AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Jeg og en venninne tar oss ofte et glass eller to vin for å slappe av sammen, hun og mannen prøver å få barn og da vi satt sammen i går sa jeg at vi får finne noe annet å konsumere når hun blir gravid, heller spise noe god mat til avslapping. Hun reagerte med å le og si at hun tenker da vitterlig fortsatt å ta seg et par glass vin i uka fortsatt, at der hun kommer fra så er det helt vanlig å nyte vin til barnet er født, i mindre doser selvsagt men hun mener vi fortsatt skal møtes for det glasset vin. Jeg må si at jeg ser ikke for meg å drikke vin med en høygravid dame, i min verden så drikker man ikke i det hele tatt som gravid. Hun på sin side var mer overasket over det og sa at ingen fra hennes hjemland hun kjenner ga opp alkohol helt. Er det innafor mener dere? Anonymkode: fdcaf...481
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Hvilket land er dette? Anonymkode: 777b2...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Hun blir spurt om dette på svangerskapskontroll, og da vil isåfall helsepersonell opplyse henne om hvordan det skader barnet i magen så lenge hun er ærlig og forteller om alkoholforbruket sitt. Det står i helsekort for gravide som en avkrysningsboks som lege eller jordmor krysser av på. Anonymkode: 8ceec...455 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 I mange land er det vanlig. Er også ganske vant med at man selv i Norge tar 4-5 slurker til en god middag om det serveres vin som passer til. Valgte det bort selv, men ser heller ikke den store risikoen. Utover at det er lett å ta for mye, så like lett å forholde seg til null. Anonymkode: 3b4f8...e2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Synes ikke det er innafor! Hadde prøvd å overtale henne til å slutte helt og bedt henne også høre med jordmor og/eller fastlege. Dersom det var nødvendig hadde jeg dratt frem det som fantes av relevant forskning og sagt; Hvorfor ta sjansen? Jeg hadde foreslått at vi kunne lære oss å lage alkoholfrie drinker i stedet og kjøpt inn alkoholfrie varianter fra polet. Dersom hun fortsatt ikke lyttet å insistert på og drikke vin sammen med meg hadde jeg sagt at jeg dessverre ikke kunne møte henne lenger, så lenge hun var gravid. Helsa til barnet må gå over mors ønske for alkohol selv om det kanskje er liten sjanse for at noe skal skje når man bare drikker litt. Hvorfor ta sjansen?? Jeg hadde aldri kunnet støtte et slikt valg. Anonymkode: e380e...35f 2
Tough cookie Skrevet 28. juli 2024 #6 Skrevet 28. juli 2024 Ingen oppegående vordende mødre drikker alkohol i svangerskapet, uansett hvilken kultur de kommer fra! 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 Ikke innafor. Jeg var ute på fin og dyr restaurant som gravid, hvor de serverte vinpakke. Holdt meg naturligvis til juicemenyen, og falt meg ikke engang inn å smake en slurk fra mannen. Jeg er ellers «liberal» og har fint kunnet tatt et glass mens jeg ammer etter de første 6 ukene fra fødsel (som er i henhold til nye retningslinjer), men jeg mener jo også at om man ikke kan stoppe «kosen» for en periode (uavhengig om det er alkohol, potetgull, sjokolade eller brus) så har man et usunt forhold til kosen, og bør ta det som god trening å ta en pause. Anonymkode: 36b4d...c86 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 Kultur eller ikke; hvorfor ta sjansen? Så lenge det kan skade barnet, så unngår man. Skal hun drikke alkohol mens hun ammer også? De fleste berger bilturer bra også, men vi bruker sikkerhetsbelte likevel. Fordi det koster oss så lite, og har så store konsekvenser hvis noe skjer. Det blir det samme. Jeg hadde sagt klart og tydelig fra hva jeg mente, og ikke drukket alkohol med henne. Anonymkode: 70ea0...da0 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 Altså, helt ærlig. Mulig vanlig i mange land, men absolutt en fy fy her i Norge. Alkohol er skadelig, kan være skadelig.. Og hun bør legge fra seg. Nevner hun noe om dette til jordmor, vil hun garantert få bekymrings melding på seg, og oppfølging. Hvis mor ønsket er så viktig for henne, så må hun velge. 40 uker er liten pris å betale for barn♥️. Jeg har fått to barn med tetthet på to år og gravid hver sommer, mens alle har kost seg med det ene og andre av god drikke. Men har ikke hatt lyst, og stått over. I år har jeg vin sommer, det var min plan. Og den skal nytes før eventuelt neste baby kommer 🤣. Anonymkode: 3f2ca...da0
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 Ts, neste gang jeg ser henne skal jeg nevne det med jordmor og det dere sa, men samtidig er jeg bekymret for at hun da velger å drikke og skjuler det. Vanskelig, skal jeg si noe eller ikke? Tenker i allefall ikke på å drikke alkohol med henne som gravid, god ide med alkoholfrie drinker, kan foreslå det, eller alkoholfri vin. Anonymkode: fdcaf...481
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 Hvis det var min venninne hadde jeg sagt det som du sier til oss, jeg hadde sagt at jeg ikke er komfortabel med å sitte og drikke med noen som er gravid, siden jeg vet hvor skadelig det kan være. Anonymkode: 31f36...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 Ang forskning, så vet man faktisk kun at det er skadelig for fosteret i moderate til større mengder, men har ingen evidens for at det er skadelig i små mengder som ved et glass eller to med vin i uken. Det er veldig vanskelig å forske på dette og i noen av studiene hvor man har sett på moderat inntak av alkohol hadde disse mødrene også et høyere inntak av kokain enn kontrollgruppen, slik at det er vanskelig å vite hva som faktisk gav utslag. Røyk og snus derimot har man god forskning som tilsier at er ekstremt skadelig. Alkohol har uansett ikke positive effekter annet enn kos og god smak og personlig skjønner jeg ikke at man vil være villige til å ta sjansen - om noe skjer med barnet i magen ville jeg ihvertfall klandret meg selv. Jeg ville derimot ikke dømt andre som mener noe annet så lenge det ikke gjelder ting som er sikkert skadelig, dette blir uansett adressert på svangerskapskontrollene. Å amme og ta seg et glass vin eller to i uken er derimot helt uproblematisk- problemet med alkohol og amming er jo at man ikke er skikket til å ivareta en baby hvis man blir beruset, men et glass vin til mat som nytes langsomt er virkelig ikke et problem og kan ikke sidestilles med alkohol i svangerskapet. Anonymkode: 00ead...d04 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Du kam jo si at forskningen er ganske tydelig på at det er uvisst hvilken mengde som er «trygg» og hvilke utviklingsperioder som er spesielt sårbare for fosteret. Dette, sammen med hva alkoholskade gjør med et barn, bør få alle til å avstå. Ikke land bruker forskningsbasert kunnskap for å opplyse innbyggerne, kanskje landet ligger litt «etter» der hun kommer fra. Anonymkode: ce9b4...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kam jo si at forskningen er ganske tydelig på at det er uvisst hvilken mengde som er «trygg» og hvilke utviklingsperioder som er spesielt sårbare for fosteret. Dette, sammen med hva alkoholskade gjør med et barn, bør få alle til å avstå. Ikke land bruker forskningsbasert kunnskap for å opplyse innbyggerne, kanskje landet ligger litt «etter» der hun kommer fra. Anonymkode: ce9b4...f5a Er det lov å si at etter land ligger litt "etter"? Vi er tross alt i 2024 Anonymkode: 342b1...e3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå