AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Med stor sannsynlighet går det mot skilsmisse her. Er det noen som vet litt om stønader, hva jeg har krav på osv? Har to barn på 3 og 7 år. Jobber 50% og mottar 50% AAP. Er i en umulig situasjon hvor jeg er alvorlig syk og mannen ikke ønsker å være der for meg. Blir takknemlig for alle råd. Anonymkode: d628e...9b8 8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med stor sannsynlighet går det mot skilsmisse her. Er det noen som vet litt om stønader, hva jeg har krav på osv? Har to barn på 3 og 7 år. Jobber 50% og mottar 50% AAP. Er i en umulig situasjon hvor jeg er alvorlig syk og mannen ikke ønsker å være der for meg. Blir takknemlig for alle råd. Anonymkode: d628e...9b8 Har du sjekket forsikringene dine? Nå skriver du ingenting om hvordan syk du er, men det kan være forskjellige dekninger gjennom forsikring du har krav på. Ellers kommer det også an på fordelingen ift barna, men muligens bidrag av far? Utvidet barnetrygd? Du kan søke bostøtte gjennom husbanken. Redusert foreldrebetaling i barnehage. Etableringsstønad via nav (til etablering, innkjøp av møbler og nødvendig utstyr). Anonymkode: 050c7...3f7 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du sjekket forsikringene dine? Nå skriver du ingenting om hvordan syk du er, men det kan være forskjellige dekninger gjennom forsikring du har krav på. Ellers kommer det også an på fordelingen ift barna, men muligens bidrag av far? Utvidet barnetrygd? Du kan søke bostøtte gjennom husbanken. Redusert foreldrebetaling i barnehage. Etableringsstønad via nav (til etablering, innkjøp av møbler og nødvendig utstyr). Anonymkode: 050c7...3f7 Tusen takk for svar. Har dessverre ingen forsikringer som dekker dette. Dette er psykisk sykdom som det er mulig å bli frisk av, men det krever enormt mye av meg og behandlingen er langvarig. Får man bidrag fra far uansett eller er det noen kriterier der? Hvordan fungerer dette? Gjelder bostøtte ved kjøp av bolig eller ved leie? Anonymkode: d628e...9b8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 Hva du har krav på av stønader kommer an på hvordan dere deler samvær, har far 50 prosent eller mer så får du ikke stønader som enslig forsørger. Sjekk nav.no, står ganske greit forklart der hva du kan søke på og få. Anonymkode: 31065...360
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar. Har dessverre ingen forsikringer som dekker dette. Dette er psykisk sykdom som det er mulig å bli frisk av, men det krever enormt mye av meg og behandlingen er langvarig. Får man bidrag fra far uansett eller er det noen kriterier der? Hvordan fungerer dette? Gjelder bostøtte ved kjøp av bolig eller ved leie? Anonymkode: d628e...9b8 Har du sjekket forsikringene dine? Hvis du har forsikring🫣 Jeg får utbetaling hver mnd fra forsikringsselskapet etter jeg gikk over på AAP. Spiller ingen rolle hvilken type sykdom det er. Tror det heter uføre-forsikring eller sykdomsforsikring🤔 Bostøtte søker du gjennom husbanken, det gjelder både ved leie og ved eie. De går ut ifra inntekt og boutgifter. Jeg tror bidrag fra far regnes utifra hvor mye du har barna og inntekt hos far. Dette må du lese om på nav sine sider. Anonymkode: 050c7...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 Du tenkte ikke på før du fikk barn at du kan bli syk, havne på aap og bli skilt i tillegg. Hvis du er psykisk syk og må jobbe hart for å bli frisk, kanskje best at barna er mest hos den stabile forelderen. Hør med nav hva du kan ha rett på. Anonymkode: f4cfc...bc5 4 1
Hololo Skrevet 27. juli 2024 #7 Skrevet 27. juli 2024 det kommer jo veldig an på hva du tjener da, utvidet barnetrygd får du om du blir enslig forsørger, barnebidrag avhenge jo av fordelingen av samvør og hvor mye far tjener kontra deg. Bostøtte o.l kan vær en mulighet men et igjen avhenge av inntjeningen din. Ta kontakt med nav og få snakke med en rådgiver. Du får ikke automatisk mer støtte fra nav bortsett fra kanskje utvidet barnebidrag om du har hoved omsorgen, ellers finnes det ordninger som du kan sjekke ut om du ikke tjener så godt. PS nei nav hjelper deg ikke å få kjøpt bolig, dette må du spare opp EK og ha god nok lønn til å klare selv, alternativt så kan det vær lettere å få lån i husbanken om du oppfyller kriteriene der.
Hololo Skrevet 27. juli 2024 #8 Skrevet 27. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du tenkte ikke på før du fikk barn at du kan bli syk, havne på aap og bli skilt i tillegg. Hvis du er psykisk syk og må jobbe hart for å bli frisk, kanskje best at barna er mest hos den stabile forelderen. Hør med nav hva du kan ha rett på. Anonymkode: f4cfc...bc5 du har ikke barn skjønner jeg, omtrent 0% ta hensyn til dette, da hadde menneskeheten død ut. Om du er syk føør du får barn derimot så må du veie opp om du har krefter til dette, men det er en annen ting igjen. 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #9 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du tenkte ikke på før du fikk barn at du kan bli syk, havne på aap og bli skilt i tillegg. Hvis du er psykisk syk og må jobbe hart for å bli frisk, kanskje best at barna er mest hos den stabile forelderen. Hør med nav hva du kan ha rett på. Anonymkode: f4cfc...bc5 Men herregud, mennekser. Du snakker til noen som antagelig allerede er langt nede. Er dette noe du ville sagt til en venninne som kom til deg for råd også? Folk as.. Anonymkode: 31065...360 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 Hololo skrev (4 minutter siden): du har ikke barn skjønner jeg, omtrent 0% ta hensyn til dette, da hadde menneskeheten død ut. Om du er syk føør du får barn derimot så må du veie opp om du har krefter til dette, men det er en annen ting igjen. Jo jeg har barn ja. Å er økonomisk sikret hvis jeg skulle bli skilt eller syk. Det er mange som tar med i beregningen. Å nei menneskeheten dør ikke ut. Men vi kunne sluppet unna så mye barnefattigdom, hvis man begynner å tenke og planlegge. Livet kan fort snu og det er ingen som kan være sikre på at dem slipper unna. Anonymkode: f4cfc...bc5 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du tenkte ikke på før du fikk barn at du kan bli syk, havne på aap og bli skilt i tillegg. Hvis du er psykisk syk og må jobbe hart for å bli frisk, kanskje best at barna er mest hos den stabile forelderen. Hør med nav hva du kan ha rett på. Anonymkode: f4cfc...bc5 Jeg planla desverre ikke å ende opp med en spiseforstyrrelse. Den som kunne forutse den type psykisk sykdom er jammen god! Godt å høre du selv er perfekt! Anonymkode: d628e...9b8 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #12 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men herregud, mennekser. Du snakker til noen som antagelig allerede er langt nede. Er dette noe du ville sagt til en venninne som kom til deg for råd også? Folk as.. Anonymkode: 31065...360 ❤️ Anonymkode: d628e...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #13 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har du sjekket forsikringene dine? Hvis du har forsikring🫣 Jeg får utbetaling hver mnd fra forsikringsselskapet etter jeg gikk over på AAP. Spiller ingen rolle hvilken type sykdom det er. Tror det heter uføre-forsikring eller sykdomsforsikring🤔 Bostøtte søker du gjennom husbanken, det gjelder både ved leie og ved eie. De går ut ifra inntekt og boutgifter. Jeg tror bidrag fra far regnes utifra hvor mye du har barna og inntekt hos far. Dette må du lese om på nav sine sider. Anonymkode: 050c7...3f7 Jeg har kun forsikret barna, ikke meg selv 😞 Anonymkode: d628e...9b8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Skrevet 27. juli 2024 Hololo skrev (17 minutter siden): det kommer jo veldig an på hva du tjener da, utvidet barnetrygd får du om du blir enslig forsørger, barnebidrag avhenge jo av fordelingen av samvør og hvor mye far tjener kontra deg. Bostøtte o.l kan vær en mulighet men et igjen avhenge av inntjeningen din. Ta kontakt med nav og få snakke med en rådgiver. Du får ikke automatisk mer støtte fra nav bortsett fra kanskje utvidet barnebidrag om du har hoved omsorgen, ellers finnes det ordninger som du kan sjekke ut om du ikke tjener så godt. PS nei nav hjelper deg ikke å få kjøpt bolig, dette må du spare opp EK og ha god nok lønn til å klare selv, alternativt så kan det vær lettere å få lån i husbanken om du oppfyller kriteriene der. I full jobb har jeg i underkant av 500 000, men det er jo betraktelig mindre nå pga 50 % AAP. Det er mye mulig jeg aldri klarer å tilbake i 100 % jobb. Anonymkode: d628e...9b8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du tenkte ikke på før du fikk barn at du kan bli syk, havne på aap og bli skilt i tillegg. Hvis du er psykisk syk og må jobbe hart for å bli frisk, kanskje best at barna er mest hos den stabile forelderen. Hør med nav hva du kan ha rett på. Anonymkode: f4cfc...bc5 Alltid like nyttige råd på KG 🥴 Hvis folk skulle ta høyde for ALT før de fikk unger hadde jo ingen fått det. Det er jo fullt mulig å være en god omsorgsgiver selv om man går på AAP, og tro det eller ei; men full jobb og høy status er ikke noen garanti for at man er en god forelder. Anonymkode: 61726...635 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du tenkte ikke på før du fikk barn at du kan bli syk, havne på aap og bli skilt i tillegg. Hvis du er psykisk syk og må jobbe hart for å bli frisk, kanskje best at barna er mest hos den stabile forelderen. Hør med nav hva du kan ha rett på. Anonymkode: f4cfc...bc5 Å kutt ut 🙄 Anonymkode: 87ad1...986 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #17 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alltid like nyttige råd på KG 🥴 Hvis folk skulle ta høyde for ALT før de fikk unger hadde jo ingen fått det. Det er jo fullt mulig å være en god omsorgsgiver selv om man går på AAP, og tro det eller ei; men full jobb og høy status er ikke noen garanti for at man er en god forelder. Anonymkode: 61726...635 Å oppfostret barn krever mer enn kjærlighet og omsorg. Det er faktisk veldig dyrt. Å man trenger ikke ha høy utdannelse eller høy status. Men kontroll på økonomien. For barn skal fortsatt forsørges når livet blir snudd på hodet Anonymkode: f4cfc...bc5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #18 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg planla desverre ikke å ende opp med en spiseforstyrrelse. Den som kunne forutse den type psykisk sykdom er jammen god! Godt å høre du selv er perfekt! Anonymkode: d628e...9b8 Det skjønner jeg veldig godt. Alle kan bli syk. Men ingen som kan forutse hvilken sykdom man blir rammet av uten dem som har arvelige sykdommer i familien, selvom de kan også slippe una. Livet er litt bingo, men å tro man kan seile glatt i gjennom uten å tenke konsekvenser, blir rett og slett naivt. Anonymkode: f4cfc...bc5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #19 Skrevet 27. juli 2024 Det er ikke så voldsomt mye du har krav på, man må som en annen har påpekt tenkt på hvordan man skal forsørge barn før man får dem. Den som har barna mest får bidrag fra den andre og ekstra barnetrygd, man kan søke bostøtte (men vil tro du er over grensen om du jobber). Det er jo ikke sikkert det er du som skal ha barna mest hvis ikke dere skal ha 50/50, det er jo faktisk ikke slik at det nødvendigvis er bra for barn å bo med en alvorlig psykisk syk foreldre som syns det er stress med behandling, når de kan bo med en forelder som er frisk og i form. Du bør heller la mannen ha den daglige omsorgen, jobbe deg frisk og så reforhandle fordelingen når du er frisk. Siden det er helt akseptabelt å si til overvektige at det er bare å trimme mer og spise mindre, så kan vi jo godt si til deg at det er bare å trimme mindre og spise mer, det er viljen det går på. Anonymkode: 6b22a...298 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #20 Skrevet 27. juli 2024 Sjekk bidragskalkulator på nav.no om du kan få bidrag fra far. Hvis far er uenig og du mener at du har krav på det som kalkulatoren sier så kan du søke bidragsfastsettelse på nav.no Sjekk med husbanken om du kan få bostøtte. Bostøtte kan man få både om man leier eller eier, om du får det avhenger av inntekt og formue. Du får sannsynligvis utvidet barnetrygd. Barnetrygden kommer til deg dersom barna er registrert på din adresse, hvis ikke du og mannen/eksen avtaler noe annet. Og alt det jeg skrev over avhenger av hvem av dere som blir hovedforsørger/bostedsforelder og hvem som blir samværsforelder. Anonymkode: 4eae2...7f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå