Gå til innhold

Venninnen ga opp barna sine!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei vennine som ga nylig opp barna sine for hun har et alkoholproblem. Faren er ikke i bildet. Jeg ble helt satt ut. Var det nødvendig å gi bort barna en periode? Hun er edru men valgte å gi de bort til barnevernet for en periode. Jeg sa det var det dummeste man kunne gjøre for da får man ikke barna igjen .

Mulig jeg tok litt hardt i. Føler meg som dårlig vennine nå men hun har det virkelig jævlig uten barna og 

Hva kan jeg gjøre for å stille opp?

Anonymkode: f92ad...c86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun må ta tak i problemene sine asap, inn på avrusning og kjempe med nebb og klør for å få barna tilbake. Hyppig og stabilt samvær blir kjempeviktig for å klare å få dem igjen.

Anonymkode: 1eb09...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ei vennine som ga nylig opp barna sine for hun har et alkoholproblem. Faren er ikke i bildet. Jeg ble helt satt ut. Var det nødvendig å gi bort barna en periode? Hun er edru men valgte å gi de bort til barnevernet for en periode. Jeg sa det var det dummeste man kunne gjøre for da får man ikke barna igjen .

Mulig jeg tok litt hardt i. Føler meg som dårlig vennine nå men hun har det virkelig jævlig uten barna og 

Du kunne vel tatt den en periode da så hun kom seg ovenpå igjen. Ikke sikkert hun er bra selv om hun ikke drikker lengre. En gang alkoholiker, alltid alkoholiker(selv om de har sluttet).

Hun var nok mye lengre nede enn andre så og visste! Krever mot å enorm styrke og klare å gi fra seg barna sine! 

Håper de har det bra no, og om de kun skal i beredskapshjem eller midl hjem får hun de vel tilbake når hun er psykisk klar for det!

Anonymkode: 93a1b...dee

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel barna, ikke venninnen?

Anonymkode: 01c8c...65f

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare foreldrene mine gjort det så hadde ikke livet mitt vært ødelagt idag!

Anonymkode: 93a1b...dee

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra gjort av henne. En alkoholiker kan ikke gi barna god og forsvarlig omsorg, og det kan ta laaaaang tid å bli helt rusfri og ha gode nok strategier for å holde seg rusfri (som er den vanskeligste biten).

For mor er nok dette en kjip avgjørelse. For barna er det bra :) Skulle ønske min mor hadde gjort det samme for meg da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 67dc2...385

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo litt sent å stille opp når barnevernet er inne i bildet, og mor klarer ikke omsorgen og da skal barnevernet inn i bildet. Men hun har det jævlig uten barna og ? Ja det har hun sikkert, men det er ikke en grunn til at hun skal ha barna der når hun ikke klarer å takle det. Og nei det er ikke slik at om barnevernet tar over omsorgen en periode, så er det siste farvel. Da skal det være meget alvorlig.  Så du kunne kanskje hjelpe henne med å ta kontakt med en bistandsadvokat som kunne rettlede og eventuelt hjelpe henne med kontakt inn mot barnevernet. Det ville jeg gjort. Dette er ting hun kan få dekket av det offentlige.

Så når hun er edru vil barnevernet om det er oppe å går i den kommunen kunne klare å fikse litt samvær av og til, og føre tilbake barna om hun klarer å fikse sitt alkoholproblem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

kjempe fornuftig, hun viser at hun setter barna foran seg selv. Alkohol og barn passer ikke sammen

Anonymkode: 476ac...96e

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner 2 mammaer som har gjort det samme!

All respekt til de!

Det var utrolig vanskelig for dem, men de klarte å se BARNA i alt sammen, og at de ikke hadde kapasitet🥰

De har begge ett bra forhold til barna i dag, hun ene fikk de igjen etter 3 år, hun andre VALGTE å la de bli i fosterhjemmet, men hadde samvær.. 

Barna hennes kaller henne mamma og fosterforeldrene mor og far❤️

Ja, det beste er å ha barna selv, men uansett grunn så skjønner de av mange grunner at de ikke vil klare å fungere som mamma! Å leve med foreldre som er rusavhengige eller sliter psykisk eller har utfordringer som går utover barna er heller IKKE bra❤️

Anonymkode: 36dd5...fc6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelp henne gjennom alkoholproblemene og slutt å anklag henne for å gjøre noe dumt ved å sette barnas beste først! En venninne støtter sin venninne. Du er ingen støtte når du sier:

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

det var det dummeste man kunne gjøre for da får man ikke barna igjen .

Hvis du ikke klarer å støtte henne, hold deg langt vekke!

Anonymkode: 8ec15...52b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan lytte til henne og ikke dømme❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For en god mamma, som klarer å se at barna ikke har det bra nok hos henne akkurat nå ❤️ Hvis barna blir værende i fosterhjemmet så er det fordi det ikke er godt nok hjemme, og kanskje aldri blir det. 

Anonymkode: b49b1...d4f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Midt i alkohol rusen har hun iallefall litt sunn fornuft og flere burde ta slike valg . Som er til det beste for barna. Det beste er vel å bli edru og så ta seg av barna.  Men når det ikke går er dette det riktige å gjøre. 

Hun tenker mer på dem enn seg selv.

Selvfølgelig er det et tøft valg å ta. Men nå er det jo ikke hva hun føler om det som er det viktigste. 

Anonymkode: 7e925...523

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste hun kan gjøre? Heller tvert i mot - her satte hun barna foran seg selv, kudos til henne for det. 

Anonymkode: 52c2e...837

• Liker 2
Skrevet

Så flott! Tenk å være en så god mamma at man evner å sette barna først ❤️ At man skjønner at man er nødt å være borte fra dem for å selv klare å bli frisk nok til å ta seg av dem. Hun må være sinnsykt sterk, som klare å ta det valget.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Okay, det var vel ganske dumt sagt. Det er også ganske dumt å legge det ut her fordi det blir så gjenkjennelig. Hun er en sårbar person som prøver å gjøre så godt hun kan for ungene sine og trenger  ikke lavpanna kommentarer og hensynsløs oppførsel fra venner nå. Hun trenger støtte og ro. Ikke angst og stress. Som hun antageligvis fikk av din kommentar og når hun oppdager tråden her. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg sa det var det dummeste man kunne gjøre for da får man ikke barna igjen .

Bare slutt med skremsel propoganda. I de aller fleste tilfeller jobber barnevernet MED og FOR barn og foreldre, ikke I MOT dem.

Anonymkode: 1a3c6...684

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær en god venn, alle er på tilskuerplass med de tingene barnevernet gjennomfører.

Om det er til det bedre eller ikke for de involverte er en annen sak. Når det gjelder tilbakeføringsdommer er de nesten like teite som de der foreldrene minster omsorgen. Din venninne, slik jeg ser det, ville hatt bedre muligheter for endring om hun fikk hjelp uten at hun mistet barna. Nå bør hun få til endring samtidig som både hun og barna har mistet hverandre. Tilbakeføring er pratet om som en naturlig del i internasjonal lovfortolkelse, og det vil være lurt av deg å ta en prat med venninna di snarest om at du reagerte i affekt da du sa det til henne.

Anonymkode: 48942...624

Skrevet (endret)

For en styrke hun viser som setter barna først! ❤️ 

Altfor mange barn vokser opp med foreldre i alkoholtåke og utrygghet.

Jeg synes du er ei håpløs og ekstrem fordomsfull venninne om du heier på alkoholen fremfor ungene.

For det er dèt du i prinsippet gjør, hvis du ikke ser at barna blir best ivaretatt uten alkohol i hverdagen. 

Det er MYE bedre å bygge barn enn å reparere voksne. 

Heier på venninnen din og fremtiden til ungene! ❤️❤️❤️

Endret av Tradegy
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes hun var smart som satte barna foran seg selv 

Anonymkode: e4a94...026

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...