Gå til innhold

Hva betyr samboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde samboer betydde typisk det som står i leksikonet at samboer betyr, dette var min forståelse:

Samboer er en kjæreste eller partner som man bor sammen med, under ekteskapslignende forhold, uten å ha inngått ekteskap med.

https://snl.no/samboer

Men har nå blitt fortalt av flere folk at det ikke er dette samboer betyr, at det kun betyr at en "bor sammen under samme tak", er dette virkelig riktig, ? Hvis jeg sa til deg at "Jeg og Kamilla" er samboere,  ville dere trodd at vi var partnere (typ et par...), eller bare helt fremmede som deler kjøkken f.eks ? 

Anonymkode: 881c1...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk lager vel sine egne definisjoner ut i fra hva som passer dem og deres livssituasjon. Jeg ville aldri ment at jeg er samboer med en venninne, men tror ikke vi har et ord på norsk for room mate? Så da er kanskje samboer det beste ordet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ligger det i ordet hva det er. SAMboer, altså en man bor sammen med 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bor med fremmede eller venner, bor man i et kollektiv. Samboer er som står overfor 'en man har ekteskapsliknende forhold til'.

Anonymkode: c2173...48c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ordboken definisjon. Så hvis en dame sier hun er samboer med annen dame så er hun lesbisk i en romantisk relasjon med den hun bor med. 

Anonymkode: 30e66...876

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde samboer betydde typisk det som står i leksikonet at samboer betyr, dette var min forståelse:

Samboer er en kjæreste eller partner som man bor sammen med, under ekteskapslignende forhold, uten å ha inngått ekteskap med.

https://snl.no/samboer

Men har nå blitt fortalt av flere folk at det ikke er dette samboer betyr, at det kun betyr at en "bor sammen under samme tak", er dette virkelig riktig, ? Hvis jeg sa til deg at "Jeg og Kamilla" er samboere,  ville dere trodd at vi var partnere (typ et par...), eller bare helt fremmede som deler kjøkken f.eks ? 

Hvis du hadde sagt det til meg så hadde jeg tolket det som at dere er et par ja. Man kan ikke lage nye betydninger av ord bare for at det ikke passer for det man lever selv. Bor man med andre folk som man ikke er familie med så bor man i et kollektiv. Eller bare si jeg bor med den og den personen. Eller rom kamerat. Så jeg mener du har rett i definisjonen din. 

Anonymkode: d0d9c...173

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om man bor med fremmede eller venner, bor man i et kollektiv. Samboer er som står overfor 'en man har ekteskapsliknende forhold til'.

Anonymkode: c2173...48c

Ok bra at jeg ikke var helt borte, begynte å lure siden på et annet forum sa alle at jeg tok feil (og jeg var 99.9999% sikker på at jeg ikke tok feil, derfor jeg spurte her)

https://forum.doktoronline.no/topic/484741-avis-henger-ut-jente-sier-hun-søker-samboere-på-tiktok

Tydelig forskjellig ordforståelse mellom forum av samme eier :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått ut i fra at dere var et par, men tatt høyde for at det ikke hadde trengt å stemme

Endret av Trish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at et og samme ord kan ha flere ulike betydninger i ulike settinger.

I en helt uformell samtale hadde jeg ikke tatt det så alvorlig om en kompis sa han var samboer med en annen kompis. Det hadde påvirket meg svært lite om det var en romantisk relasjon der eller ikke, men i praksis ville det uansett at de bodde på samme adresse.

Men oppgir man til myndighetene at man er samboer med en person så vil det kunne gi økonomiske og rettslige rettigheter som ikke er reelle om man ikke følger deres definisjon av ordet. Så der ville jeg vært forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

tror ikke vi har et ord på norsk for room mate? Så da er kanskje samboer det beste ordet likevel.

Romkamerat fungerer veldig fint på norsk. Eventuelt «Hun jeg bor i kollektiv med.» 

Anonymkode: ec13c...9c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Romkamerat fungerer veldig fint på norsk. Eventuelt «Hun jeg bor i kollektiv med.» 

Må ha black'et ut, for jeg kom ikke på ordet "romkamerat". Du har selvsagt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en nyanseforskjell mellom hvordan man forstår room mate og romkamerat. Romkamerat betyr noe litt annet, nemlig en person man faktisk deler soverom med, men uten at man er kjærester. For eksempel på et tomannsrom/flermannsrom på en folkehøgskole. 

Anonymkode: 53a87...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...