Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
:sjenert: Har kjøpt meg espresso koker. Er det noen som har noen tips om hvordan man lager en god espresso ?
Skrevet

Mener du mokkakanne (slik fra Bialetti og co)? Du fyller kaldt vann opp til litt under ventilen, fyller deretter filteret med espressomalt kaffe (jeg liker italiensk espresso fra kaffebutikk best), og setter på platen. Forskjellen på espresso og mokka ligger i skummet; en slik kanne gir ikke noe skum.

Skrevet

Kan jeg bare spørre om en ting; hva er egentlig "poenget" med skummet som er på espresso laget i maskin? Gir det mer smak eller noe?

Når det gjelder espressokanna er det viktig at alle delene er på plass; på den jeg har er det et filter og en pakning på undersiden av den øverste delen. Jeg har fylt kanna vår halvfull og tatt mindre kaffe i om jeg bare lager til meg selv, det fungerer greit det også, synes jeg, men mulig man ike skal gjøre det...

Vi kjøper noen ganger italiensk espressokaffe fra kaffebutikk, andre ganger fra nærbutikken(franskbrent, mildere), det går an å male bønner selv, i tillegg finnes det sikkert mange andre varianter, så det er bare å prøve seg fram. Pleier ikke å ha noe i kaffen, men noen liker sukker (helst brunt, kanskje), dessuten kan du lage cappuchino om du varmer og skummer melk til.

Skrevet

Takk for gode tips. har allerede laget meg cappuccino og den blir kjempe god ! Så det går fint ann med billig og enkelt utstyr også. skal etterhvert prøve meg med å male kaffebønner. flere tips mottas gjerne.

Skrevet

Jeg lager helst caffe latte, og har også en espresso-kjele som man skrur sammen delene.

Jeg bruker en batteridrevet melkevisp som lager kjempeflott melkeskum i en fei!

Man kan også vispe melk mens man varmer den opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...