Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 (endret) Jeg trenger råd til hva man kan ha på salaten. Noe rimelig, men som ikke er dressing i butikken, for å få den til å smake godt. Mose chili med sitron? Eddik med noe? Sitron og eplebiter? Appelsinbiter? Endret 29. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Vinaigrette: 1 ss syre (sitron, vineddik, balsamico, eplesidereddik... ) til 3 deler kaldpresset olivenolje. Salt og pepper, rør raskt sammen, ferdig. Anonymkode: 3bcf6...d73
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vinaigrette: 1 ss syre (sitron, vineddik, balsamico, eplesidereddik... ) til 3 deler kaldpresset olivenolje. Salt og pepper, rør raskt sammen, ferdig. Anonymkode: 3bcf6...d73 Jammen nå skal jeg gå rundt alt som har med oljer å gjøre, sennep, dressinger etc. Jeg må lage noe godt, og jeg er lei most avokado med chili og sitron.
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 (endret) Ferdiglaget balsamico med masse sukker i, skal heller ikke brukes. Så jeg håper på noen kreative råd her inne. Endret 28. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Tahinidressing 1 hvitløksfedd 50 g tahini(tahini er kun lagd av sesamfrø) 1/2 sitron, saften vann salt og pepper Mos hvitløksfedd i en morter(evt finhakk ) med litt salt og bland sammen med tahini og sitronsaft. Spe med vann til konsistensen er litt tykkere enn kremfløte, men tynnere enn en vaffelrøre. 4-5 ss pleier å holde. Smak til med salt og pepper og eventuelt mer tahini eller sitronsaft. Cashewdressing 2 dl rå, usaltet cashewnøtter 1-2 ss kokt vann 1 ss ferskpresset sitron En liten klype salt Eventuelle smakstilsetninger: hvitløk, næringsgjær, chilli, paprika Kok opp en liter vann i vannkokeren din, og dekk cashewnøttene med kokende vann i en bolle. La dem stå i minimum fem minutter Hell av vannet på nøttene, ha nøttene over i matmølle/foodprossesor sammen med ferskpresset sitron og salt. Kjør det til det er malt, og spe forsiktig med vann til du har ønsket konsistens. Du kan også lage en god dressing med å ha basilikumblader sitron/eplecidereddik, valnøtter,salt og litt vann i en matmølle Anonymkode: 8e8b1...1c0 1
Daisy-love Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 Hva med noe så enkelt som sennep? Evt blandet med rømme, eller yoghurt, evt majones kanskje også? Balsamicoeddik bruker jeg i seg selv, trenger ikke noe ekstra der. Ellers bruker jeg soppsoyasaus, krydder, og næringsgjær jevnlig på mine salater.
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tahinidressing 1 hvitløksfedd 50 g tahini(tahini er kun lagd av sesamfrø) 1/2 sitron, saften vann salt og pepper Mos hvitløksfedd i en morter(evt finhakk ) med litt salt og bland sammen med tahini og sitronsaft. Spe med vann til konsistensen er litt tykkere enn kremfløte, men tynnere enn en vaffelrøre. 4-5 ss pleier å holde. Smak til med salt og pepper og eventuelt mer tahini eller sitronsaft. Cashewdressing 2 dl rå, usaltet cashewnøtter 1-2 ss kokt vann 1 ss ferskpresset sitron En liten klype salt Eventuelle smakstilsetninger: hvitløk, næringsgjær, chilli, paprika Kok opp en liter vann i vannkokeren din, og dekk cashewnøttene med kokende vann i en bolle. La dem stå i minimum fem minutter Hell av vannet på nøttene, ha nøttene over i matmølle/foodprossesor sammen med ferskpresset sitron og salt. Kjør det til det er malt, og spe forsiktig med vann til du har ønsket konsistens. Du kan også lage en god dressing med å ha basilikumblader sitron/eplecidereddik, valnøtter,salt og litt vann i en matmølle Anonymkode: 8e8b1...1c0 Det her var helt supert, tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 Balsamico. Koster litt om du skal ha en god en. 100kr+. Til gjengjeld er den drøy siden man kun drypper litt på. Olivenolje med diverse krydder Du kan også lage egne oljer. Kjøp glassflasker, hell på olje og ha i feks chilli, hvitløksfedd, urter, sitronskall osv. Hjemmelaget aioli Rømme, finkuttet rødløk og hvitløk, friske urter som dill/gressløk/timian. La den gjerne stå over natten i kjøleskap eller i noen timer så smaken får satt seg. Pesto Anonymkode: 6eb1b...327
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 Jeg blander olje, soyasaus, hvitvinseddik, hvitløk, salt og pepper, for enkleste mulig dressing. Blande tyrkisk yoghurt, fetaost og hvitløk i blender gir også en god kremet dressing. Andre smaker kan blandes inn etter ønske. Anonymkode: 8949d...4d2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 Hoia skrev (1 time siden): Jammen nå skal jeg gå rundt alt som har med oljer å gjøre, sennep, dressinger etc. Jeg må lage noe godt, og jeg er lei most avokado med chili og sitron. Hvis salatdressingen din ikke kan inneholde olje ville det vært lurt av deg å opplyse om dette i startinnlegget, siden olje er den vanligste ingrediensen i salatdressing. Anonymkode: 3bcf6...d73 4
Gjest Hoia Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis salatdressingen din ikke kan inneholde olje ville det vært lurt av deg å opplyse om dette i startinnlegget, siden olje er den vanligste ingrediensen i salatdressing. Anonymkode: 3bcf6...d73 Gjort det nå.
