Gå til innhold

Hvorfor er dere så redde for å stå opp for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja dere som er så redde for å melde til bv i fullt navn, hvorfor?

Jeg skjønner at det i saker hvor man melder bekymring på familiemedlemmer kan påvirke relasjoner negativt, men om det gjelder en forelder i barnehagen, klassen eller en bekjent du mener ikke skulle hatt tilgang til barn, er det ikke da vekten på barnets beste som bør telle?

Jeg har selv blitt konfrontert av foreldre jeg har meldt i mine barn klasser, og jeg melder ikke noen om jeg mener barnet har det godt og er fullt ivaretatt der det er. Jeg melder fordi jeg mener barnet trenger hjelp i hverdagen utover det som allerede er der. - og jeg melder når alle andre tiltak er forsøkt, som dialog med foreldre, barn, lærere mm.

Jeg står trygt som voksen og har et ansvar overfor barn som har det vondt hjemme, og kan uten problemer bli konfrontert av foreldre som er meldt av meg i fullt navn, fordi det barnet det gjelder.

Av og til er det ikke ukjent for bv, men kan være den ekstra bekymringen som gjør at de faktisk ser at det må inn ekstra ressurser, være seg i klasserommet, barnehagen, eller hjemme. 

og det er barna det handler om.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt anonymt en gang. Det var en mor som var rusmisbruker, og nabo. Hun var jo riv ruskende gal, klikke på oss naboer, og truet oss, kunne og finne på å true barna våre. Og hadde venner man ikke vil få på døra si.

Men vi var mange naboer som pratet sammen, og var da mange som anmeldte henne anonymt. Så hun ble fratatt barna sine. 

Anonymkode: 526e5...6d2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

100% enig!

Tror det ofte handler om at folk ikke vil "blande seg unødvendig" eller de tror at andre har meldt fra etc.

Man trenger heller ikke være sikker på at det er omsorgssvikt inne i bildet før man melder fra (dette står det tydelig om på bufdir sine egne sider), det er opp til barneverntjenesten å avgjøre dette. 

Angående at det skal være en sånn belastning å bli meldt bør ikke veie veldig tungt; dette er det også barnevernet som tar seg av ved at undersøkelsen ikke skal vare unødvendig lenge eller være unødig belastende for foreldrene. Det er en mye større belastning for et barn å leve i omsorgssvikt!

Takk for at du melder fra, samfunnet trenger flere som deg❤️

Anonymkode: a3ee2...ac2

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Kaisada said:

Ja dere som er så redde for å melde til bv i fullt navn, hvorfor?

Jeg skjønner at det i saker hvor man melder bekymring på familiemedlemmer kan påvirke relasjoner negativt, men om det gjelder en forelder i barnehagen, klassen eller en bekjent du mener ikke skulle hatt tilgang til barn, er det ikke da vekten på barnets beste som bør telle?

Jeg har selv blitt konfrontert av foreldre jeg har meldt i mine barn klasser, og jeg melder ikke noen om jeg mener barnet har det godt og er fullt ivaretatt der det er. Jeg melder fordi jeg mener barnet trenger hjelp i hverdagen utover det som allerede er der. - og jeg melder når alle andre tiltak er forsøkt, som dialog med foreldre, barn, lærere mm.

Jeg står trygt som voksen og har et ansvar overfor barn som har det vondt hjemme, og kan uten problemer bli konfrontert av foreldre som er meldt av meg i fullt navn, fordi det barnet det gjelder.

Av og til er det ikke ukjent for bv, men kan være den ekstra bekymringen som gjør at de faktisk ser at det må inn ekstra ressurser, være seg i klasserommet, barnehagen, eller hjemme. 

og det er barna det handler om.

Beklage men jeg tror ikke noe på at du som en helt vanlig foreldre gjør dette, avtale du møte med barn, foreldre lærere osv da, hvilke tiltak sette du inn som kan hjelpe? og om det stemmer så vil jeg gjerne anbefale deg og ikke leke at du jobber i BV men heller melde inn om du mener det er behov for det, la de som kan det ta den jobben.

Aldri vært i en situasjon der jeg har følt for å melde til BV heldigvis, men kan tenkte meg mange årsaker til at folk ønske å vær.

Dette kan vær en kilde til konflikt med personer du må forholde deg til i mange år, kan og vær en kilde til usanne rykter. Jeg synes det høres helt kurrant ut å melde til BV annonymt, høres mer ryddigere ut, og det viktigste er jo at disse barna får hjelp, alle henvendelser til BV blir ivaretatt uansett om du melder med fullt navn eller annonymt, så det er ikke slik at du fraskrive deg det ansvaret selv om du er annonym.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hololo skrev (10 minutter siden):

Beklage men jeg tror ikke noe på at du som en helt vanlig foreldre gjør dette, avtale du møte med barn, foreldre lærere osv da, hvilke tiltak sette du inn som kan hjelpe? og om det stemmer så vil jeg gjerne anbefale deg og ikke leke at du jobber i BV men heller melde inn om du mener det er behov for det, la de som kan det ta den jobben.

Aldri vært i en situasjon der jeg har følt for å melde til BV heldigvis, men kan tenkte meg mange årsaker til at folk ønske å vær.

Dette kan vær en kilde til konflikt med personer du må forholde deg til i mange år, kan og vær en kilde til usanne rykter. Jeg synes det høres helt kurrant ut å melde til BV annonymt, høres mer ryddigere ut, og det viktigste er jo at disse barna får hjelp, alle henvendelser til BV blir ivaretatt uansett om du melder med fullt navn eller annonymt, så det er ikke slik at du fraskrive deg det ansvaret selv om du er annonym.

ikke misforstå mitt nivå av innblanding. 

Jeg har ingen myndighet til å gripe inn på et annet nivå enn å være et medmenneske. Be barnet med på ting der det er naturlig for forelderen, barnet og mine barn. Det er utrolig mye man som privat person kan gjøre, dvs det er ikke så mye, men de tingene man gjør, kan bety mye for barnet som mangler trygghet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du dialog med lærer om barn som går i samme klasse som ditt barn? Hvis du er bekymret, så kan du jo nevne det for lærer sånn at lærer følger med, men lærer kan jo ikke si noe tilbake til deg pga taushetsplikt.

For å svare på hi, så har jeg aldri vært vitne til noe som bør meldes. 

Anonymkode: a9e1c...fa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt noen anonymt til BV, og de som ble meldt inn tok helt av for å finne ut hvem de skyldige melderne var. De involverte ganske mange mennesker i dette dramaet sitt, men alle var jo enige i at BV burde være innblandet (alle var enige, men ingen turde å snakke høyt om det). 

Etter å ha sett hvor mye aggresjon en slik sak kan vekke hos folk, er jeg glad jeg meldte anonymt. Slapp unna å få hele den stormen midt i fleisen.

Og: det er litt trist å se at noen foreldre er mer opptatt av ryktet sitt enn å være gode omsorgspersoner for barna sine. Hadde de vært gode omsorgspersoner for barna, hadde de sluppet dette med BV. 

Anonymkode: 8ca13...4bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meldte anonymt fordi de forrige som meldte fikk far på døra med hagla i hånda. Jeg har egne barn og kan ikke risikere at det skjer. Men jeg meldte iallfall fra og sto opp for barna. 

Anonymkode: d00ba...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er konfliktsky , og er livredde for å involvere seg. 
Vi overlater det til noen andre å bru seg. 
Og «de tåler så inderlig vel det som ikke rammer dem selv « 

Er så lei av denne feige holdningen  

Anonymkode: 9f776...a90

Skrevet
22 minutter siden, Kaisada said:

ikke misforstå mitt nivå av innblanding. 

Jeg har ingen myndighet til å gripe inn på et annet nivå enn å være et medmenneske. Be barnet med på ting der det er naturlig for forelderen, barnet og mine barn. Det er utrolig mye man som privat person kan gjøre, dvs det er ikke så mye, men de tingene man gjør, kan bety mye for barnet som mangler trygghet. 

Helt enig her, virker bare på måten du skrev det på som om du satt opp møte med de diverse osv for å finne en løsning.

Enig at det er mye vi kan gjør for å hjelpe barna rundt oss, men i det hele og det lange så vil det hjelpe lite på omsorgsevnen til foreldrene og kan kun virke som en midlertidig quick fix, utfra innlegget ditt virke det som du prøver dette før du melde, personlig mener jeg de sakene der det ikke er tilfredsstillende omsorg bør meldes umiddelbart.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har meldt noen anonymt til BV, og de som ble meldt inn tok helt av for å finne ut hvem de skyldige melderne var. De involverte ganske mange mennesker i dette dramaet sitt, men alle var jo enige i at BV burde være innblandet (alle var enige, men ingen turde å snakke høyt om det). 

Etter å ha sett hvor mye aggresjon en slik sak kan vekke hos folk, er jeg glad jeg meldte anonymt. Slapp unna å få hele den stormen midt i fleisen.

Og: det er litt trist å se at noen foreldre er mer opptatt av ryktet sitt enn å være gode omsorgspersoner for barna sine. Hadde de vært gode omsorgspersoner for barna, hadde de sluppet dette med BV. 

Anonymkode: 8ca13...4bc

Det er jo en ganske god indikasjon på at det rette ble gjort, om de var mer opptatte av det enn å ivareta barna.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nordmenn er konfliktsky , og er livredde for å involvere seg. 
Vi overlater det til noen andre å bru seg. 
Og «de tåler så inderlig vel det som ikke rammer dem selv « 

Er så lei av denne feige holdningen  

Anonymkode: 9f776...a90

Enig i at nordmenn generelt er konmfliktskye, men i disse tilfellene så tenke jeg at det på mange måter er greit å vær annonym, det viktigste her er at barna blir ivaretatt, ikke at du selv havner i en langvarig konflikt med noen du skal gå oppi i mange år, om det er famillie eller foreldre til noen i klassen/venner, kan og vær ødeleggende for relasjonen mellom barna.

Og i akkurat disse tilfellene så skal vi jo overlate det til andre, fagfolk som kan sette inn tiltake, som kan få til langvarige endringer.

Og gjør det som er best for barna er ikke feigt, feigt er om du ikke melde det selv om du vet at det er stort behov for det.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å faktisk klare å oppdra barna ? Kanskje det er det største problemet virker det på for meg. Det er mye i livet vi gjør som vi ikke liker, også barn må lære seg det innenfor visse grenser. Om ikke syr dere puter under armene på de, det er ikke det samme som å stå opp for de. 

AnonymBruker
Skrevet

Har meldt inn en gang og det var anonymt. Skjedde ikke noen endring i hjemmet. Jeg var nærmeste nabo så jeg fikk med meg mye. Vet at alle i bygda reagerte på at det fikk fortsette slik det var. Fikk også flere barn etter det og det ble meldt inn der å men ingen endring. Ikke jeg som meldte inn da. For vi var ikke naboer lenger så jeg hadde ikke sett noe selv. Og jeg melder ikke bare inn på rykter. Jeg må se det selv. Jeg meldte anonymt på grunn av det yrket jeg har. 

Anonymkode: 5a181...21a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del er det frykten for å bli oppdaget og jaget av de man melder om. Jeg valgte en annen instans enn bv når jeg så noe galt. Ønsker ikke å si ifra dersom jeg kan komme dårlig ut av det bed ja... Gale foreldre som vil ta hevn.

Anonymkode: 99a76...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meldte anonym for å beskytte egne barn. Far som jeg meldte inn var en av de nærmeste naboene og ikke helt god. Var redd for hvordan mine barn kunne få det etterpå. Hadde jeg vært barnløs selv hadde jeg meldt under fullt navn 

Anonymkode: d637b...0cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan har du dialog med lærer om barn som går i samme klasse som ditt barn? Hvis du er bekymret, så kan du jo nevne det for lærer sånn at lærer følger med, men lærer kan jo ikke si noe tilbake til deg pga taushetsplikt.

For å svare på hi, så har jeg aldri vært vitne til noe som bør meldes. 

Anonymkode: a9e1c...fa8

dette er enkel skuring, om jeg hører noe fra mine barn om medelevers oppførsel, hjemmesituasjon el, tar jeg kontakt med lærer til barnet. Jeg forteller det jeg har hørt og gir informasjon som er viktig for lærer å vite. Ofte er dette ting som lærer ikke visste fra før eller en nyttig tilleggsinfo til allerede kjent sak. Inge av lærerne jeg har kontaktet har reagert negativt på dette, tvert imot. De trenger informasjon fra medelever for å se hva som foregår av og til. Og barn forteller ikke alltid til lærer om opplevelser som skjer når lærer ikke ser. Barna mine forteller til meg. 

Vi har også barn på besøk hos oss og det er en enkel sak å observerer barnet og hvordan det har det, og evt se endringer over tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...