Gå til innhold

Hund - passer det for oss? Ingen erfaring med hund fra før.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes ikke du skal lene deg på barna i det hele tatt om dere får hund. Hund er voksnes ansvar, så gå ut ifra at dere bare er dere to. Barn skal ikke måtte være ansvarlig for en hund alene på tur, f.eks. Det er så mye fælt som kan skje. Den kan bli påkjørt, den kan slite seg løs, den kan bli angrepet eller angripe andre hunder eller dyr, fremmede kan kjefte på barna (det er mange som er redd hund) og mye rart kan skje som et barn ikke skal være nødt til å håndtere.

Anonymkode: a182d...6f3

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er vår hund voksen og relativt rolig. Men han trenger fortsatt minst 3 turer om dagen, og er veldig avhengig av sosial kontakt/flokken sin. Så vi etterlater han svært sjeldent alene hjemme utenom jobb/skole. En av oss stikker ofte hjemom i lunsjen også. Og vi går alltid en god tur med hunden på morgenen.

Blir litt som å planlegge rundt å ha et barnehagebarn på et vis. Behovene til hunden kommer først.

Årene med valp og ‘tenårings’hund er relativt intense. Da kreves det mye mer av eiere, når hunden skal sosialiseres og trenes gjennom mange lopper i blodet, biting, ugang og uhell.

En bør ha jobb hvor en kan jobbe hjemmefra endel, eller ta valpen med på jobb - eller aller helst også bruke en sommerferie på å ta imot valpen og få den trygg i familien.

En ny valp kan ikke forlates alene, ikke en hel arbeidsdag. Det må trenes på, etter at valpen har blitt trygg nytt hjem og på den nye flokken sin.

Anonymkode: c8994...7c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange her inne har et litt overdrevent syn på hvor perfekt alt må ligge til rette før man skaffer seg hund😅

Jeg la ikke så mye forarbeid i det før jeg valgte å få barn engang😄 

Veien blir faktisk ofte til litt mens man går, og det går fint.

Vi skaffet oss hund fordi vi ønsket oss hund og fordi vi så at spesielt det ene barnet vårt kom til å ha et stort utbytte av å ha hund.

Vi valgte nøye ut en rase som realistisk kunne passe oss, og sørget for å ha hundepass i nærmeste familie. Ja, og så ventet vi til ungene var ganske store og selvgående.

Om vi synes det er gøy å gå tur i regnet med hund med diaré? Ikke i det hele tatt.

Om vi liker lukta av våt hund? Kan ikke fordra den!

Om vi er spesielt fornøyde med å bli vekket på natta? Nope!

Men så er det litt med disse kjipe tingene som når man har barn, da. Vi er glade i hunden og vil at den skal ha det bra, så da er det liksom ikke krise heller.

Jeg likte ikke nattevåk med ungene heller, og stod ikke akkurat å jublet mens jeg vasket opp spy eller skiftet på sengen fordi de hadde tisset seg ut midt på natten.

Men det ble verdt det fordi jeg elsket dem♥️

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for noen svar dere får… 

Jeg er 100% alenemor og fikk hund (dvergpuddel) da barna var 4 og 9 år. 
9 åringen måtte gå en liten runde hver dag etter skole og hn vokste veldig med oppgaven.  
Var kun positivt for oss alle! 
men vil anbefale en liten størrelse så også barna kan hjelpe til med å gå. 
Det er dessuten lettere å få noen til å passe en liten hund, og det er lettere å ta den med på alt det dere skal og gjør! 
Hvis dere skal på cupper i helgen er det fx letter å ta den med både i bilen og på hotell enn en større rase. 
Det er mye jobb med hund, men det blir jo en del av hverdagen som man tilpasser seg. 
Jeg tenker det høres veldig hyggelig ut at dere får hund. 
Og barna har veldig godt av å lære om dyrehold, stell, pelspleie og omsorg. 

Anonymkode: 3e53f...d1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeonoraDorothea skrev (7 minutter siden):

Jeg synes mange her inne har et litt overdrevent syn på hvor perfekt alt må ligge til rette før man skaffer seg hund😅

Jeg la ikke så mye forarbeid i det før jeg valgte å få barn engang😄 

Veien blir faktisk ofte til litt mens man går, og det går fint.

Vi skaffet oss hund fordi vi ønsket oss hund og fordi vi så at spesielt det ene barnet vårt kom til å ha et stort utbytte av å ha hund.

Vi valgte nøye ut en rase som realistisk kunne passe oss, og sørget for å ha hundepass i nærmeste familie. Ja, og så ventet vi til ungene var ganske store og selvgående.

Om vi synes det er gøy å gå tur i regnet med hund med diaré? Ikke i det hele tatt.

Om vi liker lukta av våt hund? Kan ikke fordra den!

Om vi er spesielt fornøyde med å bli vekket på natta? Nope!

Men så er det litt med disse kjipe tingene som når man har barn, da. Vi er glade i hunden og vil at den skal ha det bra, så da er det liksom ikke krise heller.

Jeg likte ikke nattevåk med ungene heller, og stod ikke akkurat å jublet mens jeg vasket opp spy eller skiftet på sengen fordi de hadde tisset seg ut midt på natten.

Men det ble verdt det fordi jeg elsket dem♥️

Og det er flott. Jeg blir også lei iblant, selv om jeg ikke har barn, men jeg setter alltid hundenes behov først. De får dekt alle behovene sine selv når jeg er syk med feber og knapt klarer å ta på meg klær. Men, ikke alle klarer å bane en vei gjennom alt det kjipe. Mange ender opp med å forsømme hunden til en viss grad. Man tenker "uff, jeg har så mye å gjøre nå, og den ene ungen er syk, så det går sikkert greit at jeg dropper en tur i dag", også skjer dette oftere og oftere, og til slutt får hunden bare tisseturer utenfor, istedenfor 3 ordentlige turer hver dag.

Det er ikke uten grunn at forskere ser at mange av hundene i Norge er deprimerte.

Ts burde fått låne en hund først og kjenne på hvordan det er å gå tur tidlig hver eneste morgen, rett etter jobb, og igjen på kvelden. Det kan høres flott ut, men det er ikke overkommelig for alle. 

Anonymkode: 7f83e...117

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes dere skal låne en hund først, og se hvordan det går, og hvordan det føles :)

Anonymkode: d9379...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei , vi er en familie på fire, barna er 8 og 12 år. Bor i hus med hage , jobber 08-16 hver dag begge to. Barna kommer hjem fra skolen kl 14 om dagene. Vi er en aktiv familie som er glad i å gå tur. Men vi er også en del opptatt i helgene med cuper, begge barna spiller håndball. Vi reiser bort i to uker hver sommer of Vi har ingen hundepassere blant venner og familie da de er opptatt selv, liker ikke hunder, ansvar osv. Bortsett fra to uker på sommeren så er vi mye hjemme. Reiser ikke bort i andre ferier. Synes dere at det høres ut som en hund passer godt inn i familien? Bør barna være hjemme alene med hunden før vi kommer hjem om dagene? Er det veldig dyrt å få hundepass / kennel? Noen som er i lignende situasjon og som har angret på hund? 

Blir veldig takknemlig for svar 🐕🩷

Anonymkode: 69f17...5ba

Om barna kommer hjem klokka 14:00 spiller ikke noe rolle da de er for unge til å ha ansvar alene for hun. Og i valpeperioden så kan dere ikke være borte en full dag slik som du skisserer.

Anonymkode: 8f8c0...e0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud så strenge folk er her da. Jeg synes det høres ut som en hund passer godt inn hos dere. Kanskje ikke den mest aktive, men en turkamerat burde gå helt fint

Anonymkode: 82a1c...3e1

Og hvem tenker du skal ha ansvar for hunden i valgperioden når de er på jobb fra 08:00 til 16:00?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud for noen svar dere får… 

Jeg er 100% alenemor og fikk hund (dvergpuddel) da barna var 4 og 9 år. 
9 åringen måtte gå en liten runde hver dag etter skole og hn vokste veldig med oppgaven.  
Var kun positivt for oss alle! 
men vil anbefale en liten størrelse så også barna kan hjelpe til med å gå. 
Det er dessuten lettere å få noen til å passe en liten hund, og det er lettere å ta den med på alt det dere skal og gjør! 
Hvis dere skal på cupper i helgen er det fx letter å ta den med både i bilen og på hotell enn en større rase. 
Det er mye jobb med hund, men det blir jo en del av hverdagen som man tilpasser seg. 
Jeg tenker det høres veldig hyggelig ut at dere får hund. 
Og barna har veldig godt av å lære om dyrehold, stell, pelspleie og omsorg. 

Anonymkode: 3e53f...d1e

Så belaga deg med andre ord på at et barn skulle være med å ta ansvar for hunden? Å ja når du lar ni åringen ha ansvaret for hunden alene mens du er på jobb så bryter du loven.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pass-pa-kjaledyret-ditt-i-ferien/id2922444/

«Dyrevelferdsloven slår fast at barn under 16 år ikke kan ha et selvstendig ansvar for dyr. Det betyr at det er foreldrene som har overordnet ansvar for å sikre at dyret får den oppfølging det har behov for»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Så belaga deg med andre ord på at et barn skulle være med å ta ansvar for hunden? Å ja når du lar ni åringen ha ansvaret for hunden alene mens du er på jobb så bryter du loven.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pass-pa-kjaledyret-ditt-i-ferien/id2922444/

«Dyrevelferdsloven slår fast at barn under 16 år ikke kan ha et selvstendig ansvar for dyr. Det betyr at det er foreldrene som har overordnet ansvar for å sikre at dyret får den oppfølging det har behov for»

at et barn går en runde med hunden er ikke det samme som at barnet har selvstendig ansvar. Foreldrene har alltid ansvaret, at barnet får enkelte oppgaver endrer ikke på det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (2 minutter siden):

at et barn går en runde med hunden er ikke det samme som at barnet har selvstendig ansvar. Foreldrene har alltid ansvaret, at barnet får enkelte oppgaver endrer ikke på det. 

At barnet er hjemme alene med hunden og går en tur med hunden når ingen voksne er i nærheten er å ha et selvstendig ansvar for den situasjonen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

At barnet er hjemme alene med hunden og går en tur med hunden når ingen voksne er i nærheten er å ha et selvstendig ansvar for den situasjonen.

Staten har heldigvis ikke noe de skulle sagt i slike tilfeller, enten de lager tullelover som sier så eller ei. 

Anonymkode: d3083...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det som menes med den loven. Barn skal ikke ha ansvar alene, når foreldre er bortreist, eller i form av at ei jente på 11 år skal passe naboens katt mens han er borte. Naboen kan forøvrig avtale med nabofamilien at de har ansvaret for å passe katten, og så dender de 11-åringen sin bort for å se etter katten (men foreldrene har fortsatt det overordnede ansvaret). 

Tolker man loven som du gjør, kan jo ikke barn under 16 være alene med dyr noen sinne. En 14-åring kan ikke komme hjem til hunden eller katten før foreldrene har kommet hjem. Det kan de jo selvsagt. Men de voksne har ansvar for dyret og dets velferd, og skal selvsagt ikke sende et barn som er for ung og til det ut med hunden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gliffy skrev (1 time siden):

Det er ikke det som menes med den loven. Barn skal ikke ha ansvar alene, når foreldre er bortreist, eller i form av at ei jente på 11 år skal passe naboens katt mens han er borte. Naboen kan forøvrig avtale med nabofamilien at de har ansvaret for å passe katten, og så dender de 11-åringen sin bort for å se etter katten (men foreldrene har fortsatt det overordnede ansvaret). 

Tolker man loven som du gjør, kan jo ikke barn under 16 være alene med dyr noen sinne. En 14-åring kan ikke komme hjem til hunden eller katten før foreldrene har kommet hjem. Det kan de jo selvsagt. Men de voksne har ansvar for dyret og dets velferd, og skal selvsagt ikke sende et barn som er for ung og til det ut med hunden. 

