Gå til innhold

Har du erfaring med psykomotorisk fysioterapeut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle litt? Hvorfor valgte du å gå til psykomotorisk fysioterapeut? Hjalp det?

Anonymkode: 88252...75a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefalt av nav og fastlege under aap grunnet utmattelse (og et knippe andre fysiske sykdommer). Kan være jeg ikke fikk så god connection med terapeuten, men jeg likte det absolutt ikke! Hun maste og grov konstant i barndommen min, jeg fikk inntrykk av at hun aldri ble fornøyd med svarene mine om at barndommen var fin. 

En annen i familien min har også prøvd grunnet hodepine/migrene. Hen ble anklaget for å bedrive selvskading når hen masserte seg selv i nakken under anfall... 🙄 

Sikkert en god behandlingsform for å se sammenheng mellom fysisk og psykisk, men har man det bra psykisk mener jeg det er bortkastet tid og penger!

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ble henvist av sykehuset grunnet nevrologisk sykdom og jobber primært med øvelser relatert til balanse og svimmelhet, samt å håndtere hverdagen og leve best mulig med kroniske lidelser. Jeg har gått i snart tre år (i starten ukentlig, nå en gang i måneden) og har mye utbytte av det, både for kroppen og hodet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk grunnet hodepine/migrene. Snakket mye om hva jeg følte hvor i kroppen, prøve å kjenne etter, grunningsøvelser. For meg fungerte det dårlig med terapeuten tror jeg. Følte hun prøvde å gi meg større og andre problemer enn jeg hadde. Hun brukte også mye tid på å snakke om seg selv og utdanningen og yrket sitt, og hennes utfordringer og plager. Følte ikke vi connected. 

Anonymkode: 8543a...032

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt god erfaring og nytte av det. Oppsøkte det pga undertrykte traumer som jeg visste var en del av årsaken til smerter og utmattelse. Som andre sier, kjemi med behandler er viktig. Men det gjelder uansett terapeut. Fin måte å bli kjent og bevisst på seg selv på. 

Anonymkode: 6997f...a46

Skrevet

Vi har jobbet med mye forskjellig. Innimellom på benk der jeg ligger og får punkt massasje, Innimellom jobber vi sittende i stol med sentrering og  kroppsholdning. Å ta plass, ikke være mus men elefant. Innimellom gjør vi yoga, mediyoga og andre yoga former. Utgangstillinger som kan være triggende men å tørre å gjøre de, at veien ut er veien igjennom. Innimellom gjør vi grounding øvelser og har fokus på pust og oppmerksomhet. Og har pusteøvelser som går direkte på å roe sentralnervesystemet. Vi bruker også mye tapping på kroppen for å roe ned sentralnervesystemet. Føttene mine går veldig innover f.eks når jeg blir mus, (for å bruke det begrepet) da kjenner jeg heller ikke kroppen min så godt og vi har jobbet en del med dette. Jeg gjekk mye på tå før jeg begynte til hun, nå trakker jeg ned på hælen med tydelighet. Men bsre den inøvde vanen hsr jeg jobbet mye med. Å kjenne sitteknutene ned mot stolen, ha kroppskontroll. Innimellom gjør vi styrkeøvelser for å styrke kroppen så vel som psyken. Vi har også isbadet (dette gjør selvfølgelig ikke alle psykomotorisk fysioterapeuter men hun jeg går til har gjort det med noen pasienter). Og det også handler om heling på kanskje et litt dypere nivå enn hva jeg helt er komfortabel med å skrive om på kg. Men som sagt: det går litt utenfor boksen til psykomotorisk fysioterapi. 

Jeg bestilte time pga en vond nakke i utgangspunktet, etter at legen min tipset meg om psykomotorisk fysioterapi men vi har jobbet med så mye mer på et langt dypere og bredere nivå. 

Jeg har hatt en helt fantastisk kjemi med min terapeut noe som gjør at det også er enkelt å prate med hun både om livserfaringer jeg har hatt og hvordan behandlingen fungerer for meg. For meg har det hatt stor betydning for å samkjøre kroppen og psyken og jeg bruker aktivt de tipsene jeg har lært av hun i hverdagen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk grunnet hodepine/migrene. Snakket mye om hva jeg følte hvor i kroppen, prøve å kjenne etter, grunningsøvelser. For meg fungerte det dårlig med terapeuten tror jeg. Følte hun prøvde å gi meg større og andre problemer enn jeg hadde. Hun brukte også mye tid på å snakke om seg selv og utdanningen og yrket sitt, og hennes utfordringer og plager. Følte ikke vi connected. 

Hehe, kanskje vi hadde samme? Jeg gikk i Bergen og hadde lik erfaring som deg. På et vis hadde jeg stor nytte av behandlingen, å komme i kontakt med kroppen, kroppsbevissthet, å kjenne hvor spenningene var og å få bedre holdning og bruke kroppen mer effektivt, men det var så ispedd fysioterapeuten sine issues at jeg ble stresset av å gå dit. 

Anonymkode: ad88e...a06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hehe, kanskje vi hadde samme? Jeg gikk i Bergen og hadde lik erfaring som deg. På et vis hadde jeg stor nytte av behandlingen, å komme i kontakt med kroppen, kroppsbevissthet, å kjenne hvor spenningene var og å få bedre holdning og bruke kroppen mer effektivt, men det var så ispedd fysioterapeuten sine issues at jeg ble stresset av å gå dit. 

Begynner navnet hennes på M?

Anonymkode: aa456...62a

• Liker 1
Skrevet

Begynte i starten på 2022 etter anbefaling fra fastlege i forbindelse med utbrenthet. Har hatt kjempestor nytte av det og fått mye god hjelp. Avsluttet behandling nå i vår. Min erfaring er at det anbefales. Men man må finne noen man får kjemi med, på lik linje med både psykologer, leger og andre behandlere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hehe ja kanskje! Kjente også på det stresset som du beskriver. 

Men helt klart en behandlingsmetode jeg tror mange kan nytte av, nettopp dette med kroppsbevissthet. Mulig jeg prøver igjen ved en senere anledning, dog da med en annen terapeut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Begynner navnet hennes på M?

Ja. Hva var din erfaring? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe ja kanskje! Kjente også på det stresset som du beskriver. 

Men helt klart en behandlingsmetode jeg tror mange kan nytte av, nettopp dette med kroppsbevissthet. Mulig jeg prøver igjen ved en senere anledning, dog da med en annen terapeut. 

Det er så veldig viktig med kjemi med behandler. Og ikke minst å være trygg med behandler. Særlig når poenget er å løsne opp i spenninger og forsvarsverk i kroppen. Da fungerer det mot sin hensikt med noen en blir mer stresset med og gruer seg til å møte. 

Jeg fikk senere en psykolog som også fokuserte på kroppsbevissthet og å riste og somatic experiencing så da følte jeg at jeg fikk litt nytte av det jeg lærte tiden hos fysioterapeuten. Når jeg leser her hva andre har fått hos psykomotorisk fysioterapi får jeg lyst å prøve med en annen likevel. Bare dumt en ikke vet helt hvordan de er før en prøver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Hva var din erfaring? 

Viss det er hun jeg har gått til og har erfaring med så har det vært greit å gå til hun periodevis. Hun er flink i faget sitt, ingen tvil om det men hun er litt surrete. Og hun nevner private ting støtt og stadig fra barna sine til depresjoner hun selv sliter med. Og jeg vet ikke helt hvor jeg hadde hun fra time til time om du skjønner. Nå er det jo sikkert flere psykomotoriske fysioterapeuter i Bergen som begynner på M men jeg bare tenkte på hun jeg hadde med engang jeg så innlegget ditt. Men jeg har troen på psykomotorisk fysioterapi altså, bare en finner den rette for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så heldig å gå til en fantastisk dame! Hun har hjulpet meg så mye, så psykomotorisk fysioterapi er en kjempebra redskap hvis du treffer rett behandler. 

Anonymkode: 19a12...c38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Viss det er hun jeg har gått til og har erfaring med så har det vært greit å gå til hun periodevis. Hun er flink i faget sitt, ingen tvil om det men hun er litt surrete. Og hun nevner private ting støtt og stadig fra barna sine til depresjoner hun selv sliter med. Og jeg vet ikke helt hvor jeg hadde hun fra time til time om du skjønner. Nå er det jo sikkert flere psykomotoriske fysioterapeuter i Bergen som begynner på M men jeg bare tenkte på hun jeg hadde med engang jeg så innlegget ditt. Men jeg har troen på psykomotorisk fysioterapi altså, bare en finner den rette for seg.

Ja, det er sikkert flere. Er så viktig å finne en god match! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er sikkert flere. Er så viktig å finne en god match! 

Ja det er helt sikkert 😊 Det har nesten alt å si

AnonymBruker
Skrevet
Teyla skrev (22 timer siden):

Anbefalt av nav og fastlege under aap grunnet utmattelse (og et knippe andre fysiske sykdommer). Kan være jeg ikke fikk så god connection med terapeuten, men jeg likte det absolutt ikke! Hun maste og grov konstant i barndommen min, jeg fikk inntrykk av at hun aldri ble fornøyd med svarene mine om at barndommen var fin. 

En annen i familien min har også prøvd grunnet hodepine/migrene. Hen ble anklaget for å bedrive selvskading når hen masserte seg selv i nakken under anfall... 🙄 

Sikkert en god behandlingsform for å se sammenheng mellom fysisk og psykisk, men har man det bra psykisk mener jeg det er bortkastet tid og penger!

Er det jeg sier. Er bare noe fjas og wannabe-psykologer. Fatter ikke hvorfor de blir så mye brukt. 

Anonymkode: 8c475...f5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun jeg gikk til, skulle ha meg til å lære å kontrollere lilletåa. Altså, slik at den kunne beveges sidelengs uavhengig av de andre tærne...

Jeg fikk henvisning på grunn av hodepine. Hun er en av to som holder til i Finmmark fylket.

Anonymkode: 7b5b4...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det jeg sier. Er bare noe fjas og wannabe-psykologer. Fatter ikke hvorfor de blir så mye brukt. 

Anonymkode: 8c475...f5e

Mange som har fått god hjelp også. Du vil alltid finne noen som ikke har fått hjelp av en lege også men det betyr jo ikke at leger er nor fjas av den grunn.

Anonymkode: 52250...c57

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun jeg gikk til, skulle ha meg til å lære å kontrollere lilletåa. Altså, slik at den kunne beveges sidelengs uavhengig av de andre tærne...

Anonymkode: 7b5b4...656

Det har min vært opptatt av i snart tre år uten resultat - nå er det mest en stående vits :fnise: Et ledd i kroppsbevissthet og -kontroll...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...