Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på familieferie, skal være sammen i flere dager til. Tre barn, på 3, 4 og 6. Midterste barnet, altså 4-åringen, har gått fullstendig i vranglås. Begge de to andre vil gjerne leke med 4-åringen, 4-åringen vil bare være i fred. Trekker seg bort, er stille, og svarer ofte frekt (gå bort, vil ikke være med deg, ikke snakk!).

Eldstemann blir lei seg og forstår ikke hva som skjer, minstemann forstår enda mindre men skjønner at noe er galt. Vi voksne forsøker etter beste evne å megle og tilrettelegge for lek (er mye ute, gir oppmerksomhet, deler dem, korrigerer), men det er mer og mer kjipt for alle parter. Råd? Tips? Vi kan såklart skille dem, men da blir særlig eldste lei seg, og mellomste blir ikke korrigert slik hn kanskje burde. 

Vanskelig! Hvordan redde de siste feriedagene?

Anonymkode: be3a5...5a9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare la 4-åringen surmule i fred og hjelp 6- og 3-åringne i lek?

Anonymkode: 9ccab...55f

• Liker 32
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Om 4-åringen ikke vil så la ham/henne bare være i fred da. De 2 andre kan leke sammen. 

Anonymkode: 260ff...07b

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Da kan 6 og 3 åringen leke mens 4 åringen surmuler. Forklar 6 åringen at noen ganger er folk sure, ikke noe å bry seg om, vi andre kan ha det gøy! Man kan ikke please alle, så da får han mellomste furte, og blir 6 åringen lei seg så overlever han vel det og. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vi er vel bare redd for at vi ødelegger for at barna ikke skal ville være med hverandre senere, og at det skal sette seg en dårlig dynamikk 😕 vi er tross alt familie, og vi ønsker så sterkt at vi skal kunne være sammen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fireåringen sier rett ut 'la meg være i fred' og får ikke fred fordi dere megler, gir oppmerksomhet og skal 'korrigere' at ungen vil ha litt alenetid.

Seksåringen hører 'jeg vil være i fred' og forstår ikke hva det betyr? 

Jeg gir en tier på at fireåringen er sliten av masete 'familieidyll' og å ikke være i vante omgivelser. La ungen få litt fred, og lær seksåringen (og treåringen) at av og til har folk lyst å være litt alene og det er ikke noe å ta seg nær av - det er på høy tid.

Anonymkode: 27c66...a19

Det er nettopp det. Jeg kjenner meg veldig igjen i 4-åringen, og særlig det i at den med behov for ro "får skylden" for å liksom ødelegge for alle andre/være ansvarlig for andres følelser. Samtidig så ser voksne jeg også den andre siden med at vi må lære oss å være i andre sitt selskap. Er kanskje den avveiningen mellom introvert/ekstrovert/sosialt liv/høflighet som er vanskeligst her. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er vel bare redd for at vi ødelegger for at barna ikke skal ville være med hverandre senere, og at det skal sette seg en dårlig dynamikk 😕 vi er tross alt familie, og vi ønsker så sterkt at vi skal kunne være sammen.

Den dårlige dynamikken legger dere selv opp til ved å presse ungene på hverandre og ikke ta hensyn til de ulike behovene, og skape en sunn dynamikk der ungene også kan ta hensyn til hverandre

Anonymkode: 260ff...07b

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

La 4åringen få fred. H*n gir jo tydelig uttrykk for at det er det som ønskes. Hvorfor skal du tvinge ungen? 

HATER selv å være inntil eller oppå andre folk hele døgnet. Har vært sånn hele livet og min datter gir også tydelig inntrykk at hun av og til vil ha helt fred, noe hun selvsagt får.

Anonymkode: 557ce...ad8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp det. Jeg kjenner meg veldig igjen i 4-åringen, og særlig det i at den med behov for ro "får skylden" for å liksom ødelegge for alle andre/være ansvarlig for andres følelser. Samtidig så ser voksne jeg også den andre siden med at vi må lære oss å være i andre sitt selskap. Er kanskje den avveiningen mellom introvert/ekstrovert/sosialt liv/høflighet som er vanskeligst her. 

Du skal ikke se den andre siden her. Du skal la fireåringen få sine behov for ro dekket og lære de andre ungene (og deg selv og evt far) å tåle at ikke alle vil være med på alt alltid. Det er ditt fordømrade ansvar som forelder!

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi er på familieferie, skal være sammen i flere dager til. Tre barn, på 3, 4 og 6. Midterste barnet, altså 4-åringen, har gått fullstendig i vranglås. Begge de to andre vil gjerne leke med 4-åringen, 4-åringen vil bare være i fred. Trekker seg bort, er stille, og svarer ofte frekt (gå bort, vil ikke være med deg, ikke snakk!).

Eldstemann blir lei seg og forstår ikke hva som skjer, minstemann forstår enda mindre men skjønner at noe er galt. Vi voksne forsøker etter beste evne å megle og tilrettelegge for lek (er mye ute, gir oppmerksomhet, deler dem, korrigerer), men det er mer og mer kjipt for alle parter. Råd? Tips? Vi kan såklart skille dem, men da blir særlig eldste lei seg, og mellomste blir ikke korrigert slik hn kanskje burde. 

Ikke tvinge barnet til å være med å leke, la de dele seg. La 4 åringen få fred de siste feriedagene. 

Anonymkode: 8de9d...bc6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt naturlig at søsken av og til trenger en pause fra hverandre. Og bare vent til de bikker 10-12 år og entrer puberteten, da øker behovet for alenetid drastisk 😅

Anonymkode: 8ce8b...3c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg og lillesøster har et utmerket forhold i dag, og har stått støtt i foreldres sykdom og død som et team. Og er nå hverandres nærmeste utover ektemann og barn. 

Fordi vi ikke ble presset på hverandre i barndommen, da særlig jeg (eldste) ikke hadde ønske om det. Vi fant hverandre i voksen alder. 

Anonymkode: 5505c...d05

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

La 4 åringen få litt fred. Noen barn trenger ene tid, og det må en respektere

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt samme her med to fem år gamle fettere. Min skifter humør og blir trass og vanskelig bare han ser bilen til den familien komme. Er jo på grunn av en usikkerhet. Det er liksom forventet at de skal finne tonen og kjenne hverandre så godt siden de er i familie. Men de er så ulike som typer. 

Løste seg litt i sommer da de i fellesskap hadde en positiv og gøy opplevelse da der matet en kanin sammen. Så kanskje få til noe sånn sammen - en annerledes og spennende situasjon de kan oppleve i fellesskap.

Anonymkode: eb599...65f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

La 4åringen få fred. H*n gir jo tydelig uttrykk for at det er det som ønskes. Hvorfor skal du tvinge ungen? 

HATER selv å være inntil eller oppå andre folk hele døgnet. Har vært sånn hele livet og min datter gir også tydelig inntrykk at hun av og til vil ha helt fred, noe hun selvsagt får.

Anonymkode: 557ce...ad8

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skal ikke se den andre siden her. Du skal la fireåringen få sine behov for ro dekket og lære de andre ungene (og deg selv og evt far) å tåle at ikke alle vil være med på alt alltid. Det er ditt fordømrade ansvar som forelder!

Fordi selv jeg som tildels asosial introvert ser at det er en viktig del av livet å være litt sosial innimellom også. Det er balansegangen mellom begge sider her som er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg forstår problemet. Det er vel bare å la 4 åringen få være i fred? Fortelle 6 åringen at det andre barnet har lyst til å leke litt alene og at det er vanlig? Få 6 åringen til å finne på noe selv? Vi har en på 4 år og 6 år selv, og de har ofte behov for å leke alene.

Anonymkode: 95d37...68e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi selv jeg som tildels asosial introvert ser at det er en viktig del av livet å være litt sosial innimellom også. Det er balansegangen mellom begge sider her som er vanskelig.

Du vil jo ikke høre...

DU ødelegger relasjonene. Ikke barna. 

Anonymkode: 5505c...d05

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en 4 åring, da. Kan jo være mange grunner for at barnet ikke vil leke, feks manglende følelse av autonomi i kombinasjon med mye mas fra foreldrene. 

Anonymkode: 95d37...68e

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...