Gå til innhold

Er dette krystallsyke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våknet idag og skulle snu med i sengen, og datt tilbake på puten og hele rommet snurret. Lå lenge og klarte til slutt å reise meg. Er nå så nervøs for at det kan være krystallsyke. Er på ferie i utlandet. Kan man kun få ett anfall? Eller er krystallsyken sånn at man kun får anfall om morgenen? Hva burde jeg gjøre, ikke gjøre? Når jeg snur på hodet går det bra.

Anonymkode: ca1a3...0da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og, hvis det er det. Hvor ofte kan anfallene komme per dag? Er jo livredd her jeg går rundt på steinfliser....

AnonymBruker
Skrevet

Svimmelhet kan komme av mye. Det kan være noe du har spist også. Se det an, og hvis du føler deg dårlig ring forsikringsselskapet ditt og hør om hvor du bør oppsøke lege (hvis du ikke allerede vet det) 

Anonymkode: a2424...f47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og, hvis det er det. Hvor ofte kan anfallene komme per dag? Er jo livredd her jeg går rundt på steinfliser....

Hvordan virket selve øynene dine, altså øyeeplene? 

Når jeg får anfall, virrer øynene mine fram og tilbake helt vilt, uten kontroll. Det var på dette legene fant ut at jeg har krystallsyke, siden de andre symptomene ikke var akkurat typiske. 

Helt sprøtt egentlig. 

Anonymkode: 75327...7f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Våknet idag og skulle snu med i sengen, og datt tilbake på puten og hele rommet snurret. Lå lenge og klarte til slutt å reise meg. Er nå så nervøs for at det kan være krystallsyke. Er på ferie i utlandet. Kan man kun få ett anfall? Eller er krystallsyken sånn at man kun får anfall om morgenen? Hva burde jeg gjøre, ikke gjøre? Når jeg snur på hodet går det bra.

Men det kan være balansenerver også. Eller typisk bare svimmel. Som man også kan bli. 

Anonymkode: 75327...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Det er typisk for krystallsyke at svimmelheten kommer når man ligger nede og snur seg, som for eksempel i sengen. Hvis du føler deg fin når du går oppreist så er det ikke sannsynlig at du plutselig skal få svimmelhetsanfall. Det kan komme hvis du bøyer deg langt fremover og snur på hodet.

Anonymkode: 59b54...b42

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan også være solstikk

En gang jeg våknet svimmel, alt svev og jeg spydde som en gris.. hadde fått solstikk. Gikk heldigvis over, måtte hvile drikke masse og holde meg ute av solen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er typisk for krystallsyke at svimmelheten kommer når man ligger nede og snur seg, som for eksempel i sengen. Hvis du føler deg fin når du går oppreist så er det ikke sannsynlig at du plutselig skal få svimmelhetsanfall. Det kan komme hvis du bøyer deg langt fremover og snur på hodet.

Har nå ryddet leiligheten, tatt ut av maskinen, brettet tøy etc. ikke noe mer symptomer. Kan det ene svimmelhetsanfall bare være det?, eller kan jeg kanskje få det igjen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nå ryddet leiligheten, tatt ut av maskinen, brettet tøy etc. ikke noe mer symptomer. Kan det ene svimmelhetsanfall bare være det?, eller kan jeg kanskje få det igjen?

Hadde krystallsyke for første gang for noen uker siden, måtte bare gjøre en øvelse ett par ganger så ble jeg kvitt det. Kan hende krystallene dine falt fort tilbake på plass når du la deg på deg på siden. Kommer det igjen så prøv å Google Epleys øvelse bla og prøv. Hvis det ikke går over så ta deg en tur til lege å få utelukket andre ting. 

Anonymkode: 3b1e7...3d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så kan hende den falt på plass igjen? Er nå livredd for at den skal løsne igjen, eller kan jeg slappe av?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, så kan hende den falt på plass igjen? Er nå livredd for at den skal løsne igjen, eller kan jeg slappe av?

Når man først har hatt krystallsyke så er det visst 50% sjangse for at det kan skje igjen en eller annen gang. Men om du får påvist krystallsyke så vet du hva det er og hva du kan gjøre for å bli kvitt det -da opplever man det kanskje ikke like dramatisk. Om den el de krystallene er tilbake der den hører hjemme så vil den i løpet av kort tid absorberes av kroppen. Evt nytt anfall vil i såfall være fra nye krystaller som løsner. Dette enkelt forklart fra kiropraktoren jeg oppsøkte når jeg fikk krystallsyke. 

Anonymkode: 3b1e7...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde krystallsyke for noen år siden. Fikk god hjelp på et sykehus( ø.n.h.avd) og ble bra igjen ganske fort. Men i vinter fikk jeg flere anfall, det skjedde når jeg lå i sengen og snudde meg , da gikk alt rundt og øynene gikk i kryss og jeg ble kvalm. Men har googlet og lært meg noen øvelser som hjelper, stort sett, så det er ikke så skremmende som første gang. 

Anonymkode: 44373...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Det høres egentlig ikke ut som et typisk krystallsykeanfall selv om det oppsto mens du flyttet deg i sengen. For meg høres det mye mer ut som et plutselig blodtrykksfall enn som krystallsyke. I alle fall slik jeg opplever disse to tingene. Jeg har hatt begge deler flere ganger.

De gangene jeg har krystallsykeanfall varer det mye lenger. Vi snakker minst en hel dag med svimmelhet, gjerne flere dager. Det er ikke like intenst hele denne tiden, men det er der. Svimmelheten går heller ikke over av seg selv, men jeg må gjøre øvelser som hjelper.  

Anonymkode: 2402d...3b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det to ganger. Første gang opplevde jeg det slik du beskriver, om morningene. 

Andre gangen som var noen år etterpå ble det verre, da svimlet jeg om jeg så opp i luften og ned i gulvet.

Anonymkode: 93f58...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg med ujevne mellomrom. Blodtrykksfall.

Anonymkode: 99d49...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Reiseforsikring? Da har du muligens legekonsultasjon inkludert. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det bare skjedde en gang og det ikke er noe annet galt så synes jeg at det går ann å vente med legetime.. men det er bare meg da. 

Anonymkode: 93f58...fc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også det kan høres mer ut som blodtrykksfall. Men jeg har ikke noe annet enn egen erfaring å basere det på. Jeg har vært plaget av blodtrykkfall i perioder. Og jeg har hatt et anfall en gang hvor jeg endte på sykehus til observasjon og det ble konkludert med at det kunne ha vært krystallsyke. 

Blodtrykkfallene kan oppleves som at rommet snurrer, det svartner litt, jeg blir varm i hodet og i enkelte tilfeller har jeg besvimt. Det skjer typisk når jeg snur meg brått eller reiser meg opp fra sengen. Den ene gangen de tror jeg kanskje hadde krystallsyke, snurret også rommet da jeg reiste meg opp fra sengen. Forskjellen var at det ikke hjalp å legge meg ned igjen, det var helt fælt å ligge i sengen med lukkede øyne, verden snurret fortsatt og jeg begynte å kaste opp. Da jeg ble sjekket på legevakten, hadde jeg ufrivillige øyebevegelser/nystagmus. Det gikk over av seg selv, og jeg har aldri opplevd det igjen.

Anonymkode: 5c689...14a

AnonymBruker
Skrevet

Var det sånn at rommet snurret eller gynget skikkelig?

Jeg får sånn av og til, helt jævlig!! Må alltid rette opp hodet, fokusere på ett punkt og holder hodet så hardt jeg klarer med hendene.

Virker til å komme i perioder, men det virker til å bli spesielt trigget om jeg ligger lavt med hodet.

Heldigvis snart ett år siden sist.

Anonymkode: 2f2ee...9a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan godt hende du kjenner det på nytt neste gang du ligger i sengen. Det er ekkelt, men ikke farlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...