Gjest Bekymret tante Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Niesen min er et barn som ofte blir småsyk. Er det en forkjølelse ute og går får hun den garantert. Helt siden hun var liten har hun fått flere antibiotikakurer i året, uten at hun er veldig syk, men hun går og hoster litt, snufser og er forkjølet. Jeg synes det er litt bekymringsfullt at hun får så mye antibiotika -det kan da umulig være bra? Det virker som om hun aldri får bygget opp et ordentlig immunforsvar. Jeg sier selvsagt ingen ting til foreldrene, det er ikke noe jeg har rett til å blande meg opp i. Men jeg ser med egne barn at de svært sjelden blir syke, etter de vanlige rundene med forkjølelse første år i barnehage. Jeg har fått inntrykk av at barn som får ofte antibiotika på lang sikt blir oftere syke enn barn hvor kroppen selv får ordne opp?
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Helt enig med deg - overforbruk av antibiotika er dumt både for ens eget immunforsvar og fordi det fremskynder prosessen med at bakteriene til slutt blir resistente. Men det er vel lite du kan gjøre, i og med at det ikk er dine barn..
Gjest Piper Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Det er jo egentlig ikek foreldrene som styrer dette men legene, og mine barn har bare fått det av legen om det virkelig var nødvendig. Det er få barn som får antibiotika bare fordi de er litt småsnufsen, som regel ligger det nok noe mer bak. For antibiotika fungerer ikke så veldig godt på små forkjølelser. Men det er min erfaring da ( jeg har tra barn, og de fleste i in omgangskrets har det på samme måte). Kan jo være noe gale med legen også da, for det er jo ikke foreldrene som styrer dette.
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 (endret) Det er også kjemeforskjell fra lege til lege hva det blir skrevet ut antibiotika for. Men de siste årene har vel de fleste blitt litt mere restrektive? Ørebetennelse medfører ikke lenger automatisk antibiotikakur?Men det er kanskje litt opp til foreldrene også? Har en nabo som renner til legen og omtrent griner seg til kur på ungene ved minste antydning til snørr. Hun har byttet leger på ungene et utall ganger før hun fant en som hun var fornøyd med, dvs de fikk antibiotika uten å krangle..... Mine unger har vært på en kur, vi hadde vært hos en familie hvor det ble konstantert kikhoste. Og de var såpass små at antibiotika ble gitt forebyggende. Jeg er skeptisk til bruk av antibiotika på "vanlige" infeksjoner, vil gjerne ha noe som virker den dagen kroppen ikke fikser biffen selv..... Endret 17. februar 2006 av lenej
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 Legen bør ta en prøve som heter CRP, den viser om det er bakterieinfeksjon eller et virus. Virus skal man ikke behandle med medisiner, og veldig ofte er sykdom virusbasert. Jeg har gitt mine barn antibiotika med god samvittighet når det har vært nødvendig, men opplever stadig å måtte "krangle" meg ut av en antibiotikakur eller få legen til å sjekke CRP først. Har inntrykk av at legen ser på meg som litt "hysterisk" når det gjelder medisinering, men selv syns jeg selvfølgelig at jeg bare er fornuftig :kgblunk: Er faktisk ikke helt fornøyd med en lege som helst bare vil gripe til reseptblokka...
Gjest Virvel Skrevet 17. februar 2006 #6 Skrevet 17. februar 2006 For antibiotika fungerer ikke så veldig godt på små forkjølelser. Fungerer ikke i det hele tatt, faktisk. Forkjølelser skyldes virus, og antibiotika har ikke noen som helst effekt på virus. (Selv om noen ser ut til å tro at det er et slags universalmiddel. Det finnes faktisk leger som skriver ut antibiotika nærmest for å få foreldre til å holde kjeft. Synd...) En av lærerne på høyskolen der jeg går har forresten gjort en ganske omfattende undersøkelse om antibiotikabruk hos barn. Litt her, en god del mer her, og også her. Kanskje mest for spesielt interesserte, men...
Gjest Bekymret tante Skrevet 17. februar 2006 #7 Skrevet 17. februar 2006 Takk for svar alle sammen Jeg vet at fastlegen de bruker er av typen som foretrekker å skrive ut resepter fremfor å finne ut hvorfor folk blir syke. Foreldrene til jenta drar til legen for hver minste ting, det er kanskje denne kombinasjonen som fører til medisinbruken. Jeg får egentlig inntrykk av at de er mest fornøyde med legebesøket dersom de får en resept på ett eller annet, for å si det slik. Som sagt er ikke dette jeg har noe med, jeg skal ikke blande meg opp i dette. Men jeg synes litt synd på den lille jenta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå