Gå til innhold

Må ned i vekt grunnet helsetrøbbel! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lest at veldig mange matvarer ypper med glykosebalansen, som igjen kan føre til diabetes 2. Selv om diabetes 2 er noe en kan spise seg fri fra, så ønsker en ikke å ha det.

Så jeg må justere kostholdet. Jeg har lest at det dummeste en gjør er å kutte ut brød helt, men hvor mye bør en spise hver dag? Som en knyttneve midt på dagen sammen med en salat (typisk en liten pose bladgrønt og noen tomater?)?.

Jeg har også hørt at en ikke bør kutte ut måltider, heller justere mengden. Er intervaller 06.00-11.00-15.00-19 å anbefale?

Jeg har hørt at en skal kutte ut lettbrus, juice, kaffe på kafé, saft, fett og sukker. Mest grønnsaker, og litt sitrus? Veldig søtet frukt bør byttes ut med skåler av agurk med sitron. 

Fettet mitt legger seg på magen, det er ikke å anbefale fra naturens side. Er det måltidsrytme og størrelser på det som regulerer det? 

Jeg tar imot råd med stor takk!

Endret av Hoia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diabetes 2 er i hovedsak et resultat av overvekt.

Hvordan fett fordeler seg er genetisk, og det er generelt lite å gjøre med det.

For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner.

Lettbrus inneholder få eller ingen kalorier, og bidrar dermed ikke til eventuelt kalorioverskudd.

Det er flere måter å oppnå kaloriunderskudd på, for det er det du må gjøre.

Les mer om hvordan vektnedgang egentlig fungerer og hvordan du kan oppnå kaloriunderskudd:

og 

AnonymBruker
Skrevet

Fra en som har gått ned 60kg og holdt det dette er mine tips:

Få deg myfitnesspal gratis på telefonen. Bruk en TDEE kalkulator (du finner dem gratis på nett) og legg inn dine nåværende mål. Så trekker du fra 2-300 kalorier fra denne og bruker det som baseline for hvor mye du skal spise iløpet av en dag. Blås i når du  spiser osv det bare overkompliserer ting. Bare hold deg til ca det kaloriintaket. Å bruk myfitness pal til og tracke ALT du spiser iløpet av en dag. Det er litt stress i starten men etter man er vant med det tenker man ikke over det engang. 

Så vil jeg anbefale at du veier deg til samme tid et par ganger i uken. Går du ikke ned i vekt i løpet av 1-2 uker justerer du ned med 200kalorier til. Så repeterer du dette til du har nådd vekten du ønsker. 

Og vipps følger du de få stegene vil du 100% garantert gå ned i vekt med tiden. Så enkelt er det. Ikke noe hokkus pokus.

Anonymkode: 36d80...d93

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre, mer fornuftig og beveg deg mer enn du gjør i dag. 

Anonymkode: 7b1c1...f4a

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Hoia said:

Jeg har lest at veldig mange matvarer ypper med glykosebalansen, som igjen kan føre til diabetes 2. Selv om diabetes 2 er noe en kan spise seg fri fra, så ønsker en ikke å ha det.

Så jeg må justere kostholdet. Jeg har lest at det dummeste en gjør er å kutte ut brød helt, men hvor mye bør en spise hver dag? Som en knyttneve midt på dagen sammen med en salat (typisk en liten pose bladgrønt og noen tomater?)?.

Jeg har også hørt at en ikke bør kutte ut måltider, heller justere mengden. Er intervaller 06.00-11.00-15.00-19 å anbefale?

Jeg har hørt at en skal kutte ut lettbrus, juice, kaffe på kafé, saft, fett og sukker. Mest grønnsaker, og litt sitrus? Veldig søtet frukt bør byttes ut med skåler av agurk med sitron. 

Fettet mitt legger seg på magen, det er ikke å anbefale fra naturens side. Er det måltidsrytme og størrelser på det som regulerer det? 

Jeg tar imot råd med stor takk!

Hvor har du lest at det er dumt å kutte ut brød?

Når det gjelder hvor mye du bør spise er svaret i utgangspunktet enkelt: til du er mett. Spiser du laks, biff eller kylling med poteter og litt grønnsaker kommer du ikke til å klare å spise mer enn du trenger (i motsetning til desserten, som du som kjent alltid har plass til uansett hvor stappmett du er). Altså, spis ordentlig mat, noe dine tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre ville gjenkjent som mat. Da trenger du heller ikke tenke så mye på når og hvor ofte du spiser, for de fleste vil det ende på to eller tre måltider daglig når de bare spiser ordentlig mat. Men periodisk faste fungerer bra for mange, og det er selvsagt bra for insulinfølsomheten!

Det viktigste du kan gjøre for å unngå diabetes 2 er å begrense karbohydrater så mye du kan.

Anonymkode: 9ea36...347

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor har du lest at det er dumt å kutte ut brød?

Når det gjelder hvor mye du bør spise er svaret i utgangspunktet enkelt: til du er mett. Spiser du laks, biff eller kylling med poteter og litt grønnsaker kommer du ikke til å klare å spise mer enn du trenger (i motsetning til desserten, som du som kjent alltid har plass til uansett hvor stappmett du er). Altså, spis ordentlig mat, noe dine tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre ville gjenkjent som mat. Da trenger du heller ikke tenke så mye på når og hvor ofte du spiser, for de fleste vil det ende på to eller tre måltider daglig når de bare spiser ordentlig mat. Men periodisk faste fungerer bra for mange, og det er selvsagt bra for insulinfølsomheten!

Det viktigste du kan gjøre for å unngå diabetes 2 er å begrense karbohydrater så mye du kan.

Anonymkode: 9ea36...347

Det er feil. Diabetes 2 er i hovedsak forårsaket av overvekt. Går man ned i vekt, så motvirker man diabetes.

Det er dumt å kutte ut grovt brød. Eller, man må jo ikke spise brød, men det er ikke fordi noen på nettet sprer skrøner om at grovt brød ikke er sunt.

Periodisk faste er ikke noe bedre for insulinfølsomheten enn generell vektnedgang.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...