Gå til innhold

Forholdet til svigerdatter ødelegger familielykken

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid to sider av en sak. Jeg sier ikke alt. Svigerdatter kan være veldig nervøs, og jeg som farmor føler da at jeg ikke stoles på. Det har f eks vært ting som at jeg må huske å slå ut lys på bordet.

Anonymkode: 7f5c9...053

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er alltid to sider av en sak. Jeg sier ikke alt. Svigerdatter kan være veldig nervøs, og jeg som farmor føler da at jeg ikke stoles på. Det har f eks vært ting som at jeg må huske å slå ut lys på bordet.

Hvorfor tar du det så personlig? Kan du ikke bare tenke «jaja, så er hun litt hønemor, det er jo bare fordi hun er glad i barna sine, og har ingenting med meg å gjøre?»

Anonymkode: a139b...81a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tar du det så personlig? Kan du ikke bare tenke «jaja, så er hun litt hønemor, det er jo bare fordi hun er glad i barna sine, og har ingenting med meg å gjøre?»

Det er ikke å være hønemor å informere barnevakten om hvordan barnet liker å ha det når det sover. Hadde hun vært hønemor, så hadde ikke ungen fått sove hos noen andre.

Anonymkode: 695c2...db8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerdatter er også hønemor, og litt nervøs. Hun er en fabelaktig mor, og jeg tar selvfølgelig hennes beskjeder på alvor. Det er hennes barn. Våre voksne barn har en snodig tendens til å tro at vi aldri har passet barn. Vi ler litt av det, når vi er alene. Men man har vært ung selv, og gjør som foreldrene ønsker når vi passer barnebarn. Det er ingenting å bli fornærmet over. De overlater tross alt det kjæreste de har, i vår varetekt.

Anonymkode: 0f670...51a

• Liker 5
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
Anonyme-meg skrev (15 timer siden):

Kg på sitt beste alltid svigermor som er problemet.. 

Absolutt ikke, hvor har du det fra? Det er bare dårlig debatt-teknikk å påstå sånne ting.  Ut fra den informasjonen som fremkom i HI, er ts rimelig spesiell. Tenk å fremdeles gå å gange på at svigerdatter kom med noen uskyldige kommentarer rundt barnepass for 10 år siden. Og tenk at hun velger å forskjellsbehandle barnebarn pga dette. 

Anonymkode: 95148...455

• Liker 5
Skrevet

Er du svigermoren min?? Du høres utrolig selvopptatt ut. Det er et privilegium å få passe barnebarn, ikke en rett. Og «mitt hus, mine regler» er utdatert. Det er hennes barn, det er hun som bestemmer. Dessuten høres det ut som at hun kun har kommet med velmenende råd og fasit på barna SINE for å sikre at du får en god tilknytning. Istedenfor å ta det som et kompliment har du valgt at det er viktigere å ha rett og at DINE følelser blir satt i fokus. Denne senga har du redd opp selv…

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er et dårlig menneske, rett og slett. Det sies at ungdommen blir så lett krenka i dag, men det gjør søren meg dagens besteforeldregenerasjon også! Du ble rett og slett krenka, du, for at din svigerdatter (mor til det aktuelle barnet!) ga beskjed om hva som fungerer best for sitt barn. Det er H E L T  V A N L I G å gi beskjed om slikt. Hun ønsker selvsagt det beste for barna sine, og det beste er bl.a at eldstebarnet skal sove med nattlampe så han/hun ikke blir redd for å sove borte, som i seg selv kan være en skremmende opplevelse for et lite barn. Du er et kaldt og usympatisk menneske som lar denne så usannsynlig dumme krenkingen gå foran forholdet til egne barnebarn. Til sammenligning kan jeg fortelle deg hva min mor sa til meg, helt uoppfordret, da vi fikk barn: "Jeg kommer alltid til å følge de reglene dere har satt, til og med hvis jeg ikke er helt enig, så er det dere som er foreldrene og dere bestemmer." Svigermor er mer som deg og har skremt barnet flere ganger fordi hun skal trumfe gjennom sine regler (f.eks tvinge i dem torsk, som endte med oppkast). Barna har aldri klart å få et nært forhold til henne. 

Anonymkode: cb745...c0a

Tenk å si at noen er et dårlig menneske på den måten! 
Godt du har perfekte foreldre da og selvfølgelig måtte du hakke på din svigermor. 
Du virker svært arrogant og lite sympatisk med det du skriver. 

Anonymkode: 36461...a12

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke å være hønemor å informere barnevakten om hvordan barnet liker å ha det når det sover. Hadde hun vært hønemor, så hadde ikke ungen fått sove hos noen andre.

Anonymkode: 695c2...db8

Enig, men å minne voksne mennesker (som det ikke er noe galt med?) å blåse ut lyset på bordet er litt hønemor, men ikke noe å henge seg opp i. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg virkelig igjen i svigerdatteren din, og deg som svigermor. 