En niåring skal ikke ha eneansvar på tur med en hund.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En niåring skal ikke ha eneansvar på tur med en hund.

Ingen under 16 skal ha eneansvar på tur med hund. Selv om det hadde vært lovlig så er det en utrolig stygg situasjon å sette barn i, det kan skje så utrolig mye som et barn ikke har noen forutsetning for å takle. Hva om hunden sliter seg og blir påkjørt? Hva om den blir angrepet av en løs hund? Er dette virkelig noe du vil at barnet ditt skal være vitne til, og potensielt prøve å ordne opp i? Loven er ikke der for moro skyld, den er der for å beskytte både barn og hund.

Anonymkode: 0145a...4bd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ingen under 16 skal ha eneansvar på tur med hund. Selv om det hadde vært lovlig så er det en utrolig stygg situasjon å sette barn i, det kan skje så utrolig mye som et barn ikke har noen forutsetning for å takle. Hva om hunden sliter seg og blir påkjørt? Hva om den blir angrepet av en løs hund? Er dette virkelig noe du vil at barnet ditt skal være vitne til, og potensielt prøve å ordne opp i? Loven er ikke der for moro skyld, den er der for å beskytte både barn og hund.

Anonymkode: 0145a...4bd

Mener du virkelig at ingen under 16 kan gå tur med en hund? Det er jo ikke det samme som å ha eneansvar for dyret? Hva med en ridetur på hest? 

Anonymkode: 0cdc4...9b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg anbefaler dere til ikke å skaffe hund. Det er ekstremt mye arbeid og stort ansvar. Jeg har hatt både stor og liten hund og skal aldri ha hund igjen. Og jeg hadde ikke barn en gang. Og så kan dere være uheldig å få en hund som aldri er stille eller har andre adferdsproblemer. Nei hold dere unna 

Anonymkode: 35734...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener du virkelig at ingen under 16 kan gå tur med en hund? Det er jo ikke det samme som å ha eneansvar for dyret? Hva med en ridetur på hest? 

Anonymkode: 0cdc4...9b6

Hva vi mener er irrelevant, dette er loven. Selvsagt er det eneansvar å gå tur med hund, det finnes vel knapt noen situasjoner som er mer beskrivende for hva eneansvar vil si.

Anonymkode: 0c52a...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere er glad i hund og ønsker å prioritere tid sammen med hunden så høres det ut som en hund vil passe fint sammen med dere. Supert for barn å vokse opp med hund. De fleste barnefamilier er en del opptatt i helger med cuper osv, så hvis det gjør at man ikke kan ha hund kan jo de færreste ha det, tenker jeg. Ville sjekket på Finn.no eller andre hundepasser-apper for pass de to ukene dere er borte. Mange fine hundemennesker der ute som av forskjellige årsaker ikke kan ha egen hun, men som gjerne passer i kortere perioder😃

Anonymkode: ba28e...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg anbefaler dere til ikke å skaffe hund. Det er ekstremt mye arbeid og stort ansvar. Jeg har hatt både stor og liten hund og skal aldri ha hund igjen. Og jeg hadde ikke barn en gang. Og så kan dere være uheldig å få en hund som aldri er stille eller har andre adferdsproblemer. Nei hold dere unna 

Anonymkode: 35734...125

Det finnes alltid mennesker som er lite villig til å bruke tiden sin på noe som faktisk krever jobb. Tror trådstarter selv må finne ut om det er tid og lyst til dette i deres hverdag. Vi har tre barn selv,  alle yngre en trådstarter sine. Vi hadde en hund som døde for et par år siden men valgte å kjøpe ny etter dette. Hund er helt herlig, og det høres ut som en aktiv familie hvor en hund vil trives godt. Pass på å gjøre skikkelig research i forhold til hunderase som passer deres livsstil og behov!

Anonymkode: ba28e...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...