AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Skal skifte farge på gang og soverom og vurderer å male listene nede (men sikkert oppe også?) for å få en illusjon av større takhøyde, men også fordi det blir mindre arbeid med maskering på den måten. Har noen her erfaringer med å gjøre det, og ble dere fornøyde? Tar også gjerne imot tips til hvor jeg kan se bilde av det (gjerne med lyse farger), var ikke veldig mye på Google syntes jeg. Anonymkode: 16bcc...cd4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 Har eikelister nede som ser svært like ut som gulvet. Taklistene er samme som veggen. Dersom jeg hadde gått for noe annet enn eikelister nede, vi også disse hatt samme farge som vegg. Alt for å gi inntrykk av høyde i rommet. Personlig liker jeg ikke tre ulike farger som det kan bli med ulike farger på tak, list og vegg. Samt at samme farge på taklist og tak kan "dra ned" taket - samt forsterke kontrasten som oppstår med hvite vinduslister. Men det er meg og min smak 😊 Anonymkode: cb209...487 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 Vi har listefritt mot taket og gulvlister i samme farge som veggen. Ser veldig riktig ut, syns jeg. Gir så lit framtredende lister som mulig, noe som er ålreit ettersom vi ikke har det så høyt under taket. Anonymkode: 252f8...2e2 1
Rosa Dartle Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har listefritt mot taket og gulvlister i samme farge som veggen. Ser veldig riktig ut, syns jeg. Gir så lit framtredende lister som mulig, noe som er ålreit ettersom vi ikke har det så høyt under taket. Anonymkode: 252f8...2e2 Vi har det samme. Ville valgt listene oppe som tak og listene nede som vegg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 Her er taklister malt i takfarge og gulvlister malt i veggfarge. Vi har også samme type hvitfarge på alle andre dørlister og dører men med 40 blank grad. Rommene oppleves som høye og lyse. Har dog ikke samme erfaring med andre farger. Feks hadde vi et grønt soverom med hvitmalt tak og grønnfargen mot det hvite gjorde at opplevelsen av å bo i en boks ble for oss mer markant enn nå som alt er hvitt. Men kanskje det er smak og behag. Gulvet er malt lysegrått, type gammeldags fargestil som var vanlig på 50-60 tallet og passer i dette huset. Hva slags bygg og alder er bygget eller huset ditt? Kan det ha betydning for rom opplevelsen med maling og farge hos dere? Anonymkode: 76e08...069
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er taklister malt i takfarge og gulvlister malt i veggfarge. Vi har også samme type hvitfarge på alle andre dørlister og dører men med 40 blank grad. Rommene oppleves som høye og lyse. Har dog ikke samme erfaring med andre farger. Feks hadde vi et grønt soverom med hvitmalt tak og grønnfargen mot det hvite gjorde at opplevelsen av å bo i en boks ble for oss mer markant enn nå som alt er hvitt. Men kanskje det er smak og behag. Gulvet er malt lysegrått, type gammeldags fargestil som var vanlig på 50-60 tallet og passer i dette huset. Hva slags bygg og alder er bygget eller huset ditt? Kan det ha betydning for rom opplevelsen med maling og farge hos dere? Anonymkode: 76e08...069 Vi bor i leilighet fra 2017. Soverommet har et relativt lite vindu, veggene er mørkeblå, alle lister og tak er hvitt og gulvet er av parkett. Gangen er mørkegrønn med lite naturlig lys, hvite lister oppe og nede og hvitt tak. Kjenner meg igjen i følelsen av å bo i boks og det er det jeg ønsker å få slutt på ved å male. Vil ha det mye lysere 😊 Anonymkode: 16bcc...cd4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 Anbefaler å vente med å male lister til du får sett hvordan rommet ser ut med ny og lysere farge. Det kan hende det er nok til at rommet føles mye større! 😊 Du må uansett maskere, enten rundt listene eller i tak og på gulv, så du sparer ikke noe særlig tid på den jobben. Vanlig veggmaling egner seg heller ikke til gulvlister, kan fort bli skrapet og stygt hvis du dunker borti med f.eks. støvsuger. Maling til lister tåler gjerne mer. Lykke til, tipper det blir bra å få lysnet rommene! 🤩 Anonymkode: 599a0...fb4
jentafralandet Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 Vi har listefritt mot tak og har vegger, tak, lister og vinduskarmer i samme farge (i stue/kjøkken etasjen) fargen er lys. Samme farge på lister, vegg og tak på soverom også. Jeg syns det er penest at gulvlist enten er lik som gulvet eller veggen, liker ikke det skillet som blir med hvite lister.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har listefritt mot taket og gulvlister i samme farge som veggen. Ser veldig riktig ut, syns jeg. Gir så lit framtredende lister som mulig, noe som er ålreit ettersom vi ikke har det så høyt under taket. Anonymkode: 252f8...2e2 Samme her.. Takfargen (som er en svakere variant av veggfargen) går også en cm ned fra taket og på veggen. Ser så mye bedre ut. Hvite tak eksisterer ikke i mitt hus. Anonymkode: ac246...918
Saltwatertaffy Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 Har en veninne som er interiørdesigner som har hjulpet meg mye. Gulvlister i samme farge som vegg og taklister i samme farge som tak er visstnok det optimale, ifølge henne, for å oppnå illusjon om mer takhøyde. Dette følger jeg slavisk i huset mitt og er veldig fornøyd 2
Janina1 Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 Jeg har malt alle mine gulvlister i samme farge som vegger. Taklister er hvite, samme er taket.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 Følger Halvor bakke sitt tips. Taklister, enten samme farge som tak eller vegg. Gulvlister, enten samme som gulv eller vegg, aldri annen farge der! Anonymkode: 1e85a...226
BobbySocks Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Skal skifte farge på gang og soverom og vurderer å male listene nede (men sikkert oppe også?) for å få en illusjon av større takhøyde, men også fordi det blir mindre arbeid med maskering på den måten. Har noen her erfaringer med å gjøre det, og ble dere fornøyde? Tar også gjerne imot tips til hvor jeg kan se bilde av det (gjerne med lyse farger), var ikke veldig mye på Google syntes jeg. Anonymkode: 16bcc...cd4 Malte hele soverommet i en farge. Også listene. Ble knall. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 Samme farge som vegg oppe og nede vil hi illusjon om høyere oppunder taket. Lys farge evnt hvit vil øke følsen av større rom. Setter du opp tapet, spilevegg ol med vertikale striper føles det enda høyere. Legger du striper horisintalt på kortvegger feks om gangen er lang og trang. Vil den føles bredere og mer romslig ut. Mvh interiør konsulent. Anonymkode: af23a...500
Trinity123 Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 Saltwatertaffy skrev (2 timer siden): Har en veninne som er interiørdesigner som har hjulpet meg mye. Gulvlister i samme farge som vegg og taklister i samme farge som tak er visstnok det optimale, ifølge henne, for å oppnå illusjon om mer takhøyde. Dette følger jeg slavisk i huset mitt og er veldig fornøyd Signerer denne👍...og flere av de andre innleggene😊 Er midt i arbeidet med å pusse opp en hytte vi har arvet på Sørlandet...ett lite"furu-helvete" på vegger og tak😰 Tenkte mye før vi satte i gang ang farger etc, og gikk for vegg og gulvlister i samme farge og tak og taklister i samme farge (hvite). KJEMPEFORNØYD!!! Gir en illusjon av høyere under taket og gir en bedre helhet! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå