AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Jeg ser ofte det skrives om søvnhygiene, men jeg forstår ikke begrepet. Mener de at man skal ha det rent rundt seg for å få sove? Det hjelper sikkert på, men jeg syns det er så rart å kalle det søvnhygiene. Går ikke dette på sengehygiene da? Anonymkode: f0f93...8fb
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Hygiene blir ofte brukt i forbindelse med renslighet. Men det handler om helsefremmende vaner på flere felt.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Det er å mentalt rydde hodet mtp søvn. Rydde bort mobil, rydde opp i rutiner, rydde opp i vaner. Anonymkode: e2327...205 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 "Hygiene blir i daglegtalen brukt om det som er reint, friskt og fremjar det sunne, i motsetnad til det som er usunt og fører til sjukdom. I tradisjonell medisinsk språkbruk er hygiene ofte eit samleomgrep på helsefremjande arbeid og førebyggjande medisin." https://sml.snl.no/hygiene Anonymkode: 57ef0...f5e 2 3
BobbySocks Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Hygiene som rent rundt deg og, men og mentalt.
Kniv & gaffel Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Hygiene blir i daglegtalen brukt om det som er reint, friskt og fremjar det sunne, i motsetnad til det som er usunt og fører til sjukdom. I tradisjonell medisinsk språkbruk er hygiene ofte eit samleomgrep på helsefremjande arbeid og førebyggjande medisin." https://sml.snl.no/hygiene Anonymkode: 57ef0...f5e Ja, hygiene er mer enn renslighet. I tillegg til søvnhygiene har vi begreper som mentalhygiene og strålehygiene. Det som nå heter Statens strålevern, het tidligere Statens institutt for strålehygiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå