Gå til innhold

Hun utsatte babyen for passiv røyking.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok med meg eldste barnet på stranda idag mens den yngste på 3 mnd ble værende på hytta med sin far og hans mor. Da vi kom tilbake nå nettopp ble jeg sjokkert. Der står svigermor og røyker, mens hun triller vogna fram og tilbake.

Visste ikke helt hva jeg skulle si. Både jeg og mannen har vært ganske tydelig med henne og med andre som røyker, at skal de røyke når ungene er i nærheten, så må de gå minst 10 m unna. At de røyker er dem sitt valg og når vi ikke blander oss bort i, men vi slår ned på dette med passiv røyking rundt barna våre.

Syns ikke ønsket vårt ble respektert idag, når jeg ser hun røyker rett ved barnevogna. Vet at hun selv røyket gjennom sine svangerskap, og sikkert røyket i nærheten av sine unger på 80 tallet, men ting var anderledes da! 

Når alt dette er sagt så tror jeg ikke babyen tok skade av det lille idag, men poenget er at det er noe hun ikke skulle ha gjort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun respekterte ikke deres grenser, og det er lov å bli forbanna. Men du må nesten ta det opp med henne og ikke la det bli en kreftsvulst i forholdet. Hadde det skjedd meg hadde jeg neppe stolt på dama igjen om hun ikke la seg paddeflat. Hva annet respekterer hun ikke mens du er borte?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere fortalt henne konsekvensene av passiv røyking? Sjansene for krybbedød øker med hele 25% dersom barnet blir utsatt for passiv røyking.

Anonymkode: 51f7e...222

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Røyken er varm, varm luft stiger, jeg synes du er hysterisk. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

De var vel utendørs? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har dere fortalt henne konsekvensene av passiv røyking? Sjansene for krybbedød øker med hele 25% dersom barnet blir utsatt for passiv røyking.

Anonymkode: 51f7e...222

Ikke etter en enkeltepisode som dette, nei.

Anonymkode: 712ac...ad0

• Liker 9
Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

De var vel utendørs? 

Ja

Skrevet
Menchit skrev (4 minutter siden):

Handler ikke om denne ene gangen, men det at hun ikke respekterer at vi ikke ønsker at det blir røyket like ved siden av barna.

For meg hører ikke røyking sammen med små barn. Enn trekker seg unna om man absolutt må røyke. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
tussi84 skrev (Akkurat nå):

Handler ikke om denne ene gangen, men det at hun ikke respekterer at vi ikke ønsker at det blir røyket like ved siden av barna.

For meg hører ikke røyking sammen med små barn. Enn trekker seg unna om man absolutt må røyke. 

Er enig i at de bør respektere grensene dere setter, samtidig går det jo an å sjekke med seg selv om grensene er fornuftige.

Også enig i at røyking ikke hører sammen med småbarn, men det handler jo også om påvirkning for min del. Ser ingen grunn til å lage regler bare for regelens skyld. Men det er min mening, misliker prinsipper for prinsippet som del.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (2 minutter siden):

Jeg røyker selv, og er selvfølgelig helt enig i dette - skulle bare mangle. Det gjelder ikke bare overfor barn, men overfor alle. Jeg røyker ikke på gata hvis folk feks går bak meg. Jeg røyker heller aldri på busseholdeplasser. Ikke engang på uteserveringer røyker jeg. Min last = mitt problem.

Anonymkode: 5983e...7f3

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (16 minutter siden):

Tok med meg eldste barnet på stranda idag mens den yngste på 3 mnd ble værende på hytta med sin far og hans mor. Da vi kom tilbake nå nettopp ble jeg sjokkert. Der står svigermor og røyker, mens hun triller vogna fram og tilbake.

Visste ikke helt hva jeg skulle si. Både jeg og mannen har vært ganske tydelig med henne og med andre som røyker, at skal de røyke når ungene er i nærheten, så må de gå minst 10 m unna. At de røyker er dem sitt valg og når vi ikke blander oss bort i, men vi slår ned på dette med passiv røyking rundt barna våre.

Syns ikke ønsket vårt ble respektert idag, når jeg ser hun røyker rett ved barnevogna. Vet at hun selv røyket gjennom sine svangerskap, og sikkert røyket i nærheten av sine unger på 80 tallet, men ting var anderledes da! 

Når alt dette er sagt så tror jeg ikke babyen tok skade av det lille idag, men poenget er at det er noe hun ikke skulle ha gjort. 

Mannen din da, han fikk ikke med seg at moren røyka? 

Anonymkode: 822c0...415

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt uakseptabelt her i huset. Både det å røyke nær barnet og å ikke følge sånne regler. Passiv røyking er faktisk skadelig. Jeg hadde latt mannen ta det opp med hun. 

Anonymkode: f4f62...c13

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (21 minutter siden):

Dette må være det dummeste jeg har hørt. Så du mener at man ikke kan lukte røyk verken under eller vedsiden av en påtent sigarett? 

Anonymkode: ca222...314

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Røyking og trilling av barnevogn er så whitetrash som det går an å få. Æsj!!! 

Anonymkode: c18fa...db8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mannen din da, han fikk ikke med seg at moren røyka? 

Anonymkode: 822c0...415

Vet ikke om han så det, men han burde ha lukta det. Han var 1- ,5 m unna og holdt på med noe vedlikehold. Jeg nevnte det også lavt for han da jeg så det, at baby ble utsatt for passiv røyking.

Han skulle tatt barnevogna selv og gått unna syns jeg , eller krevd at hun la røyken fra seg før hun trillet fram og tilbake. 

Jeg skal ta det opp med mannen når vi er alene i kveld det som skjedde. Jeg syns ikke det var greit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Røyking og trilling av barnevogn er så whitetrash som det går an å få. Æsj!!! 

Anonymkode: c18fa...db8

Enig. Hører ikke sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du overdriver her. Hun røyer ute i nærheten av vogna, dette er vel ikke verdens undergang.

Anonymkode: 9386d...867

• Liker 9
Skrevet
Menchit skrev (23 minutter siden):

Er enig i at de bør respektere grensene dere setter, samtidig går det jo an å sjekke med seg selv om grensene er fornuftige.

Også enig i at røyking ikke hører sammen med småbarn, men det handler jo også om påvirkning for min del. Ser ingen grunn til å lage regler bare for regelens skyld. Men det er min mening, misliker prinsipper for prinsippet som del.

Altså når jeg sier 10 meter, så er det ikke på cm. Vi vil bare at ingen skal røyke rett ved siden av barna våre. De er bare 3 mnd og 3 år. De som røyker må gå et stykke unna. Det er stor forskjell mellom 0 m og 10..

Syns ikke akkurat at vi er urimelige.

Jeg selv er oppvokst med at det ble røyket inne i selskaper og sånn, og at det var tillatt å røyke på utesteder de første årene etter jeg ble 18.  Det var uansett en annen tid, og idag vet man mer hva slags skader passiv røyking kan gi. De minste av oss er de mest sårbare..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er som det meste annet her inne om dagen bare tull. Dersom dette hadde vert en reell problemstilling, så skjønner du selv, at dette din MANNS ansvar. Hans unge, hans mor.

Igjen, bare tulle og troll her inne om dagen. 

:snapoutofit: 

• Liker 2
Skrevet

Passiv røyking utendørs er ikke spesielt farlig. Konsentrasjonen i lufta blir for lav til at det blir skadelig, med mindre man lider av astma, kols e.l. Når det i tillegg bare er snakk om engangstilfeller eller en sjelden gang, er det neppe noe som faktisk vil skade barnet.

Man må velge sine kamper (med mindre man vil legge seg ut med alle), og dette er ikke en jeg hadde valgt. Hadde hun kjørt bil med ungen uten bilbelte eller noe som faktisk kunne vært fatalt, er det noe helt annet.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...