Gå til innhold

unge folk som er sykemeldt over lengre tid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan jo anta det er noe psykisk siden det ikke er noe synlig fysisk. 

Jeg tror vel ikke man har godt av å bare være hjemme uansett hvilken sykdom man har - er det psykisk så er jo kanskje problemet det at man ikke kommer seg ut / har tiltak ++ 

Jeg skjønner at vedkommende kan bli litt til irritasjon - men du kunne jo prøve å snakke litt med vedkommende , motivere til å komme seg mer ut , finne på ting , sjekke om han får den hjelpen han trenger ++ ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg nekter å tro på at man blir frisk av det og hvor sunt er det å være utenfor arbeidslivet så lenge?

Anonymkode: 10811...c29

Ja, det er utrolig hvordan sykdom kan påvirke oss mennesker ... 

Anonymkode: 10fe1...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt ærlig så er jeg lei av fyren, irriterende med en fyr som alltid er her og som vekker folk på natta med vandring, flytting av møbler og alt det andre han finner på til alle døgnets tider. Håper han finner på noe til høsten eller flytter ut. 

Fint at du innrømmer at det ikke er sykemelding per se dette handler om, men dette, for svarene din har ost av forakt for denne fyren. 

Anonymkode: f6eb1...08c

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ikke minst hvilket land vi hører til.

Anonymkode: e7e03...454

Ja, helt utrolig at menneskers helse blir påvirket av kulturelle og sosiale påvirkninger ...

Anonymkode: 10fe1...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det FØLES som at han er her hele tiden da, for han er alltid her når jeg er hjemme, han våker på natten, bråker og gjør ting andre gjør på dagtid. Andre som bor her sier også det samme.  Lurer på om enkelte blir fornærmet pga måten de svarer på. 

Stakkars. Det høres jo ut som han sliter med angst, eller noe annet psykisk. Det er vanskelig å komme seg ut av helt alene. Håper han får hjelp. 

Han må være så ensom 💔

Anonymkode: 6c0c3...ba2

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan være sykmeldt for mange ting som ikke er synlig. Du trenger ikke å spekulere i det. 

Hva med å være litt hyggelig? Spør hvordan det går, om det er noe du bidra med? Om dere skal finne på noe? 

Spørre om han vil være med å grille i parken en godværsdag, ta en kaffe, gå en tur, se på OL? Kan være hva som helst.

Anonymkode: 34ebf...536

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg elsker mentaliteten til alle disse som går i forsvar her. De forstår ikke at den kollektive tankegangen kommer til å rævkjøre hele velferdssystemet, og det rimelig kjapt.

Det er ikke dette som rævkjører det ! Tenker du deg litt om så vet du hva som rævkjører velferdssystemet, og den mentaliteten som gjør at det er et tabu verre en pedofili å diskutere det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du strengt talt ikke noe med. Du har rett i at det ikke er helsebringende å gå hjemme, men det er jo en grunn til at fastlegen har sykemeldt han. Spekulasjoner på hva det er er helt unødvendig. Jeg kan forstå at det er slitsomt med bråk på natta og at han ikke tar sin del av felles ansvar for renhold, og det er helt innafor å ta opp det med vedkommende (og eventuelt huseier hvis det ikke bli bedring), men sånn ellers tenker jeg at du kan passe dine egne saker med mindre du oppriktig er interessert i å hjelpe.

Anonymkode: 98f73...ccd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg elsker mentaliteten til alle disse som går i forsvar her. De forstår ikke at den kollektive tankegangen kommer til å rævkjøre hele velferdssystemet, og det rimelig kjapt.

Ingen blir bedre av å bli kritisert, uglesett, bli kalt lat og en byrde for landet. 

Anonymkode: 6c0c3...ba2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stusser på en i kollektivet som har vært sykemeldt i 9 måneder. Han virker å være fysisk frisk, beveger seg raskt, virker å være rastløs, er alltid på vei noen plass men kommer inn igjen etter kort tid. Det virker aldri som at han forlater kollektivet, sitter hjemmer 24/7, vasker klær dagen lang, hører at han går fram og tilbake i korridoren.. Lurer på hva det er som gjør at en ung person i starten av tyveårene sitter hjemme over 9 måneder.. Blir man frisk av å sitte på hybelen i 9 måneder? Jeg nekter å tro på at man blir frisk av det og hvor sunt er det å være utenfor arbeidslivet så lenge?

Det er ikke unge folk som sykmelder seg , det er det legen som sykmelder folk. 
når du ikke har peiling på hva som feiler han blir det veldig vansklig og synse om han blir frisk av dette. Venter han på en operasjon? Har han alvorlig hjertesvikt og går på medisiner? Kreft?  Har han kyssesyke eller sprukken milt? Det finnes tusenvis av grunner til at man må holde seg hjemme og i ro, men for friske mennesker er det uheldig og være lenge utenfor arbeidslivet. Det kan også være at han er deprimert / har angst , men da er det litt rart han ikke får hjelp, selvom psykiatrien i Norge suger er det sjelden unge mennesker står 9 måneder i kø for og komme til psykolog / psykiater, men for all del i Norge i dag kan alt skje. Regner med du kjenner han godt siden du vet at han er sykmeldt , kan du ikke spørre litt forsiktig ? Spør om dere kan gå og ta en kaffe eller øl og se responsen ? 

Anonymkode: 7c545...4ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er sykemeldt eller ikke, har du ingen ting med. Men dere i kollektivet kan kreve at han ikke bråker og holder dere våkne på natta, og at han tar sin andel av renhold og rydding  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er feil forum å spørre 😄

Anonymkode: 4b876...688

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er alltid hjemme når jeg er hjemme og det sier noen av de andre som også bor her. Jeg er fulltidsstudent til vanlig og nå i sommer jobber jeg fulltid. Våkner ofte på natten av at han flytter på møbler, går inn og ut av døra, osv. 

Mulig at han har angst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er rart at man liksom skal bli frisk av å sitte hjemme dagen lang uten å gjøre noe. Det er vel ikke bra for psyken å være utenfor arbeidslivet så lenge.

Har ikke noe med det, men jeg stusser jo på det likevel. 

Hvis du vet at han er hjemme hele dagen, er du selv hjemme hele dagen og vet at han ikke går i terapi/ Fysioterapaut / legetimer osv? 
nei, du har ikke noe med det, men du kan være et medmenneske. Stakkars fyr som må dele kollektiv med deg , som går og stusser, men åpenbart ikke gidder og strekke ut en hånd. 

Ja, man kan liksom bli frisk av og sitte hjemme hele dagen, hvis en blir fulgt opp av lege og går på medisiner. At kroppen trenger hvile for og heale er visst litt fjernt for noen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (11 timer siden):

Det er mye forskning som viser nettopp at msn ikke blir frisk av å sitte hjemme. 
At det er veldig sunt å jobbe litt

Uansett diagnose? 
altså det er ingen som påstår at det og sitte hjemme hele dagen er sunt i seg selv, men det finnes sykdommer man blir verre av hvis man jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør man for å hjelpe da?

Smil, snakk, be han med på ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt ærlig så er jeg lei av fyren, irriterende med en fyr som alltid er her og som vekker folk på natta med vandring, flytting av møbler og alt det andre han finner på til alle døgnets tider. Håper han finner på noe til høsten eller flytter ut. 

Dette er noe helt annet. Da må dere sette dere ned og snakke om husregler. Det har egentlig ingenting med at han er syk og gjøre, kanskje dere får inn en som er glad i nachpiel neste, men dere må ha husregler og ta hensyn i et kollektiv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det FØLES som at han er her hele tiden da, for han er alltid her når jeg er hjemme, han våker på natten, bråker og gjør ting andre gjør på dagtid. Andre som bor her sier også det samme.  Lurer på om enkelte blir fornærmet pga måten de svarer på. 

Så du FØLER at han er hjemme hele tiden, og derfor har du bestemt deg for at han er hjemme hele tiden? Du aner altså ikke om ham faktisk er hjemme, eller om han ofte er utenå får behandling? Du aner ikke hvordan syk, du bare vet at det ikke er godt synlig, derfor bør han være på jobb?

Jeg blir ikke fornærmet, jeg synes det er uendelig trist at noen dømmer andre på bakgrunn av det de ser, uten å vite noe som helst. Det er mange sykdommer som ikke er godt synlig, også fysisk sykdom. Du sier han ikke er fysisk syk, mem det virker ikke som du faktisk har snakket nok med han til å vite om det er fysisk engang. Det fremstår mer og mer som at du er ute etter å spre hat og hetse de som ikke har godt synlig fysisk sykdom.

Anonymkode: ef885...e81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Medmennesker ville spurt han. Våg å still han spørsmål. Går det bra med deg? Har du det greit? Kan jeg gjøre noe for deg?

Høres ut som han har snudd døgnet og sliter psykisk. Vær en venn. 

Anonymkode: d1b8e...7d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...