AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Del Skrevet 28. juli Hvis man skal prøve å spise 1200kal om dagen for å gå ned raskt og fort i vekt, som for eksempel med knekkebrøddietten, er det noe «vits» å trene i tillegg? Jeg tenker at hvis man spiser lite kalorier, og trener styrketrening - hjelper det noe i det hele tatt? For å få mer muskler og gå ned i vekt må man jo spise mer proteiner og sikkert mer mat enn 1200 kalorier? Hvis noen skjønner hva jeg tenker.. Orker ikke trene meg lei på treningssenter hvis det ikke spiller noen rolle på en måte Anonymkode: 0e009...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 28. juli #2 Del Skrevet 28. juli Om du vil bli sterkere og få større muskler så er styrketrening løsningen. Om du bare vil slanke deg så trenger du absolutt ikke det. Spørsmålet er, vil du bli tynnere eller bli fit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saltwatertaffy Skrevet 29. juli #3 Del Skrevet 29. juli Hvis målet er både og gå ned i vekt OG få muskler, så ville jeg ha økt kaloriinntaket og trent. Jeg har skal gå ned 10 kg nå. Planen min er å først kjøre på med kaloriunderskudd (1500 kalorier per dag) og cardiotrening 2-3 ganger i uka. Når jeg har gått ned disse 10 kg, skal jeg øke kaloriinntaket til rundt 2000 og bytte ut to av øktene med gradvis tyngre styrketrening. Brukte denne metoden en gang tidligere og det fungerte, så håper det fungerer igjen nå selv om jeg er en del år eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 29. juli #4 Del Skrevet 29. juli Hva med å periodisere? En uke med fokus på kondisjon+styrke og ok med kalorier etterfulgt av en uke med kondisjon og færre kalorier før en hvileuke med lite kalorier og lite trening? Synes det er merkelig at de fleste ekspertene på slanking glemmer periodiseringen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. juli #5 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 20.11): Hvis man skal prøve å spise 1200kal om dagen for å gå ned raskt og fort i vekt, som for eksempel med knekkebrøddietten, er det noe «vits» å trene i tillegg? Jeg tenker at hvis man spiser lite kalorier, og trener styrketrening - hjelper det noe i det hele tatt? For å få mer muskler og gå ned i vekt må man jo spise mer proteiner og sikkert mer mat enn 1200 kalorier? Hvis noen skjønner hva jeg tenker.. Orker ikke trene meg lei på treningssenter hvis det ikke spiller noen rolle på en måte Anonymkode: 0e009...0a0 Hvis du går raskt ned i vekt, så kan det være ubehagelig, og kroppen kan bevisst skru ned det generelle aktivitetsnivået (vi gjør hele tiden ubevisste bevegelser som til sammen utgjør en del av din forbrenning). Det kan bli vanskeligere å opprettholde vekten etter dette. Det kan ha noe for seg hvis du er veldig overvektig, men vær da bevisst og oppmerksom på fallgruvene her. Hvis du ligger i ca. likevekt på kalorier inn/ut så vil trening kunne gi det større muskelmasse. Er du veldig overvektig så skal du kunne bygge en del muskler selv med stort kaloriunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Del Skrevet 29. juli Jeg må også ligge på rundt 1200 kalorier i døgnet for å gå ned. Men spiser normal mat, som inneholder vanlige knekkebrød med sunt pålegg (cottage cheese, makrell i tomat, peanøttsmør el.l.) og vanlige middager laget fra bunnen av, som inneholder kjøtt/fisk/fugl og grønnsaker, som regel. Innimellom har jeg omelett til middag, altså null kjøtt/kylling/fisk, eller pannekaker eller lignende. Bare passer på kalori mengden. Det kan være en god idé å begrense middagsporsjoner litt, til rundt 400-500 kalorier, og så spise rundt 700-800 kalorier fordelt på de andre måltidene. Hvis du skal spise 3 måltider om dagen, så kan du spise opp mot 400 kalorier til hvert måltid. Hvis du skal spise 4 måltider om dagen, så burde du ligge på rundt 250 kalorier pr måltid + 450 kalorier til middag. Altså ikke sult seg til frokost og lunsj, for deretter å overspise til middag. Det er mye bedre for kroppen at du spiser mer jevnt utover dagen, mer lik størrelse på måltidene altså. Når det gjelder trening, så er det min erfaring at huden strammer seg bedre opp etter vektreduksjon, hvis du trener samtidig. Det er iallefall det jeg erfarer på meg selv. Jeg ser også