Gå til innhold

Jeg klarte ikke å stå opp for barnet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet på snart 3 år er ikke helt trygg på besteforeldrene. De er litt av den gammeldagse skolen. Hun hadde vært med dem noen timer og de hadde kost seg. 

Barnet mitt liker ikke å gi klemmer til andre enn meg, men da bestemor (min tidligere svigermor) skulle gå, kom hun mot barnet og sa "jeg må ha en klem av deg", barnet vred seg unna og ville ikke dette,men bestemor bare "tok" en klem. Jeg bruker alltid å spørre om barnet vil gi/ha en klem når vi sier hadet til noen, og hvis hun ikke vil så vinker vi eller noe isteden. 

Når bestemor hadde gått, sa barnet "jeg ville ikke ha ha det kos". Jeg hadde bare stått der og ikke klart å si noe, fordi jeg er vant til at bestemor kan være ganske manipulerende og "setter meg ut" med sine kommentarer, så jeg syns det er kjempevanskelig å stå opp mot henne. 

Jeg sa til barnet at "jeg vet, egentlig så skal du ikke gi klemmer hvis du ikke vil det. Mamma burde sagt fra til bestemor. Jeg skal si fra til henne neste gang." 

Men jeg er redd jeg ikke klarer det neste gang heller, da jeg opplever en sånn lammelse....noen tips?

Anonymkode: 4af5d...8f5

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur dette kommer til å gå helt fint altså. Jeg hadde lat datteren si ifra selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen og mamma. Å si fra på vegne av barnet ditt bør ikke være en vanskelig eller krevende oppgave. Hadde absolutt ikke vært så lite voksen at jeg ville overlatt oppgaven til en 3-åring

Anonymkode: 3d064...577

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinn deg opp menneske. Herregud. En del av pakken med å bli forelder. 

Anonymkode: 69f61...aaf

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den første gangen du sier ifra er sikkert litt ubehagelig, men trenger du å si i fra mer enn èn gang, blir det lettere neste gang. Forhåpentligvis trenger du bare å si ifra den ene gangen. Jeg bruker bare å si "hun bestemmer selv hvem hun vil klemme". Det får folk bare akseptere. Er bedre at det er ubehagelig for meg, enn at det er ubehagelig for datteren min. Hun må jo også lære seg at man kan si nei. Og hvis man går foran som et eksempel, vil det kanskje ikke være unaturlig for henne den dagen hun selv må si nei til noen. 

Anonymkode: 104ec...6d3

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være litt ukomfortabelt, spesielt ovenfor den generasjon som forventer klem. Når barna mine viser at de ikke har lyst så sier jeg noe som "det er greit du ikke vil gi klem, men vi kan vinke og si hadet. Hade bestemor!" Også hermer barna ofte etter og sier hade😄

Anonymkode: 493f3...024

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette kan være litt ukomfortabelt, spesielt ovenfor den generasjon som forventer klem. Når barna mine viser at de ikke har lyst så sier jeg noe som "det er greit du ikke vil gi klem, men vi kan vinke og si hadet. Hade bestemor!" Også hermer barna ofte etter og sier hade😄

Anonymkode: 493f3...024

Det gjør vi også. Min vil ikke klemme mormor selv om vi er mye sammen og han er veldig glad i mormor. 

Anonymkode: bcf9f...ce5

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet på snart 3 år er ikke helt trygg på besteforeldrene. De er litt av den gammeldagse skolen. Hun hadde vært med dem noen timer og de hadde kost seg. 

Barnet mitt liker ikke å gi klemmer til andre enn meg, men da bestemor (min tidligere svigermor) skulle gå, kom hun mot barnet og sa "jeg må ha en klem av deg", barnet vred seg unna og ville ikke dette,men bestemor bare "tok" en klem. Jeg bruker alltid å spørre om barnet vil gi/ha en klem når vi sier hadet til noen, og hvis hun ikke vil så vinker vi eller noe isteden. 

Når bestemor hadde gått, sa barnet "jeg ville ikke ha ha det kos". Jeg hadde bare stått der og ikke klart å si noe, fordi jeg er vant til at bestemor kan være ganske manipulerende og "setter meg ut" med sine kommentarer, så jeg syns det er kjempevanskelig å stå opp mot henne. 

Jeg sa til barnet at "jeg vet, egentlig så skal du ikke gi klemmer hvis du ikke vil det. Mamma burde sagt fra til bestemor. Jeg skal si fra til henne neste gang." 

Men jeg er redd jeg ikke klarer det neste gang heller, da jeg opplever en sånn lammelse....noen tips?

Du kommer til å føle deg bedre for hver neste gang sier ifra. 

Jeg holder på å lære meg dette selv,

Jeg forstår hvordan det er å ha en slik mor som du har ts. Men barna dine kan komme til å slite som eldre, hvis de føler at du ikke sto opp for dem. Du virker veldig forståelsesfull, sympatisk og empatisk, ikke ta dette som kritikk. 
Bare det at du lar barnet bestemme selv om hen vil ha klem, viser at du bryr deg. 

Jeg svarer kun ut fra min egen erfaring med en mor som ikke har hatt respekt, omsorg, kjærlighet eller noe godt i seg. Det at ingen står opp for en (du gjør det) når dine nærmeste ikke gjør det, kan det føre til at man sliter senere i livet. 

Du virker som en fantastisk mor, med mye omsorg og kjærlighet. Du har tom. Dårlig samvittighet nå, det betyr at du bryr deg. Du kan sende en melding til din mor, kanskje det er lettere å skrive enn å sifra ansikt til ansikt? Det er ditt barn, og ikke hennes. Du vet hva som er best for dine barn. 

Endret av AdvokatKontoret
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Faren kan vel si ifra?

Anonymkode: b46e2...f69

AnonymBruker
Skrevet

Beste gang løfter du henne opp når dere skal si ha det. Da er du i forkant. Vanskeligere for bestemor da. 

Anonymkode: 441f4...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere får øve på å gi klemmer så blir det mindre skummelt for henne. Vær også forsiktig med hvordan du snakker om dette så du ikke skaper et inntrykk av at en klem er noe skummelt. Alle barn må lære seg å følge sosiale koder, og det er familien og andre rundt som gir veiledning og øvelse. 

Anonymkode: e063b...0b7

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere får øve på å gi klemmer så blir det mindre skummelt for henne. Vær også forsiktig med hvordan du snakker om dette så du ikke skaper et inntrykk av at en klem er noe skummelt. Alle barn må lære seg å følge sosiale koder, og det er familien og andre rundt som gir veiledning og øvelse. 

Selvsagt trenger man ikke å klemme. Det er ikke en sosial kode i det hele tatt. Liker man klem så klemmer man, liker man det ikke så gjør man det ikke. Jeg har to barn, det ene barnet klemmer det andre gjør det langt sjeldnere og aldri ved avskjeder. Besteforeldre har alltid respektert det, selv om det for dem er naturlig å klemme når vi går..

Det fine er jo at de gangene han klemmer kommer det alltid fra ham selv, og det er ektefølt. Og de kommer. Noen ganger når gjester kommer og han blir så glad feks. 

Anonymkode: 441f4...96f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva i allverden er dette for en idiotisk innstilling? Øve på klemmer? Virkelig? Det er NULL behov på å øve på. Ungen vil ikke klemme, så la ungen slippe det. Jeg hater når folk skal klemme på meg eller ta meg i hånden gjentatte ganger. Har jeg håndhilst en gang så holder det.  NULL interesse av kroppskontakt med andre enn de jeg velger selv og har vært sånn så lenge jeg kan huske. 

Anonymkode: 69f61...aaf

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Faren kan vel si ifra?

Anonymkode: b46e2...f69

Du skjønner vel at faren ikke var der?

Anonymkode: 5028f...68a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Besteforeldrene som i dag er mellom 50 og 75 er faen meg helt ubrukelige. I fjor sa mormor til ungene at «få ha det kos, ellers så får du ikke komme på besøk igjen». Ble så satt ut at jeg ikke klarte å gi en tilbakemelding på det der og da. Helt sinnsvakt så mye vas de lirer av seg til enhver tid, er ikke rart at dagens foreldre sliter med mye rart…

Anonymkode: f4567...ac9

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet kan vel svare på enkle spørsmål? I sånne situasjoner spør jeg 2-åringen: «vil du ha kos av bestemor?» Om barnet svarer nei hører jo også bestemor det, da bekrefter jeg bare «Det er helt i orden. Kanskje bestemor kan få kos neste gang. Hade bestemor!»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kødder du? Man bestemmer vel helt selv hvem man vil skal klemme seg eller ikke, og det er ikke noe man øver på. Det eneste man oppnår med det, er å undertrykke ubehag når folk vil være borti en og en selv ikke vil. Hvordan i all verden er det sunt? Er skumlere å overse egne grenser fordi den andre vil komme innenfor komfortsonen.

Anonymkode: 104ec...6d3

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Bagnus skrev (11 timer siden):

Trur dette kommer til å gå helt fint altså. Jeg hadde lat datteren si ifra selv. 

Det er jeg uenig i. Man bær selvsagt lære barna å si i fra, de bestemmer osv, men en 3åring er nok ikke gammel nok til å forstå ordentlig. 

Det kan også finnes barn som har opplevd noe ugreit eller har vanskeligheter med tilknytning/være nær andre. Da bør foreldrene støtte og si i fra.

Jeg syns det er synd at det faktisk er en del som gir "tvangsklemmer". Dette er ofte mine foreldres og besteforeldres generasjon. 50+. Før var det nok mer vanlig at å klemme var høflig og "forventet" i enkelte familier. Barn som ikke klemte, trakk seg bort og viste ikke et vennlig smil, de kunne bli sett på som sur, uhøflig eller utakknemlig. 

Jeg syns det er veldig viktig å lære barn at de bestemmer over alt som har med berøring å gjøre. Så bør man selvsagt lære barna hvordan de feks kan takke når de får gaver, går fra besøk, treffer familie, blir spurt om klem osv. Smile, gi blikkontakt og takke feks. 

Anonymkode: d05a3...db8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du det er vanskelig kan du si noe sånt som «jeg prøver å lære x om grensesetting og en del av det er at man ikke trenger å gi klem om man ikke vil, så fint om du kan vente neste gang til hen sier hen vil ha klem og om ikke så kan vi heller vinke eller noe i steden» 

Anonymkode: 9e98b...ea3

AnonymBruker
Skrevet

Du må si fra. Du har ikke noe valg faktisk. Og du må fysisk beskytte henne også. 

Anonymkode: 9aa9e...aac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...