Gå til innhold

tannlege i graviditeten

Fremhevede innlegg

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

lest at det ikke er bra å borre eller trekke tenner når en er gravid?

er dette tilfelle? sitter her med tannverk... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man fint kan gå til tannlegen, MEN det er vel røntgen man helst ikke bør utsette seg for. Du kan da ikke gå med tannverk til babyen er ute?! Stikk til tannlegen du, men jeg ville sagt ifra at jeg var gravid.

Skrevet

Lurer på om det er noe med bedøvelse også... At det ikke er helt bra??

Skrevet

Det er ikke falig å gå til tannlegen når man er gravid. Si i fra til tannlegen at du er det, og han/hun vil ta alle forhåndsregler. Det er faktisk faligere å gå med en betennelse i munnhulen da denne vil kunne komme over i blodbanen din.

Skrevet
Lurer på om det er noe med bedøvelse også... At det ikke er helt bra??

Det er jo lokalbedøvelse, og jeg har aldri lest noe sted at det skulle være ufarlig.

Skrevet

I England får man gratis tannlege i svangerskapet + ett år etter. De hadde neppe latt gravide damer få gratis tannlege under svangerskapet om det var risikofylt.

Skrevet

Tja..

"Tannhelse i svangerskapet:

Det viktigste du kan gjøre for tannhelsen din gjennom svangerskapet, er å spise variert og unngå småspising mellommåltidene. Det er viktig at du opprettholder god daglig munnhygene med tannpuss og bruk av tannstikker eller tanntråd. Skyll munnen grundig med vann eller fluorskylling ved hyppig oppkast eller sure oppstøt.

Vi anbefaler ikke å fylle hull i tennene, verken med amalgam eller andre stoffer, så lenge du er gravid."

Utgitt av Sosial- og helsedirektoratet 2005

Skrevet

Jeg var hos tannlege i dag, fordi jeg mistet en fylling i dag tidlig. Sa fra at jeg var gravid, men han tok bilder, borret litt og fyllte hullet. Ingen bedøvelse. Han sa at egentlig burde jeg sette krone på tanna, men det fikk vi vente med til etter fødselen. Da jeg spurte hva jeg kunne gjøre sa han, minst mulig, bare det du må, så får resten vente til etter fødsel. Legen min sa derimot at jeg burde gå å få sjekket tennene, fordi det var viktig å ha god tannhelse når jeg var gravid. Vet ikke hva som er riktig, men det kan vel ikke være farlig å ta bilder når tannlegen likevel gjorde det i dag?? Kanskje det er forskjellige typer bilder....... :forvirret:

Skrevet (endret)

Tannlegen min sa at det var en regle om at man burde gå til tannlegen helst i 2. trinnsemester. Å holde seg unna røntgen er en selvfølge.

Endret av Lillesøster
Skrevet

Så lenge du får en heldekkende blykappe skal det gå bra å ta røntgen hos tannlegen. :)

Skrevet
Så lenge du får en heldekkende blykappe skal det gå bra å ta røntgen hos tannlegen. :)

Jeg fikk ingen kappe da jeg var hos tannlegen og tok bedøvelse.

Skrevet
Jeg fikk ingen kappe da jeg var hos tannlegen og tok bedøvelse.

Ser ikke ut som du har stor grunn til bekumring, se her.

Skrevet

Jeg fikk heller ingen kappe. :tristbla: Men han viste jo at jeg var gravid, og jeg nekter å tro at tannlegen hadde tatt bilder dersom det ville føre til skade på fosteret. Det er vel ingen som er så onde...... :overrasket: U ff, nå fikk jeg enda en bekymring....

Skrevet

Jeg var hos tannlegen og skiftet en plombe. Fikk bedøvelse, men han ville ikke ta røntgen. Så skal jeg trekke en visdomsgjeksel og det vil han vente med til etter fødselen.

Skrevet
Tja..

Vi anbefaler ikke å fylle hull i tennene, verken med amalgam eller andre stoffer, så lenge du er gravid."

Utgitt av Sosial- og helsedirektoratet 2005

Men hva skal man da gjøre? Ha et verkende hull i mange måneder, eller et åpent hull/halv tann som er borret bort?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...