Gå til innhold

Psykosomatisk, må det tanker til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis smerter har et psykologisk opphav, må det ha vært bekymringstankevirksomhet først for å skape for eksempel spenninger og smerte? Eller kan man plutselig få smerter med psykologisk årsak uten å ha grublet fælt? Hvis man har grublet fælt tidligere i livet, kan man så ha utviklet rask reaksjon fra kroppen slik at den reagerer umiddelbart med smerte før man rekker å tenke en tanke? Eller at det skjer underbevisst som om natten? Jeg spør fordi jeg har fått smerter som kan knyttes til uro for noe nytt jeg skal gjøre snart, men jeg har ingen tanker eller bekymringer om dette på dagtid. 

Anonymkode: 3b5e4...230

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, underbevisstheten kan være utløsende.

Anonymkode: f0331...b47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det ikke må være bekymringstanker. Man behøver ikke tenke en tanke fullt ut for at kroppen skal reagere. Det kan være et lite sanseinntrykk som man forbinder med noe (dette skjer kjempefort, på et tiendedels sekund) uten at man tenker gjennom det med ord i hodet eller er det bevisst. Så blir det liggende som en del av bakgrunnsstøyen og kan gi symptomer.

I terapi må man noen ganger undersøke slike ting i dybden (hva skjedde, hvorfor stresset dette meg, hva er det jeg egentlig er redd for) for å finne ut nettopp hvordan disse tingene henger sammen og hvordan man kan få det bedre.

Anonymkode: bdfe5...cd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis smerter har et psykologisk opphav, må det ha vært bekymringstankevirksomhet først for å skape for eksempel spenninger og smerte? Eller kan man plutselig få smerter med psykologisk årsak uten å ha grublet fælt? Hvis man har grublet fælt tidligere i livet, kan man så ha utviklet rask reaksjon fra kroppen slik at den reagerer umiddelbart med smerte før man rekker å tenke en tanke? Eller at det skjer underbevisst som om natten? Jeg spør fordi jeg har fått smerter som kan knyttes til uro for noe nytt jeg skal gjøre snart, men jeg har ingen tanker eller bekymringer om dette på dagtid. 

Anonymkode: 3b5e4...230

Interessant! 
Tror kanskje dette er kjernen i det og opphav til misforståelse😀nettopp at det ikke er «tanker» eller bevisst. Men diverse stress i systemet…!

Anonymkode: db39b...bd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...