Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Jeg har hørt at de som er psykopatiske ikke kan bli bedre, i den gruppen/kategorien, at det er en medfødt tilstand, stemmer det? Blir de bedre, for andre vel og merke, som en forebygging, ved å bli trukket av andre, slik at de blir oppholdt, ved det å unngå å skade andre? Bare litt nysgjerrig på hva som blir gjort for å hindre at sånne ikke skader andre.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Hoia skrev (Akkurat nå): Jeg har hørt at de som er psykopatiske ikke kan bli bedre, i den gruppen/kategorien, at det er en medfødt tilstand, stemmer det? Blir de bedre, for andre vel og merke, som en forebygging, ved å bli trukket av andre, slik at de blir oppholdt, ved det å unngå å skade andre? Bare litt nysgjerrig på hva som blir gjort for å hindre at sånne ikke skader andre. Psykopater er født slik. Sosiopater er skapt. Begge er narsissiste. De som kun har NPD er ikke sosiopater og psykopater. Nei, de blir ikje permanent bedre. De lærer seg sosiale koder, og kan oppføre seg veldig normalt i sosiale settinger. Psykopater er stortsett veldig høflige sosialt. Breivik er psykopat. Anonymkode: c1d95...074 1 1
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 (endret) Jammen, hvis en vet at noen er sosiopat eller psykopat, og at det er en skaderisiko for andre, hvordan trekker en dem for å få dem til å være konstruktive? Løfter en dem som en tusj, sånn som "Streken" på TV? Eller har de noen rundt seg som løfter dem, ikke på bekostning av andre, men sånn at de ikke skader noen? Har de usynlige folk som løfter en rundt seg, som skadeforkjempere? En setter dem vel ikke opp mot andre, sånn at de skader andre, og ikke seg selv????. Endret 28. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 Det finnes masse lesestoff om dette på nettet. Anonymkode: b0633...e1b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Psykopater er født slik. Sosiopater er skapt. Begge er narsissiste. De som kun har NPD er ikke sosiopater og psykopater. Nei, de blir ikje permanent bedre. De lærer seg sosiale koder, og kan oppføre seg veldig normalt i sosiale settinger. Psykopater er stortsett veldig høflige sosialt. Breivik er psykopat. Anonymkode: c1d95...074 Men, hvordan skille mellom ein psykopat og en sosiopat. ? Misstenker at ein nabo (forøvri tidlgere svoger) er sosiopat, og årsak til samlivsbruddet, og det finnes flere med sosiopatiske trekk innen vår bekjentskapskrets. Også kvinner kan vera sosiopater / psykopater, og de er manipulrende og falske personer Anonymkode: d1c3e...f05
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men, hvordan skille mellom ein psykopat og en sosiopat. ? Misstenker at ein nabo (forøvri tidlgere svoger) er sosiopat, og årsak til samlivsbruddet, og det finnes flere med sosiopatiske trekk innen vår bekjentskapskrets. Også kvinner kan vera sosiopater / psykopater, og de er manipulrende og falske personer Anonymkode: d1c3e...f05 Vanskelig å skille i praksis. Mitt inntrykk er at en del religiøse ender opp med mange slike trekk selv om de ikke er født slik. Se på hvordan mange muslimer, Jehovas vitner osv. behandler andre mennesker. Psykopater vil ikke klare å ha en gudstro da ingen er bedre enn dem selv, men jeg tror mange religiøse ledere og spesielt innen sekter er psykopater. De tror ikke selv på religion, men bruker religion for å kontrollere andre. Jeg skal ikke nevne navn, men har flere konkrete, kjente lederskikkelser i slike miljøer jeg mistenker ganske sterkt å være psykopater. Anonymkode: 01c1e...c10 1
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det finnes masse lesestoff om dette på nettet. Anonymkode: b0633...e1b Men det finnes ikke så mye stoff om hvordan de håndteres for at de ikke skal skade noen uskyldige. Endret 28. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 3 minutter siden, Hoia said: Men det finnes ikke så mye stoff om hvordan de håndteres for at de ikke skal skade noen uskyldige. Da må de i fengsel, noe som er ganske vanlig for menn med diagnosen. De som unngår fengsel kan skade andre gjennom et helt liv. Min ekskjæreste er psykopat. Det er ingenting jeg får gjort med det utover å prøve å unngå henne. I prinsippet kunne jeg ønske å advare andre, men det fungerer ikke i praksis. Hadde man effektivt kunne satt en stopper for psykopater kunne man nok unngått mange serievoldtektssaker og den slags, men faktum er at de ofte kan holde på med nye ofre om og om igjen så fort de er ferdige med et. Ofte gjør de ikke ting som er så ille fysisk, men ødelegger "bare" psyken til mange partnere isteden. Anonymkode: 01c1e...c10 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 Det er vel 2% av befolkningen som er psykopat. Mange kan ha trekk uten at de er psykopater Anonymkode: 2c55e...542
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da må de i fengsel, noe som er ganske vanlig for menn med diagnosen. De som unngår fengsel kan skade andre gjennom et helt liv. Min ekskjæreste er psykopat. Det er ingenting jeg får gjort med det utover å prøve å unngå henne. I prinsippet kunne jeg ønske å advare andre, men det fungerer ikke i praksis. Hadde man effektivt kunne satt en stopper for psykopater kunne man nok unngått mange serievoldtektssaker og den slags, men faktum er at de ofte kan holde på med nye ofre om og om igjen så fort de er ferdige med et. Ofte gjør de ikke ting som er så ille fysisk, men ødelegger "bare" psyken til mange partnere isteden. Anonymkode: 01c1e...c10 Har du satt diagnosen på henne selv? Ikke sikkert hun er psykopat Anonymkode: 2c55e...542
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 Jeg hadde sterke psykopatiske trekk i hele oppveksten pga overlevelse (dysfunksjonell familie) - dette går innunder lært psykopati fikk en lillebror som 16 åring som jeg overtok alt ansvar av og utviklet meg enormt med stor omsorgsevne , men kun for mine nærmeste. Bryr meg ingenting om andre , og mangler sympati. Dette er lært adferd som følge av overlevelse. Som person er jeg empatisk, kjærlig, omsorgsfull, og pleaser. Men dette kom kun fram etter fylte 16 år. Og er som sagt helt begrenset til mine aller aller nærmeste. jeg kan mao kutte de fleste relasjoner uten store vanskeligheter og sovner i begravelser født psykologi er en manglende respons i fontallapp om jeg ikke husker feil? Og man kan lære å fungere. Men jeg husker ikke all forskning Anonymkode: cf424...510
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du satt diagnosen på henne selv? Ikke sikkert hun er psykopat Anonymkode: 2c55e...542 Ja, men det er 99% sikkert. Over 20 separate trekk eller eksempler på atferd som er typisk. Ikke at jeg skjønte det før jeg hadde sagt takk og farvel (bare at noe var alvorlig galt), men det er så mange konkrete ting at selv en psykiater ikke ville vært i tvil om de observerte det. Det er jo også problemet – de det gjelder har ingen opplevelse av det og vil ikke utredes, slik at det som regel kun er samboere eller familie som vil kunne observere nok til å sannsynliggjøre noe. Dermed kan man i praksis ikke advare andre heller – man kommer med en påstand som ikke kan verifiseres skikkelig. Mange rundt meg både i familie og mer profesjonelt vet hvordan ståa er i dette tilfellet, men ofte fremstår psykopater som verdens flotteste for de fleste. Anonymkode: 01c1e...c10 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #13 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vel 2% av befolkningen som er psykopat. Mange kan ha trekk uten at de er psykopater Anonymkode: 2c55e...542 Sannsynligvis mindre enn 2% også. Men alle higer etter å kjenne noen. Anonymkode: a6fb7...469 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå