Gå til innhold

Kontant reaksjon på kommando. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, har tenkt å "perfeksjonere" dekk kommandoen på frøkna mi (=unghund, så det er sagt) , først og fremst for å unngå evt. tjuvreis på jakt, men kjekt ellers også. Hun legger seg ned når jeg sier "dekk!", men ikke med en gang...tar seg gjerne god tid. I en jaktsit. ønsker jeg helst at hun skal reagere kontant og raskt.

Har noen tips for hva jeg kan gjøre for å få en kjappere reaksjon?

Julie

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å trene med klikker? Uten at jeg har erfaring med det selv virker det som en effektiv treningsmetode hvor responsen blir belønnet på en så tydelig måte at hunden ikke ser noen grunn til å nøle.

Skrevet

Leke den inn? Gire hunden og gi dekksignal. Ofte gir det utslag i raskere dekk.

Skrevet

Bruker klikker, og det har hjulpet en del. Har nettopp vært ute og hatt ei økt på jordene her. Gikk brukbart/greit, må selvf. terpe/trene mye mere. Hun har også en tendens til å komme inn til meg, for så legge seg (hvis jeg sier "dekk!" når hun er 20 m unna) ned. Men frøkna er lærevillig så jeg har tro på at det går seg til etterhvert :)

Julie

Gjest camillo
Skrevet

Hvordan trener du nå, da?

Prøver du å KUN belønne de raske utførelsene (som du er 100% fornøyd med)?

Skrevet

Jepp. Allierte meg med ei venninne (som også er hundeeier) i helga. Startet forsiktig ved at jeg gikk noen m unna og ga kommando, mens hun stod igjen og hindret henne i å løpe inn og var raus med ros de gangen hun la seg kontant ned (noe hun skjønte relativt kjapt). Etterhvert økte vi avstanden litt for litt, med hell :) Skal fortsette til uka.

Julie

Skrevet

Det høres ikke ut som belønningen er god nok. Har du en knall belønning (eller et ubehag hunden for all del vil unngå- alt ettersom hvordan du ønsker å trene...), så vil hunden jobbe raskere for å få tak i belønningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...