Gå til innhold

Overgangsalder eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på p piller og har faste menstruasjoner, så dette er jo falk mensen siden jeg har p piller. 
Har ikke svettetokter, men har slitt med nattesøvn i flere år, som også kan ha andre årsaker. 
jeg har en stikkende svie i underlivet, og har lest at det kan være tørre slimhinner. 
har hatt positiv hpv men ingen celleforandring. Skal ta ny celleprøve i høst for å følge opp hpv. Har tatt vaksinen mot hpv siste året. 
fast partner og han har også tatt vaksinen. 
Jeg er mye sliten, men har også stått i mye mentalt stress over tid. Så vanskelig å si hva som er hva. 
snakket med legen om det, og han sier at det ikke er vits å ta prøve så lenge jeg har syklus. Jeg er 45, og han sa overgangsalderen ikke kommer før om 3 år.. 

Anonymkode: a6dc0...6e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les om perimenopause. Ville gått til en gynekolog, høres ut som om legen din ikke har peiling. 

Er ikke lett å påvise start på Overgangsalder med blodprøver. 

Anonymkode: e1440...4b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Menopause kan starte fra 40 år ja. Leger kan lite om menopause og overgangsalder. Men det kan og være bivirkninger fra selve sprøyten du tok.

Anonymkode: 53bba...cde

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så legen mener at overgangsalderen inntrer nøyaktig når du blir 48 år? Det hadde vært kjekt om det var så enkelt å forutse, men slik er det ikke. Det er nok bedre å prate med en gynekolog som faktisk vet hva hen prater om! 

Anonymkode: fa5d4...a67

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så legen mener at overgangsalderen inntrer nøyaktig når du blir 48 år? Det hadde vært kjekt om det var så enkelt å forutse, men slik er det ikke. Det er nok bedre å prate med en gynekolog som faktisk vet hva hen prater om! 

Anonymkode: fa5d4...a67

Ja helt sjukt. Mamma var ferdig med overgangsalderen da hun var 47 og mor datter skal jo være relativt likt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg går på p piller og har faste menstruasjoner, så dette er jo falk mensen siden jeg har p piller. 
Har ikke svettetokter, men har slitt med nattesøvn i flere år, som også kan ha andre årsaker. 
jeg har en stikkende svie i underlivet, og har lest at det kan være tørre slimhinner. 
har hatt positiv hpv men ingen celleforandring. Skal ta ny celleprøve i høst for å følge opp hpv. Har tatt vaksinen mot hpv siste året. 
fast partner og han har også tatt vaksinen. 
Jeg er mye sliten, men har også stått i mye mentalt stress over tid. Så vanskelig å si hva som er hva. 
snakket med legen om det, og han sier at det ikke er vits å ta prøve så lenge jeg har syklus. Jeg er 45, og han sa overgangsalderen ikke kommer før om 3 år.. 

Gynekologen jeg går til mener «alle» kvinner over 40 bør ta hormontilskudd så lenge det er indikasjoner. Når man bikker 40 så vil det bli fall i hormonene uansett hvor mye sympt man har eller ikke har. Forebygger også div alders-sykdommer. Hadde gått til en gynekolog for å ta opp overgangsproblematikk, leger er sjeldent oppdatert. Begynte på hormontilskudd nylig -jeg er 47 og har fremdeles mensen. 

Anonymkode: c6df3...576

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen må jo sjekke med blodprøver for å se om du har endringer i hormoner før han kan konkludere med noe som helst. Flere kommer i tidlig overgangsalder, og det kan også være forstadiet. MEN, det kan også være relatert til helt andre ting, og jeg syns vel egentlig symptomene dine høres mer ut som stress enn overgang. 

Jeg er 48 år, har hatt nattesvette og søvnproblemer i flere år, m.m. Jeg er verken i overgangsalder eller forstadiet til det. Symptomer kan ha helt andre årsaker. 

Anonymkode: 36f42...915

Gjest Virpi
Skrevet (endret)

Anbefaler deg å lese deg opp! Gode instagramkontoer er menopausebyanita, drmariannenatvik og gynekolog_mari, som har forskningsbasert kunnskap som presenteres lett forståelig! Ta en titt på de!

Hormonnivåene i perimenopausen svinger nærmest fra dag til dag, derfor er blodprøver ikke så nyttig i den perioden. Da går man etter symptomer isteden. Sitat fra min gyn: «Ene dagen har du hormoner som en syttenåring, den neste dagen som en syttiåring»… Volvat har en bra artikkel du kan se her: https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/perimenopause---tiden-for-overgangsalderen/ 

Endret av Virpi
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Virpi said:

Anbefaler deg å lese deg opp! Gode instagramkontoer er menopausebyanita, drmariannenatvik og gynekolog_mari, som har forskningsbasert kunnskap som presenteres lett forståelig! Ta en titt på de!

Hormonnivåene i perimenopausen svinger nærmest fra dag til dag, derfor er blodprøver ikke så nyttig i den perioden. Da går man etter symptomer isteden. Sitat fra min gyn: «Ene dagen har du hormoner som en syttenåring, den neste dagen som en syttiåring»… Volvat har en bra liste over symptomer du kan se her: https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/perimenopause---tiden-for-overgangsalderen/ 

Helt sant! Synes dette bildet illustrerer problemet fint:

image.png.0c577889272634f8e8eb38318859f858.png

I perimenopausen har vi fortsatt svigninger i hormonene, men de er ikke lenger syklisk stabile. Dette påvirker oss både fysisk og psykisk - ofte på måter som ikke er allment kjent som overgangsrelatert.

For å bruke meg selv som eksempel så har jeg normalt østrogen men ikke lenger høy nok progesterontopp. Dette fører til at livmorslimhinnen vokser seg tykkere og tykkere, og jeg blør nesten hele tiden (tidvis i ekstreme mengder) uten at jeg får blødd ut alt. Syklisk tilførsel av progesteron eller hormonspiral løser dette problemet (som ellers kunne ha utviklet seg til kreft). Lavt progesteron var også årsaken til søvnproblemene mine. Jeg sovnet helt som normalt, men våknet hver natt etter 4-5 timer - proppfull av energi 😕 Det var som regel umulig å sovne igjen, samme hvor mye jeg prøvde, og søvnmangelen slet etterhvert hardt på kroppen,

Dette startet da jeg var 41, og de to første symptomene var konstante magesmerter og søvnproblemer. Jeg gikk til legen med det etter en måneds tid uten bedring, men det ble avfeid som angst. Ble ikke tatt på alvor før jeg noen måneder senere begynte å kaosblø, noe som førte til alvorlig jernmangel. Da jeg fikk henvisning til gynekolog sa hun at dette med søvn og mage var helt klassiske symptomer på perimenopausen, og videre undersøkelser bekreftet at progesteron var synderen i mitt tilfelle.    

Anonymkode: d2e4d...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...