AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Hvordan kan studielån sies å være «et gunstig lån» lenger? Anonymkode: 6e954...982
enkefru Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 Opp mot forbrukslån, som også er lån uten sikkerhet i fast eiendom, er det fortsatt gunstig. 1
skrue Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan studielån sies å være «et gunstig lån» lenger? Anonymkode: 6e954...982 Er ferdig med lån selv så følger ikke med så godt, men man arver vel ikke et studielån. Så om en person faller fra så nulles lånet. 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 5 minutter siden, Fjugur said: Opp mot forbrukslån, som også er lån uten sikkerhet i fast eiendom, er det fortsatt gunstig. I tillegg så har lånekassen gunstige ordninger for betalingsutsettelse, sletting av renter og sletting av lån. Anonymkode: 78868...412 8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: I tillegg så har lånekassen gunstige ordninger for betalingsutsettelse, sletting av renter og sletting av lån. Anonymkode: 78868...412 Edit: Da jeg var student bodde jeg hos foreldrene mine, tok lån fra lånekassen. Sparte pengene i indeksfond og brukte dem som egenkapital da jeg skulle kjøpe bolig. Under studietiden så betaler man ikke renter på lånet. I tillegg til at man får låne pengene uten at det blir stilt noen andre krav enn at man studerer. Nå var jeg selvsagt heldig med at fondene gikk opp i verdi. Så det var litt risiko der. Men man kunne jo ellers hatt pengene i banken om man ønsker mindre risiko. Anonymkode: 78868...412 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 Hvilke andre lån kommer med 36måneders garantert betalingsutsettelse? Ikke bare avdragsfrihet? Hvilke andre lån kommer med en gratis uføreforsikring? Hvilke andre lån blir slettet om du bor i enkelte distrikter? Det er mange andre betingelser som er viktig når det gjelder lån, ikke bare renter... Anonymkode: 65fac...f76 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #7 Skrevet 27. juli 2024 Da jeg hadde studielån bandt jeg renten med jevne mellomrom. Skulle ønske jeg hadde vært like smart med boliglånet. Anonymkode: a6770...b2a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #8 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilke andre lån kommer med 36måneders garantert betalingsutsettelse? Ikke bare avdragsfrihet? Hvilke andre lån kommer med en gratis uføreforsikring? Hvilke andre lån blir slettet om du bor i enkelte distrikter? Det er mange andre betingelser som er viktig når det gjelder lån, ikke bare renter... Anonymkode: 65fac...f76 Alt det der har jo også veldig mange ****, og betingelser knyttet til seg. Desverre veldig mange som føler seg lurt av den "gode" markedsføring studielån får på folkemunnet når de en dag står i en situasjon hvor de trenger alle disse gode lovnadene. Absurd mange studielån som går til innkreving og da er du jo nesten garantert en kjip situasjon med 12,50 % rente. Anonymkode: 13578...2ce
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #9 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da jeg var student bodde jeg hos foreldrene mine, tok lån fra lånekassen. Sparte pengene i indeksfond og brukte dem som egenkapital da jeg skulle kjøpe bolig. Så smart. Kan jeg spørre om du kom på dette selv eller om det var noe foreldrene dine tenkt ut for deg? Jeg var ikke i nærheten så smart da jeg var 18-19 år… Anonymkode: 31a16...203
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så smart. Kan jeg spørre om du kom på dette selv eller om det var noe foreldrene dine tenkt ut for deg? Jeg var ikke i nærheten så smart da jeg var 18-19 år… Anonymkode: 31a16...203 Det var foreldrene mine som både tenkte på det og som maste å meg for at jeg skulle gjøre det. Jeg hadde ikke tenkt på det selv og selv etter de sa jeg skulle gjøre det så måtte de mase for at jeg skulle gidde å søke lån. Jeg skjønte meg ikke på slike ting som 18/19-åring. Anonymkode: 78868...412
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var foreldrene mine som både tenkte på det og som maste å meg for at jeg skulle gjøre det. Jeg hadde ikke tenkt på det selv og selv etter de sa jeg skulle gjøre det så måtte de mase for at jeg skulle gidde å søke lån. Jeg skjønte meg ikke på slike ting som 18/19-åring. Anonymkode: 78868...412 Takk for svar Det var litt godt å høre at det var foreldrene dine, for nå begynte jeg brått å lure på om jeg var veldig, veldig mye dummere enn andre på den alderen Anonymkode: 31a16...203
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #12 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar Det var litt godt å høre at det var foreldrene dine, for nå begynte jeg brått å lure på om jeg var veldig, veldig mye dummere enn andre på den alderen Anonymkode: 31a16...203 Foreldrene mine måtte tvinge meg til å spare i BSU og senere måtte de tvinge meg til å begynne å spare til pensjon 🤣 Anonymkode: 46e64...87e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #13 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Foreldrene mine måtte tvinge meg til å spare i BSU og senere måtte de tvinge meg til å begynne å spare til pensjon 🤣 Anonymkode: 46e64...87e Hehe Du er heldig som har smarte foreldre som maser om ting som er bra for deg. Det er ekte kjærlighet Anonymkode: 31a16...203 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Skrevet 27. juli 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar Det var litt godt å høre at det var foreldrene dine, for nå begynte jeg brått å lure på om jeg var veldig, veldig mye dummere enn andre på den alderen Anonymkode: 31a16...203 Meg du siterte. Tror både du og jeg var som gjennomsnittlige 18/19-åringer. Selv kjente jeg ingen andre som gjorde tilsvarende som meg og bodde hjemme hos foreldrene og sparte studielånet til bolig. Mulig det er annerledes i dag hvor boligprisene og husleien er mye høyere enn da jeg var ung. Anonymkode: 78868...412 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Skrevet 27. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Meg du siterte. Tror både du og jeg var som gjennomsnittlige 18/19-åringer. Selv kjente jeg ingen andre som gjorde tilsvarende som meg og bodde hjemme hos foreldrene og sparte studielånet til bolig. Mulig det er annerledes i dag hvor boligprisene og husleien er mye høyere enn da jeg var ung. Anonymkode: 78868...412 Edit: At foreldre i dag er mer opptatt av å fortelle barna om å spare til bolig enn de var da jeg var ung og at barna i større grad nå kjenner på lommeboka hvor dyrt det er å leie og kjøpe. Anonymkode: 78868...412
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Meg du siterte. Tror både du og jeg var som gjennomsnittlige 18/19-åringer. Selv kjente jeg ingen andre som gjorde tilsvarende som meg og bodde hjemme hos foreldrene og sparte studielånet til bolig. Mulig det er annerledes i dag hvor boligprisene og husleien er mye høyere enn da jeg var ung. Anonymkode: 78868...412 Ja, det er sant. Det er jo faktisk forandret seg veldig siste 15–20 årene. Da jeg var på den alderen flyttet alle hjemmefra, tror faktisk jeg kun kjente en eneste som ble boende hjemme et par år, og dette var Oslo med nærhet til høyskole og universitet så det hadde vært enkelt å bli boende hjemme men det var bare ikke noe man gjorde da. Desto smartere av deg, da Anonymkode: 31a16...203
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #17 Skrevet 27. juli 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er sant. Det er jo faktisk forandret seg veldig siste 15–20 årene. Da jeg var på den alderen flyttet alle hjemmefra, tror faktisk jeg kun kjente en eneste som ble boende hjemme et par år, og dette var Oslo med nærhet til høyskole og universitet så det hadde vært enkelt å bli boende hjemme men det var bare ikke noe man gjorde da. Desto smartere av deg, da Anonymkode: 31a16...203 Meg du sitert. Som sagt tidligere var det foreldrene mine som passet på at jeg sparte til bolig. Så der kan jeg ikke ta æren. Men også det at jeg bodde hjemme hos foreldrene mine var nok ikke helt på eget initiativ fra meg. Hadde du spurt meg som 19 åring hva jeg ønsket så hadde jeg svart at jeg ønsket å flytte ut og bo med venner. Men jeg hadde ingen venner å bo med så endte med å bo hos foreldrene mine som et andrevalg. Jeg var grønn av misunnelse på de som flyttet sammen med venner. Var først senere da jeg skjønte at jeg kunne komme inn på boligmarkedet jeg var fornøyd med å ha bodd hos foreldrene mine og spart opp studielånet og i tillegg spart opp pengene fra deltidsjobb og sommerjobb. Var forresten foreldrene mine som maste på meg om å ta deltidsjobb og sommerjobb også. Som var lurt både økonomisk og fordi det viste seg at jeg likte å jobbe og jeg fikk noen kollegaer jeg ble venner med. Anonymkode: 78868...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå