AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Hva er din spådom for boligmarkedet i Oslo de neste 5/10/15 årene? Vil det bare forsette oppover i det uendelige? Anonymkode: a33b1...cb6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 All den tid innvandring og lite utbygging fortsetter og økonomien ikke blir så dårlig at mange må selge, ja. Anonymkode: 3e20c...0d8 1 1
Bokormsen Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Oppover. Fallende boligpriser er krise for et land da hele banksektoren da risikerer å gå dukken, og alt fra politikere, til sentralbanken og innbyggerne selv jobber aktivt for at det ikke skal skje. Ideelt sett burde de bygge langt mer i Oslo slik at prisene stiger saktere enn de har gjort da, ellers blir det vanskeligere for hver generasjon. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Oppover. Folk må bo et sted, og det vil alltid være folk som har råd til det. Det har blitt bygget altfor lite de senere årene, og det som bygges er dyrt. Anonymkode: d23dd...6b5 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 Det er ikke bærekraftig sånn som de holder på nå, så jeg håper politikerene tar til fornuft, og satser på å bygge nyere og rimeligere boliger, både for kjøpere og leietakeres skyld. Anonymkode: 114a6...11e 1
Knirke Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 Så lenge folk vil bo i Oslo kommer prisen til å gå opp. Jeg er heldigvis ferdig med Oslo-fasen av livet. Jeg hadde ikke flyttet tilbake om jeg hadde fått en leilighet gratis.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #9 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Krakket kommer i 2030. Du ser allerede nå de som sitter på dyre boliger og høye boliglån i Oslo begynner å få problemer med renta. Venninne som jobber i bank sier de får flere og flere som ber om avdragsfrihet. Når markedet krakket i Oslo skal jeg plukke opp restene i boligmarkedet. Hahaha Anonymkode: 6eaf9...167 Det er det folk som har ventet på i tiår allerede, så… lykke til med den strategien. Anonymkode: d23dd...6b5 4 1
Blåttvann Skrevet 29. juli 2024 #10 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Krakket kommer i 2030. Du ser allerede nå de som sitter på dyre boliger og høye boliglån i Oslo begynner å få problemer med renta. Venninne som jobber i bank sier de får flere og flere som ber om avdragsfrihet. Når markedet krakket i Oslo skal jeg plukke opp restene i boligmarkedet. Hahaha Anonymkode: 6eaf9...167 Det er nok ikke like mange som må tvangsselge boligen sin som antallet som ønsker å kjøpe. Alt av leiligheter og hus i Oslo blir fortsatt solgt. Rubbel og bit. For mange folk har fortsatt god økonomi. Det er når middelklassen slutter å reise, kjøpe masse drit de ikke trenger osv vi vil se at det påvirker boligmarkedet. Da har ikke folk flest penger lenger. Men vi er fortsatt langt unna slike tilstander. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #11 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Krakket kommer i 2030. Du ser allerede nå de som sitter på dyre boliger og høye boliglån i Oslo begynner å få problemer med renta. Venninne som jobber i bank sier de får flere og flere som ber om avdragsfrihet. Når markedet krakket i Oslo skal jeg plukke opp restene i boligmarkedet. Hahaha Anonymkode: 6eaf9...167 Hahaha. At krakket kommer, det har folk sagt i "alle" år. Det blir avlyst gang på gang, i all fall i Oslo. Om du har penger til å kjøpe, kom deg inn nå. Jeg kjenner mange som har tapt på å sitte og vente på et krakk som aldri kommer, mens boligene de vil ha stiger mer i pris enn lønningene. Der jeg bor har boligene steget nesten 4-gangeren siste ti år. Langt over lønnsveksten. Så å vente vil være å tape penger. Jeg kjøpte en bolig i Oslo under finanskrisen i 2009, da var det en liten dupp her, men ikke noe krise. Så under en verdensomspennende økonomisk katastrofe, så kan det gå litt tregere. Men ikke i nærheten av noe krakk da heller. Anonymkode: 7250f...1e6 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #12 Skrevet 29. juli 2024 Mulig det er krise i Oslo, men her i Bergen hvor jeg bor sentralt har prisen stått stille siden jeg kjøpte i 2016. Ser ingen problemer i det hele tatt. Anonymkode: a5e15...9bb
fru Alving Skrevet 29. juli 2024 #13 Skrevet 29. juli 2024 Prisene vil gå opp over tid, hvor fort de øker er heller spørsmålet. Det er en sentralisering hvor flere vil bo sentralt og Oslo er det som er mest attraktivt, men og områdene rundt. Hele osloregionen vil bli et mer og mer fortettet område. Blant mine barns venner er det mange som har foreldre fra andre deler av landet, de har flyttet til østlandet pga utdanning og jobbmuligheter. Og den flyttestrømmen går ikke andre veien, ikke på samme måte. Det finnes selvsagt en og annen fra østlandsområdet (det sentrale) som flytter til utkantstrøk eller nordover i landet. men strømmen går hele tiden den andre veien, og de må ha steder og bo. I tillegg har vi innvandring som og gjerne bor så sentralt som mulig på grunn av jobbmuligheter og nærhet til andre. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #14 Skrevet 29. juli 2024 Jeg tror også det skal opp. Røkla tvinges lengre og lengre ut, mens sentrum blir forbeholdt de rike, akkurat som andre storbyer. Lørenskog blir det nye gruruddalen og groruddalen det nye Tøyen. Man når langt med tog på 30-40 min fra Oslo, så da er det mulig å pendle. Selv Moss er jo innafor med snart bare 30 min til Oslo s. Anonymkode: c7fda...45f 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #15 Skrevet 29. juli 2024 Oppover. Uten tvil. For å si det sånn; vi kjøpte en liten 2-roms i mars -23. 16 mnd senere ligger verdivurderingen 700 000 kr høyere. Dette vil bare fortsette. De som venter på «krakket» velger en dårlig strategi. Anonymkode: c566f...341 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Oppover. Uten tvil. For å si det sånn; vi kjøpte en liten 2-roms i mars -23. 16 mnd senere ligger verdivurderingen 700 000 kr høyere. Dette vil bare fortsette. De som venter på «krakket» velger en dårlig strategi. Anonymkode: c566f...341 Hvis mini-leiligheten din har steget 50.000 kr i verdi hver måned, i 16 måneder på rad - når boliglånsrenta i samme periode har gått opp flere hundreprosent....ja, hva skal en si 😛 høres jo ut som et sunt boligmarked med 0 % potensiale for et krakk. Anonymkode: b134a...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis mini-leiligheten din har steget 50.000 kr i verdi hver måned, i 16 måneder på rad - når boliglånsrenta i samme periode har gått opp flere hundreprosent....ja, hva skal en si 😛 høres jo ut som et sunt boligmarked med 0 % potensiale for et krakk. Anonymkode: b134a...e7c Hæ? Anonymkode: c566f...341
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Hahaha. At krakket kommer, det har folk sagt i "alle" år. Det blir avlyst gang på gang, i all fall i Oslo. Om du har penger til å kjøpe, kom deg inn nå. Jeg kjenner mange som har tapt på å sitte og vente på et krakk som aldri kommer, mens boligene de vil ha stiger mer i pris enn lønningene. Der jeg bor har boligene steget nesten 4-gangeren siste ti år. Langt over lønnsveksten. Så å vente vil være å tape penger. Jeg kjøpte en bolig i Oslo under finanskrisen i 2009, da var det en liten dupp her, men ikke noe krise. Så under en verdensomspennende økonomisk katastrofe, så kan det gå litt tregere. Men ikke i nærheten av noe krakk da heller. Anonymkode: 7250f...1e6 Enig. MEN selv om boligprisene kommer til å øke så kan det godt være at rentene fortsetter å holde seg på dagens nivå. Så det er ikke like gøy å låne til pipa nå som det var tidligere. Anonymkode: e8c1b...328
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Enig. MEN selv om boligprisene kommer til å øke så kan det godt være at rentene fortsetter å holde seg på dagens nivå. Så det er ikke like gøy å låne til pipa nå som det var tidligere. Anonymkode: e8c1b...328 Aldri vært GØY å måtte låne penger, men verre å bare bli sittende på gjerdet og gå glipp av betydelig prisøkning år etter år😉 Anonymkode: c566f...341 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri vært GØY å måtte låne penger, men verre å bare bli sittende på gjerdet og gå glipp av betydelig prisøkning år etter år😉 Anonymkode: c566f...341 Retter på meg selv: Verdiøkning, ikke prisøkning 😊 Anonymkode: c566f...341 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå