Gå til innhold

Redd for tantebarna mine, og hjelper ikke og snakke til mor, det har jeg gjort 1000000 ganger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mine 2 på 7 og 12 var på hytta en uke med min søster og hennes 3 barn, på 5,7 og 12. Hennes barn og hun selv er kraftig overvektig, alle har alvorlig fedme, de alle 3 er nesten dobbel så stor som 7 åringen og de på 5 og 7 veier like mye som min 12 åring ,kanskje rundt 45 kilo, og største gutten på 12 veier kanskje rundt 70, som er veldig mye med tanke på min egen som veier 43.

Men de får godt hele uke, de får dessert, is og kake flere ganger om dagen, mine 2 fikk en is hver dag og litt kaker 2 ganger og dessert 2 ganger og lørdagsgodt, jeg føler at jeg på ingen måte er streng,men min søster synes jeg er kjempe streng nå som det er ferie, min søster veier godt over 150 selv.

Jeg har sagt det så mange ganger at det ikke er bra og forè barna så med så mye sukker,men hun bare ler det vekk eller sier de må jo få kose seg ,det er sommerferie.

Mine 2 er svært aktive,mens de 3 tantebarna orker nesten ingenting. BV er allerede i bilde da både skolen,bhg og faren har meldt bekymringsmelding,men hun sier bare at bv gjør ikke stort og at det mye annet som er verre, de er på nettverksmøter 1 gang i mnd bare slik jeg forstår og mor har tatt cos 2 ganger.

De har også lite kontakt med far, da de ikke får så mye godteri og slik hos han, er der en helg i mnd, dette har hun fått igjen av BV, så virker ikke som de ser alvoret.  Faren er en svært hyggelig mann og en veldig fin far, hele familien min liker han og vi liker ikke at hun holder på slik.

Er det noe jeg kan gjøre for min søster og mine tantebarn ? føler meg helt hjelpeløs, Foreldrene våre begynner og bli gamle,men blir svært lei seg av dette, de har prøvd mange ganger de også,men det går ikke inn

Anonymkode: e76f4...49c

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må du nok bare snakke veldig ærlig og direkte.

«Synd at du forer barna dine til å bli ei sånn feit ku som du selv er». Eller liknende.

Anonymkode: 0e700...12b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis denne faren er så hyggelig, hadde han stått mer opp for barna sine.

Sitte passiv å se ungene lide er ikke å hjelpe. 

Sørg for at barnefar får hovedomsorgen mens mor får orden på livet sitt. 

Eller andre omsorgspersoner, dersom avstand er vesentlig. 

Du må slutte å kommentere og legge deg opp i hva hun gjør. Det vil kun gjøre at hun går i offerrolle og trøster seg med enda mer mat. 

Det sitter i hodet. Så hun trenger ikke pekefinger og dømming men noen som skjønner seg på psykologi og ernæring. 

Ønsker det beste for barna 💕

Anonymkode: 89856...e99

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også du må være direkte med dem. 

Varsle barnevernet selv, selvom de er i bilde. Snakke med far til barna så han kan ta mer tak, for de yngste barna kan ikke velge om de vil være hos han eller ei. 

Anonymkode: ec1ce...9a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis denne faren er så hyggelig, hadde han stått mer opp for barna sine.

Sitte passiv å se ungene lide er ikke å hjelpe. 

Sørg for at barnefar får hovedomsorgen mens mor får orden på livet sitt. 

Eller andre omsorgspersoner, dersom avstand er vesentlig. 

Du må slutte å kommentere og legge deg opp i hva hun gjør. Det vil kun gjøre at hun går i offerrolle og trøster seg med enda mer mat. 

Det sitter i hodet. Så hun trenger ikke pekefinger og dømming men noen som skjønner seg på psykologi og ernæring. 

Ønsker det beste for barna 💕

Anonymkode: 89856...e99

Problemet er jo at faren ikke får hjelpe tol, det sørger min søster for, tror meg , han har virkelig prøvd,men er vanskelig når hun nekter han.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo at faren ikke får hjelpe tol, det sørger min søster for, tror meg , han har virkelig prøvd,men er vanskelig når hun nekter han.

Da må han skaffe seg en advokat. Snakke med barnevernet, snakke med fvk. 

Hvis du er bekymret for barna, så går du sammen med denne faren og hjelper han. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt om et møte med barnevernet selv og sagt det rett ut - at din søster har så dårlig omsorgsevne at hun påfører sine barn alvorlig overvekt og alvorlig helserisiko, fordi hun overfører sin spiseforstyrrelse/psykiske problemer til sine barn.

Du bør si rett ut at barnas far er en god mann som ønsker å ta ansvar og som ønsker å beskytte barna, men at han ikke får det så lenge mor får beholde hovedomsorgen.

Far bør ha hovedomsorg og mor bør ha samvær med barna med tilsyn, slik at hun ikke fortsetter overforingen når hun møter barna!

Om far ikke er klar for dette likevel, da bør du være tydelig med barnevernet om at hvis disse BARNA nå blir beskyttet mot mor, så vil de bli ødelagt, og at du forventer at barnevernet finner en måte å hjelpe disse barna, for så lenge de bor med mor vil det ikke skje.

Så bør mor få et tilbud både for sin sykelige overvekt og hun trenger psykolog. Vil hun ikke endre livet sitt står hun forsåvidt (dessverre) fritt til å ikke gjøre det. Men da må hun også akseptere at hun ikke er egnet som mor.

Din søster kan du ikke endre, Ts, ditt fokus må nå være å sørge for at BARNA får hjelp!

Kontakt barnevernet i morgen og be om et møte med dem!

Anonymkode: 5838e...127

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så mye å gjøre, de må ville det selv.

Blir jo gjerne fedme operasjon osv når de blir voksne. Trist når det kunne vært unngått i barndommen.

Handler jo ikke om å sulte barna men å begrense herremåltider, søtsaker og kaker

Anonymkode: 18bbe...4dc

Skrevet

Nær familie bør kunne snakke sammen «rett fra levra» og hvis BV allerede er engasjert, er det helt innenfor å rapportere.

Overvekt pga livsstil kan sammenlignes med rusavhengighet hvor fornektelse, dårlig selvinnsikt og skråsikkerhet er vanlige sykdomstegn.

For bare en generasjon siden, var røyking det samme som ufarlig kos man kunne ta seg råd til.
Å slippe å tenke livsstil, men heller glorifisere stillesitting og snacks er mest utbredt hos ufaglærte eller trygdede.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt med BV og forteller om din bekymring. 
Barnas beste setter du før din søster. 

Anonymkode: f86b0...34a

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er barnevernet inne her? Er det vekten som har utløst bekymringer jeg tipper at det er noe annet egentlig.

Og denne fare, om han er en så flott far så må han jo ha mer ansvar for disse barna. Hvorfor bor de ikke hos ham om de får så elendig oppfølging hjemme hos moren?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnas fastlege og meld din bekymring for deres helse. 

Anonymkode: 84375...5db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er barneverntjenesten inne i bildet så tenker jeg du gjør best i å ikke blande deg. Dette ser nok BV på, lege og helsesykepleier.

Anonymkode: 3853d...1a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er barneverntjenesten inne i bildet så tenker jeg du gjør best i å ikke blande deg. Dette ser nok BV på, lege og helsesykepleier.

Anonymkode: 3853d...1a9

Hvorfor skal man ikke blande seg? Tenker det er greit at barnevernet får høre fra flere hold at barna lever under omsorgssvikt. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vær tydelig når dere skal tilbringe tid sammen. Jeg har gitt tydelig beskjed «alt godteri skal bort fra mine barn sine synsvinkel» 

Mat før snacks, og begrenset mengder søtsaker er det som gjelder - uansett om det er vanlig helg eller ferie. Til middag drikker vi vann!

Dette er krav jeg har satt for at vi skal være med de, det går utover mine barn om de andre drar frem søtsaker osv hele tiden, dette har de bare å respektere. 

Hadde meldt bekymring til BV i dette tilfelle, da det høres ekstremt ut. 

Anonymkode: 4b486...951

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vær tydelig når dere skal tilbringe tid sammen. Jeg har gitt tydelig beskjed «alt godteri skal bort fra mine barn sine synsvinkel» 

Mat før snacks, og begrenset mengder søtsaker er det som gjelder - uansett om det er vanlig helg eller ferie. Til middag drikker vi vann!

Dette er krav jeg har satt for at vi skal være med de, det går utover mine barn om de andre drar frem søtsaker osv hele tiden, dette har de bare å respektere. 

Hadde meldt bekymring til BV i dette tilfelle, da det høres ekstremt ut. 

Du får velge regler for dine barn men kan ikke kreve at andre skal følge de

Anonymkode: fb425...540

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du får velge regler for dine barn men kan ikke kreve at andre skal følge de

Anonymkode: fb425...540

De får valget da, enten så følger de våre regler for søtsaker for barna, eller så holder vi oss unna de. Jeg tvinger de ikke… 

Barn trenger mat med næring, ikke sukker og stivelse. Helt greit med en kjeks eller dessert etter middag når vi er samlet. Men å proppe i seg søtsaker og brus/saft fra morgen til kveld er uaktuelt her i huset. 

Det som også er så rart er at disse barna «ikke liker» og «er ikke sulten» når mor 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De får valget da, enten så følger de våre regler for søtsaker for barna, eller så holder vi oss unna de. Jeg tvinger de ikke… 

Barn trenger mat med næring, ikke sukker og stivelse. Helt greit med en kjeks eller dessert etter middag når vi er samlet. Men å proppe i seg søtsaker og brus/saft fra morgen til kveld er uaktuelt her i huset. 

Det som også er så rart er at disse barna «ikke liker» og «er ikke sulten» når mor 

når mor styrer. Når jeg har disse barna på besøk så spiser de alt, og spiser jevnlige måltider gjennom dagen. Nettopp fordi JEG velger å ikke la de stappe i seg sukker fra morgen til kveld.

Hvis en 5 åring setter seg forran min 3 åring med sjokolade så er det veldig vanskelig for min 3 åring å forstå hvorfor han ikke kan spise den sjokoladen… så jo, visse krav stiller jeg. Kan de ikke respektere dette så får de også ha forståelse for at vi ikke ønsker å tilbringe mange dager i strekk med de. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sykdom, og hun påfører barna lidelser på grunn av sin egen. Dere rundt gjør det verre ved å stadig si noe, og jeg vet ikke hvorfor ikke faren gjør mer her. Han kunne fint gått til sak for omsorgsovertagelse, så her svikter alle som du forklarer. 

Anonymkode: db2dd...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...