Gå til innhold

Reaksjoner når folk innser at jeg er fra utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Det gjelder nordmenn i aldersgruppe 18-30 og mer vanlig hos jenter enn gutter. Jeg ser ut som en fra Balkan, men jeg er ikke derfra. Når jeg begynner å snakke, blir det klart at jeg er en utlending. Noen ganger kan folks ansiktsuttrykk se ut som om de er redde, overrasket eller misliker meg. Det er slik jeg forstår det, det er kanskje ikke sånn egentlig. Det er derfor jeg skriver her. Noen ganger føler jeg også at de er mer forsiktige på meg. Jeg kan kommunisere veldig godt med en del folk, men det er også en merkelig gruppe av mennesker som oppfører seg på ovennevnte måte. Jeg lurer på hva som er årsaken til dette? Hvorfor ville du oppføre deg slik?

Anonymkode: 31e18...d2d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

What? Du ser balkan ut men er ikke derfra, men er ikke etnisk norsk? Du høres egentlig ut som du overtenker ting. 

Anonymkode: 97096...9c0

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ble det utenkelig å tenke at du oppfører deg ganske rart så det er derfor folk reagerer på deg? 

Eller mener du det kun har med at du er fra et annet land, men ikke fra Balkan? 

😕

Anonymkode: 727db...732

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er du fra, da? Rett ved Balkan?

Anonymkode: 919d5...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer nok kun inni ditt eget hode.

Anonymkode: 079c2...8df

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med, og er venn med, en rekke personer fra alle mulige land og kontinenter. De er bare mennesker som kan være like eller ulike meg, akkurat som norske kan være. Det er uansett alltid kjekt å høre om hvor de kommer fra, hvordan de opplever Norge, og hvordan livet i hjemlandet er. De fleste nordmenn er mest nysgjerrige enn fordomsfulle (håper jeg, i hvert fall min erfarring)

Du høres oversensitiv ut. 

Anonymkode: 9517a...74c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk tror du er fra Balkan og blir overrasket når de innser at du er fra utlandet?

Så folk tror altså Balkan er i Norge? 🤔

Anonymkode: 2991c...c8d

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

What? Du ser balkan ut men er ikke derfra, men er ikke etnisk norsk? Du høres egentlig ut som du overtenker ting. 

Anonymkode: 97096...9c0

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk tror du er fra Balkan og blir overrasket når de innser at du er fra utlandet?

Så folk tror altså Balkan er i Norge? 🤔

Anonymkode: 2991c...c8d

Jeg mente at de fleste tror at jeg kommer fra Balkan selv om kommer ikke derfra. Grunnen jeg sa det var at kanskje folk har forskjellige tanker om forksjellige nasjonaliteter her.

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette skjer nok kun inni ditt eget hode.

Anonymkode: 079c2...8df

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber med, og er venn med, en rekke personer fra alle mulige land og kontinenter. De er bare mennesker som kan være like eller ulike meg, akkurat som norske kan være. Det er uansett alltid kjekt å høre om hvor de kommer fra, hvordan de opplever Norge, og hvordan livet i hjemlandet er. De fleste nordmenn er mest nysgjerrige enn fordomsfulle (håper jeg, i hvert fall min erfarring)

Du høres oversensitiv ut. 

Anonymkode: 9517a...74c

Ja, men det er litt vanskelig å skille ut fra eget subjektivitet og vet ikke hvordan nordmenn tenker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal folk bli overrasket over at du er utlending når du ser ut som om at du er fra Balkan?

Anonymkode: f85dc...29d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal folk bli overrasket over at du er utlending når du ser ut som om at du er fra Balkan?

De fleste i min alder er norskfødt, så kanskje de forventer det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste i min alder er norskfødt, så kanskje de forventer det.

Hæ?

Jeg er fra Balkan, og ser utenlandsk ut, ingen har noen sinne blitt overrasket over at jeg er utlending. Ganske sikker på at dette sitter i hodet ditt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du tyrker? Mange derfra har jo røtter fra balkan, og derfor ser mange ut som om de kunne vært albanere eller bosniere. Men igjen så kan jo noen fra disse landene være såpass lyse og ha et mer sentral-europeisk utseende slik at det ikke er så lett å se at de er utenlandske. Er det noe slik du mener? Har selv møtt et par som jeg ville trodd var norske om det ikke var for navnet.

Anonymkode: ff6dc...eb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er boende bare tenker, som ikke har rot. Du er jo ikke tankeleser, og vet jo ikke hva andre tenker. Det er såpass mye utenlandske folk i Norge, at det er ikke noe folk reagerer på

Anonymkode: c27cc...00d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra balkan, ser ut som jeg er fra balkan, men folk blir overrasket når de får høre jeg ikke er etnisk norsk.

De fleste nordmenn har et godt bilde av de fra balkan - bosniere som kom på 90-tallet og barna deres. Det er hardtarbeidende mennesker som har skapt seg gode liv i norge. Alltid blant de med toppkarakterer i skolen og gode jobber. Så det å bli tolket som å være fra balkan er jo bare positivt.

Anonymkode: 686bc...5dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er fra balkan, ser ut som jeg er fra balkan, men folk blir overrasket når de får høre jeg ikke er etnisk norsk.

De fleste nordmenn har et godt bilde av de fra balkan - bosniere som kom på 90-tallet og barna deres. Det er hardtarbeidende mennesker som har skapt seg gode liv i norge. Alltid blant de med toppkarakterer i skolen og gode jobber. Så det å bli tolket som å være fra balkan er jo bare positivt.

Anonymkode: 686bc...5dc

Jeg er også NORSK-Bosnier. Det er viktig å identifisere seg mest mulig som norsk og ikke bable om hvem som er "utlending" eller ikke etter 30+ år i Norge. 

For det andre, alle vi som er 34 år og eldre er egentlig ikke født i Bosnia. Det heter bare Bosnia nå. Jeg er født i Socijalisticka Federativna Republika Jugoslavia, som ble til av The Boss Man som hette Tito, du har sikkert hørt om han før. 

Da vi faktisk var noe som et land og respektert og fryktet. Nå er vi bare en dass på kartet som man må zoome inn - og det gjelder de andre små-landene også. 

Bosnia har ikke en gang kontroll over eget territorium. Halve landet er styrt av en ekstrem Cetnik Nazi-faen - Milorad som runker hele dagen lang med den nasjonalistiske dritten sin, og den andre halvparten, bosnisk-kroatisk føderasjonen vet heller ikke hvor egen ræv er.

SFRJ med Tito i spissen. Det var et land. Etter det, er det bare dass - fra Kroatia og hele veien ned til Makedonia. 

Anonymkode: b998c...784

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Balkan men ser norsk ut og er født her. Jeg får mange spesielle reaksjoner når mennesker inser at jeg ikke er norsk. Vil absolutt ikke kalle det rasisme. Men folk blir litt piffe og ganske overasket når de har kjent meg 1 til 2 år før de finner ut av dette. Jeg bretter ikke ut alle detaljer om livet mitt til kollegaer, bransje kjente eller tidligere studie kontakter.

Faktisk er det som oftest menn fra arabiske land som spør meg "hvor jeg egentlig er fra" 😅 da de synes tydeligvis ikke jeg ser norsk ut😁

Jeg legger ikke min energi i å ta ting i verste mening. De aller fleste har null problem med min etnisitet og kulturelle bakgrunn. Har opplevd rasisme noen ganger, slikt skjer, men kan ikke helt tro at alle reagerer så negativt som du skal ha det til ts.

Anonymkode: c18c8...189

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er også NORSK-Bosnier. Det er viktig å identifisere seg mest mulig som norsk og ikke bable om hvem som er "utlending" eller ikke etter 30+ år i Norge. 

For det andre, alle vi som er 34 år og eldre er egentlig ikke født i Bosnia. Det heter bare Bosnia nå. Jeg er født i Socijalisticka Federativna Republika Jugoslavia, som ble til av The Boss Man som hette Tito, du har sikkert hørt om han før. 

Da vi faktisk var noe som et land og respektert og fryktet. Nå er vi bare en dass på kartet som man må zoome inn - og det gjelder de andre små-landene også. 

Bosnia har ikke en gang kontroll over eget territorium. Halve landet er styrt av en ekstrem Cetnik Nazi-faen - Milorad som runker hele dagen lang med den nasjonalistiske dritten sin, og den andre halvparten, bosnisk-kroatisk føderasjonen vet heller ikke hvor egen ræv er.

SFRJ med Tito i spissen. Det var et land. Etter det, er det bare dass - fra Kroatia og hele veien ned til Makedonia. 

Anonymkode: b998c...784

Du og dine må ha hatt et godt sugerør inn i det gamle systemet - på bekostning av mange millioner som ble ofre for deres handlinger.

Anonymkode: 52d65...016

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...