Gå til innhold

Beising av møbler ubehandlet treverk

Trinity123

Anbefalte innlegg

Vi skal innrede ett soverom på en hytte vi pusser opp, og har en snekker som skal bygge køyesenger som er festet i veggen samt noen hyller og skap. Jeg regner med han bygger dette av enten furu eller gran (vet ikke hva som er vanlig å bruke). 

Veggene på soverommet er malt i en litt mørkere gråfarge og jeg tror det kunne blitt fint og beiset sengene/skapene/hyllene i en grå farge hvor man ser strukturen i treet gjennom. 

Jeg er erfaren med å male det meste, men dette har jeg aldri gjort før... Vet at det er noe som heter interiørbeis, men det er det🤔

Noen som har erfaring med å "beise" møbler av ubehandlet treverk?

Noe forarbeid?

Er det som heter Interiørbeis rett produkt å bruke på senger etc hvor det kan bli litt slitasje/bruk? Interiørbeis er vel vannbasert, trengs det noe "sterkere" oljebasert? Hvis jeg finner ut at jeg går for å male det i stedet, bruker jeg da vanlig vannbasert interiørmaling? Matt eller med glans?

Takknemlig hvis noen som har forsøkt dette kan guide meg gjennom prosessen og påpeke evnt "fallgruver"😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Velg interiørbeis eller maling som er beregnet for møbler og herder nok til å tåle slitasje. Beis, matt eller blank kommer helt an på hva du synes ser finest ut.

Hvis du beiser, følg bruksanvisningen. Beis hele lengder, og bruk heller for mye enn for lite beis for å unngå skjolder. Overflødig beis tørker du bare vekk, men vanskelig å gjøre noe med beis som tørker for fort. 😊

Anonymkode: 7e665...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Velg interiørbeis eller maling som er beregnet for møbler og herder nok til å tåle slitasje. Beis, matt eller blank kommer helt an på hva du synes ser finest ut.

Hvis du beiser, følg bruksanvisningen. Beis hele lengder, og bruk heller for mye enn for lite beis for å unngå skjolder. Overflødig beis tørker du bare vekk, men vanskelig å gjøre noe med beis som tørker for fort. 😊

Anonymkode: 7e665...800

Takk for svar!

Ønsker helst å beise kontra å male. Takk for tips om å bruke mye kontra lite beis👍Er redd for skjolder/ujevnt resultat og som du skriver er det lite å gjøre hvis beisen har tørket...Sånn jeg har forstått det er det vel vanlig kun med ett strøk beis på møbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...