AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Jeg står i den situasjonen hvor jeg er alenemamma til et barn med moderat psykisk utviklingshemming. Dette medfører mye tilrettelegging, planlegging, forutsigbarhet og stabilitet for barnets del. For min del derimot, medfører dette at jeg er og forblir en uforutsigbar arbeidstaker da jeg må være lett tilgjengelig for barnet, må dra på kort varsel ved oppringning fra skolen. Jeg vil også ha en god del fravær fra jobb da omsorgssituasjonen påvirker min psykiske helse også, da jeg blir veldig sliten av å være "på" hele tiden + dårlig nattesøvn. Jeg har god og høy utdanning, som jeg har fått gjennomført midt oppi omsorgssituasjonen, takket være god tilrettelegging og at jeg hadde mulighet til å jobbe med oppgaver, skolearbeid og bachelor- og masteroppgavene når det selv passet meg og situasjonen jeg står i best. Studiene tok lengre tid enn planlagt, men da jeg ble gravid ble det pause i studiene i flere år, da det tidlig viste seg at barnet hadde sine utfordringer. MEN.. jeg har ikke jobbet mye i mitt liv, pga studier. Jeg er nå rett over 30 år, og har kun hatt små sommerjobber, liten jobb ved siden av studiene og kort vikariat. Det meste før jeg ble mamma. Jeg lengter etter å kunne jobbe litt, og finne en jobb som passer meg og omsorgssituasjonen best mulig uten at jeg sitter med dårlig samvittighet overfor en av partene fordi jeg ikke strekker til... Jeg drømmer også om å tjene mine egne penger, og å på sikt ha mulighet til å kjøpe egen bolig... Er det flere som står i samme situasjon som meg? Hva jobber dere med? (Ingen vits i å foreslå tilrettelegging på skole, SFO, avlastning osv. Dette er ikke aktuelt eller mulig for barnet å mestre på nåværende tidspunkt. Barnet får god tilrettelegging og oppfølging fra flere hold). Anonymkode: 362d4...32b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Du må søke jobber innen for feltet ditt. Vet ikke om du har en utdannelse der du kan ha en del hjemmekontor? Men søk rundt omkring, finner ingenting av å ikke gjøre noe. Anonymkode: 825bf...ee0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 Jeg har selv et barn med lett pu og epilepsi. Tok utdanning bachelor, da jeg var alene med henne. Jeg har vært i 100% jobb hele tiden. Jobber kommunalt, så har dobbelt sykedager og har 10 permisjonsdager. Gått helt fint, men klart det har vært tøft. Lykke til🥰 Anbefaler å være ærlig ovenfor sjefen om situasjonen. Anonymkode: 9075a...16b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Ser du ikke ønsker avlastning egentlig, men det er det eneste som har fått det til å funke for oss, i kombinasjon med hjemmekontor og tilrettelegging av jobb. Prøvde alt mulig; byttet jobber, pleiepenger i de tøffeste periodene, gikk ned i stilling osv., men hadde ikke sjanse til å løse det. Nå har barnet BPA. Assistenten henter på skolen og kommer hjem hit. Jeg jobber da et par timer til på hjemmekontor slik at jeg er tilgjengelig, men assistent hjelper barnet å vaske hender, gå på do, å finne fram mat, sykle en tur på spesialsykkelen osv. Har BPA alle hverdager fram til kveldsstellet som jeg ønsker å ta selv. Og enkelte helger og ferier så det blir enklere å gjøre ting. Anonymkode: d8940...f51
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Du kan søke pleiepenger i prosent. Anonymkode: 34d2f...094
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 Jeg har et barn som trenger mye oppfølging pga en hjerneskade. Han har egen assistent på skolen og støttekontakt. Og vi får litt hjelp fra besteforeldre. Har også litt Sfo, selv om han egentlig er for gammel til det (har fått et unntak for han). Jeg jobber i helsevesenet og har 20% pleiepenger. Det funker fint. Men jeg hadde den jobben før barnet mitt fikk skaden, så det er jo litt annerledes. Anonymkode: 48c1b...b6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå