AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Har sakte men sikkert gått opp i vekt de siste 12-14 årene. Begynte hos Frisklivssentralen i fjor og vi gikk gjennom kosthold og trening. Kostholdet var greit nok, hun synes faktisk jeg spiste for lite, og vi gjorde noen endringer for å få et sunnere kosthold med nok vitaminer og mineraler og det kroppen trenger. Jeg begynte å trene 3 dager i uka, vekter, og hadde god fremgang og synes det var veldig kjekt. Etter treningshallen tok sommerstengt har jeg jeg forsøkt meg på å jogge litt, og har løpt tre dager pr uke i 5 uker nå. Planen er egentlig å fortsette med kombi av vekter og jogging utover høsten og vinteren. Gikk på vekta i dag, selv om jeg ikke egentlig har følt at jeg har fått ned noe, men har gått opp 5 kilo siden jeg begynte å trene. Og 2 kilo av disse bare siden siden jeg begynte å jogge for 2 måneder siden.. Jeg har aldri vært større. Kostholdet er likt. Jeg skjønner ingenting og blir så oppgitt og lei meg. Vet at en trent stor kropp er bedre enn en utrent stor kropp, men må jobbe knallhardt med hodet for å ikke bare gi opp nå. Noen som har noen gode tips? Anonymkode: 8b74c...b91 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Bruk målebånd TS. Vekt sier ingenting om hvor kroppen din går ned i vekt 🙂 Du har garantert fått mer muskler og strammere kropp. Anonymkode: a4cfa...3ff 7 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Mange går opp i vekt av å trene, enten fordi de får mer muskler (men da tror jeg det skal mer til enn litt jogging i 5 uker) eller fordi trening øker matlysta. Så trening i seg selv er ikke alltid noen god slankemetode. Kosthold er vikitgst. Anonymkode: 1ff7f...982 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange går opp i vekt av å trene, enten fordi de får mer muskler (men da tror jeg det skal mer til enn litt jogging i 5 uker) eller fordi trening øker matlysta. Så trening i seg selv er ikke alltid noen god slankemetode. Kosthold er vikitgst. Anonymkode: 1ff7f...982 Ja, vet kosthold er viktigst, men jeg skrev opp alt jeg spiste i 3 uker og vi gikk gjennom dette og hun var enig i at det er et helt ok kosthold, noen små endringer med litt mer grønt og spise litt mer jevnere utover dagen. Kan ikke spise noe særlig mindre. Spiser bare snop, kaker, boller ol på lørdager, og ellers 3-4 måltider i løpet av dagen, normal norsk kost. Er for enkelt å bare si kalorier inn/ut. Det fungerer ikke for meg. TS Anonymkode: 8b74c...b91 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bruk målebånd TS. Vekt sier ingenting om hvor kroppen din går ned i vekt 🙂 Du har garantert fått mer muskler og strammere kropp. Anonymkode: a4cfa...3ff Merker ingenting på klærne, heller at de blir strammere. Men tar med meg dette og skal følge med på utviklingen der. TS Anonymkode: 8b74c...b91
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, vet kosthold er viktigst, men jeg skrev opp alt jeg spiste i 3 uker og vi gikk gjennom dette og hun var enig i at det er et helt ok kosthold, noen små endringer med litt mer grønt og spise litt mer jevnere utover dagen. Kan ikke spise noe særlig mindre. Spiser bare snop, kaker, boller ol på lørdager, og ellers 3-4 måltider i løpet av dagen, normal norsk kost. Er for enkelt å bare si kalorier inn/ut. Det fungerer ikke for meg. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Det funker for alle andre friske folk, men ikke deg? Spiser du mer enn du forbrenner, legger du på deg. Så enkelt er det. Anonymkode: 00ba6...48f 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det funker for alle andre friske folk, men ikke deg? Spiser du mer enn du forbrenner, legger du på deg. Så enkelt er det. Anonymkode: 00ba6...48f Ja, hadde det vært å enkelt hadde det ikke vært noen med overvekt. Er ikke vanskelig å leve på 1200-13000 kalorier om dagen, men mye mindre enn det er vanskelig for å fungere med jobb, trening, familieliv. Hvor langt ned mener du jeg skal gå? 800? 500? TS Anonymkode: 8b74c...b91 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, vet kosthold er viktigst, men jeg skrev opp alt jeg spiste i 3 uker og vi gikk gjennom dette og hun var enig i at det er et helt ok kosthold, noen små endringer med litt mer grønt og spise litt mer jevnere utover dagen. Kan ikke spise noe særlig mindre. Spiser bare snop, kaker, boller ol på lørdager, og ellers 3-4 måltider i løpet av dagen, normal norsk kost. Er for enkelt å bare si kalorier inn/ut. Det fungerer ikke for meg. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Høres ut som at veilederen har hatt fokus på sunt kosthold og ikke kalorier ig da blir det vanskeligere å gå ned i vekt. Man må ha kontroll på kaloriene. Hva er kaloribudsjettet ditt? Anonymkode: a6a69...c22 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, hadde det vært å enkelt hadde det ikke vært noen med overvekt. Er ikke vanskelig å leve på 1200-13000 kalorier om dagen, men mye mindre enn det er vanskelig for å fungere med jobb, trening, familieliv. Hvor langt ned mener du jeg skal gå? 800? 500? TS Anonymkode: 8b74c...b91 Det er ikke lov å snakke om kosthold under 1200 kalorier her. Men tenker at du regner feil og at du får i deg mer enn hva du tror . Anonymkode: a6a69...c22 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres ut som at veilederen har hatt fokus på sunt kosthold og ikke kalorier ig da blir det vanskeligere å gå ned i vekt. Man må ha kontroll på kaloriene. Hva er kaloribudsjettet ditt? Anonymkode: a6a69...c22 En typisk dag er: Liten yoghurt med litt musli til frokost 2-3 knekkebrød med pålegg til lunsj, ost eller smøreost, eller skinke En porsjon middag, kan være ulike ting, kjøtt, pasta, fisk, ol med 1-3 potet,eller ris og noe grønnsaker Sjeldent noe til kvelds, men av og til 1-2 skiver med pålegg. Prøver å spise litt mer frukt inni mellom. Drikker for lite, og stort sett bare pepsi max. Regner ikke kalorier hvert måltid. Forsyner meg en gang. TS Anonymkode: 8b74c...b91 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke lov å snakke om kosthold under 1200 kalorier her. Men tenker at du regner feil og at du får i deg mer enn hva du tror . Anonymkode: a6a69...c22 Beklager, det visste jeg ikke. Uansett så burde jeg vel sett en endring hvis jeg øker trening og har samme kosthold? Må jo ha noe betydning at man beveger seg og ikke bare sitter i en stol. Anonymkode: 8b74c...b91
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En typisk dag er: Liten yoghurt med litt musli til frokost 2-3 knekkebrød med pålegg til lunsj, ost eller smøreost, eller skinke En porsjon middag, kan være ulike ting, kjøtt, pasta, fisk, ol med 1-3 potet,eller ris og noe grønnsaker Sjeldent noe til kvelds, men av og til 1-2 skiver med pålegg. Prøver å spise litt mer frukt inni mellom. Drikker for lite, og stort sett bare pepsi max. Regner ikke kalorier hvert måltid. Forsyner meg en gang. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Nettopp, så du vet jo ikke hvor mange kalorier du spiser, eller om du har spist mer i det siste. Trolig har treningen gitt deg økt matlyst (noe som er helt normalt), og så har du spist mer og derfor gått opp. Hvis du skal telle kalorier, så må du telle alle. Anonymkode: 1ff7f...982 4
Gjest issoras Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 Trening gjør at kroppen holder på mer vann, det utgjør noen kilo. Men har du ikke gått noe ned i vekt siden du begynte med opplegget i fjor? I så fall bør du jo be frisklivssentralen om råd.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 Hvordan ser en normal dag ut matmessig, TS? Får du i deg mye karbohydrater? Anonymkode: 48895...514
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 issoras skrev (9 minutter siden): Trening gjør at kroppen holder på mer vann, det utgjør noen kilo. Men har du ikke gått noe ned i vekt siden du begynte med opplegget i fjor? I så fall bør du jo be frisklivssentralen om råd. Ja, har bedt om ny time for mer hjelp. Håper de har ledig snart Anonymkode: 8b74c...b91