Kinder Skrevet 29. juli 2024 #12 Skrevet 29. juli 2024 Jeg syns balsamicoeddik med smak, slik de selger på feks Olivenlunden, er veldig gode i salater. Ellers kan også helt vanlig balsamico også brukes. Det er også godt å koke inn balsamico til sirup, og da kan du ha i annen type smaker som du liker. https://oppskrift.klikk.no/balsamicosirup/4189
Snabeltann Skrevet 29. juli 2024 #13 Skrevet 29. juli 2024 Denne dressingen til wrapsene er nydelig! Særlig med rista sesamfrø i: https://trinesmatblogg.no/recipe/gronne-wraps-med-svinekjott-og-chilisaus/
Gjest Hoia Skrevet 29. juli 2024 #14 Skrevet 29. juli 2024 (endret) Snabeltann skrev (39 minutter siden): Denne dressingen til wrapsene er nydelig! Særlig med rista sesamfrø i: https://trinesmatblogg.no/recipe/gronne-wraps-med-svinekjott-og-chilisaus/ Takk for velmenende råd!😶🌫️ Endret 29. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #15 Skrevet 29. juli 2024 Nå om sommeren synes jeg bringebæreddik er godt og enkelt når jeg vil ha en rask løsning. Enkelt å lage selv. Ellers ville jeg tatt en tur innom Olivenlunden eller tilsvarende butikk og bedt om råd. De har et rikt utvalg av ulike smaker uten olje og sukker, og stor kunnskap om produktene. Anonymkode: bb257...09a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #16 Skrevet 29. juli 2024 Prøv å lage hummus. Det tar litt tid, men smaker fantastisk. Anonymkode: 2363b...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #17 Skrevet 29. juli 2024 Blander sweet chilisaus og rømme, veldig godt og enkelt. Ellers lager jeg en del asiatiske dressinger med kombinasjon av ingefær, hvitløk, chilisaus, soyasaus, sesamolje, riseddik og fiskesaus, men det er på slump så klarer ikke gi skikkelig oppskrift. Se f.eks Namfonfoods sin insta for tips der. Du kan også bruke youghurt naturell og tilsette det du ønsker av urter, evt en enkel tzaziki. Anonymkode: cedca...512
Tvist Skrevet 29. juli 2024 #18 Skrevet 29. juli 2024 Jeg bruker også ren balsamicoeddik. Men ikke den fra butikken, bruker en fra Oliviero, Koster mye men er så verd det (om du liker balsamico i utgangspunktet da).
Gjest Hoia Skrevet 29. juli 2024 #19 Skrevet 29. juli 2024 Tvist skrev (28 minutter siden): Jeg bruker også ren balsamicoeddik. Men ikke den fra butikken, bruker en fra Oliviero, Koster mye men er så verd det (om du liker balsamico i utgangspunktet da). Takk for tips. Jeg hadde tenkt å gå utenom ferdigprodukter som balsamico, sennep, oljer, unngå sukker, sulfitt og fett. Lage noe fra naturens side. Typisk kremete dressinger av kikerter, chili, nøtter og lignende som beskrevet over her.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #20 Skrevet 29. juli 2024 Hoia skrev (14 timer siden): Gjort det nå. Nei, det har du ikke. Anonymkode: 7e7f7...034
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå