Gå til innhold

Utrolig att det finnes fascister i Norge som støtter Putin og Trump.

isakmann

Anbefalte innlegg

23 hours ago, isakmann said:

Putin har allerede klart å gjøre Russland til en rendyrket fascist stat. Trump ønsker å gjøre det samme med USA. Han vil gjøre som Hitler gjorde, ta bort demokratiske valg. 

Hvorfor dyrker noen, til og med i Norge, disse "sterke" menn? Har vi ikke brent oss nok på slike ting før? Det eneste disse mennene er sterke på, er løgn og bedrag. Akkurat som Hitler og Göring. Vi så hvordan det gikk. 

Kan det være du som er facisten? 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurium skrev (3 timer siden):

Project 25 (Det offisielle nettstedet).

(Effektivt oppheving av maktfordelingsprinsippet ved å gi utøvende makt/presidenten og administrasjonen vetorett, og ved å erstatte sakkyndige med ukritiske tilhengere). Fristende å trekke paralleller til det som skjedde i Tyskland 23 mars i '33.  

Presidenten har da vel allerede vetorett? Det var et tema i valgkampen i 2020 at det var viktigere hva en kandidat ville nedlegge veto mot, enn hva vedkommende ville ønske å få igjennom.

Ellers er Project 2025, såvidt jeg kan se, en lobbygruppe og ikke Trumps valgprogram.
De nekter også for at mange av påstandene om dem er sanne.
https://www.project2025.org/truth/
Det kan selvfølgelig hende at de lyver, men gitt at de som sagt er en lobbygruppe, er det vanskelig å se hva de har å vinne på å påstå at de ønsker noe annet enn de faktisk gjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (13 timer siden):

Snakk om å tolke alt i absolutt verste mening, for å kunne framstille Trump som en livsfarlig diktatorspire.

Hjemmesitterpartiet er det desidert største partiet i USA. Dette er vel en oppfordring til de kristne blant dem å komme seg ut av sofaen for å stemme ved årets valg. At de så skulle kunne vende tilbake til sofaen i 2028 fordi det da ikke vil være noe valg, er en slutning som trekkes på svært tynt grunnlag. Minst like sannsynlig er det at han mener at hans eventuelle periode vil være slik en suksess at de vil vinne neste valg uansett.
Så er jo Trump også en person med et nokså fargerikt språk fullt av overdrivelser og spissformuleringer, så det meste av det han sier bør vel oversettes ved å justere det ned et par hakk.

Underlig forøvrig at alle som er så bekymret for Trumps angivelige diktatortendenser overhodet ikke er bekymret over de samme hos Biden & co. De har jo prøvd å kriminalisere hele MAGA-bevegelsen, dvs storparten av den politiske opposisjonen. Men det er vel ikke så farlig med litt diktatur dersom diktatoren har de "rette" meningene....

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (38 minutter siden):

Snakk om å tolke alt i absolutt verste mening, for å kunne framstille Trump som en livsfarlig diktatorspire.

Hjemmesitterpartiet er det desidert største partiet i USA. Dette er vel en oppfordring til de kristne blant dem å komme seg ut av sofaen for å stemme ved årets valg. At de så skulle kunne vende tilbake til sofaen i 2028 fordi det da ikke vil være noe valg, er en slutning som trekkes på svært tynt grunnlag. Minst like sannsynlig er det at han mener at hans eventuelle periode vil være slik en suksess at de vil vinne neste valg uansett.
Så er jo Trump også en person med et nokså fargerikt språk fullt av overdrivelser og spissformuleringer, så det meste av det han sier bør vel oversettes ved å justere det ned et par hakk.

Underlig forøvrig at alle som er så bekymret for Trumps angivelige diktatortendenser overhodet ikke er bekymret over de samme hos Biden & co. De har jo prøvd å kriminalisere hele MAGA-bevegelsen, dvs storparten av den politiske opposisjonen. Men det er vel ikke så farlig med litt diktatur dersom diktatoren har de "rette" meningene....

