Gå til innhold

Hva gjør du for å gjøre barna robuste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips tas imot, særlig for barn i barnehagealder :) 

Anonymkode: 98811...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

robuste mot hva? mobbere, livet generelt, jobb?

Det beste er å gi masse kjærlighet, lærer de omsorg for andre, og generelt til å bli den beste utgaven av seg selv.

Ellers er det viktig og begynne tidlig med læring som hjelper de senere i livet, f.eks økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Gir masse nærhet og kjærlighet. Bruker tid på dem og anerkjenner alle følelser. 

Anonymkode: 218c9...9cf

Skrevet

La de utforske mye og hver tilstede når de gjør det. Da vil de naturlig pushe grensene sine mer og mer. Veldig typisk foreldre (særlig den generasjonen med foreldre født 50-70 tallet) å forvente at barna bare skal bli robuste av seg selv, for det ble liksom de, og det er den skolen vi har med oss. Det er gammeldags tenking, og ikke heldig i det lange løp. 

Det er en oppdragelsesteori som heter Circle of Security, og særlig en ting der skiller seg alltid ut. Hvis dere er på stranda, eller i en skatepark eller hvor det måtte være, så vil barna utforske på egenhånd, men de vil med jevne mellomrom alltid kikke tilbake til foresatte. Da trenger de store smil og oppmuntring, for det er en bekreftelse på at hva enn barnet driver med er ok. Desverre, så er det mange mange barn som ser foreldre med nesa i telefonen. Det er ikke rare bekreftelsen... Så ordentlig tilstedeværelse er en fin start :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri dulla med barnet mitt. Hvis barnet har slått seg har jeg ikke vært sånn "å stakkar deg" da er det opp igjen, dette går bra. Barnet får selvfølgelig trøst hvis det virkelig slår seg, eller er lei seg. 

Jeg gjør ikke alt for hn jeg er mor ikke tjener. 

Jeg har ikke underholdt hn heletiden, latt hn kjenne på kjedsomhet. Når hn har sakt han kjeder seg, så har jeg sakt hn kan tenke på hvordan hn skal komme seg ut av kjedsomheten. 

Vi snakker om hvor vanskelig sosiale settinger kan være. At man må tåle litt motgang ikke ra seg nær av alt mulig. Men selvfølgelig lov å bli lei seg og såra når noen er slemme. 

Snakker om at det er vanskelig å være barn men at mye blir bedre etterhvert som an blir eldre. 

Jeg pusher hn forsiktig i forhold til skole, hvor viktig det er å gjøre så godt man kan og kanskje litt til. Viktig å skape seg mål og pushe seg etter. 

Vi snakker om kropp og seksualitet, så hn skal tørre å komme til meg når hn begynner å eksperimentere da hvis det skulle være noe. 

At det er trygt å komme til mamma uansett hva det skulle være. 

Nå begynner mitt barn å bli tenåring og hn er veldig høflig omtenksom, drar med seg de som står litt utenfor. Er ikke redd for å si ifra når noen gjør noe ugreit. 

Anonymkode: 1eecb...4ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! :) En som spurte robuste i forhold til hva, og for vår del, så er det å takle motgang som ikke gjelder det sosiale. Vi har typisk empatisk/hedvig montgomery/circle of security-foreldrestil, og barnet vårt klarer seg utrolig bra sosialt, også når det gjelder motgang. Der jeg lurer på om vi må endre litt er ting som blir nevnt over her, som når hun slår seg. Dessverre så krever hun mye trøst når hun slår seg, selv om hun egentlig ikke slo seg noe særlig, og hun er utrolig redd for å falle etc. Dette er nok mye personligheten hennes, men vi må jobbe med dette. I tillegg har hun dårlig tålmodighet når det er noe hun ikke får til, gir fort opp. Leste også i går at funkygine/Jørgine «tvinger» alle barna sine til å være med på idrett, pga alt det lærer dem. Jeg har egentlig vært litt imot slike metoder, men ønsker å finne en god middelvei i det minste. 

Anonymkode: 98811...ae5

Skrevet

For små barn er mine hoved-kjepphester følgende:

- lær dem å underholde seg selv (dvs. ikke la mesteparten av hverdagen være organisert aktivitet og skjerm)

- lær dem å sovne selv

- ha noen få, men klare grenser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...