Gå til innhold

Flyet kansellert, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skulle til en bestemt by på konsert. Vi skal fly t/r. Billettene er kjøpt gjennom et flyselskap, men selve flyvningen skal gjennomføres av et søsterselskap.

Vi har sjekket inn, og er ved gaten. Rett før avgang får vi beskjed om at flyvningen er kansellert grunnet tekniske problem. Det er heller ikke plass på andre flyvninger samme dag, slik at vi rekker konserten. Vi får dermed ikke tilbud om ny flyvning.

Vi snur oss om og tar tog til den byen konserten er i, og får med oss konserten. I ettertid sender vi inn søknad om kompensasjon, slik vi fikk beskjed om på flyplassen. I tillegg sender vi inn søknad om å få refundert utgifter.

I dag fikk jeg svar. Vi har ikke rett på kompensasjon, da flyselskapet ikke kunne noe for at flyet ble kansellert. Vi fikk heller ikke dekket ekstra kostnad ved å måtte bytte transport, men vi fikk penger igjen for billettene på det kansellerte flyet.

Har flyselskapet rett her? Vil i så fall reiseforsikring dekke billettutgiftene på tog? Noen som har tips til hva jeg burde gjøre?

Anonymkode: dec4a...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest issoras

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Så mye kan du kreve i standardkompensasjon:

250 euro for alle flygninger opptil 1500 km

400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km, og for alle øvrige flyvninger på mellom 1500 og 3500 km

600 euro for alle øvrige flygninger

OBS! Retten på kompensasjon gjelder imidlertid ikke dersom innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold og uforutsette sikkerhetstiltak.

Teknisk feil høres ikke akkurat ut som 'uforutsette sikkerhetstiltak". 

Les linken, og klag til selskapet igjen - krev kompensasjon og hvis til forskrift. 

Hvilket selskap er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere valgte selv å ta annen transport i stedet for å vente på neste fly, så der er det ikke noe å hente fra flyselskapet (dvs togbilletten). Kompensasjon for forsinkelse er evt noe annet. Tviler på at reiseforsikring vil hjelpe her heller. At dere har konsertbilletter er jo deres problem. 

Anonymkode: c7dc1...c8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen reiseforsikringer dekker ekstrautgifter. Min dekker alternativ transport og andre ekstra utgifter ved forsinkelse eller kansellering som skyldes f.eks teknisk feil eller vær.

Anonymkode: eaea1...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
issoras skrev (1 time siden):

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Teknisk feil høres ikke akkurat ut som 'uforutsette sikkerhetstiltak". 

Les linken, og klag til selskapet igjen - krev kompensasjon og hvis til forskrift. 

Hvilket selskap er dette? 

Er denne jeg også har lest. Vi fikk den på engelsk av flyselskapet vi kjøptebillettene hos også. Jeg greier ikke å se hvorfor vi ikke har rett på kompensasjon. Har sendt inn på ny nå, så får se hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er denne jeg også har lest. Vi fikk den på engelsk av flyselskapet vi kjøptebillettene hos også. Jeg greier ikke å se hvorfor vi ikke har rett på kompensasjon. Har sendt inn på ny nå, så får se hva de svarer.

Du valgte, ved å ta toget, å selv ta ansvar for reisen. Du skriver at du da fikk tilbakebetalt kostnaden for flybilletten. Hvilken kompensasjon utover dette mener du å ha krav på? EUs standardkompensasjon har mange unntak.

Anonymkode: 58b34...820

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv igjen, og klag eventuelt avslag inn til transportklagenemnda. Flyselskapene prøver alltid å sno seg unna. Ingen flyselskap er best i klassen her, til og med SAS er ekstremt vanskelige.

Jeg har vunnet gjennom flere ganger, både på egne vegne og venner/families vegne, selv i tilfeller flyselskaper har gått ut offentlig og sagt de ikke vil kompensere noen pga kanselleringer skyldes streik (det tok riktignok over et år før pengene var på konto). 

Endret av Stjertmeis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere valgte selv å ta annen transport i stedet for å vente på neste fly, så der er det ikke noe å hente fra flyselskapet (dvs togbilletten). Kompensasjon for forsinkelse er evt noe annet. Tviler på at reiseforsikring vil hjelpe her heller. At dere har konsertbilletter er jo deres problem. 

Vi «måtte” velge alternativ transport, hadde ikke fått med oss konserten uten. Hadde vi fått kompensasjon for forsinkelsen, hadde jeg nok ikke tenkt på å få dekket utgifter ut over det😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det får man beskjed om at man kan også når fly kanseleres. 

Anonymkode: acb35...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Du valgte, ved å ta toget, å selv ta ansvar for reisen. Du skriver at du da fikk tilbakebetalt kostnaden for flybilletten. Hvilken kompensasjon utover dette mener du å ha krav på? EUs standardkompensasjon har mange unntak.

Anonymkode: 58b34...820

Og hvilke unntak er det, som ikke allerede er nevnt i tråden? Hvilke unntak er det du mener favner TS sin situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stjertmeis skrev (55 minutter siden):

Prøv igjen, og klag eventuelt avslag inn til transportklagenemnda. Flyselskapene prøver alltid å sno seg unna. Ingen flyselskap er best i klassen her, til og med SAS er ekstremt vanskelige.

Jeg har vunnet gjennom flere ganger, både på egne vegne og venner/families vegne, selv i tilfeller flyselskaper har gått ut offentlig og sagt de ikke vil kompensere noen pga kanselleringer skyldes streik (det tok riktignok over et år før pengene var på konto). 

Ved streik får man tilbakebetalt billetten men på hvilket grunnlag fikk du kompensasjon? Jeg trodde streik er force majeur. En reiseforsikring ville nok heller dekket det. 

Anonymkode: 393f0...a5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge dere har fått ingen pengene for billetten kan du ikke kreve noe mer. 

Anonymkode: df861...bae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg krevde aldri å få igjen penger for billetten. Jeg søkte om tilbakebetaling for togbillett og kompensasjon for kansellert fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest issoras
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er helt feil, hvorfor komme med slike gale påstander? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg krevde aldri å få igjen penger for billetten. Jeg søkte om tilbakebetaling for togbillett og kompensasjon for kansellert fly. 

Da har de vel betalt deg tilbake fordi det ikke var mulig med omruting, og du allerede hadde reist videre. Men standardkompensasjon skal du ha i tillegg, teknisk feil er ikke force majeure.

Anonymkode: 0083d...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du har rett på nytt fly, eller refundert billett. Du vil også ha rett på overnatting og kost om nytt fly er neste dag. 

Så de har rett i at de ikke skal kompensere togbillett.

Du kan ha rett på standard kompensasjon, forsøk å søke dette i stedet for. Som andre over har påpekt snor de seg unna om du ikke søker på rett grunnlag.

Også verdt å prøve reiseforsikring, men tviler på at det er noe å hente her. 

Anonymkode: 770dd...2ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ved streik får man tilbakebetalt billetten men på hvilket grunnlag fikk du kompensasjon? Jeg trodde streik er force majeur. En reiseforsikring ville nok heller dekket det. 

Det er det flyselskapene vil ha deg til å tro. Streik er i aller høyeste grad et forhold bedriften råder over. Jeg fikk tilbake 3x2 (dvs t/r for 3 personer) for ferietur der alle avganger ble rammet av kanselleringer pga pilotstreik i SAS, og derfor alle avganger ble forsinket pga ombookinger. I tillegg mener jeg å huske at det også ble krevd erstatning for overnatting på hotell pga forsinkelse, taxi etc. Fikk tilbake over 15 000 kroner (1 500 euro) bare i kompensasjon. Kan se om jeg finner avgjørelsen fra transportklagenemnda, om den er offentliggjort. 

(Jeg er jurist, og brukte naturligvis rettskildene godt i klagen). 

Edit: Saksreferesane til avgjørelsen jeg nevnte over er FLYKN-2020-1438.

Endret av Stjertmeis
Tillegg
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiseforsikring :) Min reiseforsikring dekker slike ting

Anonymkode: f6faa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Streik i flyselskapet er ikke force majeur. Streik hos flyplassarbeiderne, som f.eks. flygelederne, teller som force majeure. Det handler om hva flyselskapet selv potensielt kunne forhindret.

Men ja, TS. Her har du sannsynligvis rett på EU261, så søk på det. Jeg fikk det pga. teknisk feil ganske nylig. €400 til å nyte på ferien for en forsinkelse som nesten ikke påvirket meg. Det var digg.

Anonymkode: cfa05...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...