Å storme kongressbygningen, og forsøke seg på statskupp.. Det er kriminelt.

Både de som gjorde det, og Trump som oppfordret til det. Faktisk enda en parallell til Hitler, og hva han drev med på trettitallet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (1 time siden):

Å storme kongressbygningen, og forsøke seg på statskupp.. Det er kriminelt.

Både de som gjorde det, og Trump som oppfordret til det. Faktisk enda en parallell til Hitler, og hva han drev med på trettitallet. 

Gi dere med dette statskupp-pratet.

Tror du seriøst at en gjeng klovner uten våpen og uten noen plan virkelig hadde tenkt å begå statskupp?

De har forøvrig gått etter Trump rettslig for allverdens bokføringsfeil, foreldede eller ikke, men pussig nok har han ikke blitt tiltalt for å oppfordre til statskupp. Kanskje fordi de bevisene de da måtte presentere ville gjøre dem til latter?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (16 minutter siden):

Gi dere med dette statskupp-pratet.

Tror du seriøst at en gjeng klovner uten våpen og uten noen plan virkelig hadde tenkt å begå statskupp?

De har forøvrig gått etter Trump rettslig for allverdens bokføringsfeil, foreldede eller ikke, men pussig nok har han ikke blitt tiltalt for å oppfordre til statskupp. Kanskje fordi de bevisene de da måtte presentere ville gjøre dem til latter?

https://www.dagbladet.no/meninger/sa-naere-var-usa-et-statskupp/80778083

Bevisene servert Trump selv, på live TV. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det vi ser i vesten nå er det samme vi så her på 60 tallet. Da var det de konservative, borgelige som satt med definisjonsmakten. Og vi så det samme hysteriet over at det "gikk an" å tale makta midt imot og demonstrere mot det etablerte.

Jeg tror nå at folk er lei av politikere som alle følger samme narrativ, ord som "konspirasjonsteoretiker" brukes for effektivt å stemple og fryse ut folk med"feil" meninger. Vanlige folk skattes ihjel i klimaets navn mens de på toppen blir rikere, folk er lei vidåpne grenser og berøringsangst som fører til at kriminalitet begått av minoriteter ikke tas tak i.

Nå er det de liberale som har sittet med definisjonsmakten lenge og jeg tror folk er lei.

Å stemple folk som stemmer annetledes enn en selv som "fascist" er nettopp et eksempel på slik retorikk jeg tror mange er lei av.

Nei, jeg er IKKE høyreekstrem, jeg er for innvandring, homofilt eksteskap og kvinners rettigheter.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123fir skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det vi ser i vesten nå er det samme vi så her på 60 tallet. Da var det de konservative, borgelige som satt med definisjonsmakten. Og vi så det samme hysteriet over at det "gikk an" å tale makta midt imot og demonstrere mot det etablerte.

Jeg tror nå at folk er lei av politikere som alle følger samme narrativ, ord som "konspirasjonsteoretiker" brukes for effektivt å stemple og fryse ut folk med"feil" meninger. Vanlige folk skattes ihjel i klimaets navn mens de på toppen blir rikere, folk er lei vidåpne grenser og berøringsangst som fører til at kriminalitet begått av minoriteter ikke tas tak i.

Nå er det de liberale som har sittet med definisjonsmakten lenge og jeg tror folk er lei.

Å stemple folk som stemmer annetledes enn en selv som "fascist" er nettopp et eksempel på slik retorikk jeg tror mange er lei av.

Nei, jeg er IKKE høyreekstrem, jeg er for innvandring, homofilt eksteskap og kvinners rettigheter.

Bare for å rette litt på deg - det er berøringsangst for all kriminalitet. Blant annet er voldtekt så å si straffritt i Norge, og 90 prosent av voldtektene (fest- og sovevoldtekter, samt incest og lignende) utøves av flest nordmenn. Det er den ideen om at alle kan rehabiliteres, at mobbere skal forstås i hjel, og absolutt alle skal gis nye sjanser uansett, som provoserer meg. Bare se på dette:

https://www.nettavisen.no/artikkel/nederland-tillater-pedoparti/s/12-95-687530

https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2024/06/28/196012056/domt-utover-far-delta-i-ol

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/na-marsjerer-de-i-gatene-igjen-1.13394305

Jeg forstår at enkelte folk heller mot det konservative og ultratradisjonelle/ekstreme når de ser sånt - at land tillater pedofiliforeninger og marsj av nynazister i gatene. Dette er altså "frihet". Den nederlandske volleyballspilleren er for farlig til å ha i OL-landsbyen, derfor bor han annet sted enn resten av laget, men er grei nok til å stille i OL, der det er masse barn. Hva skjer med verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123fir skrev (7 minutter siden):

Stempler ikke folk med anderledes meninger som fascister. Det er helt greit, og helt legitimt, at vi stemmer på folk som ikke er liberale. For dette er demokrati. Vi må tåle dette. Men hvis disse folkene lukker døra etter seg, og sikrer egen makt "for alltid", da nærmer vi oss fascismen. Slik vi ser i Russland, og som alt tyder på er Trumps våte drøm. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (17 timer siden):

Jeg støtter ikke Putin og er heller ikke spesielt begeistret for Trump, men det er helt feil å kalle folk med andre meninger enn deg for fascister.

Folk som er for "sterke menn", mot maktfordeling, demokrati og ytringsfrihet samtidig som de er dypt konservative, ER fascister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (1 minutt siden):

Stempler ikke folk med anderledes meninger som fascister. Det er helt greit, og helt legitimt, at vi stemmer på folk som ikke er liberale. For dette er demokrati. Vi må tåle dette. Men hvis disse folkene lukker døra etter seg, og sikrer egen makt "for alltid", da nærmer vi oss fascismen. Slik vi ser i Russland, og som alt tyder på er Trumps våte drøm. 

Ikke sant? Det er svært rart at folk som fremhever diktaturregimet i Russland og Trump-USA, ønsker å innføre noe lignende i Norge, ved å forby/shame meninger som er annerledes enn deres egne. Det blir som amerikansk retorikk når de starter en ny krig - landet er ikke demokratisk, så vi må dit og tvinge frem demokrati ved våpenbruk. Fordi demokrati er det eneste riktige. Så rart at Kina, som ikke har demokrati, har bedre økonomi og velstand enn USA, statistisk sett. Hvis Kina og Japan hadde krevd USA for penger USA skylder dem, ville USA ha gått konk. Selv om verken Kina eller Japan har vestlig demokrati.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elisa1819 skrev (Akkurat nå):

Folk som er for "sterke menn", mot maktfordeling, demokrati og ytringsfrihet samtidig som de er dypt konservative, ER fascister.

Da er jo du også fascist, siden du er imot ytringsfrihet? Du kaller dine meningsmotstandere fascister, ergo mener du at det kun skal være tillatt å ytre bestemte meninger, som DU anser riktige? Hva synes du om Bidens styre, med abortforbud i masse stater, da? Er ikke det fascisme å forby å utføre abort på ei 12 år gammel jente som har blitt voldtatt av sin egen far? Dette er realiteten i mange stater i USA, i Polen og andre "siviliserte" land. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow… Dette må være det mest hatefulle og fordømmende HI jeg har lest på en stund.. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå lenger enn til nabokontoret på jobb for å finne en som stemmer ND, og stadig trekker fram at amerikanere aldri har hatt det så bra som under Trump. Kjenner et gufs hver gang han går forbi kontordøren min, og håper han ikke stopper for å lire av seg noe politisk oppgulp. Det eneste positive er at jeg hver dag kan glede meg til den uunngåelige vakre dagen en gang i fremtiden hvor vi endelig ikke vil være kolleger mer :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (45 minutter siden):

Bare for å rette litt på deg - det er berøringsangst for all kriminalitet. Blant annet er voldtekt så å si straffritt i Norge, og 90 prosent av voldtektene (fest- og sovevoldtekter, samt incest og lignende) utøves av flest nordmenn. Det er den ideen om at alle kan rehabiliteres, at mobbere skal forstås i hjel, og absolutt alle skal gis nye sjanser uansett, som provoserer meg. Bare se på dette:

https://www.nettavisen.no/artikkel/nederland-tillater-pedoparti/s/12-95-687530

https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2024/06/28/196012056/domt-utover-far-delta-i-ol

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/na-marsjerer-de-i-gatene-igjen-1.13394305

Jeg forstår at enkelte folk heller mot det konservative og ultratradisjonelle/ekstreme når de ser sånt - at land tillater pedofiliforeninger og marsj av nynazister i gatene. Dette er altså "frihet". Den nederlandske volleyballspilleren er for farlig til å ha i OL-landsbyen, derfor bor han annet sted enn resten av laget, men er grei nok til å stille i OL, der det er masse barn. Hva skjer med verden?

Jeg synes du har mange gode poeng her. Især det med voldtekt. Ren galskap at man kan begå en slik handling å ikke få en skikkelig straff.

Også enig i det du sier om rehabilitering. Mange kan nok sikkert rehabiliteres, tenker især på unge kriminelle hvis atferd er et resultat av omsorgssvikt og oppvekst. Men mennesker med dyssosiale trekk kan ofte ikke det.

Endret av 123fir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (36 minutter siden):

Så rart at Kina, som ikke har demokrati, har bedre økonomi og velstand enn USA, statistisk sett. Hvis Kina og Japan hadde krevd USA for penger USA skylder dem, ville USA ha gått konk. Selv om verken Kina eller Japan har vestlig demokrati.

Det er beviselig feil. USA har mange ganger så høy velstand som kineserne og mens den blir sterkere i USA råtner den kinesiske økonomien, som er bygd på ikke-bærekraftig økonomisk utvikling og bygging av spøkelsesbyer ingen bor i, på rot.

USA sin gjeld til Kina utgjør 10% av gjelden, resten er eid av innenlands investorer eller investorer fra andre land. USA kunne betalt ned gjelden uten noe problem. Kina sliter med å betale sin gjeld til USA: https://thehill.com/opinion/international/4075341-china-is-in-default-on-a-trillion-dollars-in-debt-to-us-bondholders-will-the-us-force-repayment/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (29 minutter siden):

Trenger ikke gå lenger enn til nabokontoret på jobb for å finne en som stemmer ND, og stadig trekker fram at amerikanere aldri har hatt det så bra som under Trump. Kjenner et gufs hver gang han går forbi kontordøren min, og håper han ikke stopper for å lire av seg noe politisk oppgulp. Det eneste positive er at jeg hver dag kan glede meg til den uunngåelige vakre dagen en gang i fremtiden hvor vi endelig ikke vil være kolleger mer :laugh:

Milde himmel, er det forferdelig å omgås noen med andre meninger enn deg??
Ikke rart man har fått en sensurerings- og kanselleringskultur...

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (15 minutter siden):

Milde himmel, er det forferdelig å omgås noen med andre meninger enn deg??
Ikke rart man har fått en sensurerings- og kanselleringskultur...

Hovedproblemet er at han på ufordragelig belærende vis formidler meningene sine til folk rundt seg som ikke har bedt om å få høre dem. Han benytter arbeidsplassen som en slags politisk arena hvor han tømmer sine meninger utover lunsjbordet som et slags agn vi andre skal bite på, også skal vi alle sitte der og kollektivt velte oss i misnøyen med hva venstresiden har gjort med samfunnet. Og det skorter på evnen til å fange opp at vi andre rundt bordet ikke synes det skaper en lettbeint lunsj.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...