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan ser en normal dag ut matmessig, TS? Får du i deg mye karbohydrater? Anonymkode: 48895...514 En typisk dag er: Liten yoghurt med litt musli til frokost 2-3 knekkebrød med pålegg til lunsj, ost eller smøreost, eller skinke En porsjon middag, kan være ulike ting, kjøtt, pasta, fisk, ol med 1-3 potet,eller ris og noe grønnsaker Sjeldent noe til kvelds, men av og til 1-2 skiver med pålegg. Prøver å spise litt mer frukt inni mellom. Drikker for lite, og stort sett bare pepsi max. Tenker at dette er et helt normalt kosthold. Har tidligere forsøk alt mulig, lav karbo, fasting, kuttet ut ditt og datt, men det fungerer ikke i lengden, ønsker å finne en måte å leve på som er overkommelig i dagliglivet og som kan være over tid. Anonymkode: 8b74c...b91
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En typisk dag er: Liten yoghurt med litt musli til frokost 2-3 knekkebrød med pålegg til lunsj, ost eller smøreost, eller skinke En porsjon middag, kan være ulike ting, kjøtt, pasta, fisk, ol med 1-3 potet,eller ris og noe grønnsaker Sjeldent noe til kvelds, men av og til 1-2 skiver med pålegg. Prøver å spise litt mer frukt inni mellom. Drikker for lite, og stort sett bare pepsi max. Regner ikke kalorier hvert måltid. Forsyner meg en gang. TS Anonymkode: 8b74c...b91 Prøv å legge på mye mer proteiner til hvert måltid. Spis 1-2 egg i tillegg på frokosten, evt noen skjeer cottage cheese i yoghurten. Bruk tre skiver skinke på hvert knekkebrød, evt egg, makrell i tomat, røyket laks, cc med 1/2 eple, og ikke mer enn to knekkebrød. Fokuser på rent kjøtt, fisk eller kylling til middag, ikke pølser, burgere, fiskekaker. Maks en potet eller en skje ris, helst mindre. Spis heller 300 gr fisk/kjøtt og kutt ut potet - kun grønnsaker. Dette vil du bli mer mett av, og du trenger proteiner når du trener. Anonymkode: bb2fd...afc 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Prøver å spise litt mer frukt inni mellom. Drikker for lite, og stort sett bare pepsi max. Regner ikke kalorier hvert måltid. Forsyner meg en gang. TS Det er uhyre viktig å drikke mye vann mår en trener, alltid egentlig, men spesielt når du trener. Du svettet masse og pepsi max kommer ikke til å hydrere deg. Styrketrening øker gjerne menge vann i kroppen pga såre muskler som skal restituere seg, du må hele tiden fylle på med vann for at sirkulasjonsystemet ditt skal ha noe å gå på. Kutt ut Pepsi maxen og begynn på vann, start hver dag med noen slurker vann, du trenger ikke å drikke et helt glass, drikk et par slurker. Anonymkode: 036f8...682 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv å legge på mye mer proteiner til hvert måltid. Spis 1-2 egg i tillegg på frokosten, evt noen skjeer cottage cheese i yoghurten. Bruk tre skiver skinke på hvert knekkebrød, evt egg, makrell i tomat, røyket laks, cc med 1/2 eple, og ikke mer enn to knekkebrød. Fokuser på rent kjøtt, fisk eller kylling til middag, ikke pølser, burgere, fiskekaker. Maks en potet eller en skje ris, helst mindre. Spis heller 300 gr fisk/kjøtt og kutt ut potet - kun grønnsaker. Dette vil du bli mer mett av, og du trenger proteiner når du trener. Anonymkode: bb2fd...afc Takk for tips og fin tilbakemelding. Skal ta det med meg. TS Anonymkode: 8b74c...b91
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er uhyre viktig å drikke mye vann mår en trener, alltid egentlig, men spesielt når du trener. Du svettet masse og pepsi max kommer ikke til å hydrere deg. Styrketrening øker gjerne menge vann i kroppen pga såre muskler som skal restituere seg, du må hele tiden fylle på med vann for at sirkulasjonsystemet ditt skal ha noe å gå på. Kutt ut Pepsi maxen og begynn på vann, start hver dag med noen slurker vann, du trenger ikke å drikke et helt glass, drikk et par slurker. Anonymkode: 036f8...682 Ja, det å drikke for lite vann er en av mine store dårlige samvittigheter.. Jobber med saken. Anonymkode: 8b74c...b91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå