Gå til innhold

Hva er disse hvite flekkene i ansiktet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De kom i mai, samtidig med solen. Hvite flekker i ansiktet, som nå er blitt tørre flekker.

Noe man kan smøre på, og noe det i det hele tatt går an å få bort? 

IMG_2370.jpeg

Anonymkode: c8216...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pigmentflekker. De kommer om sommeren, eller dvs. de er der hele tida, men vises om sommeren fordi da blir resten av huden brun. Går ikke an å få bort, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens vitiligo. google det, (dt er en kjent supermodell som har det bl.a) Snakk med legen din :) du er fin! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (34 minutter siden):

Pigmentflekker. De kommer om sommeren, eller dvs. de er der hele tida, men vises om sommeren fordi da blir resten av huden brun. Går ikke an å få bort, dessverre.

Stemmer ikke!

Det er en sopp. Smør på fungoral ( det er en sjampo, men går fint å bruke) evt andre soppmiddel. 

Anonymkode: ec178...d7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kom i mai, samtidig med solen. Hvite flekker i ansiktet, som nå er blitt tørre flekker.

Noe man kan smøre på, og noe det i det hele tatt går an å få bort? 

IMG_2370.jpeg

Ta deg en tur til fastlegen. Kan skyldes lang mer enn hva folk måtte mene eller ha kunnskap om på kvinneguiden. 
Kan godt være du skal henvises til hudspesialist for best behandling. 
Hva flekkene skyldes vil jeg ikke spekulere i med så lite info. 

Anonymkode: 3eeff...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er veldig typisk vitiligo, men det er kun lege/hudlege som kan gi en riktig vurdering. Jeg har en del hvite prikker/flekker på hendene som trer frem når det kommer sol, men det er i mye mindre grad enn du viser her. 

Anonymkode: e2c69...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. 

Skal på bedriftskontroll via jobb i august, så tar det opp da. ☺️

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stemmer ikke!

Det er en sopp. Smør på fungoral ( det er en sjampo, men går fint å bruke) evt andre soppmiddel. 

Anonymkode: ec178...d7a

Sopp er det i hvert fall ikke.

Siden TS skriver at hun fikk dem samtidig med sola, er det trolig noen pigmentflekker av noe slag - altså flekker uten/med mindre pigment enn resten av huden, slik at huden på flekkene ikke blir (like) brun som resten av huden. Viltigo (som flere nevner) er en sykdom med flekkvis pigmenttap i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sopp er det i hvert fall ikke.

Siden TS skriver at hun fikk dem samtidig med sola, er det trolig noen pigmentflekker av noe slag - altså flekker uten/med mindre pigment enn resten av huden, slik at huden på flekkene ikke blir (like) brun som resten av huden. Viltigo (som flere nevner) er en sykdom med flekkvis pigmenttap i huden.

Joda, jeg har hatt det selv en gang da jeg var ung voksen.

Sitat

The overgrowth of fungus that causes tinea versicolor interferes with the normal pigment production of the skin. This creates an uneven skin pigment. Tinea versicolor (TIN-ee-uh vur-si-KUL-ur) occurs most frequently in teens and young adults. Sun exposure may make tinea versicolor more apparent

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tinea-versicolor/symptoms-causes/syc-20378385

Anonymkode: 30e6a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg har hatt det selv en gang da jeg var ung voksen.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tinea-versicolor/symptoms-causes/syc-20378385

OK, aldri hørt om før 👍

Det står imidlertid at det er vanligst å få på overkropp/skuldre, så jeg tipper det er mer sannsynlig at TS har pigmentflekker/viltigo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (3 minutter siden):

OK, aldri hørt om før 👍

Det står imidlertid at det er vanligst å få på overkropp/skuldre, så jeg tipper det er mer sannsynlig at TS har pigmentflekker/viltigo.

Man kan få det i ansiktet selv om det er hyppigere på kroppen, jeg hadde det selv kun i ansiktet.

IMG_7536.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir pigmentflekker eller vitiligo tørre flekker? Aldri vært borti. Mi datter har vitiligo på skuldra, ganske så synlig nå som hun har vært mye i sola, men huden i seg selv er jo helt som resten av henne, helt normal myk hud. Min mann har èn pigmentflekk, og den er også som vanlig hud.

Jeg synes det ligner eksem. Jeg har slike flekker på overarmene, er svært mildt plaget med psoriasis og atopisk eksem. De kommer ofte på våren når jeg begynner å gå i t-skjorte, aldri tenkt at det er sola, så det vet jeg ikke. 

Anonymkode: dee4f...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til hudlege. Kan være psoriasis også

Anonymkode: d66ce...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Pityriasis(/tinea) versicolor ja. Gir enten økt eller redusert pigmentering og tørre flekker. 

Anonymkode: a6a83...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...