Gå til innhold

Støy fra ventilasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg flyttet inn i fem år gammelt hus, som står ca 30 meter unna tilsvarende hus, bygd samtidig. Den boksen der luft går inn og ut i nabohuset støyer, jeg hører den godt bort til meg selv om det er 30 meter. Er dette normalt? Boksen på mitt hus blåser godt når den står på maks, men jeg hører den ikke med mindre jeg står 3-4 meter unna den. Jeg spurte dem som bor i det andre huset om de har støy inne, det har de ikke, og de vil nok ikke gjøre noe med denne støyen i boksen på veggen da de mener det er normalt. 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 823a1...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du mener det er plagsomt,så kan det måles. Er det over et visst nivå kan de pålegges å gjøre tiltak.

Anonymkode: 82bef...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører en svak dur inn ja, og hører blåsingen godt når jeg åpner vindu. Jeg tror ikke støyen er over grenseverdien hos meg, men det er irriterende likevel. Jeg har en steinplatting på fremsiden av huset som jeg unngår å bruke for fordi jeg må høre på blåsingen. Trodde først de hadde boblebad i hagen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva bør jeg gjøre når de ikke vil gjøre noe med det? 

Kan det være at boksen er feilmontert eller de ikke har montert støyfelle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan være feilmontering, og det kan være feil i selve motoren. Hos meg bråkte aggregatet voldsomt, da var det en del som måtte byttes. Kostet noen tusenlapper, men det måtte gjøres. Sånne anlegg bør jo ha regelmessig service etter noen år, med både gjennomgang av aggregat, innstillinger på luftmengder inn/ut, rengjøring av ventilasjonskanaler. 

Første ledd er å snakke hyggelig med naboen, kanskje de ikke er klar over det? Eller kanskje det var derfor forrige nabo flyttet :ler:

Anonymkode: 18b19...7fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har snakket med de, men de mente det var normalt med slik lyd fra kombiboksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har snakket med de, men de mente det var normalt med slik lyd fra kombiboksen. 

De mener sikkert det siden de ikke vet om annet? Hvem har levert anlegget, er det Systemair, Flexit, villavent? Kontakt dem for råd.

Anonymkode: 18b19...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Nå har jeg snakket med dem igjen, og det kom fram at de ikke har lydfelle på kanalene ut slik at man hører lyd fra agreggatet. Dette har de tilsynelatende ikke tenkt å gjøre noe med, men burde det ikke være en grei sak å fikse og relativt billig? Kan jeg foreslå å legge ut for dette selv siden de ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 6.45):

Nå har jeg snakket med dem igjen, og det kom fram at de ikke har lydfelle på kanalene ut slik at man hører lyd fra agreggatet. Dette har de tilsynelatende ikke tenkt å gjøre noe med, men burde det ikke være en grei sak å fikse og relativt billig? Kan jeg foreslå å legge ut for dette selv siden de ikke vil?

Du kan jo starte med å nevne at du kunne bidratt med halvparten av summen om de ordner lydfelle? Kjenner ikke til hva prisen er, men det virker drøyt at du skal betale hele summen. Hvis det er et mindre beløp, kan du selvsagt tilby deg å betale alt, sånn for å få det gjort.

Anonymkode: 6f879...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...