AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Del Skrevet 28. juli 2024 Har syklet mange år til /fra jobben fordi det er miljø-klimavennlig, og er påvist å ha en forbyggende effekt på folkehelsen . Å bli presset uti veggrøfta når ein sykler langs vegen er lite hyggeleg, og nytter derfor gang / sykkefelt der de finnes . Opplever der rett ofte på gang /sykkelfeltet at de er okkupert av gående som " går i bredden" eller ein hundfører med hunden på ene sidan, og fører på andre siden. Nå har ein heldigvis varslingsanordning på sykkelen så ein kan gi seg tilkjenne, og da spretter de til hver sin side, i panikk, og ser med på forundring på hverandre. Synes det er heilt akseptablet at folk går saman på gangfeltet, men kanskje vise litt omtanke også for andre, og vende liit på !nakkemusklene. Når ein er ute å kjører bil er ein pålagd å følge med i speilet trafikken bak, men kanskje har mange har stive nakkemuskler, etter mye skjrembruk, og de har problem med å se i speilet Anonymkode: 736a7...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Del Skrevet 28. juli 2024 Det er tryggere at syklister og fotgjengere krangler om plassen enn at syklister og bilførere gjør det, men kanskje du forstår litt av bilførere sin frustrasjon nå. Anonymkode: 3f6b4...1c7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. juli 2024 #3 Del Skrevet 28. juli 2024 Jeg gir et lite pling i god tid før jeg skal passere, jeg sykler ikke så fort at noen kommer uforvarende på meg, det syns jeg faktisk ikke andre heller burde gjøre. Greit at man skal fra A til B, greit at det er en ok måte og trene på, ikke greit at det går ut over gående og andre syklende. At folk som kjenner hverandre går ved siden av hverandre og prater tror jeg bare du, ts, må akseptere. Hilsen som beveger seg både i bil, på sykkel og mest av alt til fots. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Del Skrevet 28. juli 2024 Gi lyd fra deg i god tid, så er det ingen som trenger å skvette forskrekket til siden. Det er noe helt annet å se i speilene når man kjører bil, enn stadig å skulle snu seg når man går. Anonymkode: e0593...e28 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Del Skrevet 28. juli 2024 På gangveier skal man sykle på gåendes premisser, og holde tilnærmet gangfart. Man skal ikke behøve å gå på geledd tilfelle det skulle komme en syklist susenden. Anonymkode: 90c19...1c8 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Del Skrevet 28. juli 2024 Brunhilde skrev (12 minutter siden): Jeg gir et lite pling i god tid før jeg skal passere, jeg sykler ikke så fort at noen kommer uforvarende på meg, det syns jeg faktisk ikke andre heller burde gjøre. Greit at man skal fra A til B, greit at det er en ok måte og trene på, ikke greit at det går ut over gående og andre syklende. At folk som kjenner hverandre går ved siden av hverandre og prater tror jeg bare du, ts, må akseptere. Hilsen som beveger seg både i bil, på sykkel og mest av alt til fots. Går vel frem av innlegget at ein aksepterer at gående går saman og prater på gangfeltet. Hadde vert ønskeleg om gående som ønsker å gå i bredden kunne vende blikket l litt bakover. som ein ellers er pålagd i trafikken. Syklende har ingen forkjørsrett på gang/ sykkelveier, og det er selvsagt fult tillatt å nytte dem som ferdseleåre til /fra jobb, og trene. I mange land bygger de egne mkerkede sykkelveier, men Norge er såvist ikkje noe forbilde her. Anonymkode: 736a7...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Del Skrevet 28. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Går vel frem av innlegget at ein aksepterer at gående går saman og prater på gangfeltet. Hadde vert ønskeleg om gående som ønsker å gå i bredden kunne vende blikket l litt bakover. som ein ellers er pålagd i trafikken. Anonymkode: 736a7...e19 En gangvei er ikke trafikken, man skal ikke være nødt til å gå med øyne i nakken der. Det er syklistene som må tilpasse kjøringen etter forholdene. Anonymkode: 90c19...1c8 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Del Skrevet 28. juli 2024 Husk at du som syklist skal tilpasse farten, dersom du sykler på en gangsti. Anonymkode: 7a4a3...e37 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): På gangveier skal man sykle på gåendes premisser, og holde tilnærmet gangfart. Man skal ikke behøve å gå på geledd tilfelle det skulle komme en syklist susenden. Anonymkode: 90c19...1c8 Og dei premissene må du gjerne di\okumentere ? Det er selvsagt ikkje eit vilkår at ein skal sykle i gangfart på gang /sykkelveg, og bare tøvprat, men der som i andre samanhenger i skal ein vise omsyn. Anonymkode: 736a7...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Del Skrevet 28. juli 2024 Jeg bruker alltid øretelefoner og hører ikke noe pling. Synes syklister kan sykle på veien og ikke på fortauet. Anonymkode: de95c...e80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Del Skrevet 28. juli 2024 Mener du helt seriøst at man som gående skal drive å titte bakover i tide og utide i fall det kommer en syklist? Helt uaktuelt, du får plinge. Jeg er ikke spesielt fan av de som går ørtogførti i bredden jeg heller, men det oppleves helt uproblematisk som syklist fordi jeg plinger. Opplever det som mer irriterende når jeg går, for jeg går fortere enn de fleste og tar de alltid igjen. Anonymkode: e623b...0f8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Del Skrevet 28. juli 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Og dei premissene må du gjerne di\okumentere ? Det er selvsagt ikkje eit vilkår at ein skal sykle i gangfart på gang /sykkelveg, og bare tøvprat, men der som i andre samanhenger i skal ein vise omsyn. Anonymkode: 736a7...e19 Tilnærmet gangfart, sier reglene. Noe svært få overholder. Enda færre går av sykkelen som de skal når det er mange gående. Det er lov å sykle på fortau, gangvei og i gågate, men bare når gangtrafikken er liten og du ikke er til fare eller hinder for de som går. Når trafikken av gående er stor, så må du gå av sykkelen og trille den i stedet. Vær oppmerksom på at du må holde lav fart når du passerer gående, og må helt ned i tilnærmet gangfart på 6 km/t når du sykler forbi. https://www.naf.no/sykkel/lover-og-regler/trafikkregler-for-syklister Anonymkode: 90c19...1c8 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg bruker alltid øretelefoner og hører ikke noe pling. Synes syklister kan sykle på veien og ikke på fortauet. Anonymkode: de95c...e80 Ikke hvis du går sammen med noen vel? Det burde ikke være noe problem å ikke bruke hele bredden når en går alene….? Anonymkode: 181cc...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. juli 2024 #14 Del Skrevet 30. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.03): Har syklet mange år til /fra jobben fordi det er miljø-klimavennlig, og er påvist å ha en forbyggende effekt på folkehelsen . Å bli presset uti veggrøfta når ein sykler langs vegen er lite hyggeleg, og nytter derfor gang / sykkefelt der de finnes . Opplever der rett ofte på gang /sykkelfeltet at de er okkupert av gående som " går i bredden" eller ein hundfører med hunden på ene sidan, og fører på andre siden. Nå har ein heldigvis varslingsanordning på sykkelen så ein kan gi seg tilkjenne, og da spretter de til hver sin side, i panikk, og ser med på forundring på hverandre. Synes det er heilt akseptablet at folk går saman på gangfeltet, men kanskje vise litt omtanke også for andre, og vende liit på !nakkemusklene. Når ein er ute å kjører bil er ein pålagd å følge med i speilet trafikken bak, men kanskje har mange har stive nakkemuskler, etter mye skjrembruk, og de har problem med å se i speilet Anonymkode: 736a7...e19 Når man som syklende deler sti/vei med fotgjengere skal man ikke plinge/varsle når man sykler forbi - det er stressende og "skvettende" for de gående og derfor bent frem bøllete. Slikt gjør man ikke. Som syklende på gangvei sykler man forbi de gående i lavere fart i en stor bue utenom dem (med god sikkerhetsmargin for at de ikke plutselig hopper til siden og blir truffet av deg, som de ikke vet kommer), eller i regulær gangfart hvis det er trangt. Går de tett sammen kan man velge mellom å gå av sykkelen og så "albue" seg forsiktig forbi og deretter gå på sykkelen og sykle videre. Eller man kan kremte litt og se om de reagerer på lyden. Gjør de ikke det, kan man si vennlig "unnskyld?", og så smile når de snur seg. Da vil de fleste slippe en forbi. Men å komme i høy fart og plinge på gående foran er så utover all folkeskikk, hensyn og sivilisert adferd at jeg begriper ikke at du i det hele tatt skriver at du gjør slikt. På gangvei er du som syklist i høy hastighet forbi gående akkurat like bøllete som de bilistene du selv skriver tvinger deg ut i grøften. Igjen: sånt gjør man ikke. Og jeg mistenker sterkt at du er et troll, siden du gjør det samme mot gående som du klager over at bilistene gjør mot deg, og deretter skriver om det her, som om vi ikke klarer å oppdage dobbeltmoralen i innlegget ditt. Endret 30. juli 2024 av Supermerry 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. juli 2024 #15 Del Skrevet 30. juli 2024 Brunhilde skrev (På 28.7.2024 den 16.13): Jeg gir et lite pling i god tid før jeg skal passere, jeg sykler ikke så fort at noen kommer uforvarende på meg, det syns jeg faktisk ikke andre heller burde gjøre. Greit at man skal fra A til B, greit at det er en ok måte og trene på, ikke greit at det går ut over gående og andre syklende. At folk som kjenner hverandre går ved siden av hverandre og prater tror jeg bare du, ts, må akseptere. Hilsen som beveger seg både i bil, på sykkel og mest av alt til fots. Jeg synes ikke du burde plinge - folk har rett på å gå i fred på fortau og gangveier uten å skvette av plutselige pling bak seg. Det kan godt hende du sykler langsomt når du plinger, men altfor mange bøller plinger og deretter suser forbi i så høy hastighet at de gående har lært at et pling ofte medfører en farlig situasjon for dem. Sykler man blant gående er plinging hensynløst - mennesker har rett til å gå på fortau og gangveier uten å hoppe i sjokk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. juli 2024 #16 Del Skrevet 30. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.37): Går vel frem av innlegget at ein aksepterer at gående går saman og prater på gangfeltet. Hadde vert ønskeleg om gående som ønsker å gå i bredden kunne vende blikket l litt bakover. som ein ellers er pålagd i trafikken. Syklende har ingen forkjørsrett på gang/ sykkelveier, og det er selvsagt fult tillatt å nytte dem som ferdseleåre til /fra jobb, og trene. I mange land bygger de egne mkerkede sykkelveier, men Norge er såvist ikkje noe forbilde her. Anonymkode: 736a7...e19 Du har helt urimelige forventninger og implisitte krav til dine medmenneskers adferd når de beveger seg på den mest naturlige måten mennesker gjør: er ute og går. Ofte flere sammen, noen ganger i dyp og konsentrert samtale, andre ganger med barn, hunder. Og noen ganger er til og med de senilt demente ut og går, på fortauer der deres pårørende regner med at det er trygt for skrøpelige og forvirrede mennesker å spasere uten å bli påkjørt eller bli skremt av farkoster som plinger på dem og suser forbi med millimeters klaring. Selvfølgelig skal mennesker få lov til å gå så fort, langsomt, bredt, smalt, oppmerksomt og uoppmerksomt som de gjør. Hvor mener du at de forskjellige kategorier av gående kan gå trygt, egentlig? At flertallet av velgerne i Norge har stemt på partier som ikke fyller opp Norge med sykkelveier gir deg ingen rett til å plage og skremme gående på fortau og veier som er merket for gående. Ut fra hva du hittil har skrevet, fremstår du som en god, gammeldags bilbølle - bare på sykkel. Endret 30. juli 2024 av Supermerry 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.03): Har syklet mange år til /fra jobben fordi det er miljø-klimavennlig, og er påvist å ha en forbyggende effekt på folkehelsen . Å bli presset uti veggrøfta når ein sykler langs vegen er lite hyggeleg, og nytter derfor gang / sykkefelt der de finnes . Opplever der rett ofte på gang /sykkelfeltet at de er okkupert av gående som " går i bredden" eller ein hundfører med hunden på ene sidan, og fører på andre siden. Nå har ein heldigvis varslingsanordning på sykkelen så ein kan gi seg tilkjenne, og da spretter de til hver sin side, i panikk, og ser med på forundring på hverandre. Synes det er heilt akseptablet at folk går saman på gangfeltet, men kanskje vise litt omtanke også for andre, og vende liit på !nakkemusklene. Når ein er ute å kjører bil er ein pålagd å følge med i speilet trafikken bak, men kanskje har mange har stive nakkemuskler, etter mye skjrembruk, og de har problem med å se i speilet Anonymkode: 736a7...e19 AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.37): Går vel frem av innlegget at ein aksepterer at gående går saman og prater på gangfeltet. Hadde vert ønskeleg om gående som ønsker å gå i bredden kunne vende blikket l litt bakover. som ein ellers er pålagd i trafikken. Syklende har ingen forkjørsrett på gang/ sykkelveier, og det er selvsagt fult tillatt å nytte dem som ferdseleåre til /fra jobb, og trene. I mange land bygger de egne mkerkede sykkelveier, men Norge er såvist ikkje noe forbilde her. Anonymkode: 736a7...e19 AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 16.49): Og dei premissene må du gjerne di\okumentere ? Det er selvsagt ikkje eit vilkår at ein skal sykle i gangfart på gang /sykkelveg, og bare tøvprat, men der som i andre samanhenger i skal ein vise omsyn. Anonymkode: 736a7...e19 Du er litt på tulltur her altså. Mener du helt seriøst at folk som går på fortau skal drive å sjekke om det kommer en fartsidiot på sykkel bak en? Hva om det er barn som går der, har du samme "krav" til dem? Du som sykler har ansvar for å gjøre det på en sikker og forsvarlig måte. Jeg foreslår at du heller sykler i veien om du ikke klarer å tilpasse deg gående. "Og dette kommer fra en som "hater" syklister i veien". Anonymkode: 374b8...312 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. juli 2024 #18 Del Skrevet 30. juli 2024 (endret) Jeg sykler fort på gangstier og på fortau når det ikke er noen mennesker der. Har gangstien eller fortauet inngang til boliger/parker osv., sykler jeg langsommere - det kan alltid komme et barn løpende brått ut uten forvarsel fra en hekkekledd inngang til fortauet/gangstien. Er det mennesker på fortauet/gangstien, senker jeg farten betraktelig når jeg passerer dem forfra - til jeg har sett at de har sett meg, og alltid helt ned til gangfart når jeg passerer dem bakfra. En trist ting jeg har lagt merke til de siste 10-12 årene: i de fleste tilfeller jeg sykler forbi gående bakfra - selv om jeg er nede i gangfart og gir dem god plass før jeg svinger langsomt forbi, eller når jeg har stanset helt fordi det er flere av dem og det ikke er plass til å sykle forbi, skvetter de når de ser meg, avbryter samtalen de har hvis de går og snakker sammen, trekker barna brått inntil seg, trekker hunden inntil seg osv. Da sier jeg alltid: dette trenger dere ikke gjøre; jeg har all verdens tid til å ikke kjøre på dere. En slik trist episode kun for et par uker siden: jeg kommer syklende på en kombinert gang- og sykkelsti. En liten jente på ca 10 år går med hunden sin foran meg. Jeg senker ned til gangfart bak dem. Hun snur seg, ser meg, og drar den stakkars hunden etter halsen inntil seg, mens hun holder på å falle ned i grøften for å komme unna. Jeg stanset og sa at hun ikke trengte skynde seg; jeg kjører ikke på dem. Hun sa at hun var redd for å være i veien! For et par tiår siden og bakover var det ingen som reagerte slik: sykkelbøllene var så sjeldne da at gående ikke hadde lært å "hoppe" og skvette når de kom. I likhet med "hovedbøllen" her i tråden ønsker jeg meg også flotte sykkelstier kun for syklister, så jeg kan sykle fort og effektivt. Men det kunne ikke falle meg inn å sykle som en bølle der gående har rett til å gå, bare fordi vi har for få sykkelveier kun for syklende. Det blir det samme som å stjele fra andre uskyldige mennesker, fordi du ikke selv har nok av det du ønsker deg. Eller som å kjøre bilen din på fortauet, fordi det er kø i veien. Endret 30. juli 2024 av Supermerry 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 30. juli 2024 #19 Del Skrevet 30. juli 2024 Supermerry skrev (5 timer siden): Jeg synes ikke du burde plinge - folk har rett på å gå i fred på fortau og gangveier uten å skvette av plutselige pling bak seg. Det kan godt hende du sykler langsomt når du plinger, men altfor mange bøller plinger og deretter suser forbi i så høy hastighet at de gående har lært at et pling ofte medfører en farlig situasjon for dem. Sykler man blant gående er plinging hensynløst - mennesker har rett til å gå på fortau og gangveier uten å hoppe i sjokk. Jeg sykler på det som kalles gang- og sykkelvei, det betyr at veien kan brukes av både gående og syklende og da syns jeg begge parter skal ta hensyn til hverandre, syns ikke du det? Slik ser skiltet som merker veien ut: Men du mener altså at jeg, og andre, ikke skal plinge. Skal vi da sykle flere kilometer i sakte fart fordi vi ikke kan komme forbi de som bruker hele sykkelstien på å gå? Og, som jeg skrev, jeg plinger i god tid, de fleste hører da at jeg er et stykke unna og at de har god tid til å gå inn til siden. Den "triste" opplevelsen din med hunden og jenta kunne vært unngått hvis du hadde gitt et lite pling når du så dem, da hadde hun også hatt god tid til å trekke både seg og hunden unna. Men du er kanskje en av dem som mener at ringeklokke bare er er ekstra vekt på sykkelen og ikke et nyttig verktøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Del Skrevet 30. juli 2024 6 hours ago, Supermerry said: I likhet med "hovedbøllen" her i tråden ønsker jeg meg også flotte sykkelstier kun for syklister, så jeg kan sykle fort og effektivt. Men det kunne ikke falle meg inn å sykle som en bølle der gående har rett til å gå, bare fordi vi har for få sykkelveier kun for syklende. Det blir det samme som å stjele fra andre uskyldige mennesker, fordi du ikke selv har nok av det du ønsker deg. Eller som å kjøre bilen din på fortauet, fordi det er kø i veien. Jeg skulle også ønske syklistene fikk flere egne veier. Men det jeg ikke forstår er at mange fortsatt velger å bruke fortauet i høy hastighet der hvor det er sykkelvei. Veldig ofte er det der de må krysse veien for å komme i riktig kjøreretning, da ser det ut til at mange heller foretrekker fortauet enn å gidde å bytte side. Jeg synes vi burde hatt sykkelforbud på fortau som de fleste andre land, og i hvert fall der hvor det er sykkelvei ved siden av. 58 minutter siden, Brunhilde said: Jeg sykler på det som kalles gang- og sykkelvei, det betyr at veien kan brukes av både gående og syklende og da syns jeg begge parter skal ta hensyn til hverandre, syns ikke du det? Alle mennesker bør som hovedregel ta mest mulig hensyn til hverandre. Men på gang- og sykkelvei og fortau har syklistene et mye større ansvar for å ta hensyn, siden de kan skade fotgjengere alvorlig. Derfor finnes det regler for hastighet ved forbikjøring, mens det feks ikke finnes noen regel om at fotgjengere må gå på geledd og kikke bakover med noen sekunders mellomrom. Anonymkode: 90c19...1c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå