Gå til innhold

Hund - passer det for oss? Ingen erfaring med hund fra før.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei , vi er en familie på fire, barna er 8 og 12 år. Bor i hus med hage , jobber 08-16 hver dag begge to. Barna kommer hjem fra skolen kl 14 om dagene. Vi er en aktiv familie som er glad i å gå tur. Men vi er også en del opptatt i helgene med cuper, begge barna spiller håndball. Vi reiser bort i to uker hver sommer of Vi har ingen hundepassere blant venner og familie da de er opptatt selv, liker ikke hunder, ansvar osv. Bortsett fra to uker på sommeren så er vi mye hjemme. Reiser ikke bort i andre ferier. Synes dere at det høres ut som en hund passer godt inn i familien? Bør barna være hjemme alene med hunden før vi kommer hjem om dagene? Er det veldig dyrt å få hundepass / kennel? Noen som er i lignende situasjon og som har angret på hund? 

Blir veldig takknemlig for svar 🐕🩷

Anonymkode: 69f17...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor vil dere ha hund? Hvilken type aktiviteter ønsker dere å drive med sammen med hunden? "Tur" er ikke et godt nok svar. De fleste hunder må også stimuleres mentalt for å ha det bra, så dere bør minimum ha interesse for et par typer hundesport.

Anonymkode: 0145a...4bd

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er dyrt med kennel, spesielt i høysesongen. Nærmeste kennel det ville vært aktuelt å plassere min på, tar 800 ish kroner per påbegynte døgn. Det blir en del penger for 14/16 dager, og man må bestille ekstremt tidlig for å få plass. 

Ellers enig med den over. Hva gjør at dere vil ha hund? Hva slags liv kan dere tilby hunden? 

Anonymkode: 69b2b...f6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piperen

Jeg er fristene å si at jeg tror jeg hadde ventet. Det som dere vokse burde i så fall gjøre er å sette dere ned å finne ut noen viktige ting:

Hvor mye tid har dere til hunden egentlig?'

Hva kan dere tilby?'

Hva er viktigst for dere?

Hvordan ser dere for dere en hverdag med hund?

Jeg tror det er bedre at dere hadde sjekket om å være deltidshjem for en hund, dvs dere deler på en hund, men det er da sånn at dere bør finne noen som har det samme opplegget med hund sånn at det ikke blir for stor variasjon ( da på en negativ måte) for hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare nevne at på Finn kan du få hundepass som trolig er langt billigere enn det som nevnes over her. Jeg fant verdens beste hundepassere til min der inne da jeg hadde hund og det ser ut til å være mange dyrekjære mennesker som gjerne passer der inne. Kommer kanskje litt an på rasen, og at dere har en hund som er relativt enkel å passe - men i de fleste tilfeller tror jeg det går fint å finne hundepass der inne :) 

Hund tar veldig mye tid, men jeg er ikke enig i at dere må interessere dere for minst 2 hundesporter. Om dere velger en veldig energisk rase så er det klart det krever veldig mye, men som familiehund er det mange som har hund som lever gode liv uten at de holder på med hundesport og diverse. Får hunden være med der dere er, og ikke blir mye alene og slikt så er i hvert fall min erfaring at mange hunder lever et godt liv med det. Såklart må de få trimmen sin, og mentalstimuli også,  men dette har dere sikkert tenkt over. Hundekurs er å anbefale om det eventuelt blir hund på dere, har gått på flere selv og lærer noe nytt og nyttig hver eneste gang :) 

Anonymkode: 8c5c4...7c9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hund krever mye tid i hverdagen og de mistrives med å være alene (men mange takler ved gradvis tilvenning å være alene en arbeidsdag, men også langt ifra alle det).

Har dere faktisk mye tid og overskudd i hverdagen til hund? Og en alternativ plan om hunden faktisk ikke takler å være hjemme en arbeidsdag i strekk? 

Å oppdra en valp/unghund er også veldig krevende. 

Anonymkode: 2a21a...0ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Andre her har nevnt et par gode ting man må tenke på. 

I tillegg bør dere også tenke; hva om hunden vi får, ikke er en god familiehund? Hva om den ikke er enkel å gå tur med (utagerer på folk eller andre hunder, stresser og trekker når den ser katter), som betyr at barna ikke kan trå til på det området? Hva om den utvikler separasjonsangst? Hva om den har anlegg for ressursforsvar av mat, plass, leker og/eller person? Hva om den synes fremmede barn er skumle, og dere kan derfor ikke ta den med på cup i helgene, eller la ungene ta med venner hjem etter skolen? 

Hva om hunden ikke har genetisk disposisjon til å vokse seg til en rolig, trygg og pålitelig familiehund, for det er det langt i fra alle hunder som har. 

Da blir hverdagen fort utrolig slitsom, fordi man må begrense og tilpasse hverdagen ut i fra hunden. Man må finne rett hjelp, man må trene, man må tilegne seg masse ny informasjon om hund og hundetrening man aldri hadde trengt om man får en valp som har anlegg for å gli perfekt inn i en familie og tåler alt.

Rundt 50% angrer på hundekjøp, ofte fordi det ble mer jobb enn de så for seg. Verst er det for familier som ønsket seg en trygg familiehund, men som fikk en hund som helst burde bo i et rolig, barnløs hjem for å kunne fungere godt.

Man bør virkelig være forberedt på at ting ikke går knirkefritt, for det gjør det ofte ikke. 

Anonymkode: 7f83e...117

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis svaret deres ikke er et rungende "JA!" til å få hund, så bør det være et nei. Hund er mye kos, men også enormt mye jobb, og du vet ikke alltid hva slags hund du får.

Hvis dere tenker på tid, energi og det praktiske - hadde dere vært klare for å få ny baby nå? For det er omtrent samme følelsen å få valp i hus. Ukesvis med opp flere ganger om natta og hver time på dagtid for å tisse, mange timer i uka med trening for å få øvd inn grunnleggende lydighet, måneder med trening før valpen kan være alene mens dere er på skole/jobb, og første året med en liten dinosaur som biter på alt (inkludert hender, tær og neser) med sylskarpe tenner som klør. Og rundt året kommer unghund-perioden der de blir kjønnsmodne og "glemmer" alt dere har jobbet med i periode fordi hormonene tar fullstendig over.

Er dere voksne klare for å gå tur flere ganger om dagen, uansett årstid og vær? Har dere økonomien til utstyr, mat, forsikring og veterinær? Er dere enige mellom dere hvordan hunden skal oppdras, og klare for å få barna til å være like konsekvente som dere?

Anonymkode: cd359...9f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud så strenge folk er her da. Jeg synes det høres ut som en hund passer godt inn hos dere. Kanskje ikke den mest aktive, men en turkamerat burde gå helt fint

Anonymkode: 82a1c...3e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenkte umiddelbart Cocker Spaniel. De er glade hunder, og der har godt lynne, men de som andre hunder flest trenger flokken sin og ikke bli overlatt alene, så sosialiser den og ta den med i så fall. De er som gladlynte barn når de har det godt, så går bra med menneskebarn også ( som behandler dem med respekt selvfølgelig ) De er jo lette å ha med seg også, og trives med aktiviteter samtidig som de godt kan slappe av med bare kos. 

Jeg har en stor hund med mer egenrådig gemytt, men jeg syns likevel Cocker Spanielere er noen vakre og sjarmerende hunder 🥰

Anonymkode: a914c...90d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det viktigste her er å gjøre research på hvilken hundetype som passer dere best. 

Anonymkode: 93d5a...d27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er dyrt med kennel, spesielt i høysesongen. Nærmeste kennel det ville vært aktuelt å plassere min på, tar 800 ish kroner per påbegynte døgn. Det blir en del penger for 14/16 dager, og man må bestille ekstremt tidlig for å få plass. 

Ellers enig med den over. Hva gjør at dere vil ha hund? Hva slags liv kan dere tilby hunden? 

Anonymkode: 69b2b...f6f

Helt rett ! I høysesong for en 14 dagers tur vil kennel ofte koste mer en ferieturen. Legg til at dette vil være tilfelle i 15 år fremover for de minste hundene i alle fall. Man skal vite at dette er noe man ønsker ! Det er en forpliktelse man tar på seg som blir langvarig, og nei familie sier ikke automatisk ja til å passe hunden ts skal på ferie.

Før jeg ville ha vurdert å anskaffe hund ? Hadde forhørt meg med noen som hadde hund, gjerne fått passe den ofte og noen ganger lenge å se på om man faktisk vil dette, passer til det og liker det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er ekstremt interessert i hund og hundesport, bør man ikke skaffe seg hund mens man har små barn.
Det er både dyrt og tidskrevende. Jeg har hatt hund hele livet, men med de prisene vi nå ser både på innkjøp, mat, forsikring og veterinær, vurderer jeg faktisk om den jeg har nå blir min siste. Jada, jeg kan få tak i billigere fôr, droppe forsikring og gjøre andre justeringer, men det er ikke sånn jeg holder hund.

Ang kennel er det noe som må bookes omtrent et år i forveien og det er svindyrt det også. De jeg har sett på tar en høy sum i bunn bare for å oppbevare hunden for så å kreve ekstra betaling for å gå tur, gi den medisiner osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte umiddelbart Cocker Spaniel. De er glade hunder, og der har godt lynne, men de som andre hunder flest trenger flokken sin og ikke bli overlatt alene, så sosialiser den og ta den med i så fall. De er som gladlynte barn når de har det godt, så går bra med menneskebarn også ( som behandler dem med respekt selvfølgelig ) De er jo lette å ha med seg også, og trives med aktiviteter samtidig som de godt kan slappe av med bare kos. 

Jeg har en stor hund med mer egenrådig gemytt, men jeg syns likevel Cocker Spanielere er noen vakre og sjarmerende hunder 🥰

Jeg tenker umiddelbart at du ikke har peiling :) Eller rett og slett speiler din interesse over på andre. Det er langt i fra bare lynne som man her må ta hensyn til. For det første er dette en hund som krever masse pelsstell ! For det andre er dette opprinnelig en jakthund. Den trenger masse stimuli og ikke minst aktivitet for å trives og ha det godt. Nei den kan ikke bare slapp av med bare kos og ha det godt ! Den trenger aktivitet og stimuli. Alle hunder kan til en viss grad tilpasse seg det meste, det betyr ikke at de har det veldig godt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TomKrus said:

Jeg tenker umiddelbart at du ikke har peiling :) Eller rett og slett speiler din interesse over på andre. Det er langt i fra bare lynne som man her må ta hensyn til. For det første er dette en hund som krever masse pelsstell ! For det andre er dette opprinnelig en jakthund. Den trenger masse stimuli og ikke minst aktivitet for å trives og ha det godt. Nei den kan ikke bare slapp av med bare kos og ha det godt ! Den trenger aktivitet og stimuli. Alle hunder kan til en viss grad tilpasse seg det meste, det betyr ikke at de har det veldig godt.

Signerer det med pelsstell, spaniels generelt har MYE av dette. Hver gang vi kommer hjem fra tur henger halve skogen igjen i pelsen og det floker seg og blir til dreads om man ikke vedlikeholder daglig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Ja, det blir alltid uenigheter og ulike erfaringer. Det er sånn det blir i slike spørmål, men jeg tror jo at de som spør tar til seg tps og undersøker videre selv 🙂 før de tar en beslutning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Helt uenig. Cockeren er den skarpeste av av alle spanielrasene, og får ikke den brukt sine egenskaper ender man fort opp med en hund som ikke er så trivelig å ha i hus. Selvsagt kan det gå bra å ha den som ren familiehund, men hvorfor ta sjansen? Og hvorfor skaffe seg hund i det hele tatt hvis det er det eneste man skal "bruke" den til? Skaff en katt i stedet, hunder er bruksdyr.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden dere ikke har noe erfaring med hund tenker jeg det er lurt å opparbeide seg litt erfaring.

Så hva med å starte med å passe hund for andre? Er det noe som er vanskelig med å være hundeeier så er det å skaffe pass, så om dere setter inn en annonse på finn eller notis på butikken vil dere helt sikkert bli kontaktet av hundeeiere som trenger hundepass. Og det er en fin fin måte å få erfaring på.

Da kan dere kjenne litt på hva slag hund /rase som passer dere. Har dere tid til pelsstell, aktivisering, turer på mer enn 20 min, har dere plass i bilen/huset, takler dere hundehår i kjøleskapet, lukten av våt skitten hund, er det like gøy å gå tur når det regner og hunden har diaré, når den bjeffer midt på natta eller kaster opp i senga? For å si det sånn har jeg opplevd alle disse scenarioene.. 😊  Det er en gave å ha hund, men det er også MYE jobb og ansvar. 

Anonymkode: a8d65...9bb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud så strenge folk er her da. Jeg synes det høres ut som en hund passer godt inn hos dere. Kanskje ikke den mest aktive, men en turkamerat burde gå helt fint

Anonymkode: 82a1c...3e1

Hund er egentlig best egnet for spesielt interesserte, spesielt når man selv har små barn som krever sitt. Selv mange som har hund som livsstil/hundesport som hobby velger å ha noen til en del års pause fra å ha egne hunder om det faller seg naturlig mens de har småbarn, fordi det er en vanskelig balanse å få til begge deler samtidig som man ikke skal slite seg helt ut eller ha mye dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 2a21a...0ed

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...