forskjell på de jeg kjenner som ikke har trent når de har slanket seg, de har mye løs hud. Så jeg ville anbefalt å trene moderat et par dager i uken, ihvertfall, med tanke på stram hud. Det andre jeg tenker på med trening, er det samme som allerede er nevnt her; tap av muskelmasse. Du vil miste noe muskelmasse uansett når du slanker deg, men du kan begrense det ved å trene litt styrke samtidig som du går ned i vekt. Da mister du ikke fullt så mye muskelmasse, og det er større sjanse for at forbrenningen din holder seg oppe, istedenfor at forbrenningem reduseres/senkes sammen med vekttapet. I forhold til muskelmasse, så må du huske på å få i deg nok proteiner selv om du ligger såpass i kaloriunderskudd. Når jeg ligger på 1200 kalorier pr dag, så må jeg ta proteintilskudd nesten hver dag for å ligge på ca 1 g protein pr kg kroppsvekt. Selv om jeg spiser mye fisk, kylling og egg, som i seg selv er gode kilder til protein. Det er veldig vanskelig å få i seg nok protein når man ligger såpass lavt på kalorimengde. Mitt beste råd er å bruke en app som du registrerer alt du spiser i, som regner ut kalorimengde for deg. De beste appene regner ut hvor mange gram karbohydrat, protein og fett det er i maten du spiser, og du kan se hvordan du ligger an pr dag. Jeg anbefaler appen Lifesum, den er enkel og oversiktlig, og har en gratisversjon som er helt ok å bruke. Anonymkode: 0a58d...227 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Del Skrevet 1. august Spm ang lifesum; jeg blir supermotivert til å bruke den, men faller av når det kommer til middag. Hvis jeg lager gryter eller former, hvordan beregne kalorier da? Anonymkode: 95d68...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Del Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spm ang lifesum; jeg blir supermotivert til å bruke den, men faller av når det kommer til middag. Hvis jeg lager gryter eller former, hvordan beregne kalorier da? Anonymkode: 95d68...305 Det står vanligvis på pakken hvis du bruker toro for eksempel, der kjøttet er inkludert i beregningen. Så da er det bare å veie opp måltidet. Ellers, hvis du lager alt fra bunnen av, bør du regne ca protein du vet du blir å spise. Er dere tre i familien, regner du ca en tredjedel av proteinet og ellers matvarer fra totalinnholdet. Jækla knotete, men for min del fant jeg ingen andre måter som var mer nøyaktig å regne ut på. Finnes sikkert andre her med lurere måter å regne på, men jeg klarte ikke finne ut noe smartere selv. Anonymkode: ce322...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. august #9 Del Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 0.13): Det andre jeg tenker på med trening, er det samme som allerede er nevnt her; tap av muskelmasse. Du vil miste noe muskelmasse uansett når du slanker deg, men du kan begrense det ved å trene litt styrke samtidig som du går ned i vekt. Da mister du ikke fullt så mye muskelmasse, og det er større sjanse for at forbrenningen din holder seg oppe, istedenfor at forbrenningem reduseres/senkes sammen med vekttapet. I forhold til muskelmasse, så må du huske på å få i deg nok proteiner selv om du ligger såpass i kaloriunderskudd. Når jeg ligger på 1200 kalorier pr dag, så må jeg ta proteintilskudd nesten hver dag for å ligge på ca 1 g protein pr kg kroppsvekt. Selv om jeg spiser mye fisk, kylling og egg, som i seg selv er gode kilder til protein. Det er veldig vanskelig å få i seg nok protein når man ligger såpass lavt på kalorimengde. Du er inne på noe viktig her. Mye tyder på at høyt proteininntak kan redusere tap av muskler. Videre, det er mer og mer forskning som tyder på at man faktisk kan bygge muskler hvis man ligger på ca. likevekt på kalorier, eller et lite underskudd. Dersom man er litt overvektig så kan man bygge muskler selv med et større kaloriunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. august #10 Del Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spm ang lifesum; jeg blir supermotivert til å bruke den, men faller av når det kommer til middag. Hvis jeg lager gryter eller former, hvordan beregne kalorier da? Anonymkode: 95d68...305 Har du et eksempel på noen du lurer på hvordan du beregner kalorier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå