Gå til innhold

Smerter og vansker med avføring, men vil ikke bli undersøkt av legen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste ukene har jeg fått en del trøbbel med avføringen. Den er utrolig treg, jeg får ikke trykketrang på samme måte lenger og har store vansker med å få det ut. Avføringen er IKKE hard, faktisk helt myk. Når jeg presser kjennes det ut som der er noe som sitter fast og det gjør vondt i hele området inni endetarmen. Litt mye info dette men sitter akkurat nå på do, kjennes ut som det er stort og mye men kommer bare litt. Ingen utvendige hemorider. Jo hardere jeg presser jo vondere blir det. Igjen, avføringen er IKKE hard!! 

Jeg vil ikke at legen skal undersøke meg. Han er mann og jeg har aldri latt en mannlig lege holde på "der nede". Vært mange ganger til gynekolog og gjort inngrep på sykehus osv - kun kvinner. 

Hva skal jeg gjøre? Noen som har hatt samme problem, hva var årsaken? Det er SÅ ubehagelig..

Anonymkode: 60ac1...9ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må undersøkes. Kan feks være en svulst som gir avføringstrang. Eller hemoroider. Gå privat om du ikke vil til fastlegen.

Anonymkode: e47f9...d97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du tar bare avføringsprøve som

du tar hjemme og leverer inn 

Anonymkode: b2e8d...ce9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du må undersøkes. Kan feks være en svulst som gir avføringstrang. Eller hemoroider. Gå privat om du ikke vil til fastlegen.

Anonymkode: e47f9...d97

Privat lege er 6 timer unna. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hva om han sier at han vil undersøke meg? Jeg vet ikke engang om jeg tør la en mannlig lege på sykehus gjøre det. 😔 Dette er helt jævlig. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gjør ikke bare det nei. Det kommer evt i andre omgang. Her må det undersøkes.

Ts, du kommer nok ikke utenom en kort undersøkelse hos  fastlegen og evt henvisning til gastropoliklinikk for koloskopi. Ikke så gøy med slike undersøkelser, men husk at de som jobber på disse poliklinikkene titter i rumpehull hele dagen og dette er det de kan best.

Det trenger ikke være mer enn feks innvendige hemoroider, men det kan i verstefall være alvorlig. Kanskje er det noe nevrologisk som sitter i hodet, men for å undersøke videre her, må andre hindringer i passasjen utelukkes.

Anonymkode: 71313...334

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gjør ikke bare det nei. Det kommer evt i andre omgang. Her må det undersøkes.

Ts, du kommer nok ikke utenom en kort undersøkelse hos  fastlegen og evt henvisning til gastropoliklinikk for koloskopi. Ikke så gøy med slike undersøkelser, men husk at de som jobber på disse poliklinikkene titter i rumpehull hele dagen og dette er det de kan best.

Det trenger ikke være mer enn feks innvendige hemoroider, men det kan i verstefall være alvorlig. Kanskje er det noe nevrologisk som sitter i hodet, men for å undersøke videre her, må andre hindringer i passasjen utelukkes.

Greit med poliklinikk kan hende jeg overlever det, men min egen lege.. Nei skjer ikke.

Jeg har vært veldig sittestillende i mange uker, veldig lite væskeinntak og dårlig kosthold. Skal prøve å rydde litt i det og bevege meg mer og se om det hjelper før jeg drar til legen + avf middel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva om han sier at han vil undersøke meg? Jeg vet ikke engang om jeg tør la en mannlig lege på sykehus gjøre det. 😔 Dette er helt jævlig. 

Forsøk å forklare for  fastlegen din. Kanskje han kan henvise deg direkte privat. De fleste fastleger er allmennleger uten å være spesialister på kolon. Så en henvisning direkte er sikkert ikke noe,problem. Det e lov å komme med ønske om kvinnelig lege. Mange gjør jomdet mht gynekologiske us. Så burde gå an her også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Greit med poliklinikk kan hende jeg overlever det, men min egen lege.. Nei skjer ikke.

Jeg har vært veldig sittestillende i mange uker, veldig lite væskeinntak og dårlig kosthold. Skal prøve å rydde litt i det og bevege meg mer og se om det hjelper før jeg drar til legen + avf middel. 

Lurt🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som mann som har hatt problemer i det området to ganger kan jeg fortelle at jeg har:

- blitt undersøkt av mannlig og kvinnelig allmennlege

- før den første operasjonen fikk jeg legestudenter på «besøk» som undersøkte meg (jeg ble spurt, men sier man nei til studenter - hvem skal da ta over «stafettpinnen»)

- blitt klargjort av en søt (synes jeg) sykepleier som jeg (om jeg hadde vært 10 år yngre og singel) vært på knærne etter.

- i det jeg går inn på operasjonsstuen ene gangen møter jeg på en tidligere skolevenninne som var anastesisykepleieren.

alt dette - og så gikk det helt fint. Rumpen er god som ny og alle var proffe og gjorde jobben sin.

Prøv og slapp av og oppsøk fastlegen din. Dette tenker du ikke på 2 min etter undersøkelsen er over.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dytter.

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen. At du ikke vil bli undersøkt av en mannlig lege, det må du bare legge i fra deg. Antar at du er voksen? Det er absolutt like kjipt for alle å bli undersøkt bak av lege, men for legen er dette kun ene del av jobben hans. Han blir ikke å ofre det en tanke i ettertid. Mtp økning i tarmkreft er ikke dette noe å utsette. Litt synd å ende opp i graven, fordi du ikke følte deg vel med å la fastlegen din foreta en undersøkelse. Eller tatt deg bryet med å kjøre 6 timer til privat klinikk, hvis du heller ønsker det, å har økonomi til å ta det privat. 

Anonymkode: 8cca6...a6f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dytter.

Ta til fornuft og ring legen allerede i morgen tidlig slik at du kan få den hjelpen du trenger!

Og om du absolutt ikke klarer å gå til din mannlige fastlege kan du høre om du kan komme til en av de andre legene ved samme kontor dersom det er en kvinne blant dem. Kontorene pleier som regel å være greie når det kommer til sånne ting. Jeg har en mannlig fastlege, men tar alltid celleprøve hos en av de kvinnelige kollegaene hans.

Anonymkode: 283cf...355

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi på KG får jo ikke undersøkt deg, hva ønsker du egentlig råd om?

Husk at fastleger undersøker rumper HELE tiden.

Anonymkode: d19a4...4cf

Skrevet

Det blir ikke bedre av å ikke la seg undersøke av en mannlig lege. Det er jobben til legen, det er ingen fornøyelsespark du er innom når du er hos legen. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget om å ringe legekontoret og høre om du får komme til en kvinnelig lege. Sier de nei får du bite i det sure eplet. Så skal det sies at jeg har hatt mye issues med endetarmen og ingen utenfor sykehuset har noen gang undersøkt meg i rumpa, de har kun klemt på magen. Dette er dog ingen lovnad om hva andre leger gjør.

Anonymkode: a220e...5b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 1.23):

¨Det er fort gjort, fastlegen din gjør dette ofte, så det er ingenting spesielt for han på den ene eller andre måten. Du ligger på siden, trekker buksen så vidt nedom baken og så kjenner han med en hanskekledd finger med glidemiddel, tar maks 2 min. På sykehus får du ikke velge kjønn på helsepersonell, du må ta den du får. 

AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 1.36):

Forsøk å forklare for  fastlegen din. Kanskje han kan henvise deg direkte privat. De fleste fastleger er allmennleger uten å være spesialister på kolon. Så en henvisning direkte er sikkert ikke noe,problem. Det e lov å komme med ønske om kvinnelig lege. Mange gjør jomdet mht gynekologiske us. Så burde gå an her også.

Hos oss tar vi ikke hensyn til ønske om kjønn (eller hudfarge, alder ect- lege er lege), du får time hos dem som har tid. Det er ekstremt vanlig med hemoroider, anafissur og diverse plager, dette er noe fastlegen har på kontoret mange ganger i uka og gastolegene flere ganger om dagen når de har poliklinikk. Må ts operere kan hun heller ikke velge kjønn på anestesisykepleier, anestesilege og operasjonssykepleiere, hun må ta de som har stua den dagen. 

Anonymkode: c1d15...82c

Skrevet (endret)

Vær god mot deg selv å gå til legen! Din uro fører til stress i kroppen som kan gjøre at det oppleves verre.

Endret av F84
.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 1.33):

Det du skal gjøre nå er gå minst 5 km om dagen og drikke minst 2.5 liter vann, helst tre. Ikke spis salt og sukker. Ikke drikk kaffe, cola eller energi drikk. Spise 3 eller 4 faste måltider med vanlig mat - ikke noe grandis og sånt. 

Gjør det ei uke. Er magen fortsatt kjip ringe legekontoret å be om en kvinnelig lege. Om de ikke har det går du til din mannlige lege og sier - jeg vil ikke ha fysisk undersøkelse og ber om at du bruker andre metoder for å sette diagnose og deretter eventuelt henvise meg videre. 

Du bestemmer over din egen kropp, også i helsevesenet. 

Jeg har hatt MS siden jeg var et barn, nå er jeg 50+, tarmen min har vært ødelagt i snart 20 år. Jeg har enda ikke hatt en fysisk undersøkelse. Spesialistene klarer ofte å sette diagnose ved å stille spørsmål. 

Men drikk vann og beveg deg ts. Du har nok en litt hard bæsjeklump du ikke har fått ut. Så renner diare forbi den. Det er min tipp. 

Og ja. Om du må ta koloskopi hos en mann kan du be om beroligende. Mange er redde og engstelige for slikt, så fortell det bare, så hjelper de deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at tarmen din er ikke noe annerledes å undersøke for en mannlig eller en kvinnelig lege. Din endetarm er akkurat like kjønnsnøytral som alle andre sin, og det er absolutt ingen lege som bryr seg om den endetarmen tilfeldigvis tilhører en mannlig eller kvinnelig pasient.

Med mindre man har kraftige traumer fra overgrep, klarer man som voksen å ta seg sammen og legge fra seg slike tanker. Det er tross alt viktigere at man får funnet ut om det er noe alvorlig som feiler deg. 

Anonymkode: 224c2...ec9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 0.56):

De siste ukene har jeg fått en del trøbbel med avføringen. Den er utrolig treg, jeg får ikke trykketrang på samme måte lenger og har store vansker med å få det ut. Avføringen er IKKE hard, faktisk helt myk. Når jeg presser kjennes det ut som der er noe som sitter fast og det gjør vondt i hele området inni endetarmen. Litt mye info dette men sitter akkurat nå på do, kjennes ut som det er stort og mye men kommer bare litt. Ingen utvendige hemorider. Jo hardere jeg presser jo vondere blir det. Igjen, avføringen er IKKE hard!! 

Jeg vil ikke at legen skal undersøke meg. Han er mann og jeg har aldri latt en mannlig lege holde på "der nede". Vært mange ganger til gynekolog og gjort inngrep på sykehus osv - kun kvinner. 

Hva skal jeg gjøre? Noen som har hatt samme problem, hva var årsaken? Det er SÅ ubehagelig..

Høres ut som hemorroider, men du må gå til legen. Det er jo bedre å gå til legen, selv om det er en mann, enn å måtte gå med disse plagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...