Med første barnet var jeg skikkelig hønemor og passet på alt. Jeg ordnet klar mat, og ga svigermor instrukser om tidspunkt for søvn og vaner vi hadde hjemme. Jeg opplevde derimot at hun gjorde alt stikk motsatt av det jeg fortalte henne. Jeg mista tillitt til henne og klarte ikke slippe henne til for å passe barna. 

For meg som førstegangsmor var det vesentlig å kjenne på at jeg følte barnet ble overlevert i trygge hender til noen jeg stolte på. 

Svigermor på sin side hadde nok et helt annet syn: hun hadde fire barn og det gikk jo bra med de alle. Så hun kjørte sitt eget løp og det hadde vært mye gråt ifølge svigerfar. Ikke ringte dem heller når det skjærte seg og barnet hadde grått i timesvis. Fikk svar på melding om at alt gikk bra, når sannheten var en helt annen. Jeg grøsser fremdeles når jeg tenker på det og angrer enda som en hund på at jeg lot dem passe. 

Dette ødela hele tillitsforholdet oss imellom, og hun mista sjansen til å være barnevakt da ungene var små. 

Anonymkode: 541ac...9b5

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

Det er ikke alltid så lett dette med familie.

Selv er jeg svigerdatter og har en svigermor som jeg har et litt sånn opp og ned forhold til.

Det skjønner helt sikkert ikke svigermor selv hvorfor. Grunnen til at jeg er ambivalent til henne er helt enkelt at hun er vant til og ønsker å være matriarken i familien. Og dermed bestemme over sine sønner og deres barn, mens vi svigerdøtrene kommer med på lasset. Det fører til at alle sammenkomster og alle ting vi gjør sammen, blir veldig styrt av henne.

Så enten må man som svigerdatter underkaste seg totalt, og også finne seg i å blir underminert foran egne barn når man setter grenser. Feks "nå tror jeg du har fått nok is, Ole", "nei, Ole, du må da bare spise is". Feks. Det blir ikke god stemning av sånt.

Så mitt råd er å gå litt i deg selv. Lar du henne slippe til med sine ønsker og ideer av og til, eller skal alt være som det "alltid har vært"? Kritiserer du hennes væremåte, stil, ambisjoner, karrierervalg eller øvrige familie uten å forvente dårlig stemning? Overstyrer du og underminerer hennes autoritet foran barna hennes?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men du kan ikke regne med å bli tatt på alvor når du ikke gir noen eksempler på ting som er egnet til å "ødelegge familielykken". De få tingene du har nevnt til nå er helt normale ting å nevne. 

Anonymkode: 9e1f8...e77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tenk å si at noen er et dårlig menneske på den måten! 
Godt du har perfekte foreldre da og selvfølgelig måtte du hakke på din svigermor. 
Du virker svært arrogant og lite sympatisk med det du skriver. 

Anonymkode: 36461...a12

Det har ikke noe med perfekte (beste)foreldre å gjøre og jeg er hverken arrogant eller usympatisk, tvert imot strekker jeg meg ekstremt langt for alle som fortjener det. Derfor blir jeg også ekstremt provosert av slike egoistiske og usympatiske mennesker som Ts fremstiller seg som. Hun setter sin egen stolthet (les: vil ikke ta imot beskjeder om barnets rutiner og behov) foran forholdet til sine egne barnebarn. Det ville jeg ALDRI ha gjort! 

Anonymkode: cb745...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Svigerdatter har vært passiv aggressiv hele veien og fått meg til å føle meg som  en idiot.

Høres mer ut som om det er du som har vært dette hele veien

Anonymkode: 8a9a9...857

• Liker 4
Skrevet

Jeg var ofte barnevakt for nieser/nevøer i flertall oppigjennom årene, og begge søstre gav meg «instruks» - den ene tilogmed skriftlig punktvis på 2 sider - om barnas rutiner.

Var kjempepraktisk og innmari greit, og jeg visste hva de var vant til. 

Min mor spør meg og mannen om slikt også. «Er det noe barnet trenger/ikke». Hva rutinene er - hun er pedagog i barnehage. 

Så…..FVK for dette 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Svigerdatter har vært passiv aggressiv hele veien og fått meg til å føle meg som  en idiot.

Er det mulig du faktisk er idioten her?

Anonymkode: b0e97...136

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Min svigerdatter er også hønemor, og litt nervøs. Hun er en fabelaktig mor, og jeg tar selvfølgelig hennes beskjeder på alvor. Det er hennes barn. Våre voksne barn har en snodig tendens til å tro at vi aldri har passet barn. Vi ler litt av det, når vi er alene. Men man har vært ung selv, og gjør som foreldrene ønsker når vi passer barnebarn. Det er ingenting å bli fornærmet over. De overlater tross alt det kjæreste de har, i vår varetekt.

Vet du, jeg opplever det du skriver som ganske arrogant, egentlig.

Nå er jeg blitt middels voksen, og nærmer meg alderen der jeg kan få barnebarn snart. Og er det en ting jeg er sikker på, så er det at tidene endrer seg hele tiden. Og dermed er "alt jeg vet og kan" ikke nødvendigvis sannheter lenger. 
På samme måte som da jeg fikk barn, og besteforeldrene skulle passe dem. 
De syntes jeg og mannen var hysteriske og kom med veldig mange instrukser og regler. (De trengtes da ikke, det hadde jo gått bra med oss.) 

• Hvorfor var det så nøye med et bilsete som var ganske nytt, og ikke var kjøpt brukt av en tilfeldig fremmed? Bilsete var vel bilsete? 
  • Solkrem er vel solkrem? Og er det egentlig så farlig om en baby er ute i sola uten solkrem noen timer? 
  • Da du var liten fikk du melkeprodukter fra du var 4 uker, det er sikkert hysterisk at myndighetene nå sier man skal vente til etter 1 års alder. 
  • Og det gjør vel ikke noe skade om ungen får smake litt sjokolade eller kake? Det er jo godt! Unner du ikke barnet ditt noe godt? (Om 6mnd gammel baby som så vidt hadde smakt annet enn morsmelk.) 
  • Er det egentlig så farlig med hvilken vei babyen sover? Vi ble anbefalt å legge dere på magen da dere var små. Og alle arvet jo madrasser. 

Og selv de som har fått barn bare et tiår eller to etter meg, har jo helt andre anbefalinger å forholde seg til enn jeg hadde. 
Og jeg må innrømme at etter at barna mine ble over et par år, så sluttet vi å lese anbefalingene for babyer. Så jeg mangler jo minst 15 år med informasjon om temaet. 
Og jeg forventer faktisk at barna mine er de som oppdaterer meg, når de blir foreldre. 

Anonymkode: 3060e...ea0

• Liker 5
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare TS sin versjon her. Hun har først gitt oss noen eksempler og så forsøkt å utdype litt etterpå. Det er mulig TS sin fremstilling er objektiv nok, men den er selvfølgelig ikke mer fordelaktig for svigerdatter enn virkeligheten.

Likevel fremstår alt svigerdatteren har sagt som langt innenfor det fullt akseptable. Jada, litt irriterende å bli instruert på detaljnivå i barnepass av hun som er sammen med ditt eget barn og alt det der, og litt nevrotisk stil over å minne deg på å blåse ut lys. Men absolutt ingenting TS har viderebrakt er noe som helst å ta på vei for. Det er ut av all fatteevne at TS ikke kan smile bittelitt på både ut- og innsiden og være ferdig med det i løpet av noen sekunder.

Likevel har dette utløst så voldsomme problemer med relasjonen at familieselskaper oppleves som anspente. Ikke bare det, dere har altså vært hos familievernkontoret (!) i et forsøk på å ordne opp.

Det er helt absurd. Du, TS, fremstår som den eneste årsaken til at det har blitt som det har blitt.

Anonymkode: 6dd47...0b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det har jo ikke vært noe samfunnsutvikling når de kommer til sikkerhet og kunnskap knyttet til barn de siste 20-40 årene.

Dere ler av at det virker som dere aldri har passet barn, men samtidig så tenker dere selv at dere er ufeilbarlige og allvitende, i tillegg til at det nok er 20-40 år siden dere passet små barn sist!

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsesykepleier og trodde jeg var godt oppdatert. Jeg fikk derimot bakoversveis da jeg ble farmor. Det var ingen tvil om at foreldrene hadde gjort grundig undersøkelse og jeg lærte stadig nye ting som jeg aldri hadde hørt om. 

Du aner ikke hvor glad jeg ble, for at foreldrene faktisk turte fortelle meg hva de ønsket for sitt barn. Læringskurven min ble bratt og jeg synes det var utrolig moro å ta del i kunnskapen. 

Vær heller åpen og ydmyk. Man blir ikke ferdig utlært etter å ha oppdratt barn selv og det gir deg ingen rettigheter. 

Jeg har fått se foreldre som nå har valgt en helt annen foreldrestil enn jeg selv valgte for mine barn. Det er ingen tvil om at jeg merker enormt stor forskjell på hva barnebarna mine kan og får til, sammenlignet med det mine barn kunne på samme alder. Jeg sydde pute under armene på dem og gjorde de nok en real bjørnetjeneste. Jeg er ydmyk som faktisk har fått ta del i dette, men det krever jo at jeg lytter og respekterer foreldrene. Jeg kan ikke bestemme over barna mine og hvilke valg dem skal ta i livet. Nå er det deres tur, og det MÅ dem få lov til. 

Jeg er her for å heie, lytte og bidra om det trengs. Men jeg må respektere dem. Min jobb er gjort også får jeg heller være takknemlig for det jeg får og respektere det jeg ikke får 😊

Anonymkode: 541ac...9b5

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjerp deg 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...