AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Nå har vi hatt det så fint og i morgen er det over alt. 3 uker går altfor fort og jeg har lært til neste år at jeg og far får ta ferie hver for oss så mini får lengre ferie. Men, nå er det ikke noe å gjøre med og i morgen venter hverdag og jobb ubønnhørlig på oss alle. Gutten min er 2 år og dette var første ferie fra bhg. Før ferien var han sliten, småsyk hele tiden og sov dårlig. Mange oppvåkninger og ekstremt tidlige morgener (mellom 04 og 05). Nå i ferien har han sovet som en liten drøm 07-07, han har vært så strålende blid hele tiden og utviklingen har tatt helt av. Plutselig snakker han og det kommer nye ord hver dag. Føles som barneplageri å sende han tilbake i bhg nå som alt funker så fint 😫 Noen som har erfaring som kan trøste med at oppstart sikkert går fint og at han fortsetter å blomstre slik han er i gang med nå? Han trives etter alt å dømme i bhg altså, vil gjerne gå dit om morgenen, så tror ikke det handler om mistrivsel. Anonymkode: 52199...707 1 15
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Får han nok hvile i bhg? Anonymkode: e94cf...7ac
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Får han nok hvile i bhg? Anonymkode: e94cf...7ac Vet ikke? Han sov greie dupper (ca 2 timer) der en lang periode, men så ble det bare rot mot sommeren med både dupp og soving hjemme. Han virker veldig sliten når han kommer hjem derifra, selv om han har korte dager, 6 timer. Kan bhg tilrettelegge for mer hvile? Anonymkode: 52199...707
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 Jeg har samme opplevelse som deg, bare at mine barn er eldre. De er blidere, mer harmoniske, sover godt og utvikler seg 😊 Tenker som deg, lenger ferie neste år ts 😎🌴 Anonymkode: d5c2c...187 1 2 1
Furstina Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Han är också lite äldre nu och klarar kanske dagen bättre? 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 Trives barnet ditt så dårlig i barnehagen, så må dere finne en annen løsning. Enten bytte barnehage, eller finne en dagmamma. En av dere kan jobbe redusert og gi kortere dager. Føler du det er barneplageri, så er det jo helt vanvittig at du vurderer å sende ungen tilbake dit. Eller du overdriver, for å lage enda en tråd om hvor skadelig det er for barn å gå barnehage. Anonymkode: 11028...f99 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 Opplever det samme her hjemme. Barna er mer harmoniske, humøret er mye bedre, de leker godt med hverandre, deres gode sider kommer tydeligere frem og de sover bedre. Vi har derfor hatt 5-7 uker sommerferie på dem hvert år. Vi deler opp ferien for å gi barna mer fri og utnytter permisjon når vi har det til å gi dem mest mulig fri. Anonymkode: 17735...eeb 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har samme opplevelse som deg, bare at mine barn er eldre. De er blidere, mer harmoniske, sover godt og utvikler seg 😊 Tenker som deg, lenger ferie neste år ts 😎🌴 Anonymkode: d5c2c...187 Godt vi er flere som er en erfaring rikere! ❤️ Furstina skrev (2 minutter siden): Han är också lite äldre nu och klarar kanske dagen bättre? Det kan tenkes? Håper jo det, han er en veldig sosial type så tror han har det gøy, men at det rett og slett tapper batteriet hans å være der! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trives barnet ditt så dårlig i barnehagen, så må dere finne en annen løsning. Enten bytte barnehage, eller finne en dagmamma. En av dere kan jobbe redusert og gi kortere dager. Føler du det er barneplageri, så er det jo helt vanvittig at du vurderer å sende ungen tilbake dit. Eller du overdriver, for å lage enda en tråd om hvor skadelig det er for barn å gå barnehage. Anonymkode: 11028...f99 Jeg skrev jo i innlegget at jeg tror han trives. Han vil gjerne dra i bhg når jeg sier vi skal dit og løper inn på avdelingen uten å se seg tilbake ved levering. Har absolutt ikke noe ønske om å bytte bhg, det er vel heller fraværet fra mor og far som er problemet, ikke bhg i seg selv. Hvilke andre valg har man? Har ikke økonomi til å være tradwife. Jeg overdriver på ingen måte, men ser ikke hvilke andre muligheter enn bhg som finnes? Vi flekser i begge ender så barnet får kortest mulig dag, 6 timer eller mindre. Likevel ser jeg helt tydelig at det aller beste for mitt barn ville vært å være sammen med oss, men dette er altså ikke et alternativ anno 2024. ts Anonymkode: 52199...707 1 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vet ikke? Han sov greie dupper (ca 2 timer) der en lang periode, men så ble det bare rot mot sommeren med både dupp og soving hjemme. Han virker veldig sliten når han kommer hjem derifra, selv om han har korte dager, 6 timer. Kan bhg tilrettelegge for mer hvile? Anonymkode: 52199...707 Her funka det absolutt best å kutte ned på dupp og legge tidlig. 19.00 er for sent for vår 3 åring og ender med tidlig oppvåkning og/eller urolig nattesøvn. Behovet her har vært 13-14 timer søvn i den alderen (2 år), og når barnet sov dupp i barnehagen ble det rett og slett for sent på kvelden, og fikk altfor lite søvn totalt. Her har barnet alltid hatt best utbytte av å legge seg i 17.30-18 tiden. Kanskje prøve å legge tidligere å se om det hjelper? Den oversikten her har stemt veldig for barnet vårt, når vi har fulgt «tidligste leggetid» i skjemaet. Anonymkode: 6e362...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vet ikke? Han sov greie dupper (ca 2 timer) der en lang periode, men så ble det bare rot mot sommeren med både dupp og soving hjemme. Han virker veldig sliten når han kommer hjem derifra, selv om han har korte dager, 6 timer. Kan bhg tilrettelegge for mer hvile? Anonymkode: 52199...707 Kan være han er en tass som trives med litt ro, rolige aktiviteter med få barn av gangen? Siden han sov så dårlig før sommeren er det typisk stress, hvertfall er det dét vi voksne får høre når vi sover dårlig. Anonymkode: e94cf...7ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her funka det absolutt best å kutte ned på dupp og legge tidlig. 19.00 er for sent for vår 3 åring og ender med tidlig oppvåkning og/eller urolig nattesøvn. Behovet her har vært 13-14 timer søvn i den alderen (2 år), og når barnet sov dupp i barnehagen ble det rett og slett for sent på kvelden, og fikk altfor lite søvn totalt. Her har barnet alltid hatt best utbytte av å legge seg i 17.30-18 tiden. Kanskje prøve å legge tidligere å se om det hjelper? Den oversikten her har stemt veldig for barnet vårt, når vi har fulgt «tidligste leggetid» i skjemaet. Anonymkode: 6e362...a7b Støtter denne. Vi legger 3 åringen klokka 18. Da sover barnet 12- 13 timer uten oppvåkninger. Legger vi senere blir det masse oppvåkninger og en veeeldig tidlig start på dagen. Har prøvd å legge i 19 tiden over en lenger periode. (Fordi folk sa det var mer normalt). Ungen var oppe flere ganger om natten og stod opp 5. Ble for lite søvn på hele familien. Anonymkode: 11028...f99 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her funka det absolutt best å kutte ned på dupp og legge tidlig. 19.00 er for sent for vår 3 åring og ender med tidlig oppvåkning og/eller urolig nattesøvn. Behovet her har vært 13-14 timer søvn i den alderen (2 år), og når barnet sov dupp i barnehagen ble det rett og slett for sent på kvelden, og fikk altfor lite søvn totalt. Her har barnet alltid hatt best utbytte av å legge seg i 17.30-18 tiden. Kanskje prøve å legge tidligere å se om det hjelper? Den oversikten her har stemt veldig for barnet vårt, når vi har fulgt «tidligste leggetid» i skjemaet. Anonymkode: 6e362...a7b Det var kutting av duppetid vi prøvde før sommeren da det skar seg skikkelig 😅 Nå i ferien har han sovet 2 timer dupp pluss 12 på natten, så 14 stemmer bra for han! AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan være han er en tass som trives med litt ro, rolige aktiviteter med få barn av gangen? Siden han sov så dårlig før sommeren er det typisk stress, hvertfall er det dét vi voksne får høre når vi sover dårlig. Anonymkode: e94cf...7ac Ja, definitivt! Han liker best å pusle, tegne, leke med figurer etc. i bhg har han en togbane han liker godt, pleier visst å sitte mye med den sammen med en annen gutt som også foretrekker rolig lek men, de er jo inne på avdelingen, så blir likevel mye liv og røre rundt ham. Synes stress høres veldig riktig ut! Hvordan kan vi redusere dette stresset for ham? 😞 Anonymkode: 52199...707 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Støtter denne. Vi legger 3 åringen klokka 18. Da sover barnet 12- 13 timer uten oppvåkninger. Legger vi senere blir det masse oppvåkninger og en veeeldig tidlig start på dagen. Har prøvd å legge i 19 tiden over en lenger periode. (Fordi folk sa det var mer normalt). Ungen var oppe flere ganger om natten og stod opp 5. Ble for lite søvn på hele familien. Anonymkode: 11028...f99 Vi har også fått høre at det normale er legging i 19-20 tiden (fra andre foreldre, med søvnproblemer hos barna🫣). Vi har også fått kommentarer og reaksjoner på at vi la barnet så tidlig, men vi merket fort at problemene kom når vi prøvde å forskyve leggingen til 19. Det tok plutselig 1-2-3 timer å legge, barnet sovnet sent, våknet tidlig og sov urolig. Nå legger vi konsekvent kl 18, og barnet sovner i 18 tiden. Sover da tungt hele natten og står opp i 07 tiden😊 Litt kjedelig å alltid måtte ta tidlig kveld, men vi prøvde senere legging nå i ferien for å kunne ha mer tid sammen, kose oss mer om kveldene med grilling osv. være mer sosial med de andre barna. Det var alt annet enn koselig… nattesøvnen ble ødelagt både hos barn og voksne, og ungen våkna 5.30-06.00, sur og grinete hele dagen. Anonymkode: 6e362...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 Det samme merker vi, enda barna er mye eldre, 7 og 8. Men jeg er enig, i barnehagen følte jeg ikke det var til barnas beste å være i barnehagen. Hvert fall ikke mer enn 3-4 timer. Det er til samfunnets gode, ikke barna. Anonymkode: 6fd4e...f99 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det var kutting av duppetid vi prøvde før sommeren da det skar seg skikkelig 😅 Nå i ferien har han sovet 2 timer dupp pluss 12 på natten, så 14 stemmer bra for han! Ja, definitivt! Han liker best å pusle, tegne, leke med figurer etc. i bhg har han en togbane han liker godt, pleier visst å sitte mye med den sammen med en annen gutt som også foretrekker rolig lek men, de er jo inne på avdelingen, så blir likevel mye liv og røre rundt ham. Synes stress høres veldig riktig ut! Hvordan kan vi redusere dette stresset for ham? 😞 Anonymkode: 52199...707 Men flyttet dere leggingen nok frem når dere kuttet i duppen? Det er jo ganske avgjørende at barnet blir lagt tidlig nok. Hvordan ser ettermiddagene ut når barnet kommer hjem fra barnehagen? Her trenger ungen ro, 0 lek og mas fra oss foreldre🫣 Sitter gjerne på rommet å leker alene, leser bok i sofaen eller ser litt på barne tv mens jeg lager middag. Vi spiser stort sett i 16-16.30 tiden, og kveldsrutinen starter allerede 17.00. Da demper vi belysning, barnet bader i badekaret, pusser tenner og får på pysj. Så leser vi en bok før leggetid. Aktiviteter sammen tar vi igjen på helgene, ukedagene med barnehage er rett å slett nok. Anonymkode: 6e362...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 Har nøyaktig samme opplevelse som deg. Barnet vårt er litt over 2 år. Har vært så blid og fornøyd, lite "kamper" og meltdowns sammenlignet med før ferien. Det har vært så harmonisk og alt har liksom bare funket. Snakket om det senest nå i kveld om hvor fint det har vært med ferie for barnet og hvor fint vi som familie har hatt det. Er ikke noe tvil om hvor barna har det best ❤️ Anonymkode: 5028f...9ea 2 1 1
katties Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 Jeg blir samtidig så sliten, men er også så glad i å ha mine hjemme 😢 Ja, er fint for dem å ha mamma og pappa, og vi også har så korte dager som mulig pga dette ❤️ Skjønner deg veldig. Ellers har de det fint i barnehagen da, og gå tilbake etter ferie fungerte bra i fjor, då håper på det samme i år... 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #18 Skrevet 29. juli 2024 Jeg er også lei meg for at ferien er over for oss og barnet på snart 2. Vi har bare storkost oss, og det har vært deilig med 3 uker uten forkjølelse! Vi har motsatt erfaring med søvn dog. Til vanlig sover barnet 2 timers dupp både hjemme og i bhg, og sover godt 19-7 (noen ganger kl 😎 om natten. Men nå siste uken i ferien har hun slitt med nattesøvnen, både det å sovne (kan ta 2 timer med legging) og å sove godt når hun først sover. Tror det har vært litt mye besøk av venner og familie, turer ut osv, som gjør at det er litt mange inntrykk å bearbeide før natta. Så gleder meg litt til rutinen er på plass igjen også. Min trives også godt i bhg, så vet jo det ikke blir fælt for henne. Men kommer til å savne dagene sammen, med oss 3. Anonymkode: 36734...060
Furstina Skrevet 29. juli 2024 #19 Skrevet 29. juli 2024 On 7/28/2024 at 1:27 PM, AnonymBruker said: Det kan tenkes? Håper jo det, han er en veldig sosial type så tror han har det gøy, men at det rett og slett tapper batteriet hans å være der! ts Anonymkode: 52199...707 Han har säkert väldigt gøy, och även om de vilar en stund så är det full fart och mycket interaktion med andra. Det tar energi. Tänk på att han lär sig mycket tillsammans med de andra barnen - inte minst socialt - och det tar energi När mina barn var små tog vi det väldigt lugnt/roligt efter barnehagen, kanske lite aktivitet i hagen. Jag minns inte att de hade mycket extra energi. Minns att sonen behövde MAT ganska direkt, han fick ett äpple på vägen hem i väntan på middag. Innan dess var han otroligt jobbig och hade ingen energi. På helger och andra lediga dagar hade vi mer aktiviteter tillsammans.
smurfebuss Skrevet 29. juli 2024 #20 Skrevet 29. juli 2024 Hvilke 6 timer er barnet i barnehagen? Hentetidspunkt har nesten mer å si enn antall timer. Leveres tidlig og hentes tidlig er mindre slitsomt enn det motsatte. Ettermiddagstimene kan være ordentlig drøye for både liten og stor. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå