Alvane Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Jeg prøver å forstå hva som skjedde etter tvungen lønnsnemnd for Akademikerne (min fagforening), men blir ikke helt klok på det. Når ligger vi an til å få etterbetalt lønnsøkningen i 2024? Mener den kom i november/desember i 2023, så det er kanskje det samme i år?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 I fjor mener jeg lønnsøkningen ble etterbetalt i november. Det har vært vanlig der jeg jobber siden det ikke gis generelle tillegg på akademikeravtalen og hele lønnspotten forhandles sentralt om høsten. I år er situasjonen helt annerledes siden vi nå venter på at Rikslønnsnemnda skal avgjøre om Akademikerne får beholde sin egen tariffavtale med staten. Jeg fant en artikkel der det står at avgjørelsen antagelig tidligst vil komme i oktober. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zAgR6O/loennsnemnd-for-akademikerne-avgjoerelse-tidligst-i-oktober Hvis resultatet blir at Akademikernes tariffavtale med staten faller bort antar jeg at det generelle lønnstillegget på 0,75 %, som de på den andre avtalen fikk, blir etterbetalt til oss andre ganske fort. Men uansett vil vel det lokale lønnsoppgjøret trekke litt ut i tid og jeg tar høyde i egen økonomi for at etterbetalingen ikke kommer før til neste år. Anonymkode: 9a160...23b 1
Alvane Skrevet 27. juli 2024 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2024 Skjønner, visste ikke at etterbetalingen kunne utsettes inn i et nytt kalenderår.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 Alvane skrev (3 minutter siden): Skjønner, visste ikke at etterbetalingen kunne utsettes inn i et nytt kalenderår. Det er ikke sikkert den blir det, men jeg tar høyde for at det kan skje selv. Har lagt opp budsjettet mitt ut fra at utbetalingen fra årets lønnsoppgjør kan trekke ut. Når vi har ordinære lokale forhandlinger sender vi i lønnskrav ganske tidlig, mener det er i slutten av august/begynnelsen av september. Og avgjørelsen fra Rikslønnsnemnda ser ut til å komme på et mye senere tidspunkt enn dette. Men det kan jo hende arbeidsgiver starter ordinær prosess med lokale forhandlinger, og tar noen forbehold i forhold til Rikslønnsnemndas avgjørelse. Tipper det kommer mer informasjon når folk er på plass igjen etter ferien. Anonymkode: 9a160...23b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden):ut. Når vi har ordinære lokale forhandlinger sender vi i lønnskrav ganske tidlig, mener det er i slutten av august/begynnelsen av september. Og avgjørelsen fra Rikslønnsnemnda ser ut til å komme på et mye senere tidspunkt enn dette. Men det kan jo hende arbeidsgiver starter ordinær prosess med lokale forhandlinger, og tar noen forbehold i forhold til Rikslønnsnemndas avgjørelse. Tipper det kommer mer informasjon når folk er på plass igjen etter ferien. Anonymkode: 9a160...23b En kan jo ikke kjøre i gang hele forhandlingsapparatet for noe en ikke vet hvordan blir. Hos oss innebærer det flere netter på hotell med folk flydd inn fra hele landet for å gjennomføre. Hvis det da viser seg at en ikke har penger til å få gjennom det en har forhandla frem… Anonymkode: bd5ef...fcc
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 Jeg tar høyde for at utbetaling ikke blir før neste år. Det er ikke sikkert at virkningsdato blir 1. mai heller… Jeg er tillitsvalgt i en Akademikerne-forening, og vi har ikke hørt et kvekk fra arbeidsgiver. Jeg skulle egentlig ønske de kunne sette av en uke i kalenderen til lokale lønnsforhandlinger i slutten av november/begynnelsen av desember, slik at vi kan holde kalendrene våre åpne i tilfelle det blir. Ingen trenger jo bestille overnatting eller flybilletter før det blir bekreftet. Får se om det kommer noen beskjeder etter sommeren - arbeidsgiver vet jo ikke noe mer enn jeg gjør. Jeg vet at noen foreninger samler inn krav som vanlig. Vår forening har relativt få medlemmer, så jeg tenker vi venter til det blir avklart. Det er ikke så vanskelig for meg å ordne det på kortere varsel når jeg har 10 medlemmer vs de foreningene som har flere hundre. Anonymkode: 488c0...8b8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #7 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En kan jo ikke kjøre i gang hele forhandlingsapparatet for noe en ikke vet hvordan blir. Hos oss innebærer det flere netter på hotell med folk flydd inn fra hele landet for å gjennomføre. Hvis det da viser seg at en ikke har penger til å få gjennom det en har forhandla frem… Anonymkode: bd5ef...fcc Hos oss også. Men jeg synes det er lurt å sette av den uka i kalenderen i tilfelle, så kan man avvente bestilling av billetter/hotell til det blir avklart. Kalenderen fylles så fort opp, det er håpløst hvis det kommer på kort varsel. Anonymkode: 488c0...8b8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #8 Skrevet 27. juli 2024 LO må virkelig ha stor tro på at felles avtale igjen skal betale seg voldsomt i fremtidige oppgjør. Med tanke på at de lar folk stå med 0 i 2024, et år utgiftene har økt kraftig for de fleste av oss. Selv hvis de 0,75% blir etterbetalt i desember, blir det så lite at det nesten ikke merkes. Jeg forstår ikke hvordan dette med felles avtale kan fungere igjen, det ligger jo bare an til at noen vil gå til streik nesten uansett i fremtidige forhandlinger. Mikroskopisk sentralt tillegg og mesteparten lokalt er sånt LO normalt ville streiket for. Mens hvis det blir motsatt igjen, med mesteparten sentralt, kommer Unio og Akademikerne til å streike. Jeg har hele tiden tenkt at LO virkelig må ha blitt lovet gull og grønne skoger i fremtiden for å godta lønnsnemnd i årets fadese av et oppgjør. Anonymkode: ea5e7...3c7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #9 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): En kan jo ikke kjøre i gang hele forhandlingsapparatet for noe en ikke vet hvordan blir. Hos oss innebærer det flere netter på hotell med folk flydd inn fra hele landet for å gjennomføre. Hvis det da viser seg at en ikke har penger til å få gjennom det en har forhandla frem… Anonymkode: bd5ef...fcc Jeg er enig i det, men hva med LO medlemmene? Løpet ligger jo klart der, 0,75 % i generelt tillegg og resten til lokale forhandlinger. De kan jo egentlig kjøre vanlig løp. Antar at det er en dyr og dårlig løsning å ikke gjennomføre lokale forhandlinger samlet for alle og at LO medlemmene må vente på avgjørelsen for Akademikerne/Unio. Det er en veldig rar situasjon… Anonymkode: 9a160...23b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 Jeg jobber med dette i statlig sektor. Riksmegleren skal behandle saken i oktober, signalene sier siste del av oktober. Vi håper på å få brev om «størrelsen på penge pott» for oss i november og satser på lokale forhandlinger i slutten av november er. Optimistisk og håper å få det utbetalt på desemberlønn med evt etterbetaling fra virkningsdato. Men det kan fort skje at det ikke kommer før i januar. Vi vet ikke utfallet for verken størrelsen på potten eller virkningsdato enda. Anonymkode: d32f1...e49 1
mmd Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er enig i det, men hva med LO medlemmene? Løpet ligger jo klart der, 0,75 % i generelt tillegg og resten til lokale forhandlinger. De kan jo egentlig kjøre vanlig løp. Antar at det er en dyr og dårlig løsning å ikke gjennomføre lokale forhandlinger samlet for alle og at LO medlemmene må vente på avgjørelsen for Akademikerne/Unio. Det er en veldig rar situasjon… Anonymkode: 9a160...23b Løpet er ikke klart for LO. LOs oppgjør skal også behandles av en lønnsnemnd. 0,75% sentralt og resten til lokalt var statens krav, ikke LO. LO godtok først dette, men flertallet av medlemmene stemte ned resultatet og oppgjøret er nå altså gått videre til lønnsnemd, akkurat som for Akad/Unio. Endret 28. juli 2024 av mmd
mmd Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): LO må virkelig ha stor tro på at felles avtale igjen skal betale seg voldsomt i fremtidige oppgjør. Med tanke på at de lar folk stå med 0 i 2024, et år utgiftene har økt kraftig for de fleste av oss. Selv hvis de 0,75% blir etterbetalt i desember, blir det så lite at det nesten ikke merkes. Jeg forstår ikke hvordan dette med felles avtale kan fungere igjen, det ligger jo bare an til at noen vil gå til streik nesten uansett i fremtidige forhandlinger. Mikroskopisk sentralt tillegg og mesteparten lokalt er sånt LO normalt ville streiket for. Mens hvis det blir motsatt igjen, med mesteparten sentralt, kommer Unio og Akademikerne til å streike. Jeg har hele tiden tenkt at LO virkelig må ha blitt lovet gull og grønne skoger i fremtiden for å godta lønnsnemnd i årets fadese av et oppgjør. Anonymkode: ea5e7...3c7 Det samme gjelder for Akad og unio. De lar også sine medlemmer «stå med 0 i 2024”. LO har ikke godtatt et resultat. Oppgjøret skal behandles av lønnsnemd, akkurat som for Akad/Unio.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): LO må virkelig ha stor tro på at felles avtale igjen skal betale seg voldsomt i fremtidige oppgjør. Med tanke på at de lar folk stå med 0 i 2024, et år utgiftene har økt kraftig for de fleste av oss. Selv hvis de 0,75% blir etterbetalt i desember, blir det så lite at det nesten ikke merkes. Jeg forstår ikke hvordan dette med felles avtale kan fungere igjen, det ligger jo bare an til at noen vil gå til streik nesten uansett i fremtidige forhandlinger. Mikroskopisk sentralt tillegg og mesteparten lokalt er sånt LO normalt ville streiket for. Mens hvis det blir motsatt igjen, med mesteparten sentralt, kommer Unio og Akademikerne til å streike. Jeg har hele tiden tenkt at LO virkelig må ha blitt lovet gull og grønne skoger i fremtiden for å godta lønnsnemnd i årets fadese av et oppgjør. Anonymkode: ea5e7...3c7 Folk vil jo ikke stå med 0% i 2024, rammen for oppgjøret blir neppe endret, og lønnsøkningen vil bli etterbetalt (selv om vi ikke vet virkningsdato, den kan bli senere enn 01.05.24). De fleste vil jo ikke ende på 0,75% heller, de vil få noe i de lokale forhandlingene. Det er vanlig med et generelt tillegg i lokale forhandlinger også, i alle fall når det ikke allerede er gitt et stort sentralt tillegg. Og ja, LO vet det vil lønne seg senere. Men de har ikke klart å kommunisere dette godt nok til medlemmene sine. Kanskje ikke så rart, for hvis de hadde formidlet den fulle sannheten til sine medlemmer, i rene ord (de har bare gjort det fordekt, og uten å si noe om fremtidige år), hadde det ført til opprør blant Unio/Akademikernes medlemmer. LO har nok planer om at de i fremtiden skal gjøre som de har gjort hittil: Høye sentrale tillegg, kronetillegg, lavtlønnstillegg. Hvis dette innføres for alle i staten, ikke bare LO/YS sine medlemmer, vet LO utmerket godt at dette vil gavne deres medlemmer, som vil få en større andel av potten enn Unio/Akademikernes medlemmer. Det berømte «sugerøret» inn i Unio og Akademikernes lønnsmasse. Det er det LO vil ha tilbake, det er deres langsiktige strategi. Derfor har LO svelget denne store kamelen i år (lavt generelt tillegg, stor del av potten til lokal fordeling, prosenttillegg - som går helt imot det de står for), men medlemmene aksepterte ikke det, for de har ikke skjønt den langsiktige planen. Anonymkode: 488c0...8b8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Folk vil jo ikke stå med 0% i 2024, rammen for oppgjøret blir neppe endret, og lønnsøkningen vil bli etterbetalt (selv om vi ikke vet virkningsdato, den kan bli senere enn 01.05.24). De fleste vil jo ikke ende på 0,75% heller, de vil få noe i de lokale forhandlingene. Det er vanlig med et generelt tillegg i lokale forhandlinger også, i alle fall når det ikke allerede er gitt et stort sentralt tillegg. Anonymkode: 488c0...8b8 Regningene må betales i 2024, så vi må klare oss med 0 i tillegg i år. I alle beste fall kommer tillegget i desember, men de fleste regninger for året må betales innen den tid. Hos oss er det sjelden man får noe i lokale oppgjør, potten fordeles på noen få. Kan jo håpe det blir annerledes i år med en litt større lokal pott, men det gjenstår å se. Jeg antar som deg at LOs plan er å få større sentrale tillegg i kommende oppgjør, men det hjelper oss lite i år når utgiftene har økt med flere tusen og lønna har økt med null. Selv har jeg buffer og klarer meg fint, men har kolleger som har tatt opp forbrukslån for første gang i livet for å klare seg frem til en etterbetaling som trolig ikke blir stor. Anonymkode: ea5e7...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Regningene må betales i 2024, så vi må klare oss med 0 i tillegg i år. I alle beste fall kommer tillegget i desember, men de fleste regninger for året må betales innen den tid. Hos oss er det sjelden man får noe i lokale oppgjør, potten fordeles på noen få. Kan jo håpe det blir annerledes i år med en litt større lokal pott, men det gjenstår å se. Jeg antar som deg at LOs plan er å få større sentrale tillegg i kommende oppgjør, men det hjelper oss lite i år når utgiftene har økt med flere tusen og lønna har økt med null. Selv har jeg buffer og klarer meg fint, men har kolleger som har tatt opp forbrukslån for første gang i livet for å klare seg frem til en etterbetaling som trolig ikke blir stor. Anonymkode: ea5e7...3c7 Ja, regningene kommer i år. Jeg skjønner det er annerledes for dere som er vant til å få tilleggene utbetalt i juli eller rundt der. Vi har hatt 100% lokal fordeling i mange år, og utbetalingen kommer vanligvis i november. I fjor kom den i desember. Så vi er «vant til» å vente. Når en stor andel av potten fordeles lokalt vil det neppe bli slik at det kun er noen få som får i lokale forhandlinger. At lønnstrinnene forsvinner gjør det også enklere å fordele bedre mellom medlemmene i lokale forhandlinger. Hvis man er i lønnstrinns-tvangstrøya betyr det at man er nødt til å fordele på noen få, for hver person må få så mye. Man MÅ gi 25 000kr til én person i stedet for 5000kr til fem personer, som et eksempel. Jeg skjønner godt at LOs medlemmer er misfornøyd, det vises jo også godt gjennom at så mange stemte mot resultatet i uravavstemningen. Ledelsen har ikke vært på linje med medlemmene. Selv om jeg forstår hva ledelsen har prøvd på - og som Akademikernemedlem selv er jeg sterkt imot det LO forsøker å få til. Det blir spennende å se hva som skjer i lønnsnemnda i høst… Jeg frykter at LO får det som de vil. De har bedrevet ren fagforeningsknusing, og jeg synes det er oppsiktsvekkende at LOs ledelse har gått ut i så sterke ordelag mot andre forbunds lovlige streik. Jeg tipper dette vil få konsekvenser for samarbeidsklimaet framover. Men hvis LO (og staten) får det som de vil, og det blir én avtale, kan det hende at de ikke blir så fornøyd i årene framover likevel. For det er ikke LO som sitter med kjøttvekta i staten - det er det Akademikerne/Unio som gjør. Resultatet kan bli at LO blir tvunget til å godta prosentttillegg og stor andel av potten til lokal fordeling i år etter år likevel. Hvem vet, dette skal bli spennende. Anonymkode: 488c0...8b8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, regningene kommer i år. Jeg skjønner det er annerledes for dere som er vant til å få tilleggene utbetalt i juli eller rundt der. Vi har hatt 100% lokal fordeling i mange år, og utbetalingen kommer vanligvis i november. I fjor kom den i desember. Så vi er «vant til» å vente. Når en stor andel av potten fordeles lokalt vil det neppe bli slik at det kun er noen få som får i lokale forhandlinger. At lønnstrinnene forsvinner gjør det også enklere å fordele bedre mellom medlemmene i lokale forhandlinger. Hvis man er i lønnstrinns-tvangstrøya betyr det at man er nødt til å fordele på noen få, for hver person må få så mye. Man MÅ gi 25 000kr til én person i stedet for 5000kr til fem personer, som et eksempel. Anonymkode: 488c0...8b8 Ja, det er kanskje enklere når man pleier å få oppgjøret sent så det ikke er så lenge siden sist. Kanskje like greit det heller kommer sent på året som et slags forskudd på neste år isteden, da blir det også forutsigbart hva man kan budsjettere med. Og ender kanskje med under 4000 kroner som skal etterbetales. Men det med lønnstrinn tror også jeg kan være en fordel å bli kvitt. Men jeg skulle ønske det lå en føring om at alle må få noe, når det sentrale tillegget blir så lite. Anonymkode: ea5e7...3c7
mmd Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, regningene kommer i år. Jeg skjønner det er annerledes for dere som er vant til å få tilleggene utbetalt i juli eller rundt der. Vi har hatt 100% lokal fordeling i mange år, og utbetalingen kommer vanligvis i november. I fjor kom den i desember. Så vi er «vant til» å vente. Når en stor andel av potten fordeles lokalt vil det neppe bli slik at det kun er noen få som får i lokale forhandlinger. At lønnstrinnene forsvinner gjør det også enklere å fordele bedre mellom medlemmene i lokale forhandlinger. Hvis man er i lønnstrinns-tvangstrøya betyr det at man er nødt til å fordele på noen få, for hver person må få så mye. Man MÅ gi 25 000kr til én person i stedet for 5000kr til fem personer, som et eksempel. Jeg skjønner godt at LOs medlemmer er misfornøyd, det vises jo også godt gjennom at så mange stemte mot resultatet i uravavstemningen. Ledelsen har ikke vært på linje med medlemmene. Selv om jeg forstår hva ledelsen har prøvd på - og som Akademikernemedlem selv er jeg sterkt imot det LO forsøker å få til. Det blir spennende å se hva som skjer i lønnsnemnda i høst… Jeg frykter at LO får det som de vil. De har bedrevet ren fagforeningsknusing, og jeg synes det er oppsiktsvekkende at LOs ledelse har gått ut i så sterke ordelag mot andre forbunds lovlige streik. Jeg tipper dette vil få konsekvenser for samarbeidsklimaet framover. Men hvis LO (og staten) får det som de vil, og det blir én avtale, kan det hende at de ikke blir så fornøyd i årene framover likevel. For det er ikke LO som sitter med kjøttvekta i staten - det er det Akademikerne/Unio som gjør. Resultatet kan bli at LO blir tvunget til å godta prosentttillegg og stor andel av potten til lokal fordeling i år etter år likevel. Hvem vet, dette skal bli spennende. Anonymkode: 488c0...8b8 Lønnstrinn er et effektivt virkemiddel for å gi sentrale justeringer og sikre lønnsutvikling til alle. Fungerer også knallbra for å vedlikeholde lokale særavtaler om f.eks. vakttillegg og, siden lønnstrinna har økt i verdi hvert år, i motsetning til oppgitte kronebeløp. i lokale forhandlinger er det høyst variabelt hvor mye de brukes. Hos oss har vi ikke gitt lønnsopprykk i hele lønnstrinn på mange år. Det er altså fullt mulig å gi fem stk 5000 hver, som i ditt eksempel. Kjøttvekta: det forutsetter at vi fortsetter som i dag om resultatet blir fire likelydende avtaler (som staten vil) er bildet annerledes: https://www.akademikerne.no/2023/akademikerne-er-storste-hovedsammenslutning-i-staten Det er ikke gitt at unio/akad vil holde sammen for evig. Det f.eks. er stor uenighet innad i unio Forskerforbundet var tidligere en del av Akademikerne, men de meldte seg ut pga uenighet om lønnspolitikk. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 mmd skrev (3 timer siden): Lønnstrinn er et effektivt virkemiddel for å gi sentrale justeringer og sikre lønnsutvikling til alle. Fungerer også knallbra for å vedlikeholde lokale særavtaler om f.eks. vakttillegg og, siden lønnstrinna har økt i verdi hvert år, i motsetning til oppgitte kronebeløp. i lokale forhandlinger er det høyst variabelt hvor mye de brukes. Hos oss har vi ikke gitt lønnsopprykk i hele lønnstrinn på mange år. Det er altså fullt mulig å gi fem stk 5000 hver, som i ditt eksempel. Kjøttvekta: det forutsetter at vi fortsetter som i dag om resultatet blir fire likelydende avtaler (som staten vil) er bildet annerledes: https://www.akademikerne.no/2023/akademikerne-er-storste-hovedsammenslutning-i-staten Det er ikke gitt at unio/akad vil holde sammen for evig. Det f.eks. er stor uenighet innad i unio Forskerforbundet var tidligere en del av Akademikerne, men de meldte seg ut pga uenighet om lønnspolitikk. Prosentvis økning fungerer også helt fint for å sikre lønnsutvikling til alle. I min virksomhet har de forbundene som har brukt lønnstrinn delt ut det i lokale forhandlinger, det var også tilfellet i virksomheten jeg jobbet i før. Det er gode grunner til at det er slutt med lønnstrinn, som jeg nevnte tidligere. Det er ikke gitt at Unio og Akademikerne vil holde sammen for evig, men etter denne runden tviler jeg på at noen av dem vil slå seg sammen med LO, for å si det sånn. Unios forbund har sett at politikken som ble ført da de var på samme avtale som LO og YS førte til en dårlig lønnsutvikling, det var derfor de gikk over på Akademikernes avtale for to år siden. Hvis det blir fire likelydende avtaler, og man fortsetter i LO-sporet slik LO håper, vil dette bare fortsette. Jeg vet det ikke er enighet innad i Unio, jeg har snakket med kolleger (tillitsvalgte) som var veldig skeptiske for to år siden. Mitt inntrykk var at deres bekymringer ble vesentlig mindre etter å ha forhandlet lønn et par ganger på ny avtale. Jeg ser også i diverse kommentarfelt at det er noen som av politiske årsaker er veldig mot Unio/Akademikernes lønnspolitikk, og så er det også noen som har kjøpt LOs feilinformasjon slik at de ikke har forstått hvordan avtalen egentlig fungerer. Jeg vet ikke hvordan fortsettelsen vil bli, jeg er veldig spent. Men jeg tror som sagt LO har brent noen broer, og at de også har et problem med tilliten blant egne medlemmer. Staten har problemer med å rekruttere og beholde høyt kvalifisert arbeidskraft, og når man ser på lønna, skjønner man hvorfor. Dette er et samfunnsproblem, for staten trenger dyktige folk, ikke bare dem som er får dårlige til å få seg jobb andre steder slik at de må ta til takke med statens lønn. Det er også verdt å merke seg at to store fordeler ved å være statsansatt, som tidligere ble brukt som argumenter for å holde lønna nede, ikke er særlig attraktive lenger: 1) God pensjon (pensjonsordningen er rasert, 7% opptjening i det private vil være mer gunstig hvis man forvalter pengene riktig), 2) Lån i SPK (ikke like gunstig som det var, nå kan man få «billige» lån i vanlige banker også). Anonymkode: 488c0...8b8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 *for dårlige til å få seg jobb andre steder Anonymkode: 488c0...8b8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 21.01): Jeg er tillitsvalgt i en Akademikerne-forening, og vi har ikke hørt et kvekk fra arbeidsgiver. Jeg skulle egentlig ønske de kunne sette av en uke i kalenderen til lokale lønnsforhandlinger i slutten av november/begynnelsen av desember, slik at vi kan holde kalendrene våre åpne i tilfelle det blir. Hei, arbeidsgiver ble instruert følgende av statens personaldirektør i personalmelding 3: «I hovedtariffoppgjøret i staten 2024 er det per i dag mye som er uavklart. Virksomhetene trenger, som en følge av dette, ikke starte med forberedelsene til gjennomføringen av de lokale forhandlingene før det kommer nærmere avklaringer.» https://lovdata.no/dokument/SPHPM/pm-2024-03 Anonymkode: 74ad5...6fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå