AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 Vil du fortelle litt? Om hvordan han var før han begynte på medisin, og i tiden etter? mannen min sliter, han står i noe ekstremt vanskelig. Dette har gjort at han «kjenner noe han aldri har kjent før». Ingenting betyr noe, har ingenting, er ingenting, er likegyldig til alt og alt er mørkt. og HUMØRSVINGNINGER ut av en annen verden😭 opp og ned 3-3 ganger i løpet av en dag på de verste dagene.. virker som depresjon, eller hva? han har sagt ja til å gå til legen, så det er jo et bra steg. Anonymkode: 86773...76f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 Ja. Han hadde humørsvingninger, ble fort irritert, kjeftet mye, var nedfor og vanskelig å forholde seg til. Årsaken var alvorlig fysisk sykdom. Han ble anbefalt antidepressiva av legen, og sa ja. Han fikk en bedre hverdag, men vi andre fikk det også mye bedre. Men, han er flatere i følelseslivet enn før han ble syk. Best frisk og uten, men absolutt bedre med antidepressiva når det er nødvendig. Anonymkode: a9b15...155
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #3 Skrevet 28. juli 2024 Det meste bør prøves, før medisinering. Hva står han i, og hvordan kan hverdagen forandres? SSRI, som er det vanligste å gi, vil i 90% av tilfellene gi ham seksuelle problemer i den tiden han går på dem, gjøre ham flat i følelsene, og for eksempel gjøre at han mister interessen i å ha en partner. I en liten prosentandel vil også disse bivirkningene sette seg som livsvarige. Les deg opp på PSSD, og hvordan dette ødelegger livet, selv om han kanskje overkom selve depresjonen. "Lykkepiller" blir dessverre delt ut som drops, av fastlegen, men er medisiner med et stort skadepotensiale. Anonymkode: 54b9f...070
isw Skrevet 28. juli 2024 #4 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det meste bør prøves, før medisinering. Hva står han i, og hvordan kan hverdagen forandres? SSRI, som er det vanligste å gi, vil i 90% av tilfellene gi ham seksuelle problemer i den tiden han går på dem, gjøre ham flat i følelsene, og for eksempel gjøre at han mister interessen i å ha en partner. I en liten prosentandel vil også disse bivirkningene sette seg som livsvarige. Les deg opp på PSSD, og hvordan dette ødelegger livet, selv om han kanskje overkom selve depresjonen. "Lykkepiller" blir dessverre delt ut som drops, av fastlegen, men er medisiner med et stort skadepotensiale. Anonymkode: 54b9f...070 Jeg synes dette er en unyansert påstand. Ja, antidepressiva kan ha bivirkninger. Men ubehandlede alvorlige depresjoner medfører livsfare. Det samme gjelder alvorlige angstlidelser. Ved mange sykdommer vil samtaleterapi være like lite effektivt som samtaleterapi mot et hjerteinfarkt. Selv om jeg er enig i at ved lettere lidelser som utmattelser, reaktive depresjoner med klar utløsende årsak, etc. har antidepressiva ikke nødvendigvis noen plass. Nei, antidepressiva gir ikke seksuelle problemer i 90% av tilfellene. Noen antidepressiva (som Wellbutrin) øker faktisk sexlysten. Men SSRI kan ha denne effekten, og man regner med at 10-15% vil få problemer med å få ereksjon (ikke 90%). Det er uansett doseavhengig og avhengig av type medisin. Avflating av følelser er heller ikke vanlig. Det vil si, hvis depresjonen forsvinner er det jo negative følelser som forsvinner, men det er et ekstremt fåtall som blir direkte avflatet. Ofte skyldes dette også feilbruk av medisinen (at man f.eks. bryter ned medisinen for langsomt og at i praksis dosen da blir for stor). Jeg bruker selv antidepressiva mot angst (SSRI) og er godt fornøyd. Jeg har brukt det som vedlikeholdsterapi etter samtaleterapi. Angsten er langt mindre, jeg har ingen seksuelle bivirkninger og svært lite andre bivirkninger. Det vil si, jeg merker at jeg ikke kan ha sex eller onanere typ 4-5 ganger om dagen, men i mitt liv er dette uansett ingen nødvendighet. Penis fungerer hvis det trengs. Jeg er ikke avflatet og kan kjenne både triste og glade følelser. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #5 Skrevet 28. juli 2024 Min samboer bruker Cipralex. Ikke på grunn av depresjon, men for katastrofetanker på grunn av annen diagnose. Han har brukt det i mange år, lenge før vi ble kjent. Men for meg er han helt normal.. Ingen plager med sexlyst og har et normalt stemningsleie og følelsesmønster. Anonymkode: c12f3...601
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå