det er ikke sånn at du må ha merka det med en gang.

Var det jeg var redd for...men rart jeg ikke har blitt bitt en eneste gang på over en mnd tenker jeg, om det var veggdyr.

Kan som sagt ikke finne noe som helst rester etter dem heller - stikkene jeg fikk sist helg klør fortsatt så mulig det er fulglelopper.....ser ut som små kviselignende nupper.....det er et gammelt fuglereir også i hagen til naboen - 10 meter fra plenflekken kattene har på terassen så mulig de kommer derfra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Var det jeg var redd for...men rart jeg ikke har blitt bitt en eneste gang på over en mnd tenker jeg, om det var veggdyr.

Kan som sagt ikke finne noe som helst rester etter dem heller - stikkene jeg fikk sist helg klør fortsatt så mulig det er fulglelopper.....ser ut som små kviselignende nupper.....det er et gammelt fuglereir også i hagen til naboen - 10 meter fra plenflekken kattene har på terassen så mulig de kommer derfra? 

Legg sånne remser med fluelim papir der du ble bitt, se om noe fester seg der. 

Anonymkode: f43e1...de0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er et gammelt fuglereir også i hagen til naboen - 10 meter fra plenflekken kattene har på terassen så mulig de kommer derfra? 

Dette. 
Opplevde selv lopper.. det ga seg bare ikke. Trodde først det var veggedyr, men hadde en fra Anticimex som sjekket listene, han ble bitt av loppene mens han var der så han visste akkurat hva det var. Det tok mer enn 2 uker å bli kvitt dem, men da vi renset takrennene for gamle fuglereir så ga det seg. 
Så få vekk fuglereiret, loppene hopper ned på alt som beveger seg i nærheten når de ikke har fugler å spise på.

Anonymkode: 4afb6...d75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. 
Opplevde selv lopper.. det ga seg bare ikke. Trodde først det var veggedyr, men hadde en fra Anticimex som sjekket listene, han ble bitt av loppene mens han var der så han visste akkurat hva det var. Det tok mer enn 2 uker å bli kvitt dem, men da vi renset takrennene for gamle fuglereir så ga det seg. 
Så få vekk fuglereiret, loppene hopper ned på alt som beveger seg i nærheten når de ikke har fugler å spise på.

Pleier det å være fuglereir i takrenner altså? 

Jeg bor i et 4 år gammelt hus, så kan ikke tenke meg det.

Fuglereiret i hagen til naboen er i en furu, og det er et gammelt skjære-reir.

Jeg har dog ikke klart å se noen lopper noe sted - heller ikke på kattene...er de sorte eller brune?

Har også masse utemøbler med puter i det området som kattene sover mye i, så evt kan det være lopper i utemøblene også?

AnonymBruker
Skrevet

veggedyr trenger et måltid blod mellom hvert skallskifte. Derfor merker man ikke nødvendigvis veggedyrene i starten før de har rukket å formere seg – kanskje man får et par bitt som er enkle å forveksle med myggstikk i starten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Pleier det å være fuglereir i takrenner altså? 

Jeg bor i et 4 år gammelt hus, så kan ikke tenke meg det.

Fuglereiret i hagen til naboen er i en furu, og det er et gammelt skjære-reir.

Jeg har dog ikke klart å se noen lopper noe sted - heller ikke på kattene...er de sorte eller brune?

Har også masse utemøbler med puter i det området som kattene sover mye i, så evt kan det være lopper i utemøblene også?

De jeg hadde var sorte. Så plutselig noe i vinduskarmen, mens jeg så på det så spratt det avgårde 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...