AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Jeg har i lang tid lurt på hvorfor min mor endret seg så mye. De siste 2 årene så har hun ikke vært den samme. Jeg tenkte at det var mulig noe psykisk og alder til grunne. Men jeg våknet om dagen. Jeg ser nå at hun har begynt å rote veldig med husk om tid og sted, og hun gjentar seg selv svært så mye. Itillegg sier hun noe som ikke stemte. Min far forsøker å korrigere henne. Men jeg har ikke orket å fortelle til henne at hun roter. Hun er ca 75 år. Men dette er trist. Hun har alltid vært en så god person og hun er det fortsatt, men hun glemmer og forteller ting som ikke stemmer. Noen som har erfaring innen dette/ råd? Jeg forstår det slik at hun vil ikke erkjenne dette selv. Mulig hun ikke forstår det eller ser det selv ? Anonymkode: c47be...820 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har i lang tid lurt på hvorfor min mor endret seg så mye. De siste 2 årene så har hun ikke vært den samme. Jeg tenkte at det var mulig noe psykisk og alder til grunne. Men jeg våknet om dagen. Jeg ser nå at hun har begynt å rote veldig med husk om tid og sted, og hun gjentar seg selv svært så mye. Itillegg sier hun noe som ikke stemte. Min far forsøker å korrigere henne. Men jeg har ikke orket å fortelle til henne at hun roter. Hun er ca 75 år. Men dette er trist. Hun har alltid vært en så god person og hun er det fortsatt, men hun glemmer og forteller ting som ikke stemmer. Noen som har erfaring innen dette/ råd? Jeg forstår det slik at hun vil ikke erkjenne dette selv. Mulig hun ikke forstår det eller ser det selv ? Anonymkode: c47be...820 I en tidlig fase av dement prøver de veldig godt å skjule det, og er veldig fortvilt og skamfull. Ikke minst redd. Alle eldre får en kognitiv svikt og det er normalt å gjenta ting da det ikke skjer så mye i hverdagen. Når man er dement begynner man ofte å snakke om at de har vært på steder som ikke stemmer, eller spør etter folk som har vært død i mange år. De ser det absolutt ikke selv i starten, men kan kjenne at noe er allerede og prøve skjule at de er glemsk i frykt for at andre skal tro de begynner å rote. Min far er demens, og det er først når han har tippet helt over at han har det bra. I startfasen er det mye forvirring, sinne og angst. Anonymkode: cd583...a91 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 Min mor er også i en fase der mine søsken endelig ser at ting ikke er som de var. Jeg har snakket om det i flere år, men blitt avfeid av søsken. Jeg lurer på hva man gjør når man har mistanke, hvor man starter, hva med økonomi? Hun har plutselig begynt å strø om seg med penger, og hun har igrunnen alltid vært nøysom og gnien på penger. For noen år siden så skreiv hun fremtidsfullmakt, men det er vanskelig å vite hvor man starter og med hva. Unnskyld ts, for at jeg kupper tråden din, men kanskje du også kan dra nytte av informasjon. Anonymkode: bb9b8...606 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min mor er også i en fase der mine søsken endelig ser at ting ikke er som de var. Jeg har snakket om det i flere år, men blitt avfeid av søsken. Jeg lurer på hva man gjør når man har mistanke, hvor man starter, hva med økonomi? Hun har plutselig begynt å strø om seg med penger, og hun har igrunnen alltid vært nøysom og gnien på penger. For noen år siden så skreiv hun fremtidsfullmakt, men det er vanskelig å vite hvor man starter og med hva. Unnskyld ts, for at jeg kupper tråden din, men kanskje du også kan dra nytte av informasjon. Anonymkode: bb9b8...606 Kanskje snakke med hennes fastlege? Spør hvordan de griper fatt? Kanskje kalle henne inn på en årlig kontroll, og da skjekke opp litt? men det er en hårfin balanse det her. Om leger kaller inn folk på en helsesjekk uten at de selv har bestilt time.. vet ikke om det er lov? veldig sårt å ta det opp også, kan regne med hun blir sint og sår Anonymkode: cd583...a91
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min mor er også i en fase der mine søsken endelig ser at ting ikke er som de var. Jeg har snakket om det i flere år, men blitt avfeid av søsken. Jeg lurer på hva man gjør når man har mistanke, hvor man starter, hva med økonomi? Hun har plutselig begynt å strø om seg med penger, og hun har igrunnen alltid vært nøysom og gnien på penger. For noen år siden så skreiv hun fremtidsfullmakt, men det er vanskelig å vite hvor man starter og med hva. Unnskyld ts, for at jeg kupper tråden din, men kanskje du også kan dra nytte av informasjon. Anonymkode: bb9b8...606 Du kan starte med å sende en bekymring til fastlegen om hn ikke allerede er koblet på. For å benytte deg av framtidsfullmakt må du starte med å få en uttalelse fra fastlege som sier at din mor er så syk at hun ikke kan ivareta egne interesser. Så må framtidsfullmakt og legeerklæring sendes til statsforvalteren for å iverksettes/godkjennes. Dette må være på plass før dere kan legge dere borti økonomien hennes om hun ikke tillater det selv. Du finner mye informasjon om dette hvis du googler feks mistanke om demens. Anonymkode: 7e721...2cf
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 Er i samme situasjon. Vi bor på bygda og bekjente spør meg stadig om moren min begynner å bli glemsk. Er veldig vondt. Tror de ikke jeg merker det selv. Hater sånne spørsmål. Har flere ganger prøvd å snakke med henne om det og sagt at vi kan dra til legen sammen, men hun nekter og sier hun er så frisk og rask, så gjentar hun det samme hun snakker om hver dag. Har snakket med min fastlege om det også, men hun hadde ikke annet råd enn at jeg må snakke med henne om det og få henne til legen. Tenker at det er best å få det inn i journalen før det blir slik at hun ikke kan bo alene lenger. For det er lange køer til å få hjemmehjelp og plass i omsorgsbolig. Anonymkode: 606f3...e3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: I en tidlig fase av dement prøver de veldig godt å skjule det, og er veldig fortvilt og skamfull. Ikke minst redd. Alle eldre får en kognitiv svikt og det er normalt å gjenta ting da det ikke skjer så mye i hverdagen. Når man er dement begynner man ofte å snakke om at de har vært på steder som ikke stemmer, eller spør etter folk som har vært død i mange år. De ser det absolutt ikke selv i starten, men kan kjenne at noe er allerede og prøve skjule at de er glemsk i frykt for at andre skal tro de begynner å rote. Min far er demens, og det er først når han har tippet helt over at han har det bra. I startfasen er det mye forvirring, sinne og angst. Anonymkode: cd583...a91 Min mor var alltid den roligste, og beste støtten jeg har hatt i livet mitt opp gjennom oppveksten og også i voksen alder. Hun var alltid positiv og inspirerende. Jeg kunne prate med henne om alt. Plutselig endret hun seg. Men hun var fortsatt snill altså. Og det er hun fortsatt. Men jeg kjente henne ikke helt igjen. Hun ble så nervøs og satt og bet negler mens vi pratet. Hun som var så rolig og positiv før. Nå i det siste så har jeg våknet om at dette er demens for hun begynte å rote mer, men hun er fortsatt skarp. Hun roter mest om tid. Hvis jeg sier at jeg kommer på besøk på torsdag så må hun forhøre seg mange ganger om dette. Plutselig så tror hun at vi kommer tirsdag eller onsdag istedet. Og vil dekke på bordet. Min far prøver å korrigere henne. Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Er i samme situasjon. Vi bor på bygda og bekjente spør meg stadig om moren min begynner å bli glemsk. Er veldig vondt. Tror de ikke jeg merker det selv. Hater sånne spørsmål. Har flere ganger prøvd å snakke med henne om det og sagt at vi kan dra til legen sammen, men hun nekter og sier hun er så frisk og rask, så gjentar hun det samme hun snakker om hver dag. Har snakket med min fastlege om det også, men hun hadde ikke annet råd enn at jeg må snakke med henne om det og få henne til legen. Tenker at det er best å få det inn i journalen før det blir slik at hun ikke kan bo alene lenger. For det er lange køer til å få hjemmehjelp og plass i omsorgsbolig. Anonymkode: 606f3...e3a Min mor benekter at hun roter. Hun mener at det er min far som roter. Stakkars. Dette er sykdom. Jeg opplevde det som en sorg om å forstå at min mor er i ferd med å bli dement. Men jeg håper dette går sakte. Det kan ta mange år. Og jeg håper på at dette utvikler seg langsomt. Min mor klarer seg godt ennå. Men jeg ser at etterhvert kommer nok det til å endre seg. Jeg håper at legen ser det. Forstår det slik at legen følger henne tett. Men hun har nok ikke sagt det til legen. Men kan legen si det om de merker det ? Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 Jeg ville hevet meg rundt og etablert fremtidsfullmakt med en gang. Før du deler mistanken her og der, nevner det for en lege, eller prøver å få henne utredet. Et veldig viktig dokument å ha på plass om dette stemmer. Anonymkode: 3314e...a08 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville hevet meg rundt og etablert fremtidsfullmakt med en gang. Før du deler mistanken her og der, nevner det for en lege, eller prøver å få henne utredet. Et veldig viktig dokument å ha på plass om dette stemmer. Anonymkode: 3314e...a08 Fremtidsfullmakt ? Jeg tenker på dette med medisiner som kanskje kan dempe symptomene. Hun benekter at hun er syk selv, men hvis hun hadde forstått det så kunne hun kanskje fått et bedre liv med medisiner? Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 Jeg ville ha kontaktet fastlegen. Han har tester som brukes. Det er viktig med medisinering tidlig, da den kan gjøre at sykdommen utvikler seg saktere. Anonymkode: ed7be...591 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 Meld bekymring til lege, få på plass fremtidsfullmakt før du melder fra til lege. Hvis det ikke blir gjort først vil statsforvalter velge verge og dere som pårørende har ingenting å si om noenting før ho går bort. Vi kjempet en kamp i forhold til min far der, ikke fikk vi vite helse info pga det var ikke vi som var verge. Er å verge som da bestemmer over penger,hus og alt til personen går bort Når det er på plass meld fra til lege om.mistanke Mor mi fikk diagnosen nå. Der hadde vi vært tidlig på,med fremtidsfullmalt så når ho fikk diagnosen fikk ene søsteren min ansvar for regninger osv. Så hver mnd sender ho ut en mail til oss andre søsken hva som kom inn, hva som gikk ut osv Anonymkode: ba89c...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fremtidsfullmakt ? Jeg tenker på dette med medisiner som kanskje kan dempe symptomene. Hun benekter at hun er syk selv, men hvis hun hadde forstått det så kunne hun kanskje fått et bedre liv med medisiner? Anonymkode: c47be...820 Med en gang evnt diagnose står og ingen fremtidsfullmakt er det statsforvalter som går inn med verge via dem. Og da har dere 0 kontroll på inn og ut ogvregninger. I værste tilfelle blir dere og nektet for å ta avgjørelser i forhold til din mors helse. Det ble jeg utsatt for . Plutselig hadde verge sagt ingen gjennopplivning Anonymkode: ba89c...4e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fremtidsfullmakt ? Jeg tenker på dette med medisiner som kanskje kan dempe symptomene. Hun benekter at hun er syk selv, men hvis hun hadde forstått det så kunne hun kanskje fått et bedre liv med medisiner? Anonymkode: c47be...820 Ja. Slik at du eller far (eller et søsken) har myndighet over mor, hennes økonomi, også helsemessige forhold og andre beslutninger. I stedet for at offentlig verge utnevnes. Det er også viktig å få inn bestemmelser om at fullmektig har rett til å ta beslutning om salg av felles bolig, og slikt. Om ikke kan ikke bolig selges før hun er borte, og det kan ta mange år. Og i mellomtiden kan det raskt skje at far trenger en mer praktisk leilighet. Det haster, da den kan bli overprøvd selv om diagnose ikke formelt er stilt, om de velger å motstride at hun var fullt klar over hva hun signerte på. Er kun i 40-årene selv, men har dette på plass med mann og far, da ting brått kan skje. Anonymkode: 3314e...a08 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville ha kontaktet fastlegen. Han har tester som brukes. Det er viktig med medisinering tidlig, da den kan gjøre at sykdommen utvikler seg saktere. Anonymkode: ed7be...591 Jeg vet ikke hvilke lege hun har. Men mulig det er mulig å finne ut av det? Jeg er fremdeles i sjokk. Det har gått opp for meg om hvorfor hun har endret seg så mye. Jeg har forsøkt å prate med andre i familien men de mener at hun må finne ut av det selv. Jeg ønsker at hun skal være glad og ikke bekymret. Man kan jo tross alt leve en del gode år selv med alzheimers. Men det fins gode medisiner som hun kan få? Vet ikke hvordan hun vil håndtere å høre at hun har en slik diagnose heller. Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Meld bekymring til lege, få på plass fremtidsfullmakt før du melder fra til lege. Hvis det ikke blir gjort først vil statsforvalter velge verge og dere som pårørende har ingenting å si om noenting før ho går bort. Vi kjempet en kamp i forhold til min far der, ikke fikk vi vite helse info pga det var ikke vi som var verge. Er å verge som da bestemmer over penger,hus og alt til personen går bort Når det er på plass meld fra til lege om.mistanke Mor mi fikk diagnosen nå. Der hadde vi vært tidlig på,med fremtidsfullmalt så når ho fikk diagnosen fikk ene søsteren min ansvar for regninger osv. Så hver mnd sender ho ut en mail til oss andre søsken hva som kom inn, hva som gikk ut osv Anonymkode: ba89c...4e9 Hun har sagt fra seg det økonomiske. Det er min far som rar seg av der. Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun har sagt fra seg det økonomiske. Det er min far som rar seg av der. Anonymkode: c47be...820 Er det skriftlig? Veldig viktig at det er, så det ikke plutselig blir fult stopp hvis det kommer diagnose på bordet Anonymkode: ba89c...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Er det skriftlig? Veldig viktig at det er, så det ikke plutselig blir fult stopp hvis det kommer diagnose på bordet Anonymkode: ba89c...4e9 Min far er en veldig klok mann på avtaler og økonomiske ting. Jeg regner med at det er skriftlig. Jeg vet ikke. Men jeg stoler på at min far har kontroll på akkurat det. Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Er det skriftlig? Veldig viktig at det er, så det ikke plutselig blir fult stopp hvis det kommer diagnose på bordet Anonymkode: ba89c...4e9 Det som jeg er mest engstelig over er om hun får den helsemessige hjelpen og støtten som hun trenger. Anonymkode: c47be...820
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 Kontakt lege, når hun har fått en diagnose kontakter du tjenestekontoret i byen din. Da blir hun behovsprøvd for hjemmesykepleie i første omgang. Anonymkode: 16ebb...a0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå