Gå til innhold

Langt eller kort bånd til hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at en må gå med kortere bånd om hunden er stor enn en liten hund? Om den da trekker hvis noe akutt skjer. Jeg har bare observert det men mulig jeg tar helt feil her.

Anonymkode: a0686...e83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan jeg ikke skjønne. Vanlig bånd på 1,5 - 2 meter er vel passelig til både store og små hunder. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ville brukt så langt bånd som mulig, gitt det miljøet du går i, slik at hunden får mulighet til å utføre naturlig atferd som snusing og naturlig gange. Hunder har en raskere gange enn oss mennesker og et lengre bånd (3-5m, ikke flexi) vil gjøre at det er mindre sjans for at hunden trekker i båndet. 

Er ikke rart at folk sliter med hunder som trekker i båndet, når det brukes halsbånd som gir ubehag og korte bånd som hemmer naturlig atferd. 

Går man midt i Oslo så er selfølgelig et kort bånd det beste. 

Men til vanlig tur i gate, boligfelt, skog osv. anbefaler jeg 3-5m kobbel sammen med en riktig tilpasset Y-sele ala Non-Stop Line Harness. 

Uansett størrelse på hunden må all ønsket atferd trenes på, men klart en stor hund er vanskeligere å holde igjen enn en liten hund. 

Endret av LadyGrey
Tilleggsinfo
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et bånd som er gummiert så du raskt får tak i den om hunden plutselig trekker. 

Vi bruker kort bånd på byturer og lengre bånd på snusetur der vi ikke treffer på så mange. Hund på ca 20 kg, så ikke altfor stor, men er sterk og eksplosiv.

Liker disse fra dogman, får i mange ulike farger og lengder. 

https://dogman.no/product/223200-antislip-koppel-iris

Anonymkode: a5208...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid brukt et på 1,80 til min hund fra Hurtta. Aldri brukt flexi. Det er en uting. Hunden min har alltid gått pent i bånd.

Anonymkode: e0b6e...c19

Skrevet
4 minutter siden, LadyGrey said:

Ville brukt så langt bånd som mulig, gitt det miljøet du går i, slik at hunden får mulighet til å utføre naturlig atferd som snusing og naturlig gange. Hunder har en raskere gange enn oss mennesker og et lengre bånd (3-5m, ikke flexi) vil gjøre at det er mindre sjans for at hunden trekker i båndet. 

Enig i dette. Jeg bor midt i by så mitt svar var farget av det, men har du anledning er det fint med lengre bånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Altid brukt både på 1.5 til 2 meter her når vi går langs vei og mye folk. Hater slike flexi bånd, får faen meg ikke hunden raskt hvis noe ska skje, føler en da ikke får nok kontroll når det blir så langt.

I skogen ved sporing bruker vi sporline, føler det blir noe annet. Er ikke så mye som kan forstyrre. 

Anonymkode: a4c08...e66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt mye langline mest på 10 meter og har brukt dette fra hunden var valp. Har en mellomrom stor hund som jeg har drevet mye lydighetstrening med Selvfølgelig noe annet de ytterst få gangene jeg går i byen eller langs fortauet, da foretrekker jeg kort bånd.

Anonymkode: e70c0...4f9

Skrevet

Anbefaler bånd med litt lengde, dvs 1,8 til 2m. 

Da får hunden mer frihet til å snuse og bevege seg rundt uten at båndet blir stramt med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

bruker strikkbåndet mer og mer ( det jeg bruker på ski-elastisk) ca 3 m? - Pelsen trekker jo ikke så jeg alternerer med langt bånd og så tar jeg inn noen favner når vi skal gå med kort bånd. Funker fint for oss:) - Ps. trikset ved møter er å ikke dra i båndet, men gjøre det kortere uten at hunden merker det. Drar du i båndet slik at hunden merker det kan det øke evt. stress/aggresjon.  (bruker sele) 

Anonymkode: a1080...c33

AnonymBruker
Skrevet

Bor i storby og bruker alltid bånd på 4 m. 
Er vi i sentrum tilpasser jeg lengden etter hvor mye folk det er.

Eneste gangene jeg har brukt ett på 2 m var på valpekurset og når vi reiser med fly. 

Siden hunden vet at han får lov å snuse så har han ikke behov for å dra.  Holder seg i nærheten og går endel fot frivillig når han er ferdig med å snuse. 

Anonymkode: 1e2fe...e1b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (17 timer siden):

Anbefaler bånd med litt lengde, dvs 1,8 til 2m. 

Da får hunden mer frihet til å snuse og bevege seg rundt uten at båndet blir stramt med en gang. 

Det er ikke «litt lengde» på et bånd som er 2 meter. Litt lengde er minimum 3 meter, helst 5. Da først får hunden gå litt mer fritt uten å begrenses av båndet. 

Anonymkode: 1d401...53b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har alltid brukt et på 1,80 til min hund fra Hurtta. Aldri brukt flexi. Det er en uting. Hunden min har alltid gått pent i bånd.

Anonymkode: e0b6e...c19

Hvorfor er flexi en uting? Ved riktig bruk er det jo helt fantastisk, både for hund og eier. Hundene mine har også alltid gått pent i bånd og går også pent fot uten bånd (med mindre jeg sier gir dem lov til noe annet, som jeg ofte gjør), men flexibånd er et svært godt alternativ under båndtvangen som gir hunden mye større frihet og mulighet til å løpe og bevege seg enn et vanlig bånd, og mye mindre stress for eier som ikke trenger å holde kontroll på båndet hvis det er langt. Har du ikke kontroll på hunden er flexi helt klart en uting, men da er også langt bånd i områder hvor man møter mye folk og hunder/dyr også ofte en uting.  Handler om kontroll på hunden det. 

Anonymkode: 22b07...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er flexi en uting? Ved riktig bruk er det jo helt fantastisk, både for hund og eier. Hundene mine har også alltid gått pent i bånd og går også pent fot uten bånd (med mindre jeg sier gir dem lov til noe annet, som jeg ofte gjør), men flexibånd er et svært godt alternativ under båndtvangen som gir hunden mye større frihet og mulighet til å løpe og bevege seg enn et vanlig bånd, og mye mindre stress for eier som ikke trenger å holde kontroll på båndet hvis det er langt. Har du ikke kontroll på hunden er flexi helt klart en uting, men da er også langt bånd i områder hvor man møter mye folk og hunder/dyr også ofte en uting.  Handler om kontroll på hunden det. 

Kommer litt an på hvilken hund man har og til hvilket bruk

Anonymkode: 2e43a...6d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 12.18):

Er det sånn at en må gå med kortere bånd om hunden er stor enn en liten hund? Om den da trekker hvis noe akutt skjer. Jeg har bare observert det men mulig jeg tar helt feil her.

Anonymkode: a0686...e83

Lengde og type bånd kommer mer an på situasjon og oppdragelse enn på størrelse på hunden. Ulike bånd har også ulike fordeler og ulemper. Under forutsetning av at hunden er godt oppdratt (og med det mener jeg at den lystrer eier, kommer på innkalling og holder seg unna andre dyr/hunder og folk man møter/passerer) er dette standard for meg: 

kort bånd (opp til 2m) - bytur, utstilling, brukes også på valp helt i starten

langt bånd (3-5m) - turer i skog og nabolag 

flexibånd (10-15m) - turer i skog og nabolag

langline (30m) - turer i skog og på fjellet hvor det er lite sannsynlig å møte folk/hunder/sau

• Liker 1
Skrevet

Ts har kanskje sett noen som har så kort bånd på hunden at den nesten blir kvalt? Jeg har sett det. Det er hundeeiere, gjerne med større potente hunder, som har null kontroll og kjenner kun en viss sikkerhet med et slikt bånd. Kanskje til og med kjetting. Om hunden får snust eller pustet er mindre interessant..

Skrevet

Jeg foretrekker båndet på ca 3,5 m. Det er i tykt lær, så det er bare å skylle av når det er møkkete (for det sleper i bakken støtt og stadig) men løper med 1,5 m bånd når vi løper trekk, og har langline med i sekken når vi er godt inne i skogen (jeg har vorsteh på 35 kg, så det er en stor og sterk hund)

Skrevet
Summeer skrev (16 timer siden):

(jeg har vorsteh på 35 kg, så det er en stor og sterk hund)

Imponert over størrelsen på vorsteh'n din! Har en Engelsk Setter på 26 kilo.

Bruker bånd på ca 2 meter til lufting ved bilturer og turer i bymiljø, samt ved canicross/jogging. Lengre ved snuseturer langs landevei og skog, da de turene er for hans del og ikke min. Strikkbånd ved trekking på ski, spark og kickbike, samt på fjellturer. Langline på jakttrening og båndløs på jakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...